Door de terugroepactie van de 911 GT3, die te kampen had met problematische drijfstangen, komt de beoogde introductiedatum van de GT3 RS mogelijk in het geding.
In een interview met Auto Motor und Sport wilde Porsche eindbaas Matthias Müller toegeven noch ontkennen dat de introductie van de GT3 RS, die voor komende zomer gepland staat, wordt verplaatst. “Je kunt het op dit moment niet voorspellen”, aldus Müller. “Maar eerst willen we zeker weten dat er met de nieuwe motor niet langer een probleem is.”
Wegens het inmiddels welbekende brandprobleem heeft Porsche besloten de motor van alle 785 GT3’s te vervangen. De oorzaak van het probleem in de twee bekende gevallen is volgens Porsche een loszittende bout in de bevestiging van de drijfstangen. De loszittende drijfstang beschadigde de krukas, waardoor er een olielek ontstond dat voor brand zorgde.
“Het probleem was, in de breedste zin, een motorprobleem. De brand van de twee voertuigen in Zwitserland en Italië werd veroorzaakt door een schroef aan de drijfstang die los was geraakt. We weten waarom dit gebeurd is en werken nu aan maatregelen om dit in de toekomst te voorkomen.”
De focus ligt nu op het bouwen en installeren van nieuwe motoren voor de teruggeroepen GT3’s en dat kost tijd. De kans dat dit roet in het eten gooit voor de lancering van de GT3 RS, is natuurlijk aannemelijk. Kun je toch niet wachten, dan is dit je gedroomde alternatief.
E34M5Touring zegt
Ik las dat de schroef schade aan de krukas veroorzaakte waardoor er motorolie lekkage optrad. Dit zou dan ontbranden op de hete motor. Effe 785 motoren vervangen, en dan ook nog niet een simpele 2.7 maar ff dat kanon uit de GT3. Zal wat kosten zeg. Betekend dit dan ook vertraging voor bestelde modellen GT3? Kan me niet voorstellen dat er 785 motoren op voorraad liggen, en aangezien de terugroepactie blijkbaar voorrang heeft zal de gewone productie er ook last van krijgen neem ik aan.
griffendahl zegt
@E34M5Touring: Neem toch aan dat het om een bout gaat, en niet om een schroef?
E34M5Touring zegt
@griffendahl: Een loszittende schroefverbinding lees ik net. Zal wel een mooi woord voor bout zijn idd. Excuses.
baars1992 zegt
@E34M5Touring:
Vertraging in huidige orders zijn zeer aannemelijk. Porsche AG heeft sinds Wiedeking, en zijn uiterst effectieve lean strategieën, verre van een toereikende motor voorraad.
Maar dit wordt naar de bestaande GT3 klanten zeker weten middels vergoeding en/of dergelijke rechtgezet.
E34M5Touring zegt
@baars1992: Vervelend als je net zo’n ding besteld hebt. Kan me goed voorstellen dat je graag wilt rammen met een GT3. Zeker nu het weer steeds beter wordt. Heb er 1 achterop een aanhanger gezien laatst. Vind het de enige interessante 911. Zeker geen Porsche fan maar een GT3 vind ik een van de laatste rauwe auto’s. Zeker die laatste GT3 RS 4.0l
fernie zegt
@baars1992: Echter als je hem nog niet hebt ontvangen ben je de sjaak.. kun je mooi nog langer wachten!
Svensson zegt
@fernie: Als je ‘m wel al ontvangen hebt, ben je alsnog de sjaak, want dan ben je ‘m weer kwijt voor vervanging van de motor.
fernie zegt
@Svensson: Als je hem al hebt ontvangen zijn ze je een vervangende auto schuldig en ongetwijfeld ben je eerder aan de beurt ;). Als je hem nog niet ontvangen hebt heb je nergens recht op en wordt je datum voor ontvangst gewoon vooruitgeschoven.
fernie zegt
@E34M5Touring: Neem aan dat de motor opnieuw wordt opgebouwd en weer in andere GT3s ingebouwd wordt, gaan vast niet naar de schroot.
E34M5Touring zegt
@fernie: Wellicht, maar dan is het nog een enorme operatie.
fernie zegt
@E34M5Touring: Oh ja absoluut.. complete motor uitbouwen en een andere er weer inhangen zal flink tijd kosten!
gop1 zegt
@E34M5Touring: Zal inderdaad wat kosten, maar Porsche heeft enorme marges, over de streep zullen gewoon nog steeds zwarte cijfers staan.
rob5nismo zegt
Het is wel een daadkrachtige terug roep actie beter als dat gezeik van een fabrikant die zn fout niet toe wil geven
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Toch goed van Porsche dat ze er zo open over zijn. En nu wordt het extra leuk als de GT3-RS komt.
jlm83 zegt
Vraag me alleen af wat porsche doet met het”matching numbers” gebrek bij de eerste serie gt3’s. Ook zou ik niet graag een 2e hands motor van een ander krijgen.
urtarget1992 zegt
Ik vind het knap van porsche dat ze niet bang zijn hun fout toe te geven. ipv andere merken (ferrari) die doen alsof het de schuld van de gebruiker is tot het na enkele maanden uit de hand loopt. annyways is mss niet slecht een pauze te nemen met de introductie van de nieuwe modellen.
ik zie het als tijd voor nog sneller/beter ect te maken. en een introductie van de GT3,GT2 of als de gt2 er toch niet komt een turbo rsrsssss-r-gts-rsrs gt.
Wat mij extra leuk zou lijken is een 650+ pk middenmotor gt1 als concurent voor de 650 mclaren en de ferrari Speciale. dikke 4.0 Liter turbo flat six….jammer dat niemand er een rendering ooit van heeft gemaakt, ik blijf er van dromen.
carmasterr zegt
@urtarget1992:
De RUF CTR3 is dan wel een goed alternatief
urtarget1992 zegt
@carmasterr: Jazeker die vind ik dik maar iets van porsche zelf lijkt me altijd beter omdat het dan een “officiele” concurent is, en zo’n extra dikke 911 kan nooit geen kwaad. een niewe 928 trouwens ook niet
boomhauwer zegt
@urtarget1992: weet je eigenlijk waarover je praat?Ferrari lost terugroepacties netjes op. Denk maar aan de pirelli banden op de scuderia, brand probleem in de 458 en recent de krukassen in California en 458.is allemaal goed opgelost door hen.
urtarget1992 zegt
@boomhauwer: Dat is waar, mooi opgelost wel maar de eerste paar brandjes konden volgens ferrari geen productiefouten zijn. Het duurde echter eventjes. en ze ontkenden in het begin. Soit blijft een prachtmerk ferrari dat wel.:)
willempieee zegt
Voor iedereen, de GT3 is nu bij de dealer en toen kreeg je gelijk beschikking tot een vervangende auto, een Panamera of Cayenne. Prima om de tijd mee door te komen al is de GT3 natuurlijk wel even wat leuker ;-)