Porsche PDK is de razendsnelle gerobotiseerde handbak met twee koppelingen. Dat klinkt al high-tech, maar een 911 Carrera4 met PDK kent nog een trucje.
De jongens van Garage 419 kregen van Porsche te horen dat de voorwielaandrijving is uit te schakelen door de parkeer-rem één tandje omhoog te zetten. Als je dat doet, wordt de Carrera4 in feite een Carrera2 en kun je donuts draaien en powersliden tot je een ons weegt. Zou Porsche dan ook onderkennen dat een 911 eigenlijk helemaal geen vierwielaandrijving nodig heeft? Bekijk onze test van de 911 Carrera S of kijk hieronder naar de review van Garage419.
Greg zegt
So sweet..
Geslaagde vernieuwing!!
Mr. Marteen zegt
Vernieuwing ? De meeste terreinwagens kunnen het ook.
r2rule zegt
@ Mr. Marteen
De meeste terreinwagens ja!..
Phils zegt
Heeft Porsche dit zelf ook bekend gemaakt in het persbericht?
Dat zou natuurlijk wel fantastisch zijn! Alle voordelen van vierwielaandrijving zonder de nadelen én de voordelen van achterwielaandrijving zonder de nadelen!
AtakanGül zegt
Tis wel een mooie bak ;) lekker BRUUT!
Jesper zegt
@ Phils: t’is nog vroeg, maar weet je zelf nog wat je zegt jongen? ;)
“…alle voordelen zonder nadelen én de voordelen zonder de nadelen…” :P
Ben t wel met je eens overigens, dat plus het feit dat de Carrera 4S gewoon baggervet is, alleen al omdat ie die streep tussen de achteerlichten heeft :D
jurrian zegt
Dit is vooral fijn voor porsche zelf. zo hoeven ze geen carrera 2’s meer te maken in principe. dat scheelt kosten in de productie.
Alwood zegt
Wat een saaie Amerikaan…
Dat die voorwielaandrijving uit kan met de handrem is wel grappig maar als je van plan bent dat vaak te gebruiken zou ik om te beginnen geen “4” nemen.
En vwb die test… :| wtf, die kerel kan dan misschien de goeie lijn ongeveer sturen maar is totaal niet met het rijden bezig. Ik heb het dan over de ‘professional’ die ook een rondje doet. Trekken aan het stuur, linkerhand gewoon los.
De 2S is uiteindelijk volgens mij nog steeds de auto om te hebben. Of de CaymanS en die vervolgens een beetje aan laten kleden bij manthey of 9ff :)
Summer Sky zegt
Hee wat gaaf die cheatcodes. Ik meende te horen dat als fe de linkerbuitenspiegel precies op 78 graden zet en tegelijk op het gas- en rempedaal drukt, dat je dan gelijk bij de eindbaas aankomt, zonder eerst te rijden
Timmah zegt
@ Summer sky,
Dus Porsche gaat ook de playstation toer op…..
DRU zegt
LOL@ Summer Sky
Sorcerer zegt
4WD van Porsche is alleen nodig bij extreme omstandigheden, als je niet kunt rijden of als je stoplichtsprintjes tegen supercars wilt doen (die zelf geen AWD hebben), dan ben je tot de 50 sneller namelijk :+
Jesper zegt
@ Alwood: De Cayman zou ik zowieso nooit kopen (als ik al t geld zou hebben)
Ze hebben de Cayman namelijk [i] perfect [/i] tussen de Boxter en de 911 gezet, qua prijs, vermogen, verbruik, echt alles. Dat laat mij denken dat ze met de Cayman best harder hadden gekund dan de 911, maar dat mocht niet want hij moest daaronder worden gepositioneerd, dus knepen ze hem af…
daar kan ik geen respect voor hebben :(
Marvin zegt
Leuk gedaan, dat laatste stukje film!! :)
N1k. zegt
Zo is elke auto afgeknepen…een 911 kan ook veel sneller d.m.v. 2, 3, 4 turbo’s, maar dat doen ze niet vanwege de doelgroep. Bovendien mag die dan ook weer niet sneller zijn dan een Carrera GT.
Een Polo is toch ook geen afgeknepen Golf?
MDA zegt
@ Jesper, heb je dat helemaal zelf bedacht? Daar had ik namelijk nooit zelf aan gedacht, totdat ik topgear keek.
w0o0dy zegt
En nu maar wachten op alle foto’s en video’s van 911jes die met geblokeerde voorwielen ergens op klappen. Goede actie wordt de 911 misschien zelfs wel weer exclusief. Loop dan gewoon een achterwiel aandrijver of een R8 of een gallardo of een gt-r of zo want die kunnen het zonder linke trucjes door hun geavanceerde 4wd.
