Met zo’n naam blijft er maar weinig ruimte over voor een échte titel.
Een goede titel voor dit stuk zou wellicht zijn ‘Porsche 911 Targa 4S Exclusive Design Edition lijkt sprekend op Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition‘. Daarbij is het ontbrekende woordje ‘Design’ van groot belang. Dat laatstgenoemde speciaaltje was namelijk alleen in eigen land leverbaar en kenmerkte zich door de babyblauwe kleur en de zwarte Porsche-striping op de flanken.
Deze nieuwe Exclusive Design Edition is eveneens babyblauw, al is het ditmaal Etna Blue in plaats van Gulf-blauw, maar heeft lichtgrijze striping op de zijkant. Verder hebben de zwarte velgen plaats gemaakt voor exemplaren in dezelfde kleur als de striping en de rolbeugel. Dat zou je design kunnen noemen, maar persoonlijk vind ik de Exclusive Edition mooier. Of gewoon een knalrood exemplaar (rijtest) dat je helemaal zelf naar eigen wens kunt aankleden.
Er zijn nog enkele andere verschillen. Zo was de Exclusive Edition nog een pre-facelift 991, terwijl de Exclusive Design Edition uiteraard de 991.2 betreft. Daarnaast blijft deze special vermoedelijk niet voorbehouden aan een enkel land. Overigens mag Porsche de auto dan ‘Exclusive’ in de naam hebben, in hoeverre Porsche de productie gaat limiteren is niet bekend. De auto zal zijn publieksdebuut maken tijdens de AvD Oldtimer Grand prix op de Nürburgring volgende week.
De nieuwe Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition (boven) versus de Nederlandse Porsche 911 Targa 4S Exclusive Edition (onder)
UPDATE 07-09: Nederland krijgt tien van deze Targa’s, tegen een prijs van € 206.400 per stuk.
wilbertg zegt
Al noemen ze hem 911 Smurf Targa, ik vind ‘m mooi.
denniss00 zegt
@wilbertg: Targa 4Smurf! Geniaal!! :’)
atrak zegt
De Targa is misschien niet de snelste of de beste, maar toch wel de mooiste in de Porsche line-up.
reactief zegt
@atrak:
Dat vond ik ook altijd, op de foto’s. De Targa zorgt er namelijk voor dat hij exclusief oogt. Maar in het echt vind ik het altijd wat protserig overkomen…
Dus doe toch maar een ‘simpele’ 911 4S, wat mij betreft mooier!
noosaheads zegt
@reactief: Een klant van ons rijdt een zwarte met bordeauxrode kap(je) Het valt op, maar in een chique manier imho. Al heb een groot zwak voor de Targa, ik zou mijn handtekening onder het koopcontract voor een zilvergrijze GTS met zwarte wielen zetten. Klinkt wat saai, maar het is stiekem verdomde origineel. Op de Keizersgracht staat er vaak een en die valt me juist meer op dan alle andere 991jes in wat voor uitvoeringen en kleuren dan ook. Maar daar ben ik een rare in.
mrrallycross zegt
Origineel
trustmeiamanengineer zegt
Exclusive design, en dan in serie bouwen…. Als je er zelf een samenstelt, dán heb je pas een exclusieve design.. Maarja actiemodelletjes van Porsche zijn tegenwoordig goud waard.
ukbob zegt
@trustmeiamanengineer: dat snap ik dus ook niet..
Mocht ik ooit in de gelukkige omstandigheid zijn om een gloednieuwe Porsche te bestellen dan wordt ie helemaal zoals ik ‘m wil en niet besteld in een configuratie die ‘en masse’ wordt aangeboden.
Ieder z’n ding natuurljk!
(Plus, we weten allemaal dat de aanduiding ‘exclusive’ in de model naam goed is voor de waarde op termijn, dat dan weer wel..)
Shenkie zegt
@trustmeiamanengineer: Precies, net als al die speciaaltjes bij Rolls-Royce tegenwoordig..
mercedesclk350 zegt
Een volledige cabrio, en daar de Turbo S versie van, en dan in het rood met zwarte velgen, vind ik mooier eerlijk gezegd.
gregorius zegt
911-alle opties aangevinkt plus lakkleurtje-editie.
Lijkt me heerlijk om daar te werken; ze lachen zich elke keer weer rot.
noosaheads zegt
@gregorius: Ik ken er genoeg die er werken en gewerkt hebben. Je kan maar beter kaal zijn voordat je met die job begint want uiteindelijk trek je bij wijze van spreken zelf wel de haren uit je kop van wat er allemaal mogelijk is. Een groot voordeel: je demo. Dat is al snel een knappe Golf :)Gelukkig gaat het als je lekker verkoopt met je pennyrekening snel de goede kant op.
