De 911 S/T lijkt sprekend op een GT3 Touring, maar we hebben zowaar een paar verschillen kunnen ontdekken.
Porsche heeft al 26 varianten van de 992 uitgebracht, maar ze wisten toch nog een 27ste variant te verzinnen. Eerder vandaag konden we kennis maken met de 911 S/T, wat een soort GT3 RS ‘Light’ moet zijn. Het is tevens de duurste nieuwe 911 ooit.
Zoals we vanochtend al schreven heeft de S/T een prijskaartje van €411.200. Dat is precies €135.500 duurder dan een GT3 Touring, die er vrijwel hetzelfde uitziet. Nu gaat het natuurlijk om meer dan alleen de looks, maar als je dik vier ton uitgeeft aan een 911 wil je wel iets unieks.
Om te kijken of de S/T nog een béétje onderscheidend vermogen heeft hebben we de twee versies even naast elkaar gezet. Daarbij hebben we bewust een S/T zonder opsmuk gekozen, dus zonder de Heritage Design-striping.
Over de neus kunnen we kort zijn, want die is identiek. Van achteren is de S/T nog het makkelijkst te herkennen, aan de andere afdekking van de motor, met het verticale derde remlicht. Ook is er een uiterst subtiel spoilertje, wat eigenlijk een Gurney flap is.
Aan de zijkant is er ook nog een verschil wat het vermelden waard is. De S/T heeft een uitsparing achter de voorwielen, zoals we dat ook bij de GT3 RS zagen. Dat is ook meteen het enige stukje aerodynamica wat overgenomen is van de GT3 RS.
Van bovenaf kun je zien dat de S/T net als de GT3 RS een ‘double bubble’-dak heeft, wat de GT3 Touring niet heeft. En als je heel goed kijkt zie je dat de S/T ook andere deurgrepen heeft. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de deuren zijn vervaardigd van carbon.
Over lichtgewicht materialen gesproken: de velgen van de S/T zijn gemaakt van magnesium. Het design van de velgen lijkt heel veel op dat van de GT3, maar ze zijn net even anders. Wat nog wel opmerkelijk is: de S/T staat iets hoger op zijn pootjes dan de GT3 Touring.
De conclusie is in ieder geval: de uiterlijke verschillen tussen de GT3 Touring en de S/T zijn uiterst subtiel. Als je graag een S/T wil moet je dat dus vooral doen vanwege die die 25 pk extra of die 40 kg minder. Of omdat het een goede investering is.
kniesoor zegt
Plus dat de S/T standaard keramische remmerij heeft. Dus niet de rode remklauwen van de stalen (standaard) remmen van de GT3 TP.
JelmerS zegt
De remklauw zit daarbij ook wat hoger dan bij de rode. Heeft dat weer te maken met die toegevoegde roosters? Nu komt gewicht juist hoger te liggen.
Edge zegt
Als ik enkele tonnen op een Porsche 911 stuk zou kunnen slaan zou ik niet voor de 911 S/T kiezen. Die 40kg minder en 25pk meer zijn natuurlijk geweldig als je zo’n auto op de limiet kan rijden, maar hoe vaak kun je dat? En hoeveel mensen hebben de benodigde stuurmanskunsten? Ik denk dat ik met die 40kg meer en 25pk minder net zoveel lol achter het stuur kan hebben. Die vouw in de deur met dat extra rooster bij de wielkast vind ik ook niet echt passen op een stijlvolle auto, laat dat maar lekker op de GT3 RS.
escort77 zegt
Ik weet in elk geval van mezelf dat ik die ton die ik dan bespaar beter uit kan geven aan rijvaardigheidstrainingen, dat levert meer snelheidswinst op.
