Het is een hele mond vol, maar met de 911 GT3 RS MR heb je de meest ideale circuit-Porsche ooit gebouwd.
In principe is elke auto een compromis en is elke auto tegen een bepaalde prijs gebouwd. Dit betekent dat hoe indrukwekkend het eindresultaat ook is, dat er altijd wel iets te verbeteren valt. Ook al gaat het dan om producten die min of meer perfect zijn.
Porsche 911
Een duidelijk voorbeeld is de Porsche 911 GT3 RS. Dat is de scherpere en ruigere versie op basis van de 911 GT3. De GT3 is op zijn beurt al de scherpere en ruigere versie van de Porsche 911, dat op zichzelf al een indrukwekkende sportauto is. Dus valt er wat te verbeteren aan de 911 GT3 RS?
911 GT3 RS MR
Ja, die RS kon besteld worden met het Weissach Package, maar het kan nog een tandje ruiger en scherper met deze Porsche 911 GT3 RS MR. Dat is een hele mond vol, maar het is wel de ultieme versie van de ultieme variant op basis van de ultieme sportwagen. Heel oneerbiedig kun je zeggen dat het een getunede Porsche 911 is, maar dat is te kort door de bocht.
Manthey Racing
De ‘MR’ in de naam 911 GT3 RS MR staat voor Manthey Racing. Deze tuner levert kwaliteit dt minimaal op fabrieksniveau is. Hun specialiteit is de 24 uur van de Nurburgring winnen, iets dat ze al 6 maal gedaan hebben, alle zes de keren in een Porsche 911 GT3 RS. Ze weten dus waar ze mee bezig zijn.
Rigoreus
Manthey Racing past het een en andere rigoreus aan, zonder dat het direct opvalt. Het eerste dat ze doen is het aanpassen van het onderstel middels een schroefset van KW Automotive. Er zijn twee typen schroefsets leverbaar. De eerste is op drie manieren in te stellen, de tweede variant kan op vier wijzes worden afgesteld. De schroefsets worden speciaal in opdracht van Manthey Racing voor de 911 GT3 RS MR ontwikkeld door KW.
Aerodynamica
Voor de rest heeft Manthey enorm ingezet op het optimaliseren van de 911 GT3 RS MR op het gebied van aerodynamica. De auto is voorzien van een enorme spoiler met wingtips aan de zijkant en een extra Gurney Flap op de ducktail-spoiler. Verder zijn er diverse flaps aangepast en is de motorkap (achterklep!) van koolstofvezel.
Magnesium
De velgen zijn ook aangepast. Ditmaal geen extreem zwaar gietspul, maar 20″ magnesium wielen. Lichtere wielen zorgen voor een lager onafgeveerd gewicht. Mede hierdoor is komen de onderstelaanpassingen nog beter tot hun recht. De wielen zijn aan de achterzijde voorzien van koolstofvezel Aero Disks. Bijzonder cool.
Remmen upgrades
Om te zorgen dat de GT3 RS MR nog beter stopt, heeft Manthey Racing de remmen voorzien van twee modificaties. Zo zijn de remleidingen met staal omvlochten en zijn er nieuwe remblokken gemonteerd. De keramische remschijven zijn uiteraard al van topkwaliteit en mochten dientengevolge blijven.
Motor
Dan de motor. Manthey Racing respecteert de producten van Porsche en heeft dus géén power-upgrade klaarliggen. Hun overtuiging is dat als Porsche 520 pk voor deze motor ideaal acht, dat er voor hen geen reden is om daaraan te twijfelen. De auto wordt natuurlijk gebruikt c.q. misbruikt op een circuit. Dan wil je niet de betrouwbaarheid ernstig in gevaar brengen voor een paar pk’s bovenin de toeren. Overigens heeft Manthey hetzelfde recept al eens toegepast op de 911 GT2 RS MR.
Alles onderdelen kun je nu bij Manthey Racing bestellen.
kniesoor zegt
En wat kost al dat moois ?
godfather zegt
@amghans: Daar ben ik ook erg benieuwd naar….
sportevo zegt
@amghans: €54.911,— plus belastingen of € 39.911,— plus belastingen als je de magnesium wielen niet wil.
kniesoor zegt
@sportevo: Dank, u is een heer ! ??
ericc zegt
Voor de uitleg over de aero disks, kan je naar het YouTube-kanaal van Robert Mitchell. Hij heeft een GT2RS met dit pakket op. (Is ook eigenaar van Apex-taxi op de Ring)
sportevo zegt
@ericc: die discs zouden zoveel downforce leveren, dat je de vleugel 2 graden platter kan leggen en toch dezelfde downforce kan houden. Geeft minder drag en een hogere topsnelheid.
denniss00 zegt
Eergisteren nog in al zijn glorie mogen bewonderen bij de Ring. Ook de GT2 RS MR ging los daar.
hendrikdewaard zegt
Manthey Racing is niet zomaar een tuner, het is voor 51% eigendom van Porsche. Het Manthey Servicezentrum Meuspath in de buurt van de Nürburgring is helemaal van Porsche.
hotze zegt
Een circuit-tijger eerste klas.
Prima aanpassingen lijkt me.
Is er wellicht nog wat vermogen te winnen met een sport-luchtfilter of zou dat er al op zitten? Ruf voorzag hun RGT-model van de 991.1, naast een 4.2-motor ook met de 3.8 GT3 motor en wist met een carbonfilter het vermogen op te krikken tot dat van de 991.1 GT3-RS.
Persoonlijk vind ik de magnesium Weissach-velgen fraaier dan deze. Vind de GT3 ook aantrekkelijker dan de RS. Maar daar gaat ’t natuurlijk niet echt om als je over het circuit wilt knallen ?
ds3thp zegt
@hotze: Volgens mij kan je de GT3RS nog wel voorzien van een complete titanium uitlaat van Akrapovic incl. of excl. Sport catalysatoren. Dit levert een pk of 15 op en ook een gewichtsbesparing van ongeveer 15kg
ablogjunk zegt
Upgrade: staal omvlochten remleidingen…. ik sta er echt van te kijken dat dit dus niet standaard is op een GT3 RS!
technopatat zegt
@ablogjunk: mag niet dacht ik op een straatauto. Ik denk niet dat een fabrikant dat gekeurd krijgt… In België toch allesinds!
Davidov zegt
Laatste zin: “Alles onderdelen”??
sportevo zegt
De bevestiging van de achtervleugel is ook anders. Die zit niet meer op de achterklep maar op het bodywork. Ze kwamen erachter dat met de nieuwe vleugel de druk op de klep te groot werd waardoor ook de achterlichten onder de druk verschoven.
Tiemen zegt
Toevallig vandaag mee geweest in de GT2 RS MR van Apex, wat een bizar ding. Echt heel tof!!
scrmeagle zegt
Mooie kleur, spoiler zal wel nodig, maar blijft een lelijk ding.