Waar moet je op letten als je een Porsche 911 van de vorige generatie wil aanschaffen?
De Porsche 997 was de 911 die de 996 moest doen vergeten. Dat betekende dat er na één generatie overgeslagen te hebben, gewoon weer ronde koplampen op de 911 kwamen in 2004. Ook werd het interieur flink onder handen genomen, waarbij een flinke kwaliteitsslag werd gemaakt.
In 2009 werd de 997 opgefrist met een nieuwe versie van de boxermotoren. Bovendien werd de 997 leverbaar met de zeven versnellingen tellende PDK versnellingsbak: een automaat met dubbele koppeling die veel sneller en sportiever schakelt dan de Tiptronic automaat uit eerdere modellen. Het alternatief voor de automaten was altijd een handgeschakelde zesbak. Ook het uiterlijk werd licht gewijzigd in 2009. De nieuwe generatie 997 was het makkelijkst te herkennen aan de voorbumper met grotere luchtinlaten, andere koplampen en fraaier interieur.
We behandelen in deze aankoopvideo de natuurlijk ademende varianten, met uitzondering van de GT3’s, aangezien we die al eens behandeld hebben in een aankoopadvies. De minst krachtige variant waar dit artikel op van toepassing is, is de 911 Carrera (340 pk). De meest krachtige variant is de Carrera GTS, Speedster of Sport Classic: deze hadden allen de beschikking over 408 pk. Alle varianten behalve de Speedster en Sport Classic waren beschikbaar met vierwielaandrijving. Wat carrosserievarianten betreft was er keuze uit een cabrio, speedster, coupé en een Targa, maar de Targa is eigenlijk niet meer dan een 911 met een glazen schuifdak.
Aanbod op marktplaats
Op Marktplaats.nl staan momenteel zo’n 85 auto’s te koop die binnen de eerder genoemde criteria vallen. Hiervan is ongeveer een kwart een cabrio. Meer dan de helft (ongeveer 60%) is uitgerust met een automaat. Leuke kleuren zijn zeldzaam, de categorieën wit, grijs en zwart zijn samen goed voor ruim 90% van het aanbod.
Als je niet te hoge eisen stelt kun je vanaf 35.000 euro een Porsche 997 rijden. De prijzen voor de betere exemplaren lopen op tot ongeveer een ton voor GTS’en met weinig kilometers. De uitschieters zijn de Speedster en de Sport Classic. Dit zijn auto’s geworden die vanwege hun gelimiteerde oplages zeer populair zijn beleggers. Op dit moment zijn ze niet te vinden op Marktplaats.nl, maar prijzen boven de 300.000 euro zijn geen uitzondering.
Mocht de aanschafprijs te hoog zijn, maar heb je wel wat vrienden die het ook wel zien zitten om een Porsche te rijden? Dan kun je ‘m trouwens ook samen leasen.
Pluspunten
- Waarschijnlijk de meest bruikbare sportauto op de markt
- Fun gegarandeerd
- Exclusiviteit
- Fijne rijeigenschappen
Aandachtspunten
- Onderhoudshistorie. Die moet bij de auto zitten, en die moet sluitend zijn. Met bonnetjes van Porsche centra of erkende specialisten.
- Tussen de versnellingsbak en de motor zit de RMS (Rear Main Seal): deze pakking mag een klein beetje olie zweten, maar niet druppelen. Als dit wel het geval is moet er een relatief kostbare reparatie gedaan worden. Niet in onderdelen, maar in arbeid.
- De eerste 997’s (modeljaar 2005, vaak gebouwd in 2004) hebben last van een probleem met de IMS (tussenaslagers). Deze zijn gevoelig voor slijtage en kunnen bij teveel speling zorgen dat je blok in de soep loopt. Er zijn fixes voor die je preventief kan laten doen. Hierbij worden de lagers vervangen door steviger exemplaren. Het is belangrijk te beseffen dat veel motoren deze fix al gehad hebben en dat daarbij het risico op problemen heel klein is. Vervangen van een blok is duur, en dat heeft waarschijnlijk de spookverhalen aangejaagd. Er word gesproken over problemen met 5% van de 3.6 motoren, de 3.8 heeft minder problemen en bij de facelift heeft Porsche het probleem zelf opgelost.
