







Porsche heeft vannacht de nieuwe Porsche 911 Carrera met turbotechnologie onthuld, we hebben een video, alle foto’s en technische details voor je!
Laten we beginnen met wat we zien: een iets strakgetrokken uiterlijk dankzij nieuwe koplampen met vierpunts dagrijverlichting, andere deurgrepen, een andere motorkap met verticale louvres en andere achterlichten bijvoorbeeld. Maar ook het interieur is iets aangepast met als belangrijkste feature het nieuwe infotainmentsysteem.
Motorisch gezien is er een 20 pk upgrade dankzij bi-turbo technologie op de zescilinder boxermotor. Naast de bi-turbo setup is er ook een ander uitlaatsysteem en een aangepast motormanagement gemonteerd. Hoe dat klinkt? Check deze video. De Porsche 911 Carrera heeft voortaan 370 pk en 450 Nm onder de kap en de Carrera S moet het met 420 pk en 500 Nm stellen. Daardoor is sprinten naar de honderd nu nóg vlotter. Men telt voortaan tot 4,2 seconden voor de Carrera (met PDK en Sport Chrono pakket) en 3,9 seconden voor de Carrera S (zelfde recept), beide 0,2 seconden sneller dan hun voorganger. Ook ging de topsnelheid omhoog naar respectievelijk 295 (+6) en 308 (+4) kilometer per uur.
Het is dus over voor de liefhebbers van een natuurlijk ademende 911. Het enige goedmakertje is de vermogenstoename en uiteraard de verbruikscijfers. Porsche claimt dat de nieuwe 911 tot 12% zuiniger is.
Het Sport Chrono Pakket is ook aangepast. De nieuwe 911 Carrera-modellen hebben voortaan een draaiknop op het stuur, waarmee een persoonlijke setup gekozen kan worden. Normal, Sport en SportPlus zijn de standaardopties, maar er kan ook gekozen voor Individual, waarbij de instellingen zelf gekozen kunnen worden. In die settings kunnen bijvoorbeeld de snelheid van de schakelmomenten van de PDK-bak, de respons van de motor en het PASM (Porsche Active Suspension Management) gekozen worden. En natuurlijk de belangrijkste feature: hoe hard de sportuitlaat van zich af schreeuwt. Ook een nieuwe feature is de Sport Response-knop op de PDK-bak. Als je hierop drukt staat de bak klaar voor 20 seconden maximale acceleratie, handig als je op zondagmiddag langs die ene Opel Meriva of Hyundai Atos wil blaffen.
Het nieuwe Porsche Communication Management beschikt standaard over online navigatie. De bediening kan voortaan met veegbewegingen zoals we dat van smartphones gewend zijn, er is connectiviteit via WiFi en Porsche heeft Apple CarPlay op het systeem geïnstalleerd. Ook is er een speciale opbergruimte voor smartphones die je telefoon batterijsparend kan opladen. Google Earth en Streetview zijn standaard.
Qua onderstel zijn er ook nog wat zaken die wijzigingen hebben ondergaan: een verbeterd PASM, met 10 millimeter extra verlaging. Dit onderstel is tevens voorzien van geheel nieuwe schokdempers die een betere balans tussen comfort en sportiviteit moeten leveren. De achterwielen zijn daarnaast een halve inch gegroeid in breedte en zijn nu 11,5 inch wijd. De banden zijn voortaan standaard 305 millimeter breed (was 295).
Een andere feature van het onderstel: de meesturende achteras van de 911 Turbo, GT3 en GT3 RS is nu leverbaar op de Carrera en Carrera S modellen. Dat is gunstig voor het instuurgedrag en bovendien verkleint het de draaicirkel met een halve meter.
Tot slot is er nog een nieuwe versie van de Adaptieve Cruise Control, die subtiele remacties kan uitvoeren als de vooraf gekozen snelheid (bijvoorbeeld bij bergaf rijden) wordt overschreden. Ook heeft de nieuwe 911 post-collision remmen, die ervoor zorgen dat je niet doorrolt na een aanrijding.
Ziet goed uit! Hopen dat de GT3 wel atmosferisch blijft.
@axel968: ik denk het niet iig het echte volgende model niet
Iets meer een Cayman stance lijkt het wel
Welke facelift?
Even afwachten met de auto volledig de grond in te boren, maar het vooruitzicht is niet zo goed. Sws vind ik geen van de uiterlijke wijzigingen een vooruitgang; het maakt de auto drukker en minder vloeiend. Daarnaast natuurlijk turbo’s, maar gezien het Porsche is zou dat nog wel eens mee kunnen vallen. Eerst maar eens de reviews afwachten.
