De nieuwe Porsche 911 Carrera 4 wordt een hybride, aldus Porsche Motorsport-baas Dr. Frank-Stefan Walliser.
De geruchten over een hybride 911 doen al langer de ronde, maar bij de introductie van de 992 in 2018 zal het er daadwerkelijk van komen. Ook een merk als Porsche moet immers voldoen aan de steeds strictere CO2-normen. We noemden de Carrera 4 al als hybride met potentie en dat is nu ook door Walliser bevestigd. Hij is dit weekend vanzelfsprekend aan de pitmuur te vinden voor de 24 uur van Le Mans, maar vond toch nog even tijd om tegenover Motoring te verklappen dat de Carrera 4 elektrische aandrijving op de vooras krijgt.
Onder de motorkap vinden we als vertrouwd een atmosferisch blok, aangezien dat beter is voor het totale gewicht van de 992, voegde ontwikkelingsbaas Dr. Wolfgang Hatz aan de onthulling van zijn collega toe. “Onze klanten zullen de 911 zeker accepteren als hybride, want we gaan natuurlijk geen veredelde Prius bouwen. Deze technologie gaat de prestaties alleen maar verbeteren, want we willen laten zien dat je ook een hoop lol kunt hebben in een hybride.”
autofreaker zegt
NEE!!!!
FB_100002168127182 zegt
@autofreaker: hoezo? De p918 is anders naar mijn idee een prima hybride!
autofreaker zegt
@dylan_taylor: ja oke maar 1 hybride bij porsche is genoeg de Cayenne hybride is ook niks :(
rolov zegt
@autofreaker: de cayenne is sowieso niks. Nooit geweest ook. Maar Was wel Porsche zijn redding omdat er gelukkig heel veel mensen zonder smaak zijn.
FB_100002168127182 zegt
@autofreaker: ben je altijd zo negatief als het gaat om innovatie? Elektro heeft ook voordelen!
Dutchdriftking zegt
@autofreaker: Welnee, je moet het zien als een vermogens update.
launchcontrol zegt
@autofreaker: JA!!!!
gallardogt zegt
@autofreaker: Jaaa!!!! Met een vier cylinder turbo boxer.
jrk68 zegt
@gallardogt:
Misschien een 4 in lijn Atkinson cycle, past meer bij een Prius, dat is immers wat het wordt.
Weer een sportwagen minder bij Porsche, het ooit zo trotse merk wordt steeds verder vervaggeld.
Gelukkig hebben we de foto’s nog en straks misschien een prachtige zege van Nico en zijn maatjes.
spidermann zegt
Nog meer gewicht in de 911, hmmmm.
berlinetta zegt
@spidermann: Ik denk dat het wel meevalt met het gewicht. Ze kiezen niet zonder reden voor de Carrera 4. Waarschijnlijk kan het zware AWD-systeem achterwege blijven en drijft de motor de achterwielen aan en de elektromotor de voorwielen. Als ze het goed aanpakken, kunnen ze ook een betere gewichtsverdeling realiseren i.p.v. dat zware kontje dat de 911 altijd heeft. Daarbij moet wel gezegd worden dat dat zware kontje de 911 zijn karakter geeft dus ik ben benieuwd hoe deze gaat rijden.
gtwillem zegt
@berlinetta: ik wilde het precies hetzelfde zeggen! Nice!
Op zich is het wel logisch. Want voor ons Oudere Jongeren is een Carrera 4 toch de optie voor bejaarden en mensen die er niet veel verstand van hebben. Daarbij is het ook de best verkochte 911 volgens mij (C4S met PDK is in Nederland favoriet), terwijl de purist voor een handgeschakelde C2 gaat. Ik kon het wel begrijpen, en het volk wat nu toch al in de ‘verstandige’ 911 rijdt, vind het vast niet erg als deze nog verstandiger wordt.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: precies, maar je kan met een Porsche helaas niet overal kunnen voorkomen rijden, en dan is een hybride logo soms precies wat je nodig hebt.
mashell zegt
@gtwillem: je weet dat 90% van de 911 klanten de Carrera 4 besteld? Dat de tweewielaandrijvers er alleen voor de puristen zijn. Ik zie Porsche ervoor aan de gewone Carrera helemaal te schrappen. Wie meent een purist te zijn die kan dan extra betalen voor een GT3.
gtwillem zegt
@mashell: ik weet dat het in Nederland wel veel 4WD uitvoeringen zijn. Maar in Duitsland en Engeland zijn de achterwielaangedreven modellen populairder. Sowieso bouwt Porsche nog altijd meer achterwielaandrijvers dan vierwielaandrijvers van de 911, volgens mij rond 60 procent nog. Ik zal de exacte cijfers eens moeten opzoeken.
wajobaas zegt
Bye bye kofferruimte
wuppie zegt
Ik zie liever dat een merk als Porsche inzet in gewichtbesparing… Veel meer gebruik van carbon enzo, lijkt me dat je dan ook prima aan de CO2-normen moet kunnen voldoen
marc94 zegt
@wuppie: wat dat betreft kunnen ze best eens mee gaan kijken bij mazda. Als je ze gewichten ziet van de skyactive modellen moet je 3 keer kijken. Paps zijn cx5 weegt hetzelfde als mijn renault kliko. Maar dat is wel de manier om fatsoenlijke motoren in autoland levend te houden.
rufctr01 zegt
Nog sneller naar de 100km/u
BmwMPower zegt
Kijk naar de 918. Daar zit me wat groene techniek in zeg.