- Hoewel de twee hiervoor genoemde problemen (IMS en RMS) veel spookverhalen opelveren, is het grootste probleem waarschijnlijk “Bore Scoring”: schade aan de cilinderwand door slechte koeling. Rustig warmrijden (niet stationair op temperatuur laten komen!) en af laten koelen is essentieel bij de pre-facelift 997. Als dit niet gebeurt kan dit bovenmatige slijtage van de cilinderwanden als gevolg hebben. Als de auto olie verbruikt, of als de linker uitlaatpijp vies en de rechter schoon is het mis. Een tikkend geluid uit de motor is een ander signaal dat er problemen zijn. Er zijn modificaties (gerelateerd aan de koeling) die dit probleem kunnen helpen voorkomen. Raadpleeg hiervoor een specialist.
- Let erop dat de motor rustig loopt bij een stationair toerental. Bij lange stilstand zakken liggende delen in hun rubbers, wat er ook voor kan zorgen er lekkages ontstaan. Een onrustig lopende motor is meestal een hint richting dat probleem.
- Soms ratelt het hitteschild, dit is een redelijk eenvoudige fix.
- Koop je een auto met handbak, houd er dan rekening mee dat je de koppeling helemaal in moet trappen om de motor te kunnen starten. We hebben je net een schaamtevol moment bespaard met de wegenwacht.
- Bij de versies met een bredere kont: check of er geen steenslag op de spatborden zit. Vaak zitten er transparante beschermstickers op de heupen om dit te voorkomen, overigens. Die stickers hebben de neiging te vergelen, wat met name bij witte auto’s erg vies oogt.
- De cabrio’s zijn een stuk minder stijf dan de coupés, voor de échte coureurs is een coupé de betere keus.
- Porsche stelt specifieke eisen aan banden (de zogenaamde N-nummers), check dat de banden op de auto de juiste codering hebben. Als deze er niet op zitten, zegt dat iets over de vorige eigenaar. Namelijk dat hij bezuinigde op onderhoud.
- Ga je voor een PDK, wees je er dan van bewust dat de flippers prettiger werken dan knoppen in het stuur.
- Porsches eten batterijen. Zet je een auto bijvoorbeeld in de winter binnen, zorg dan dat je een druppellader aansluit om een lege accu te voorkomen.
- Als je zeker wil zijn van je zaak: Porsche biedt bij alle Porsche centra aankoopkeuringen aan. Of als je nog meer zekerheid wil: koop een Porsche Approved Occasion bij een Porsche Center. Dan krijg je standaard minstens 12 maanden garantie en worden bij reparaties bijvoorbeeld alleen originele Porsche onderdelen gebruikt. Let op: deze garantie is alleen verkrijgbaar op auto’s tot tien jaar oud. Voor de vroegste 997’s zul je dus aan de onderhandeltafel moeten.
Zoek de 911 of een andere auto op Marktplaats.nl
StijnB zegt
“Porsche stelt specifieke eisen aan banden (de zogenaamde N-nummers), check dat de banden op de auto de juiste codering hebben. Als deze er niet op zitten, zegt dat iets over de vorige eigenaar. Namelijk dat hij bezuinigde op onderhoud.”
Toch een flauw advies. Met name bij de oudere type 911’s zijn de N-codering banden soms niet meer te verkrijgen (Conti Sportcontact 2 in 17″ bv.) waardoor je wel dient over te schakelen op alternatieven. Een goed setje banden van een ander merk, Toyo’s bv., hoeft niet rampzalig te zijn…
p964 zegt
@StijnB: meestal zijn er wel alternatieve banden te verkrijgen met N-codering. Michelin, Continental maar ook Pirelli leveren een best aantrekkelijke keuze.
Stefje zegt
@StijnB:
Als je niet weet waar je het over hebt… ;)
http://nieuws.porsche.nl/nieuwe-banden-voor-klassieke-porsches-moderne-techniek—authentieke-look/
StijnB zegt
@Stefje:
I know. Maar was erg tevreden van de Conti’s en deze zijn niet meer leverbaar op dit moment. Dus kijk ik ook verder dan de enkele andere alternatieven die Porsche geeft…
berlinetta zegt
Zonde dat die Sport Classic weer zo’n verzamelaarsobject is geworden. In mijn ogen is dat een van de mooiste 911’jes ooit gemaakt.
kilum zegt
@berlinetta: Dat is ook precies de reden waarom het een verzamel object is geworden. ;-)
kevin82 zegt
Heb de 911cabrio gehad van 2005 en geen mankementen mee gehad. De vorige eigenaar wel o.a. de radiotoren vervangen deze lek waren geslagen door steenslag a 2.500 eurie (kwetsbaar door grote koelgaten in bumper) ook de koppelingsplaten waren vernieuwd (80dkm) voor ongeveer hetzelfe bedrag. Zelf niks nee gehad meer geluk dan wijsheid :) kan dure hobby zijn maar wel een heerlijke hobby!