Svenska II zegt
Daar gaat het in deze prijsregionen al lang niet meer om… Als de GT3 Touring na 5 jaar 200.000,- waard is, en de S/T 600.000,-, is de keuze makkelijk toch?
mashell zegt
Maar er is natuurlijk een kans dat de markt de S/T teveel op een GT3 touring vind lijken, niet bijzonder genoeg en deze niet in waarde zal stijgen. Zoiets is een risico als een merk als Porsche net zoveel speciaaltjes uit brengt als een cafetaria frikandellen speciaal verkoopt, dan gaat het speciale eraf en wordt het normaal en schrijft de wagen ook normaal af.
p993 zegt
Precies dit. Denk vooral niet dat iem dit koopt omdat ie er lekker in gaat scheuren
camber24 zegt
Het feit dat jullie een artikel kunnen besteden om uit te leggen wat de minieme verschillen zijn, zegt m.i. voldoende. Een model waar eigenlijk niemand op zit te wachten. Mocht ik in de markt zijn voor een Elfje, dan toch altijd liefst een GTS. Goeie deal, ziet er lekker uit, en niet zo vreselijk overgewaardeerd.
Dutchdriftking zegt
Kan iemand vertellen wat het verschil in de wielen is? Die van de reguliere GT3 vind ik mooier. Die vind ik ergens ranker ogen al denk ik op andere plaatjes weer dat ze het zelfde zijn…
flatsix010 zegt
Van de S/T zijn magnesium. En als je van uit een 45graden hoek kijkt zie je dat er 2 spaken parallel lopen uit de naaf ipv 1.
quincy zegt
Die van de GT3 lijken een maatje groter te zijn, waardoor ze net iets anders uitkomen (afhankelijk van de hoek).
reactief zegt
Volgens mij zijn de wielen van de S/T van magnesium en zijn de spaken deels uitgehold (zie je niet goed vanuit deze hoeken). De S/T heeft ook kortere bakverhoudingen dan de GT3 Touring.
Subtiele verschillen, maar toch best wel veel kleine verschillen. Het lijkt mij wel de allerleukst rijdende 911 voor op de weg die je op dit moment kunt kopen. Maar de beperkte oplage zorgt dat het een investeringsdingetje wordt…. en zelf vind ik de gouden typeplaatjes erg ordinair en vind ik die uitsparing achter de voorwielen totaal misplaatst.
kle500 zegt
En fluitend dat de fanboys het geld neerleggen, want investeringsobject. Gaat natuurlijk helemaal nergens over..
4 ton voor een 911
jaapiyo zegt
135K is co2 tax he….
harrie zegt
Dat wordt nog druk bij autoveilingen over 30 jaar met al die duizenden “””speciaaltjes””” van sportwagen fabrikanten.
ericc zegt
Voor die prijs voldoet een 911T voor mij! Met pook, geen achterbank en geen audio. Lekker basic!
hanselegans zegt
Is de deurgreep ook niet anders?
machielvdd zegt
Jazeker, dat staat ook in het artikel
hanselegans zegt
Sorry. Was te druk bezig verschillen te zoeken. Dank!
Turbo S zegt
De GT3 is mooier. Daar waar de GT3 RS die uitsparing achter de voorwielen goed kan hebben, kan de S/T dat niet.
doublechevron65 zegt
De kleur groen is compleet anders, want een andere RAL… 😜
jdbn zegt
Niet alleen lijkt de ST iets hoger op de poten te staan, zijn de wielen ook niet een inch kleiner?
machielvdd zegt
Nee dat lijkt maar zo, allebei 20 inch voor en 21 inch achter
kniesoor zegt
Bij de 991 stond de GT3 op 20 inch rondom (alleen de GT3 RS op 20 inch voor / 21 inch achter). Is dat bij de 992 niet meer het geval ?
kniesoor zegt
Inmiddels gezien, dat de 992 GT3 achter inderdaad op 21 inchers staat. Niks gezegd dus 😶
lpgbarrel zegt
Zijn ze nog niet uitverkocht? Ik denk dat je voor een ST gevraagd wordt;-)
anthwan zegt
Het lijkt wel of de remklauw van de S/T3 op “4 uur” zit en die van de GT3 op “3uur” zou daar nog een reden voor zijn?
hotze zegt
Anders lijken ze te veel op elkaar.