Edge zegt
Die striping op de zijkant blijft heerlijk lekker. Overigens vind ik deze mooier dan “onze” versie met z’n zwarte accenten.
kniesoor zegt
@Edge:
Eensch. Zwarte velgen zijn zo Vinex-wijk, niet om aan te gluren.
rolov zegt
Die targa blijft geweldig mooi. Door de nieuwe ben ik de Porsche gaan waarderen. Al was de gt3 altijd een favo top 10
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem mooi hoor, maar is dit nu weer bedoeld als verzamelaars object? Met al die speciale modellen word een Carrera (zonder S) met standaard automaat en leer nog eens exclusief!
larsdbs9 zegt
Toch liever de Gulf kleur
viezefreddyw zegt
De Targa. Dat is de enige Porsche 911 uit de huidige line-up die ik eventueel zou bestellen. Gewoon puur omdat het de mooiste Porsche 911 is op dit moment.
w0o0dy zegt
Pauper- kijk mij eens geld weg smijten edition is een betere naam.
w0o0dy zegt
Het is over the top, het is opzichtig, veel te duur, eigenlijk niet exclusief en helemaal niet zo speciaal. Mooi vind ik het ook niet trouwens. Terwijl de Targa in een fraaie kleur met mooie wielen een van de weinige 911 modellen is die me telkens visueel prikkelt.
desjonnies zegt
De aller beste marketeers in de auto industrie werken in Duitsland.
Ik heb diepe bewondering hoe ze de renaissance van een totaal waardeloos concept hebben weten te her introcuceren!.
Tweedehandse Targa’s waren vroegâh een heel stuk goedkoper dan een 911, dit omdat een
Targa altijd lekte, altijd tochtte en vaak stonk omdat ze lekten. En ze konden je een omgekatte Rijkspliessie 911 in je maag splitsen
Je reed niet open en je reed niet dicht, je reed in één groot tochtgat.
Dit was allemaal te wijten aan het feit dat Duitsers toen nog niet de beste auto marketeers hadden, Porsche nog een ECHTE fabrikant was die af en toe – als de Amerikaan geen geld had- financieel op het randje balanceerde en Porsche geen cabrio versie durfde te maken van de 911, bang voor eventuele claims uit de VS. .
In de shake rattle ’n roll zestiger jaren kwam er nogal wat weerstand tegen de snelle roadster en daarom kwam Porsche met deze tussenoplossing.
Gejat van Triumph, dat weer wel, maar veel beter neergezet door de naam Targa te gebruiken.
Nog steeds vind ik het geen vlees en geen vis om te zien. en zal het u wellicht niet verbazen dat ik nooit mijn zuurverdiende centjes op zo een model zou stukslaan
Want vriendjes en vriendinnetjes op AB, creatief genie Ferry Porsche Jr. had de 911 oorspronkelijk als roadster in gedachte gehad, logisch want er was ook een open 356 geweest.
en misschien was het wel zo dat Porsche al die Britse en Italiaanse roadsters zag, als de Alfa’s en de E-types en daarom een niche wilde.
Maar nu spreek ik mezelf tegen, dan waren ze toen al geniaal in marketing !
sonofaboss zegt
@desjonnies: Mooi verhaal.., Maar het is wel een prachtbak. Snel ff eentje kopen. ; )
pinut187 zegt
Zie hem liever in een andere kleur, wel een mooi versie verder.
woutel zegt
Mooi hoor, maar wel weer een beroep op het verleden. Het zou leuk zijn als Porsche weer eens iets maakt waar we het over twintig jaar nog over hebben omdat het bijzonder was. Een kwaal waar overigens veel fabrikanten aan lijden. Kom eens met iets nieuws!
desjonnies zegt
@woutel:
Zijn die fabrikanten niet allemaal geschiedenis?
– Saab
– Lancia
– Citroën
– Autobianchi
– Studebaker
– Tucker
Nu hebben we Tesla denk ik zo.
TimD zegt
Misschien een stagiaire die per ongeluk zijn creatie heeft doorgeklikt… Sorry Baas, wat nu ? Ja we maken er wel een “exclusive” editie van… Alweer baas ?
TimD zegt
Je hebt op autoscout ook een Italië editie staan, ze vragen daar 259k voor… En hij is wederom niet bijzonder qua looks!
E34M5Touring zegt
Koop em nieuw voor 259k! Of 2ehands voor 3miljoen.
nabz zegt
Jammer van het geblazen blok.
rensso zegt
Als hij niet gelimiteerd wordt heeft het weinig zin. Trouwens, doe mij sowieso de ongeblazen versie maar.
oetelaar zegt
Pfff, de Porsche 911 Targa is mijn favoriet en deze mag er zeker ook zijn, maar begin toch een beetje moe te worden van alle zgn. speciale edities van Porsche.
vroaaar zegt
@dizono volgens artikel van Car and Driver worden er maar 100 gemaakt.