Kijk, nog meer waar voor je geld.
Vermogen is een vreemd fenomeen eigenlijk. Heel erg simpel vertaald: hoe meer vermogen een auto heeft, hoe sneller deze is. Daarom willen wij natuurlijk auto’s hebben met zo veel mogelijk vermogen. Want meer is per definitie altijd beter.
Echter, enkel alleen aan ‘peekaa’s’ heb je niet zoveel. Er zijn nog veel meer factoren die bepalen of Auto 1 langzamer of sneller is dan Auto 2. In sommige gevallen wordt een vermogen ook fraai naar boven afgerond. Dus alles rond de 320 pk noemden ze bij TVR ‘405 pk’. Niet dat een TVR ooit traag aanvoelde, maar de belofte werd niet helemaal ingelost.
Porsche doet het vaak juist precies andersom. Vaak hanteerde men bij Porsche een bepaalde marge. Hun auto’s moesten onder alle omstandigheden minimaal het opgegeven vermogen houden. Als de omstandigheden dus aanzienlijk beter zijn, kan het vermogen ‘per ongeluk’ hoger uitvallen. Ergo: in veel vergelijkende tests komen Porsches prima mee met hun concurrenten, ondanks het ‘lagere’ vermogen.
Bij de nieuwe Porsche 911 van de 992-generatie lijkt het niet anders zijn. Bij het Amerikaanse Motor Trend vonden hun testauto, een Porsche 911 Carrera S, wel heel erg potent aanvoelen. Wat bleek, het vermogen op de wielen bedroeg 414 pk, terwijl het koppel (eveneens op de wielen), zo’n 550 Nm bedroeg.
Het vermogen op de wielen is niet het vermogen waar we normaliter over spreken. Dat is namelijk het vermogen op de krukas. Je hebt namelijk te maken met verliezen in de transmissie en de rest van de aandrijflijn. Reken je die mee, dan kom je uit op een kleine 490 pk en 648 Nm. Kijk, dan wordt zo’n 911 Carrera S bijna een goedkope auto voor wat je ervoor terug kijkt. Porsche adverteert overigens zelf een maximum vermogen van 450 pk bij 6.500 toeren 530 Nm bij 2.300 toeren. Mocht je vermogen niet zo relevant vinden en een goedkopere 911 wensen is overigens sinds kort een oplossing in de vorm van de 911 Carrera zonder S. Die levert 385 pk. Tenminste, dat zegt Porsche…
mikeyman zegt
Maar, hoeveel het had moeten zijn vertelt het artikel niet…
willeme zegt
@mikeyman: Daar is het iedereen het mee eens. Vandaar dat ik het er even bij gezet heb: (450 pk en 530 Nm).
Dankjewel ;-)
fejjie zegt
Hoe zit dat dan bij de chipboeren? Die hoeven eigenlijk niets te doen behalve de auto op de dyno te zetten en voila, je hebt 45 pk meer.
545e60 zegt
@fejjie: Normaal gesproken zetten ze de auto 2x op de dyno. Eerst vooraf en daarna achteraf. Zodat je het verschil kan zien.
Dutchdriftking zegt
@fejjie: wanneer een chiptuner nu er 100pk op papier bij chipt is dat in de praktijk dus ‘maar’ 55pk.
enricoleerdam zegt
Wat ziet ie er lekker uit in het geel ! Ik moest even wennen aan de 992, maar zet maar op de oprit.
lompey zegt
@enricoleerdam: inderdaad. Mooie spec zo
povel zegt
@enricoleerdam: hoe smaken kunnen verschillen, ik vind hem verschrikkelijk in het geel!
michaelb zegt
@povel: elke auto in geel is lelijk. Kan mij werkelijk niet voorstellen waarom je daar voor kiest.
minicoopers zegt
@michaelb: En bedankt he ?
vaakbenjetebang zegt
@minicoopers: Inderdaad. Ik word altijd weer een beetje vrolijk van mijn gele lelijkerd. En de kans dat er iets geels bij gaat komen is zeer aanwezig.
minicoopers zegt
@vaakbenjetebang: ik word er ook zo blij van iedere dag ?
