Puristischer dan puree. De nieuwe Porsche 911 S/T.
De 992 gaat al even mee. En toch zijn ze bij Porsche nog niet tevree. Van de knotsgekke Dakar tot de 911 GT3 RS. Keer op keer zijn we weer perplex. Oké, genoeg Sinterklaas gedichtformule. Tijd om de nieuwe Porsche 911 S/T aan je voor te stellen. Met dit model viert Porsche 60 jaar 911.
Het is de lichtste 992 tot nu toe. Ik hoor je zeggen: en de Carrera T dan? Ja, dat doet deze dus nog beter. Het EU leeggewicht bedraagt 1.455 kg onbeladen. Daarmee is het nog geen Caterham, maar het is een zeer acceptabel gewicht voor een moderne sportwagen met allerlei luxe aan boord.
Je moet de 911 S/T zien als een mix tussen de 992 GT3 Touring en de GT3 RS. Een uniek puntje van deze S/T is dat de motor uit de 911 GT3 RS voor het eerst is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Waar de RS enkel komt met PDK, mag je van Porsche in de S/T wel roeren. Bovendien heeft de S/T een eigen lichtgewicht koppeling, nieuw ontwikkeld voor deze modelvariant. Dat maakt het toch meer auto dan enkel een GT3 RS zonder vleugels.
Specs en prestaties
Het vermogen is gelijk aan dat van de GT3 RS. 525 pk’s staan tot je beschikking uit een atmosferische 4.0 liter boxer zescilindermotor. Als je heel goed kunt schakelen vanuit een stilstaande start moet je in 3,7 sec op de 100 zitten. Een “clutch dump” start is nog best lastig in een 911, maar oefening baart kunst.
Kun je meteen die nieuwe koppeling en het enkelmassa-vliegwiel (-10,5 kg) goed uitproberen. De topsnelheid ligt op 300 km/u. In vergelijking met de handbak van de GT3 is het aardig dat Porsche de overbrenging korter heeft gemaakt. Dat maakt het zelf roeren een stuk leuker.
Het is niet de bedoeling dat je het circuit gaat opzoeken met deze auto. Het onderstel is afgestemd op puur rijplezier voor op de openbare weg. Met het liefst heel veel bochten. De nieuwe Porsche 911 S/T is een knipoog naar de 911 S uit 1969 (intern bekend als ST).
Lichtgewicht onderdelen
Porsche heeft naast het lichtere vliegwiel op nog meer punten gewicht weten te besparen. De voorklep, het dak, de voorste wielkasten, de portieren met luchtinlaten, de rolkooi, de stabilisator van de achteras en het verstevigingselement van de achteras zijn gemaakt van Carbon Fiber Reinforced Plastics (CFRP). De carbon keramische remmen, magnesium velgen, lichtgewicht glas en een lithium-ion startbatterij dragen ook bij. Verder is geluidsisolatie achterwege gelaten, heb je geen achterwielbesturing (voor het eerst op de 992) en kon Porsche nog op gewicht besparen met een paar puntjes in de aandrijflijn. Het resultaat is een gewichtsbesparing van 40 kg ten opzichte van een handgeschakelde GT3.
…en verder
Dat de S/T geen uitbundige spoilers heeft betekent niet dat er helemaal geen aerodynamische poespas op zit. Zo beschikt de auto over een uitschuifbare spoiler, inclusief Gurney-flap. In het interieur tref je standaard CFRP kuipstoelen aan. Wil je meer comfort, dan kun je zonder meerprijs de viervoudig elektrisch verstelbare Sportstoel Plus bestellen.
Het instrumentarium, inclusief de klok van het Sport Chrono Pakket, in de Porsche 911 S/T is groen. Dat is een knipoog naar de 911-modellen van vroegâh. Wil je helemaal de historische chef uithangen, dan kun je kiezen voor het optionele Heritage Design pakket.
Dan krijg je een 911 S/T in de kleur Shoreblue Metallic met Ceramica wielen. De portieren beschikken over een startnummer. Klanten kunnen kiezen uit een getal van 0 t/m 99. Op de voorklep is het historische logo van Porsche te vinden, dat komt ook weer terug op de wielmoeren, het stuur en de hoofdsteunen. In het interieur zijn de details Classic Cognac, Black en Dinamica terug te vinden. Dit zijn extra’s van Porsche Exclusive Manufaktur.
Het centrale deel van de stoelen is met stof in Classic Cognac pinstripe-design bekleed. De zijdelen van de zittingen en de leuningen zijn bekleed in two-tone semi-aniline-leder (Black/Classic Cognac). De hemelbekleding van geperforeerd Dinamica is net als andere afwerkingsdetails afkomstig van Porsche Exclusive Manufaktur. Het Porsche-logo en de 911 S/T-aanduiding op de achterzijde zijn uitgevoerd in (klassieke) goudkleur.
Horloge
Zoals wel vaker met speciale Porsche-modellen, komt ook de 911 S/T met een eigen horloge. Speciaal voor kopers van de S/T is de Chronograph 1-911 S/T beschikbaar. Het uurwerk heeft een titanium kast, het Porsche Design WERK 01.240 uurwerk en de zichtbare rotor is een verwijzing naar de magnesium velgen van de 911 S/T.