StijnB zegt
@kevin82:
Daarom zie je ook veel 997’s met kleine roosterjes (gaas) achter de koelgaten. Helpt ook tegen de ophoping van bladeren, die anders kunnen gaan rotten en voor roest en eveneens lekke radiatoren zorgen…
kevin82 zegt
@StijnB: klopt idd.. Zelf elke 2 weken schoongemaakt van bladeren haha
rulefollower zegt
@kevin82: Ik gebruik hem ook als bladerblazer voor de tuin. Ideaal…. (kan natuurlijk alleen maar met een 4S als het modderig is).
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Klopt, Zunsport levert kant en klare sets voor bijna elke auto.
ttr6 zegt
Toch opvallend dat bij een kwaliteitsmerk als Porsche serieuze kinderziektes voorkomen. Had ik niet gedacht. Ik heb vorig jaar getwijfeld tussen een 997 of “iets” Itailaans. Het is het laatste geworden en tot op heden geen spijt. Voor iets erbij is een 997 toch niet speciaal genoeg……vind ik.
berlinetta zegt
@ttr6: Wat voor Italiaans spul is het geworden dan?
StijnB zegt
@berlinetta:
Mom’s spaghetti…
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Fiat Panda Fire 1000
sulobb zegt
@berlinetta: Alfa 159 :P
ttr6 zegt
@berlinetta: 360 Modena
MaartenD zegt
@ttr6: Maserati 4200gt? of een Granturismo?
noreplacementfordisplacement zegt
@ttr6: Fiat 500 2cylinder in het roze?
alfablog zegt
@ttr6: idem, gekeken naar een 911. Daar ook wat exemplaren en onderhoudshistorie bekeken. Dat verruimt je perpectief. Wat een rekeningen weten die Porsche centra te maken. Ook een Italiaan gekocht.
E34M5Touring zegt
Ik vind dit een van de mooiste 991s. Sterker nog, we zijn naar een 4S Cabrio aan het kijken voor m’n stiefmoeder. Schrik wel een beetje van de lijst aandachtspunten. Dacht dat deze generatie wel aardig goed in elkaar stak. Mijn persoonlijke favoriet: Die GT3 RS 4.0. Als ik ooit in een garagevullende positie zou zijn zou dat de enige 911 worden.
StijnB zegt
@E34M5Touring:
Niet laten afschrikken. Goed exemplaar zoeken met misschien wat garantie en gewoon vertroetelen en goed verzorgen. Dan zit je nog 10 jaar goed zonder grote kosten.
E34M5Touring zegt
@StijnB: Ja heb een mooie 2008 gevonden met maar 31k op de klok. Handbakkie en met goeie wielen. Bij een dealer dus zal wel goed zitten. Maar bedankt voor de relativering!
StijnB zegt
@E34M5Touring:
Sounds great! Nu nog een scherpe prijs bedingen :)
E34M5Touring zegt
@StijnB: Ja we zullen eens kijken. Ze wil er eerst ff in sturen. Ze is een beetje bang dat ie wat te snel is voor dr. Vandaar ook maar een 4S voor de extra zekerheid van 4wd. En in Zwitserland sowieso wel lekker.
p964 zegt
@E34M5Touring: snel is toch vooral de rechtervoet, lekker lui rustig rijden is soms heerlijk in een 911. Het idee dat je snel kunt is soms meer dan voldoende ;)
E34M5Touring zegt
@p964: Ja ze is geen enorme autofiel. Dus een Porsche 911 ziet zij als heel snel omdat het een Porsche is. Een 435i cabrio staat ook op de shortlist en die is niet eens zo heel veel langzamer. Maar dat is ‘gewoon’ een BMW als je begrijpt wat ik bedoel.
888natan zegt
@E34M5Touring: kijk eens bij porsche rotterdam, zeer vriendelijk en behulpzaam!
E34M5Touring zegt
@888natan: Ja ze woont in Zwitserland dus dat is zo’n gedoe met eventuele garantie etc. Maar bedankt voor de tip!
rulefollower zegt
@E34M5Touring: Dan koop je of hier een nieuwe of daar een 2e handse. Garantie is niet zo’n probleem. Zwitserland is geen EU, dus dat betekent BTW betalen en een hoop gedoe hier om de BPM terug te halen. BTW lijkt me al helemaal lastig want in NL zie je weinig zakelijkse 2e handse. Verder Abgassungstest en keuringen. Zwitserland hanteert niet de EU typegoedkeuring. En daar zijn ze gewoon goedkoper, meer opties en beter onderhouden. Neem van mij aan, je wil hem hier niet kopen voor iemand die in Zwitserland woont (en ik kan het weten. Ik woon er en heb een 4S).
