De hamvraag van de test van de Porsche 992.2 Carrera is: is 394 pk genoeg of wil je nog meer?
Als je smult van technologie, dan is 992.2 Carrera GTS met hybrid absoluut een aanrader. De normale Porsche 911 992.2 Carrera is echter ook geen stakker. Het is een open deur, maar kan je daarmee ook de keuze voor de “basis” 911 rechtvaardigen.
Laat ik er ook eerlijk over zijn: ook als er financieel “slechts” een 911 Carrera met een paar opties in zit, ben ik al lichtelijk jaloers op je. Iedere nieuwe generatie Porsche 911 wordt wegens andere redenen verguisd, maar in mijn ogen is de 992 nog steeds bijzonder goed gelukt. Door de standaard widebody oogt de 992 lekker dik, de facelift was niet eens heel ingrijpend, maar bracht een paar verbeteringen.
Net als bij de 996 zitten alle lichtfuncties in de koplamp. In de jaren negentig deed Porsche dat om de productie te vereenvoudigen, maar voor de 992.2 creëert dat meer ruimte voor koeling. Persoonlijk vind ik de subtiele verwijzing naar de meest verguisde generatie 911 dan wel weer erg grappig.
De 992.2 Carrera heeft de turbo’s van oude GTS
Porsche lepelde de 3.0 twin turbo boxer zescilinder niet ongewijzigd in de 992.2. Om wat vlees in het blok te creëren voor het halen van huidige en toekomstige milieuregels monteert Porsche de grotere turbo’s van de 992.1 GTS. Dat belooft wel weer wat voor toekomstige tunings-projecten.
De vermogenswinst is met 9 pk bijzonder bescheiden en de 992.2 Carrera blijft met 394 pk net onder de magische grens van vierhonderd. De bult koppel van 450 Nm en standaard 8-traps PDK maken de Porsche 911 Carrera makkelijk snel te rijden in ieder verkeer.
Met het optionele Sport Chrono pakket (inclusief Launch Control) sprint de Porsche 911 Carrera in 3.9s naar de 100. Porsche doet bescheiden met een opgegeven topsnelheid van 294 km/u, maar op een geschikte autobahn moet de magische 300 (op de teller) zeker te halen zijn.
Het interieur en de praktische zaken van de Porsche 911
Er zijn twee echt grote wijzigingen en allebei doen ze de liefhebbers op de achterste benen staan. DE fraaie in het midden geplaatste toerenteller is verdwenen en vervangen door een 12.6 inch curved bestuurdersdisplay. Dat werkt natuurlijk prima, biedt ook meer functies en ik vind het prima werken. Toch zou mijn advies aan Porsche zijn: breng een Retro Interior pakket voor 2.995 euro. Daarin doe je de toerenteller en iets fraaiers dan de saaie startknop (de andere wijziging).
Waar ik me dan weer aan erger is al die 911’s zonder achterbank. Porsche heeft eindelijk het licht gezien en biedt nu als optie op de GT3. Het is echter ook een optie op de 992.2, die standaard als tweezitter wordt geleverd. De achterbank kost weliswaar niets, maar de besparing van minder dan 20 kg is het verlies aan functionaliteit echt niet waard.
Prijzen Porsche 992.2 Carrera
De Porsche 992.2 Carrera is er alleen als coupé en cabriolet, alleen met achterwielaandrijving en alleen met een automaat. Voor vierwielaandrijving of een Targa moet je upgraden naar de Carrera GTS, voor een handbak (leuk!) heeft Porsche nu de 911 Carrera T.
In Duitsland is de Carrera 128.700 euro. In die Niederlande is die elfer viel teurer. Ich muste mal Deutsch lernen und dan ist es shussi!