Update: prijs!
De nieuwe Porsche 911 S/T is vanaf oktober verkrijgbaar en komt in een gelimiteerde oplage van 1963 stuks op de markt. Inmiddels zijn ook de Nederlandse prijzen bekendgemaakt. En dat is even schrikken.
Het begint bij € 411.200. Begint, dus als je in de configurator gaat spelen kan de prijs nog duizenden euro’s hoger uitkomen. Neem bijvoorbeeld het Heritage Design Package á € 18.485. Koekoek! Gelukkig zit het horloge t.w.v. € 11.950 bij de aankoop van de auto inbegrepen. Nou, is dat even een meevaller zeg.
rollingstoned zegt
“Dan krijg je een 911 S/T in de kleur Shoreblue Metallic met Ceramica wielen.”
Erg fraai, in deze spec. Alleen dat startnummer hoeft voor mij niet zo.
kniesoor zegt
En als ze dat nummer eraf laten wordt-ie weer een paar gram lichter. Dus idd beter weglaten 🙂
a_buis zegt
63, als opvolger van Herbie 53? Blijft een kevertje hè
Reimon zegt
Je kunt gelukkig kiezen voor ‘verval van heritage design pakket ‘60 years 911’
Dus dan heb je een perfecte spec.. :-) #koopdan
ghini zegt
Toch anders dan verwacht. Ik was er vanuit gegaan dat het een mix werd tussen GT3 touring en de T, dus een lichtere touring met minder “extreem” uiterlijk. Dit is weer een limited collectors item geworden. Kan ik nog een niet gelimiteerd model verwachten wat mix is tussen de T en GT3 touring?
flyerbunch zegt
Mooi.. geen prijs? Dit gaat wederom een collectors item worden en we krijgen volgende week te horen dat hij reeds is uitverkocht. Verbaasd me enigszins dat het nu al niet in het artikel stond zoals destijds bij de ‘R’ modellen.
Willy500E zegt
Bij Porsche weten ze de 911 koe goed uit te melken. Mooie auto, zou voldoende emoties moeten kunnen opwekken maar voor mij persoonlijk is het opgehouden na de 991 pre-facelift. Ook wat materiaal gebruik in het interieur betreft. Erg jammer dat Porsche (VW) gaat voor maximale marge en niet de eer aan zichzelf houdt om het product zo premium mogelijk te laten blijven.
berlinetta zegt
Wat heeft Porsche eraan dat de 911 zo premium mogelijk blijft? En bovendien is een 911 nooit de meest premium sportwagen geweest. Hij wordt niet voor niets de Golf onder de rijken genoemd.
kniesoor zegt
Je haalt ‘premium’ en ‘exclusief’ door elkaar. Porsche ís premium (wegens de gebruikte materialen en mooie afwerking). Maar niet perse exclusief vanwege de relatief grote productie aantallen.
berlinetta zegt
Ik gebruik het woord premium, omdat Willy dat gebruikt. Maar je hebt gelijk. Exclusief zou hier beter op z’n plaats zijn.
mc96 zegt
Doe mij die zwarte maar. Heel erg gaaf. Jammer dat het waarschijnlijk weer vooral een collectors item zal worden.
Dutchdriftking zegt
Hij is leuk, maar ik denk dat hij voor mij te weinig afwijkend is TOV de GT3 touring/
ericc zegt
In 1969 was er ook de 911E. Wordt dit de volgende variant?
flatsix010 zegt
Porsche, koning van de varianten die op een manier allemaal hun bestaansrecht hebben. Ook deze versie op het oog een GT3RS Touring, maar met kortere overbrengingen en een licht vliegwiel is dit denk ik het snoepje qua beleving.
kniesoor zegt
De RS heeft sowieso al een kortere overbreng verhouding. Althans dat was zo bij de 991.1 – neem aan dat dit nog steeds zo is.
flatsix010 zegt
Dat klopt. Alleen met een handbak icm licht vliegwiel zal dit zeer anders zijn qua beleving. Denk aan hoe snel de toeren terugvallen zoals bij de Carrera GT. Maakt het langzaam rijden niet makkelijker maar juist daarom denk ik veel gaver als het wel allemaal op zijn plek valt.
imaginenl zegt
40 kg besparing en alleen betaalbaar voor de mannen met 40 kg overgewicht.
flatsix010 zegt
€411k!! Is dit porscheflatie of graaiflatie van de overheid? Desalniettemin zullen ze morgen uitverkocht dubbel en dwars uitverkocht zijn en alsnog met marge weer aangeboden worden.
kniesoor zegt
Met een dergelijke prijs is dit puur speculanten-vermaak, als circuittijger legt-ie het af tegen de RS, die een (kleine) ton minder kost.
MarcoM zegt
Eerlijk gezegd boeien mij de prestaties niet, het is eerder gewoon mooi om zoiets te bezitten en van te genieten in de villa met een sigaar erbij.
rijnounsdoor zegt
Die prijs! Caramba!