E34M5Touring zegt
@rulefollower: Is ook niet de bedoeling. Dat garantie verhaal was maar een grapje. Pa rijdt al een Cayenne GTS in Zwitserland en die dealer heeft ook die 911 4S staan. Maar m’n stiefma is een beetje angstig voor 911 omdat ze denkt dat ze straks met 300+ overal naar toe vliegt. Die vind het hele concept 911 teveel een sportwagen. Dus ze wil er eerst ff in sturen.
lekkaah zegt
@E34M5Touring: idd niet laten afschrikken, die dingen zijn robuust, de aandachtslijsten, daar staat echt alles in, waardoor het al gauw afschrikt.. Je ziet ook dat die dingen amper afschrijven komt door zowel de naam maar ook zeker de kwaliteit, ik zeg; keep us posted! :)
E34M5Touring zegt
@lekkaah: Ja afschrijven doen ze bijna niet. Wordt flink geld gevraagd voor dat spul. T’is ook nog niet zeker hoor. Ze wil graag 4wd en niet te groot. Verder weinig eisen. Heb al een leuke shortlist. Haar 125i is door een dame die rood als groen aanziet stukgereden. Dus daarom zijn we weer aan t kijken.
lekkaah zegt
@E34M5Touring: wat klote zeg.. gelukkig alles oke met haar als ik het zo lees!
een Porsche is iig een waardige opvolger van zo’n sportieve BMW, lijkt qua rijeigenschappen het meest op BMW (maar dan nog verfijnder). Prima GT maar ook erg capabel als je op de knoppen gaat drukken.
altijd leuk, kijken én weten dat het kan.
fransananas zegt
Jammer genoeg toch nog te duur voor mij…
MaartenD zegt
Niet zo mooi als de 993, maar in ieder geval een stuk geslaagder dan de 996
888natan zegt
@maarten020: 997 al vergelijken met de 993 is een compliment voor de 997! De enige die ik nog mooier vind is de RUF versies.
888natan zegt
@888natan: zijn *
noreplacementfordisplacement zegt
Mn oom had de 997 met oude 5traps automaat (geen DCT). Onteert die auto echt heel erg, de reactietijd als je het gas intrapt was ruim een seconde. Voor de rest gewoon een hele goede auto. Ben alleen nog niet volwassen genoeg om 911 te rijden, eerst lekker de hooligan in iets ordinairs.
Dutchdriftking zegt
Hoe ‘saai’ de keuze van een 997 mag zijn, het is een heel goede allrounder!
noreplacementfordisplacement zegt
@dutchdriftking: Maar kan ie ook driften als een 240?
Dutchdriftking zegt
@noreplacementfordisplacement: ik denk dat dat met de 2wd versies wel mogelijk is. Echter moet je dan serieus goed moeten kunnen sturen.
kapiteinaudi zegt
Mijn vader heeft jaren geleden een Turbo MK1 gehad en dat was best een teleurstelling. Dat interieur rammelde werkelijk langs alle kanten! Jammer, want wat was die auto mooi. Donkergrijs met terracotta interieur. Neemt natuurlijk niet weg dat het leuke auto’s zijn die je nu voor een imo relatief lage prijs kunt aanschaffen. En eigenlijk is een ouder 911’je veel beter dan een gloednieuwe, want waardevermindering is een bitch. En 90% van de bevolking ziet toch het verschil niet.
dutchcorvette zegt
Oeh best goedkoop.
thomasthomas zegt
Mooie versie de 997 vooral de Turbo. De 996 zou ik nooit kopen, die achterlichten vind ik echt afschuwelijk zal nooit wennen denk ik.
remcott zegt
@thomasthomas: koplampen dan?
norge zegt
Belachelijk lange lijst met grote motor problemen …Af te raden zo,n rijdend wrak te kopen dus…doe maar iets Aziatisch…. Grootste probleem daar is lege batterijen in je sleutels…
remcott zegt
@norge: whahaha lees @lekbak zijn reactie eens , valt allemaal best mee maar is uitermate goed gedocumenteerd.
De gemiddelde geriatrische Hyundai-rijder post z’n ellende niet op het Internet en neemt de hogere afschrijving voor lief. ?
Is volgens mij net zo’n realistisch verhaal als je continue VAG-bashen.