Johanneke zegt
Prijs is NL is bijna 2x zo hoog. Bizar. Enne, ik zou willen dat mijn auto in 4 seconden naar de 100 kan er bijna 300 aantikt ;-)
Friez zegt
De 911 is zo langzamerhand zichzelf uit de markt aan het prijzen. Wie had ooit gedacht dat je voor een kale Carrera al 200k moet neerleggen. Een GTS gaat al richting de 300k met opties. Dat legde je 5 jaar geleden nog voor een prima aangeklede Turbo S neer. Die laatste kruipt nu al richting de 400k.
Ja, de 911 is de benchmark op gebied van techniek en rij-eigenschappen, maar in de prijscategorie waar de 911 zich nu naartoe heeft bewogen wordt emotie ook wel een ding (voor mij althans). Dan worden auto’s als de Ferrari Roma, Aston Martin Vantage of McLaren ook wel een serieuze overweging.
R zegt
Je moet de overheid bedanken. In DE 128k , wat een nette prijs is voor een 911 , maar met dank aan ontmoedigingsbeleid om auto bezitter te zijn betaal je hier 70k extra (zonder opties)
PunicaOase zegt
Komt met name door de autobelastingen in NL.. Wat je betaalt voor een Picanto of Aygo is ook gekkigheid hier.. Maar helemaal eens dat er voor 300K (GTS) tot 400K (Turbo) wel iets spannenders is te vinden dan een 911.. Onderhoud zal dan mogelijk wel flink duurder zijn..
grandmasterb zegt
Een platgeslagen kever voor 2 ton? Welke gek koopt dat? En dat vreselijk saaie interieur, blijkbaar moet dat altijd in het zwart of grijs. Nog geen 400 pk is wel erg weinig in dat segment.
540ix zegt
Ik!
i3bestuurder zegt
En wat rijd je zelf?
grandmasterb zegt
Verschillende auto’s met meer dan 430 pk, waaronder AR Giulia Q (510pk, topsnelheid 306 km/h),
kennone zegt
Denk met een simpel krachtkuurtje bij een goede tuner de Carrera verder komt dan jouw Alfa QV die maar (als je geluk hebt) 560pk haalt naar een stage 1. Overigens zijn beide auto’s totaal niet vergelijkbaar. Feit dat de instap 911 bijna net zo rap is als jouw top of the range Alfa zegt al genoeg toch?
grandmasterb zegt
Wat een slap geouwehoer. Als je naar een tuner moet heb je dus te weinig pk’s in de normale versie!!!
Mijn Alfa Q heeft dat niet nodig, hij heeft meer dan genoeg power en al een veel hogere topsnelheid dan deze 911. Hij is ook vele malen praktischer dan een 911, met een flinke bagageruimte en plaats voor 5 volwassen personen+bagage en kost minder dan 75% van zo’n keverafgeleide. incl. opties.
Dan rij je met Italiaanse allure i.p.v. een steriel VW-luchtje.
kniesoor zegt
Wereldwijd een m/v/x/etc of 50.000 per jaar.
Johanneke zegt
112k in Duitsland eh. Als je de prijs te hoog vindt, klagen bij de overheid, niet bij Porsche.
schuimbekje3 zegt
300 pk is meer dan genoeg. In een BRZ was 200pk al genoeg. Hell, 75pk in een manta was al genoeg. Tis niet hoeveel pk je hebt maar hoever dwars je kunt gaan met FR FR.
En liever een pauper porsche dan een bling VW.
Ook al krijg je dan geen voorrang bij kruispunten en uitritten.
baardmijt zegt
Lijkt me ook voldoende vermogen.
