Dat had je niet verwacht he! Ondanks de introductie van de gloednieuwe 991 komt Porsche stiekem toch nog eventjes met een 997 variant op de proppen. En dit is ook gelijk de duurste 911 variant die je momenteel kan kopen.
Even voor de duidelijkheid: Deze Porsche is NIET geschikt voor de openbare weg. Met deze 911 GT3 RSR kan je wel deelnemen aan races zoals de 24 uur van Le Mans en het FIA World Endurance Championship. Om de 911 GT3 RSR te laten voldoen aan de nieuwste A.C.O. “LM” GTE reglementen was het wel nodig om de RSR maar liefst 48 millimeter breder te maken dan de versie van vorig jaar.
De GT3 RSR is gebaseerd op de 997 GT3 RS en achterin ligt een 4.0 liter 6 cilinder boxer die er 460 pk uitperst. Dat vermogen is zo “laag” omdat er vanwege de reglementen een restrictor in de luchttoevoer is geplaatst. Vergelijk het maar met ademhalen door een heel dun rietje.
Verder heeft Porsche ten opzichte van vorig jaar de luchttoevoer aangepast. Vorig jaar zat er een luchthapper op de motorkap, maar voor 2012 zitten er luchthappers in de heupen. Net zoals bij de 911 Turbo en 911 GT2 RS.
Het was overigens wel hard nodig dat Porsche met een update kwam voor de 911 GT3 RSR, want dit seizoen werden ze werkelijk vernederd door de gloednieuwe Ferrari 458 Italia GTC. Een raceversie van de nieuwe Porsche 991 verwachten we pas volgend jaar.
En wat al dat lekkers moet kosten? Als je 498.000 euro (+belastingen) achterlaat bij Porsche Motorsport mag je er eentje op komen halen. En dat is fors duurder dan de versie van dit jaar. In 2011 was de prijs nog 410.000 euro en in 2008 was hij helemaal goedkoop, want toen betaalde je “maar” 349.000 euro.
StijnB zegt
Exact wat we wel hadden verwacht, de Cup-versies (en GT3 R) moeten ook nog een jaar doorgaan…
Aërodynomisch een grondige aanpassing. Zie op de eerste foto’s zelfs geen spiegels meer, op de laatste wel (twee kleine zwarte ipv die omvangrijkere spiegels die vroeger aan de A-stijl stonden). Hopelijk kan deze nu toch nog wat mee, en vooral in etmaalraces op de legendarische betrouwbaarheid terugvallen. Om dan seizoen 2013 terug naar de kop van het peleton te keren met de 991 RSR.
robbie zegt
@StijnB: dat is wel te hopen voor ze want dit jaar bakten die Porsche’s er weinig van. En vorig jaar hadden ze ook al geen best seizoen.
StijnB zegt
@robbie:
Klopt, héél de carrière van de 997 RSR lijkt wat matig. Leek zelfs van in het begin niet het niveau van de 996 RSR niet te kunnen te overtreffen.
StijnB zegt
@robbie:
Vermoed trouwens dat de toename van de wielbasis en de verdere verschuiving van de massa naar het centrum (met toch nog het behouden van die goede tractie) bij de 991, deels ingegeven is door de racerij. Verwacht dus erg veel van de 991 RSR…
euro95 zegt
Wouw! Wat een mooie porsche! Jammer dat die niet street-legal is! Een echte race-porsche!
Carreza zegt
@euro95: met de “gewone” GT3 RS kom je ook al een eind hoor!
HDM zegt
@euro95: dan zie ik toch liever een 911 GT1 dan een zoveelste ”gewone 911 met spoiler”.
Barnato zegt
@euro95: Niet street legal maar trust me er zijn er wel een paar die gewoon op de weg rijden in die olie staatjes :-)
tombiesheuvel zegt
Stel dat ik ergens van classicdriver, crank&piston of een andere site een “oude” GT3 RSR koop van pakweg 2 jaar oud voor een paar mille, kan ik daar dan gewoon trackdays mee gaan doen? Lijkt me wel vet :p
fernie zegt
@tombiesheuvel: Natuurlijk, wel voor 95% van de trackdays dikke dempers eronder zetten!
964rs zegt
@tombiesheuvel: hoeveel kost een goeie gt3 rsr denk je? Dat is echt niet gezond hoe duur die dingen zijn al helemaal voor het doeleinde waarvoor jij hem wilt gebruiken. Nu ken ik jou situatie niet natuurlijk.
Maar over de auto: wat een beest zeg! Erg gaaf. En als je de restrictors eraf haalt is ie al helemaal niet meer te houden!
tombiesheuvel zegt
@964rs: Staat ook “stel” voor iets bij natuurlijk :). Neen, ik ben niet in de financiele situatie om zon beest aan te kunnen schaffen, maar dromen mag altijd!
gregorius zegt
@964rs: ik denk dat er een groot gedeelte mazzel in moet zijn: is nou niet bepaald een suppliers market.
Veel zullen er onderhands doorverkocht worden om belastingen te ontwijken (wat wat makkelijker is aangezien het grootste gedeelte ook wel internationaal verkocht zullen worden).
Kortom: check welke raceteam falliet gaan of welke raceteams pas net me de nieuwe rijden; de moeten vast van de oude af.
tombiesheuvel zegt
@964rs:
Het kan blijkbaar wel!
http://www.youtube.com/watch?v=0Nff0emVsZ0
betonstaal zegt
nice, maar het seizoen is toch al voorbij?
StijnB zegt
@betonstaal:
Dus er staat een nieuw seizoen weldra voor de deur waarvoor teams nu reeds wagens gaan bestellen en klaarstomen…
maxx1 zegt
als het nieuwe model had geweest had je hem niet mogen ophalen voor 498 000. Ontwikkel kosten enorm hoog…