MLTB zegt
Ok, ik weet nu voor het eerst in me leven waar de “Carrera 2” en “Carrera 4” voor staan! ( Ik schaam me diep ).
Ontopic : Leuk weetje :)
august zegt
Zijn jullie er wel zeker van dat de aandrijving door die truc wel naar de áchterwielen gaan? Wordt het niet stiekem een 385pk sterke voorwielaandrijver?
“The new 911, more bonkers than an Alfa GTA”.
august zegt
gaat
PCCB zegt
@N1k.: De turbo en GT2 zijn bi-turbos.
Leuke feature! Ik vind’m zeer geslaagd. Wanneer komt de GT3?
JRDN zegt
leuk voor mensen die met hun carrera 2 eigenlijk wel op wintersport willen!
JRDN zegt
dus straks na de overname is dit dus ook voor lambo’s! :D:D:D
Phils zegt
@Jesper
Ookal was het vroeg, ik wist nog wat ik zei hoor: Je moet gewoon de zin splitsen bij die “én” zoals dit dan
Alle voordelen van vierwielaandrijving zonder de nadelen
én
de voordelen van achterwielaandrijving zonder de nadelen!
Fortuna zegt
1. de PDK is helemaal geen gerobotiseerde handbak, een gerobotiseerde handbak is een standaard handbak waarin de bediening gerobotiseerd is, een PDK/DKG/DCT zijn zowiezo twee aparte versnellingsbakken in één huis, die door de complexiteit bijna alleen maar gerobotiseerd te bedienen is.
2. de handrem van een Porsche werkt niet op de voorwielen WoOody, de aandrijving naar voren toe wordt gewoon onderbroken in geval dat de handrem gebruikt wordt. Wordt al jaaaren toegepast op oa rally-wagens.
Mies zegt
@Fortune. Vraagje: wat is eigenlijk de rede dat het ook op rally-wagens wordt toegepast? Is het puur voor de “handrembochten” oid?
w0o0dy zegt
@fortuna ok dan vervang je voorwielen maar door achterwielen, strekking blijft hetzelfde: lui die gaan stunten met een sportwagen nadat ze hebben lopen kloten met de handrem. Lijkt me een perfect recept voor brokken.
Fred zegt
Je hebt natuurlijk nog wel een nadeel van 4wd: het gewicht.
Ferdinand zegt
@ WOoOdy
Dus jij zeft dat de nieuwe 911 Carrera 4 niet is voorzien van een geavanceerde 4wielaandrijf-systeem??? De Carrera 4 heeft nu ook het geavanceerde aandrijfsysteem uit de Turbo, voor als je het nog niet wist….
Honkey zegt
In het filmpje wordt er dus ‘gezegd’ dat wanneer je de handrem 1 tandje omhoog zet dat de voorste wielen niet meer worden aangedreven in de Carrera 4 en 4S. Maar ik zie dus nergens in het filmpje dat dit ook echt bewezen wordt. Moet ik hun uitspraak dan als serieus beschouwen? Iemand die misschien weet of dit echt daadwerkelijk werkt? Of misschien een bezoeker die zelf een Carrera 4 of 4S heeft en dit kan bevestigen?
w0o0dy zegt
@ferdinand: heel gek maar de 4wd uitschakelen door de handrem te laten “hangen” komt op mij niet zo heel erg geavanceerd over… Volgens mij moet zoiets ook via een knopje kunnen. Maar goed, dat kan er bij de prijs van een carrera4 natuurlijk ook niet af. Zo’n enorme verhoging van de kostprijs is onverantwoord dat snap ik ook wel, maar toch jammer.
RijNouNsDoor! zegt
Als je de parkeerrem 2 tandjes aantrekt, heb je ineens een voorwielaangedreven Porsche, helemaal super! Niet dat listige overstuur, maar gewoon comfortabel onderstuur.
3 tandjes is voor burnouts en bij 4 tandjes blijf je stilstaat.
Welkom in de wondere wereld van Porsche!
Roy zegt
Mijn auto heeft die functie ook, dat je de voorwielaandrijving kan uitschakelen. Kwestie van een sleutel omdraaien op het dashboard.
Rick dos zegt
Waarom doen fabrikanten dat tegenwoordig? Van die geheime handshakes om je auto iets “speciaals” te laten doen.
Zo moet je ook bij de GT-R de gekste toeren uit te halen om je LC te activeren. Als je echter vervolgens, door het gebruik van LC, je versnellingsbak naar de kleute draait, dan staat er in kleine print dat de schade door het gebruik van je LC niet onder de garantie valt…
Ik mag hopen dat dat bij Porsche anders is…
Citrofiel zegt
Lol @ Summer Sky; Dat was waar ik ook aan dacht. Stiekeme trucjes verwerken in de auto’s. Cool, maar ook vreemd…