@bosje: de voorbumper en achterlichten vind ik wel een vooruitgang. Het nieuwe roostertje achter moet ik een keer in het echt zien, op deze foto’s ziet het er niet zo tof uit, doet me een beetje denken aan een convector put.
De turbo’s zijn echter sowieso gelijk een no-go, te meer daar ik net lees dat ‘ie 70 kg (!) zwaarder is dan de voorganger…
@jaapiyo: 25 kilo voor de S…
Is nog steeds een toename natuurlijk
Ik vind hem erg geslaagd, gelukkig hebben de uitlaten in het midden het einde niet gehaald.
@pietertjep85d: Oh, jawel.
Check de schematische bovenaanzicht render maar eens.
@pietertjep85d: de carrera niet maar de Carrera S heeft de uitlaten zoals op de render. Check de site van porsche maar
Begint een beetje op Audi te lijken. Ik zie wel wat overeenkomsten met de nieuwe TT
@a3aan:
http://www.hansanders.nl misschien een leuke site voor je?
Ik ben wel benieuwd hoeveel minder inhoud het blok heeft gekregen. 20 pk erbij met nieuwbouw technologie doet mij vermoeden dat er minder inhoud in de boxer motor zit.
@ahs1979: nieuwbouw moet zijn biturbo. #stopdetijdikzetgeenjokersin
@ahs1979: vgm is t n 2.9 geworden
@ahs1979: Het zijn 3.0 liter blokken en hiermee schiet Porsche zich een beetje in de voet denk ik. Enige verschil tussen de twee types is de turbodruk van 0.9 en1.1 bar. En Porsche kennende zit er nog wel wat rek in het blok en zal het me niet verbazen als ze volgend jaar er weer 15 pk bij doen, en het jaar daarna weer, en dan het “uitzwaai” editie nog 10 hele pk’s. Daarom verwacht ik ook dat wat “tuners” heel blij worden met dit nieuws, 480 pk moet wel te halen zijn zonder veel moeite.
@imdoctorbob: Q&A with Erhard Mossle, 911 product line director
…
Is there more power to come from this engine?
“There is more power we can get; it is easier to get more power from a turbocharged engine than a normally aspirated engine. In the 911 GT3 RS, we had to go to 4.0 litres to get more power.”
@imdoctorbob:
Voor de Chinese markt is een inhoud van net onder de 3 liter qua belastingdruk erg interessant..
Waar is die video?
Krijgt het iconische “turbo” model dan ook een andere naam?
@JanJansen: aangezien de carrera nog steeds de carrera heeft, denk het niet.
@janjansen: nee, van de macan bestaat ook een turbo versie
Qua uitlaten is die 911 carrera s net een audi tt S van achteren. Tja…
Ik zie echt geen verschil met de 991
@srthellcat: het is de 991…
@rudyv: oh oeps
@srthellcat: bedoelde de orginele
Weet iemand of de 0-100 tijden met awd of rwd zijn?
@uncivilsum:
De AWD C4(S) moet nog worden voorgsteld dus….
Facelift? Dacht dat bmw met z’n 3 serie erg was maar dit?
@henkhupelschoten: facelift is om ‘m een beetje strak te trekken en dat is gebeurd. Verwacht je een compleet ander model ofzo…?
@stfu: nieuwe bumpers en nieuwe achterlichten. Porsche voldoet hiermee perfect aan het concept van facelift. Ze hebben er zelfs volkomen andere motoren en nieuw infotainment ingezet, dat is zelf flink gewijzigd voor een facelift.
@stfu: Sorry hoor maar ik zie geen verschil, of ik heb de verkeerde wagen voor me
Beetje vreemd dat de heren stil blijven over het allerbelangrijkste punt: is ie zwaarder?!
@lambo4all: Porsche heeft bij het pre facelift model (huidige dus) beloofd dat hij niet meer groter en zwaarder gaat worden.
En kunnen we nog een beetje toeren draaien of is het feest over bij 5000rpm?
oke, hij ziet er dus precies het zelfde uit. Ik ben benieuwd of deze nog wel als een echte 911 klinkt. Hoelang duurt het nog voordat je ook een 4 cilinder kan krijgen in een 911?
@dutchdriftking: is allang gebeurd!
Tja, kan dan wel 20pk meer hebben maar als ie zwaarder is, de gasrespons langzamer is en het uitlaat geluid minder, is het echt geen betere auto geworden. Afgezien van het verlaagde verbruik. Ben benieuwd naar een test dus.
Vind de achterkant niet echt geslaagd. En hoezo verticale louvres!?