Ik ga er vanuit dat dit een geslaagde combi gaat worden.
poarneemn zegt
Why Porsche why
purepet9000 zegt
@poarneemn: CO2-normen.
wimco zegt
Uhm, ben ik de enige die (vooral na aanleiding van de 918) dit helemaal geen slecht idee vind?
JamesBond007 zegt
@wimco: gewoon een kwestie van je publiek opvoeden. Iedereen vind het in het begin een slecht of onprettig idee, maar straks zal je zien dat ze bijtrekken :)
kempenaer zegt
Lichtvoetiger zal hij er niet van worden. Op papier wellicht iets zuiniger en daar gaat het blijkbaar om, het verlagen van het theoretische verbruik.
Misschien moet porsxhe gewoon een stadsauto gaan ontwikkelen met een zuinige driecilinder zodat het gemiddelde verbruik van de hele lijn naar beneden gaat en ze de sportwagens gewoon sportwagens kunnen laten blijven.
berlinetta zegt
@kempenaer: Dat kunnen ze doen, maar dat is slechts een korte termijnoplossing. Ze kunnen beter investeren in de toekomst i.p.v. kiezen voor een simpele oplossing. Ze hebben de kennis en financiën in huis ervoor.
carmasterr zegt
@kempenaer:
Ja. Een Porsche Up!.
Perfect…
mashell zegt
@kempenaer: omdat Porsche deel uitmaakt van VAG hoeven ze geen kleine auto te ontwikkelen. Zolang VW dat doet zit Porsche goed. Het gaat om de gemiddelde uitstoot van auto’s van heel het concern.
bosje zegt
Helemaal geen rare keuze. Op deze manier kost het niet veel extra gewicht en de Carrera 4 is toch al niet de meest hardcore keuze. Zo breng je net wat meer diversiteit in het gamma zonder je hardcore-versie weg te gooien. Daarnaast hoeft de body nu geen tunnel te hebben voor de aandrijfas, dus het zal ook ten goede komen van de ruimte.
jaapiyo zegt
Noice. Nu alleen nog even opzoeken van wie ik die weddenschap ook alweer gewonnen heb…
Rick-dos zegt
Iemand anders die denkt dat we over een jaar of twintig of dertig terugkijken op deze periode en zeggen: “Weet je nog de periode met hybrideauto’s en dat we dachten dat we zo het verbruik omlaag dachten te krijgen?”
“Gekkies waren wij toen, hè…”
Ik denk serieus dat hybrideauto’s de toekomst niet zullen halen.
super zegt
@Rick-dos:
Want?
Rick-dos zegt
@super: Omdat ik het gevoel heb dat hybride een tussenstap is en niet eens zo’n goede tussenstap. Denk dat het marketingtechnisch vooral leuk klinkt en men kan naar de buitenwereld showen “kijk eens hoe milieubewust wij bezig zijn”, maar als je alle voor- en nadelen tegen elkaar wegstreept dat je er niet veel mee bent opgeschoten. Het is ook uit tests gebleken dat een hybride niet significant betere prestaties levert dan een benzine of diesel slurper.
Ben niet tegen verandering, maar we moeten onszelf ook niet in de maling nemen. Als hybrides echt niet die voordelen opleveren, zoals men ons wil doen geloven, dan kan het vooruitgang ook in de wegstaan. Immers heeft een autofabrikant niet echt meer de drang om te veranderen als we toch met z’n allen denken dat hybrides de toekomst heeft.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat we wel moeten….
jrk68 zegt
@dutchdriftking:
Nope, we moeten helemaal niks, dat is DE misvatting van het tijdsgewricht waarin wij leven
Sinds ik niets meer moet is mijn kwaliteit van leven met sprongen vooruit gegaan.
Dus, ga eens ontMOETen, echt het werkt.
phaeton zegt
Ik weet zeker dat Porsche dit onontkoombare op een goede wijze implementeert. Ik ben meer onthutst door de modelnaam. 992… En straks 994? 995… En dan? Niet richting 998, dus naar 983 of zo? Ik vond 991 slecht, maar het wordt er nu niet beter op.
klaasjevaak zegt
@phaeton: 997, 993, 964, 930?
klaasjevaak zegt
@klaasjevaak: sorry, 996 vergeten…
phaeton zegt
@klaasjevaak: 930-964-993-996-997 > 991-992. Ik zie een brekend patroon, wat nu weer hervat wordt. Maar 993 kan hierna niet. Dus wat, 994? 971? 981? Het is gewoon onlogisch. Net als dat BMW nu alweer in de G-benaming zit en straks terug valt op een ongebruikt E-nummer. In mijn ogen is het achterlijk en compleet onlogisch.