888natan zegt
Mijn vader heeft een 997 gekocht in 2012 uit het jaar 2007 en, tot verbazing zefs van mijn vader, hebben nog geen echte onderhoudsklachten gehad. De grootste was misschien nog dag een knopje het niet deed :)! Echt fantastisch de 997! By the way, mijn vader rookt geen sigaar of iets dergelijks maar is wel 50+ ;)! Vorige week nog even ‘schoongemaakt’ in duitsland!
rufctr01 zegt
Helaas gaan deze wel kapot. De 993 is de beste Porsche ooit geproduceerd. Kwalitatief onverwoestbaar.
norge zegt
@rufctr01: Inderdaad, jammer dat iedereen dat zo,n beetje weet nu…
crusader zegt
Met zijn vieren een Porsche leasen…hou op seg! Als je zulke auto niet kan permitteren blijf er dan uit….
sjeemsbond zegt
Sorry Casper, maar je moet even de feiten checken voordat je een verhaaltje aan elkaar praat. Ik heb je betrapt op 4 onwaarheden. Normaal gesproken vind ik je filmpje goed, maar deze is slordig.
E550 zegt
@sjeemsbond: je beschuldigt iemand van onwaarheden, maar noemt ze niet op? Wat is dit voor kritiek…
sjeemsbond zegt
@e550: o.a. Een auto wordt op 111 punten gecontroleerd ipv 96. Porsche approved garantie is voor autos TOT 9 jaar dus niet zoals Casper zegt ” mits de auto niet ouder is dan 10 jaar” als je een Porsche hebt uit 2007 dan kom je dus net een jaartje tekort. Bron: http://www.porsche.com/netherlands/nl/accessoriesandservice/porscheservice/porschegarantie/
remcott zegt
@sjeemsbond: dat zijn er twee, wat zijn de andere twee onwaarheden?
Wallx zegt
@remcott: De 997.1 Carrera S heeft 355 PK ipv 360, zoals aangegeven in het overzicht. Verder hebben alleen de Carrera 4 modellen de ‘widebody’ en niet de Carrera S zoals vermeld in het filmpje. De onjuistheden vielen mij ook op in het filmpje helaas, keek namelijk al een tijdje uit naar het aankoopadvies van de 997. Verder niks behalve complimenten voor Casper, ik vind zijn filmpjes veruit het beste op Autoblog.
Wallx zegt
@Wallx: Ook zegt Casper in het begin van de video dat de 997.1 Carrera (zonder S dus) 340 PK heeft, maar dit moet natuurlijk 325 PK zijn. Dit staat later wel correct in het overzicht.
imarinos zegt
@Wallx: volgens mij zijn juist de ‘s’ modellen breder en niet de ‘4’ modellen.
rulefollower zegt
@imarinos: nee, 4wiel aandrijving is breder.
E550 zegt
Echt bizar dat er in NL zo weinig kleuren zijn gekozen. In de VS zie je alle kleuren van de regenboog, en dat terwijl in de USA de dealer vaak de kleur bepaald van de voorraad. Daar werken ze namelijk met een voorraad, terwijl in NL voornamelijk op maat Porsches worden samengesteld.
hplh zegt
Het laatste aandachtspuntje is gesponsord?
TimD zegt
Over die Accu en bagage/motorkap open houden… Haha… Hier een weetje want ik heb dit zelf ondervonden! Tip 1: haal het knipperlicht eruit bij de bestuurders kant, als je geluk hebt kun je met een tangetje het kabeltje aantrekken ( dit is geen grap )
rulefollower zegt
@TimD: Tip 2: Lees je instructieboekje. Bij je zekeringen kan je een pluspool eruit trekken. Zet een starthulp/startkabel op die plus en de min op dat beugeltje waar je deur in het slot valt en je hebt spanning. Best netjes geregeld.
TimD zegt
Die wou ik dus ook vertellen.. Wist alleen even niet snel een goed stukje te schijven daarover haha! Weet wel wat de startkabel er nauwelijks op kan…
camber24 zegt
Ik dacht met de komst van de 996 dat alle hoop verloren was voor Porsche. Toen kwam deze. Prachtig… En dat gejank van de bekende azijndrinkers hier; is een zorgvuldig samengestelde lijst. Van een performance auto. Die in vele betrouwbaarheidsonderzoeken bovenaan eindigt. Proost! Neem nog een slok azijn!!
freeze zegt
Misschien is het al gevraagd maar waarom mag een 997 niet stationair warmdraaien?
norge zegt
@freeze: dan wordt de auto te langzaam warm..
gietturbo zegt
Ha, heb net vorige week een 997 turbo gekocht, jammer dat ze die niet wat meer behandelen hier
bartsmit zegt
Leasen met z’n vieren? Dat wordt geheid gezeik. Denk aan schoon houden, kleine schades, mentaliteit. Je wilt zo’n ding toch voor jezelf? Ik ken diverse vrienden die nog nooit van warm rijden en afkoelen hebben gehoord. Gewoon gassen.