Met een Porsche 911 Exclusive ben je net even wat exclusiever dan de rest. En stijlvoller.
Als er één merk zijn gamma wel op orde heeft, dan is het Porsche wel. Wereldwijd worden bijna exact dezelfde auto’ aangeboden. Omdat een Porsche model er in onnoemelijk veel smaakjes leverbaar is, is er al altijd wel eentje die naar smaak zou moeten zijn.
Midlife crisis
Maar wat als je niet van de spoilers, uitlaten, stickers en felle kleurtjes bent. Wat als je juist van een stijlvolle auto houdt. Tuurlijk, een gifgroene of felgele 911 GT3 RS is leuk toen je puber was, maar nu je er eentje kunt betalen is het meer een rijdende identiteits- of midlifecrisis. Gelukkig is Porsche Exclusive Manufaktur daar. Die maken de auto helemaal naar wens. Stijlvol.
Porsche 911 Exclusive
Het mooie is, dan heb je wel een afwijkende en fraaiere 911, maar het valt minder op. Porsche Centre Melbourne en Porsche Centre Sydney South sloegen de handen ineen en kwamen met deze 911 Carrera S Coupé. Deze moet refereren aan de allereerste Porsche 911 die in Australië geleverd is.
Opties
De Porsche 911 Exclusive is voorzien van bijna alle Exclusive-opties, waaronder de SportDesign-voorbumper. Dat is bijna een verplichte optie, daar de massief ogende standaardbumper weinig subtiel is. De 992 is gespoten in Crayon (Krijt, Porsche Exclusive kleur) en deze kleur is ook deels gebruikt voor de Carrera Exclusive-velgen. Juist omdat het vrij subtiel is, is het erg goed gelukt. Achter de velgen zien we remmen die nu niet ordinair rood of geel zijn, maar zwart. Op deze wijze is de 911 gewoon zakelijk verantwoord.
Sportuitlaat
Wat krijg je nog meer als je kijkt naar het exterieur? De SportDesign-sideskirts, uiteraard in kleur meegespoten en de verticale spijlen in de grille zijn ook uitgevoerd in carrosseriekleur. Ook de spiegels en de voet van de spiegel is geheel in kleur, wat normaal óok een optie. is. Uiteraard is de Porsche 911 Exclusive voorzien van een sportuitlaat, want de allereerste 911 in Australië had dat namelijk ook. Destijds kreeg je dan 4 pk extra, waardoor je 134 pk moest bedwingen. In dit geval heb je 450 pk tot je beschikking.
Interieur
Dan het interieur. Daar kun je helemaal los gaan bij Porsche Exclusive en dat is bij deze 911 niet anders. De Porsche 911 Exclusive is hier namelijk voorzien van Agavegroen Club-leder. Het clubleder is een stuk fraaier en zachter dan het standaard strakke ‘Duitse’ leer. Erg fraai is het Paldao-hout in combinatie met aluminium. Veel stijlvoller dan carbon-inleg.
Kleur
Zoals je kunt zien matcht de kleur niet eens met het origineel. Dat is overigens wel mogelijk, maar dat kost uiteraard extra bij Porsche Exclusive. Het is wel heel erg Duits: een hommage uitvoeren lukt ze zelf niet, maar tegen betaling kunnen ze het wel voor je faciliteren.
Pech
Mocht je er eentje wensen, dan heb je een beetje pech. Een beetje in de zin dat er maar twee gebouwd zijn. Aan de andere kant, voor een speciaaltje heeft Porsche weleens meer moeite gedaan. Als je de configurator aanslingert zul je zien dat je een heel eind kunt komen.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn.
mashell zegt
Zie je vaker, kleindochter lijkt nog wel een beetje op oma maar is wel een stukje dikker.
porker zegt
@mashell: ??
karaya zegt
Kleindochter eet elke dag bij de McDonalds.
Zag van de week nog een 911SC in restauratie. Ergens hebben ze de verkeerde afslag genomen.
ger_dekker zegt
Volgens mij heb jij de verkeerde afslag genomen.
simonferrari zegt
Fraai hoor. Alleen nog altijd die vreselijke donkere achterlichten. Kun je deze überhaupt nog gewoon rood krijgen?
willeme zegt
@simonferrari: Jazeker. Sterker nog, standaard krijg je een rode balk en twee verticale streepjes voor het 3e remlicht. Bij Porsche Exclusive kun je dan kiezen voor een compleet zwarte balk die rood oplicht, zoals deze. Dat is een optie van 880 euro (om en nabij).
simonferrari zegt
@willeme: Oké thanks voor de info! Mijn inziens kiezen veel klanten deze optie. Ik heb namelijk nog geen 911 zonder zwarte achterlichten gezien.