@noah_deheer: de motorkap zit aan de achterzijde….
@noah_deheer: Misschien een ode aan de oer Porsche? http://www.autoblog.nl/gallery/Porsche/Porsche_356_Speedster_veiling/porsche-356-speedster-rm-auction-004.jpg
@noah_deheer: Dan lijkt het op een snor.
Heeft hij nog een active spoiler?
Waar zijn de 4-4S modellen?
Voor zij die zich niet blind kijken op pk’s, kan de basis Carrera het fijnste rijdersmodel zijn. Zonder te veel electronica opties, 19″, niet te veel turbodruk en manuele bak uiteraard. Dat of een GT3 in die andere prijsklasse.
Powering the updated 911 is a new twin-turbo 3.0-litre flat six petrol engine, which in the Carrera develops 365bhp at 6500rpm and 332lb ft from 1700-5000rpm. In the Carrera S, those outputs rise to 414bhp and 369lb ft.
Topvermogen ligt nu 900 tpm lager… (was 7400 tpm)
Het koppel stijgt met 60 nm (beide modellen) en is nu typisch ’turbo-esque’ geen curve meer maar plat. (was een piek bij 5600 tpm)
Komt tot nu toe op mij over als een groot offer voor maar 12%?
gewicht niet gevonden nog….
@baasbas: Als de AW-gegevens kloppen (niet schrikken)+70/+75 kg:
Leegggewicht:
911 Carrera MT/PDK: 1430/1450 kg (was 1355/1375 kg)
911 Carrera S MT/PDK: 1440/1460 kg (was 1370/1390 kg)
http://www.porsche.com/netherlands/nl/models/911/911-carrera/featuresandspecs/
@stephanotis: vandaar dat ze niet meteen te vinden waren. Man man man…
@stephanotis: Thnx voor de tip. Ik ben hierop uitgekomen:
Nieuwe carrera s specs
Oude carrera s specs
De oude link heb ik in google cache gevonden :-)
Dat zijn in ieder geval cijfers die je wél kan vergelijken en dan kom je dus op +25kg voor zowel de handbak als de PDK versie. Voor de gewone Carrera heb ik geen zin om het op te zoeken…
Dus minder stijging dan je 75kg, maar toch wel weer gewoon een stijging dus
@baasbas: Ok…tsja 75 kg was ook echt bizar geweest. Desalniettemin voelt het technisch toch als een achteruitgang IMO, ingegeven door de Chinese markt en de verbruikcijfer politie en niet door het verlangen een zo goed mogelijke sportwagen te bouwen.
Ik ben stiekem in dit geval wel benieuwd naar het praktijk verbruik om te zien of het tenminste wel een echt doel dient. De vorige motoren waren, zeker gezien de prestaties, al best zuinig…
Ik was al geen Porsche man en dit veranderd daar niets aan… Porsche zit goed in elkaar maar enige emotie ontbreekt helaas…
@mazdarx: Heb jij je grapjas aangedaan naar school/werk vandaag? Je lolbroek misschien? Emotie en Porsche, en jij kan de link niet leggen?
@mazdarx: in vergelijk met een italiaans raspaard ontbreekt wellicht een beetje emotie, maar in vergelijk met een Mazda RX8 daarentegen…
Best een toffe bak hoor daar niet van, ook wel interessante techniek onder de kap maar emotie?
Een rijtest tussen de atmosferische en de nieuwe turbo Carrera lijkt mij wel leuk.
Om het positief te bekijken geeft dit wel veel mogelijkheden tot het tunen van een Carrera.
Toch jammer met turbo..
Ik moet zeggen dat het frontje een stuk beter oogt. Bij pre-facelift 991 had ik toch altijd het idee dat de mistlampen iets meer naar het midden toe moesten. Nu sluiten ze netjes aan op de koelgaten en ziet het er een stuk strakker uit.
Hoe gaan ze hier nog een GTS van maken? Op foto 8 lijkt het al een GTS!!
Dus de normale Turbo heet nu de Turbo Turbo?!?
@willempjuh: http://m.youtube.com/watch?v=hmmIl9aMz4I
Prijzen nieuwe Carrera:
Manueel: EUR 116.320,00 incl. BPM/BTW, excl. kosten rijklaar maken
PDK: EUR 113.300,00 incl. BPM/BTW, excl. kosten rijklaar maken
@stephanotis: Je zou toch verwachten dat ie wel wat goedkoper zou worden nu met de geblazen kut motor.. Dat is toch de hele bedoeling, minder uitstoot dus minder belasting?!
Geen foto’s van het interieur?