SanderB zegt
Standaard 991 turbo leverde op de bank ook 20pk en bijna 200nm meer dan de fabrieksopgave
ericd zegt
Mooi, de standaard Carrera is vanwege het weglaten van allerlei opsmuk die potentere broers wel hebben, toch al de fraaiste, al geef ik toe dat de ‘opsmuk’ van de S bestaat uit de letter S achterop. Graag ook nog kleinere wielen dan de (op de gewone Carrera) standaard 20 achter en 19 voor. Ik wil rubber zien.
ericd zegt
@ericd: https://1.bp.blogspot.com/-NO1a9RpQmP0/XUwpHkZdMgI/AAAAAAAAKUY/UljpFHo7bZgvwOkD7maJALc98igrcVlCgCLcBGAs/s1100/992%2Bcarrera%2B%25281%2529.jpg
wpgt zegt
@ericd: ieuw
cabriohater zegt
Ben erg benieuwd wat het blok in zich heeft. Vroeg mij bij de komst van de turbo-motoren al af of we getunede Carrera’s gingen zien met Turbo vermogen.
Rudy zegt
@cabriohater: uit de 991’s halen ze behoorlijke vermogens winsten uit de 3.0 turbo motor. Volgens mij komt die op of zelfs over de 500pk (wat grofweg +80pk is). Vraag is wat de werkelijke winst is, aangezien ik verwacht dat de 991’s ook onder gespecificeerd zijn.
Arnoud zegt
De Carrera S is altijd al de beste keus geweest qua bang for buck. Het potentieel van een GT3 (RS) of GT2 (RS) is voor de gewone sterveling niet te benutten. Zeker niet op de openbare weg. De Carrera 4 (S) voegt niet heel veel qua prestaties toe en de Turbo is vooral een heel snelle sportieve GT. Toch zou ik geen van allen weigeren.
stalensnuitje zegt
Hebben ze de verliezen dan ook gemeten, of hanteren ze een soort “normaal is het ongeveer 15%”-regel? Want als je dan een aandrijflijn hebt met wat minder verlies dan gemiddeld, valt het extra vermogen dus ook wel mee ;-)
supertjeduc zegt
@stalensnuitje: daar wordt volgens mij nog wel eens wat mee gespeeld
Vraag me af of er geen verschil is tussen de ene en de andere auto
Tijdje geleden stonden nieuwe auto’s op de bank bij auto week waarbij de tester opmerkte dat sommige wel er soepel liepen en dat hij dacht dat er weinig verlies zat in de aandrijflijn
stalensnuitje zegt
@supertjeduc: tja, terwijl je dat in principe dus gewoon kunt meten. Laat de dyno de auto aandrijven (ipv andersom) en meet hoeveel kracht dat kost. Dat omrekenen naar koppel en daarna naar vermogen en dan heb je je verlies.
mwti zegt
Dit verklaart waarom deze de 600+ club kan bijhouden.
https://youtu.be/YOwO5iM4QP8
hollow zegt
Ik zal het nogmaals zeggen: dikke zever die rollenbanken. Het geeft een indicatie ja. Heb in België m’n 330d bij 3 verschillende, respectabele tuners op de rollenbank gezet. Tussen de hoogste en laagste zat bijna 28 pk.
cazzo046 zegt
@hollow: Temperatuur en luchtvochtigheid etc hebben ook invloed. Hoeft dus niet alleen aan de bank te liggen.
daiko zegt
Denk dat het well onder de noemer Bull kan. Denk ook dat Porsche niet op nog een “Dieselgate” zit te wachten. Regelgeving geeft niet alleen de minimalen maar ook de maximalen aan en daar zit maar een paar procent speelruimte. Zal wel dezelfde rollenbank als die van de M5 competition zijn geweest. Ongeremd Dynojetje of iets in die trend.
B00G1E zegt
Niemand die denkt dat Porsche met opzet een iets potentere versie heeft geleverd als test auto voor Motor Trend?