888natan zegt
Mocht er ooit een 911 uit ‘65 als een elektrische variant komen, sta ik als eerste in de rij.
porker zegt
@888natan: er zijn al bedrijven die het voor je regelen. Een goede donor vinden is net zo kostbaar trouwens.
simonferrari zegt
@888natan: Uit oprechte interesse: waarom zou je een dergelijke wagen als EV wensen? Ik ben absoluut pro-elektrisch maar in geval van een klassieke 911 geeft mijn voorkeur toch het geluid, beleving en geur van benzine.
willeme zegt
@simonferrari:
Dat ben ik volkomen met je eens. Het hele milieu verhaal is dan ook niet van toepassing, want je rijdt er heel erg weinig mee. Dus die uitstoot valt wel mee. Bij zo’n auto gaat het om beleving en de klassieke rijeigenschappen. Beleving met een elektrische auto is eigenlijk niet mogelijk: veel te zwaar en veel te stil. Wellicht dat ik je vraagstelling even ga lenen voor een artikel ;-)
frederik zegt
@willeme: Misschien kun je vragen of je in die elektrische 912 van Schmidt Oss mag rijden voor het vergelijk.
888natan zegt
@willeme: In mijn geval is dit juist wel van toepassing. Het zou overigens ook JUIST mijn enige auto worden want mijn lease bak gaat er linea directa uit!! Heerlijk tuffen in stilte maar toch het porsche gevoel en de lijnen van vroeger.. ja geen geur en gekraak etc.. Maarja, ‘65 heb ik ook nooit mogen beleven.
888natan zegt
@simonferrari: Qua look volledig ‘65 maar met de veiligheid en genot van rijden van vandaag, daar doe ik het voor!
En tuurlijk, het liefst een ‘originele’ maar even rationeel gezien kan ik hier in Amsterdam er al niet meer mee rijden.
karaya zegt
@888natan
Je kan ook de Mona Lisa overschilderen met milieu vriendelijke verf.
mashell zegt
Maar de verf die Davinci in de 15e eeuw gebruikte was toch juist al milieuvriendelijk?
karaya zegt
@mashell
Dat waag ik te betwijfelen.
888natan zegt
@karaya: Denk voortaan even iets rationeler…
Ik zou graag een benzine versie uit ‘65 willen maar Amsterdam verbiedt dat mij.. Of dan moet ik ‘m buiten het centrum parkeren en dan met de tram.. kan ook..
Meegaan met de toekomst/overheid, ja helaas moet dat..
karaya zegt
@888natan
Misschien stemmen Amsterdammers niet rationeel. Dat is nog geen reden om oude meesters over te schilderen.
In een 911 hoort een luchtgekoelde boxer te liggen.
Overigens reed Femke altijd in een oude Mercedes, totdat geenstijl er lucht van kreeg.
888natan zegt
@karaya: En jij denkt dat alle Amsterdammers op Femke Halsema hebben gestemd???????
Ten tweede zei ik ‘Als er ooit een variant van de 911 uit ‘65 komt’ dus hier blijkt niet uit dat ik ooit een 911 uit 1965 zou willen ombouwen, daar heb ik overigens ook het geld niet voor..
Yzord zegt
Gek, ik vind oude mooier. Volgens mij word ik oud.
doublechevron65 zegt
@yzord: nee hoor, vind ik ook en voel me niet zo. De 65er ziet er gewoon eleganter uit naast dat obesitas model van heden.
moveyourmind zegt
Deze lijkt net zoveel op het origineel als een ruimteschip op de gouden koets, maar het is wel een heel mooie uitvoering zo.
mp014 zegt
Ik vind hem mooi maar had hem graag gezien met een zelfde soort velg (paar maatjes groter) als zijn opa! Misschien is dat in de configurator of aftermarket te krijgen?
Moest ik zoveel geld uitgeven dan zou ik toch wel voor de echte oude gaan denk ik…. en dan laten elektrificeren?
rsedje zegt
Ik kan maar niet wennen aan die uitlaten die in de achterbumper zitten.
Nu valt het optisch nog mee doordat het een zwart stuk is, maar als het in carrosserie kleur is dan is het echt dik… en dan op de verkeerde manier.
simonferrari zegt
@rsedje: Gelukkig ben ik niet de enige! De uitlaten kloppen inderdaad van geen kant. Zoals de vorige 911 met twee dunnere pijpjes of de 4 pijpen staat veel beter.
cazzo046 zegt
En dat lelijke remlicht…