Maar dat FR verhaal is in dit verband iRRelevant.
schuimbekje3 zegt
klopt, porsche is geen FR, de eerder genoemde wel.. al heb ik persoonlijk toch liever awd (ooit besmet door subaru en nissan, toen de laatste nog auto’s maakte ipv renault.
camber24 zegt
Maar is het nou wel of niet genoeg pk? Of wil ie toch meer? Zelf zou ik altijd voor de GTS gaan. Zit meer op, altijd een goeie deal. En die prijzen; Nederland is knettergek geworden met automobilisten te pesten.
grandmasterb zegt
Ik ben toch maar even die video gaan kijken, maar wat een gel@l in het begin. De 911 is helemaal geen praktische auto, je kunt er geen behoorlijke koffer in kwijt (alleen 2 handbagagekoffers is veel te weinig, tenzij je een nerd bent zonder partner of kinderen), laat staan 4-5 volwassenen.
schuimbekje3 zegt
met praktisch wordt bedoeld dat je met een 911 gewoon naar je werk kunt, boodschappen kunt doen, naar een leuke plek kunt rijden, rondje circuit en weer naar een vergadering in een andere stad, wat bijvoorbeeld in een lambo niet kan. de eerste de beste file stook je de koppeling op, de eerste verkeersdrempel of parkeergarage zit je vast, met een helm op in een lambo klimmen gaat met mijn rug nooit meer gebeuren, laat staan dan als je al een lekker rondje kunt rijden moet je of barfen van de koppeling of weer tanken. een mclaren is niet veel beter, je bent arm na de eerste 1500km beurt, een ferrari is niet te verzekeren op het circuit, of je bent arm, en met de porsche kun je dat allemaal met dezelfde auto.. DAT is praktisch… alleen bij uitritten en kruisingen laat niemand je ertussen, wat ze wel doen als je lambo, ferrari of mclaren rijdt (eigen ervarving).
grandmasterb zegt
Een lambo is veel exclusiever dan een 911, is totaal niet daarmee te vergelijken. Iemand die een Lambo heeft, heeft zeker een paar andere auto’s waarmee hij dagelijks rijdt, want Lambo’s zijn gewoon niet praktisch.
Met vrijwel elke andere moderne sportwagen kun je hetzelfde doen als met een 911, dus ook dagelijks rijden of op het circuit. Ik zie trouwens vrijwel nooit een 911 bij een supermarkt, daar is hij te onpraktisch voor.
Dat je met een andere sportwagen geen voorrang krijgt bij uitritten en kruisingen heb ik zelden meegemaakt (je bent natuurlijk wel extra voorzichtig want reparaties zijn duur), maar dat gebeurt ook als je een kleine autootje rijdt en/of niet doordrukt.
alino zegt
Met “praktisch” wordt waarschijnlijk eender “veelzijdig” bedoeld. Je argumenten rekken de term praktisch nogal.
Natuurlijk kun je met 4-5 volwassenen niets met een 911, maar dat is niet het punt. Een 911 is veelzijdiger dan een Lamborghini, Ferrari, of McLaren. maar de opmerking “platgeslagen Kever” zegt natuurlijk wel iets over je mening over de 911.
Snellere 911-modellen (Turbo S, GT3) zijn mijn inziens qua prijs en prestaties prima te vergelijken met exotische merken, maar blijven veelzijdiger. Waar veel exotische auto’s vooral een derde of vierde auto zijn, kan bijna elke 911 (behalve RS-versies) prima als tweede auto dienen: Van dagelijks woon-werkverkeer en een dagje circuit tot een epische roadtrip met z’n tweeën of zelfs een korte rit met de kinderen achterin.
Dat zie je toch niet vaak bij sportwagens die géén afgeleide zijn van “normale” auto’s (zoals de BMW M3/M4/M5 of Audi RS5/RS6).
De nieuwe AMG GT is overigens een goed voorbeeld van een auto die, zo niet nóg praktischer/veelzijdiger is als een 911
kennone zegt
Een 911 koop je niet perse voor het praktische toch.
maussieknip zegt
Prijzen in Nederland voor auto’s zijn echt om je voor te schamen dat in dit land woont. Een goed aangeklede Aygo X betaal je ruim 28K voor, maar dan ga je wel kruipend naar de 100km/h namelijk 14,9s. Om te huilen het beleid in Nederland.