klaasjevaak zegt
@phaeton: Mee eens, het is onlogisch. Echter betreffen dit, net zoals bij BMW, enkel interne typenummers. Hetzelfde probleem heeft zich voorgedaan bij ao Renault en Peugeot. Bij Renault raakte de cijfers op en zijn ze overgegaan op namen en bij Peugeot zijn ze van gegaan van 305 naar 309 naar 306, 307 en blijven ze nu al een tijd hangen op de 308. Hier is het dus echt zichtbaar. Dit is meer onlogisch dan je auto altijd ‘911’ blijven noemen. Enfin, ik begrijp wel wat je bedoelt.
phaeton zegt
@klaasjevaak: Peugeot is inderdaad koning wat dat aangaat, of de verliezer eigenlijk. Wat mij betreft houden ze de 308 benaming, nooit meer naar 301 of 309 of wat dan ook. Dan kunnen ook de 108, 208 en 508 hun naam behouden. Wat ze met de cross-overs doen, mogen ze zelf weten. Maar 2008 en 5008 net als Mercedes doet met GLC, GLE, is het meest logische. Straks krijg je weer gedoe met 5008 en 509 oid… Nee, prima zo. En Porsche moet een keer een stagiair op een tactische benaming zetten.
marc94 zegt
@phaeton: @klaasjevaak ik vond al die nummers die begi en met een 9 van porsche al verwarrend en onbegrijpelijk. Maar na jullie onderinge reacties gelezen te hebben heb ik echt hoofdpijn.
phaeton zegt
@marc94: Kusje er op?
carmasterr zegt
@phaeton:
981 is de Boxster/Cayman al.
phaeton zegt
@carmasterr: Bij-wijze-van….
gtwillem zegt
@klaasjevaak: en je vergeet de 965 ook nog ;-)
fit4fun zegt
Jammer dat ze het nog steeds niet aandurven om een 100% elektrische sportauto te maken. Hopelijk komt Tesla volgend jaar met de opvolger van hun Roadster
crautomotivephotography zegt
Porsche zal rond 2017 toch ook al een volledig nieuw elektrisch model op de markt zetten?
crautomotivephotography zegt
@crautomotivephotography: @fit4fun
archiebald zegt
Ik snap porsche niet hoor. 993, 996, 997, 991 & nu 992… zucht. Hybride hoort er nu gewoon bij. Prima vooruitgang toch?
agera zegt
Uuhm, deze was toch al hybride met die elektrische stuurbekrachtiging??
jrk68 zegt
Hij was al emotieloos, straks wordt hij ook zinloos.
RIP, 911?
sbas zegt
@jrk68: nooit in een 911 gezeten? Aanrader hoor
jrk68 zegt
@sbas:
Zat, vandaar mijn opmerking, vooral de oudere vind ik geniaal, soms levenslink maar geniaal om te rijden.
Ik wou dat ik dat van de huidige handtasjes ook kon zijn zeggen.
730ld zegt
Pfff over 10 jaar is alles elektrisch dus hoef je helemaal geen porsche meer te komen want die koop je juist voor motor sound. Of wacht, straks komt er eerst een porsche 911 met 2.0 TFSI met 4 turbo’s en 450 pk hahahahah.
mrrallycross zegt
Ik hoop dat ze het doen om prestaties te verbeteren en niet om zuiniger te zijn
jippie zegt
Die CO2 normen van de EU is toch een grote hoax. Het is zo langzamerhand bij alles en iedereen wel bekend dat auto’s alleen op papier schoner worden. In de dagelijkse praktijk zijn hybrides helemaal niet schoner. Dat Porsche het nu ook in de 911 wil stoppen heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat de auto’s hierdoor vooral nog sneller worden. En daarnaast leiden ze de ambtenarij van de EU mooi om de tuin.
mardiv zegt
Ik denk dat een elektrische aandrijving op de vooras lichter zal zijn dan de zware versnellingsbak, differentielen en aandrijfassen van de 4S nu. Meer koppel, betere respons, betere gewichtsverdeling, minder transmissieverlies, lager zwaartepunt etc. Ik denk dat het technisch echt alleen maar voordelen heeft ten opzichte van de huidige layout.
Elektromotoren kunnen ook de andere kant op draaien, hierdoor zouden ze enorm goede torque vectoring op de vooras toe kunnen passen.
stijn_vandamn zegt
@mardiv: torque vectoring met wielen die andere kant op draaien?
Naar welke coffee shop ben jij je wiet gaan halen??
mardiv zegt
@stijn_vandamn: Goed lezen: de elektromotoren de andere kant op te draaien, niet de wielen. Dan hoef je de remmen niet voor torque vectoring te gebruiken. Dat is overigens geen coffee-shop verzinsel, dat is hoe torque-vectoring werkt… misschien moet je je eens inlezen voordat je een reactie plaatst.
Overigens kon de elektrische SLS daadwerkelijk zijn wielen achteruit laten draaien in bepaalde track-condities, bekijk de video van Chris Harris maar waar een mercedes tech verteld hoe het werkt.
stijn_vandamn zegt
@mardiv: electromotoren zijn vast gekoppeld aan het wiel.
er zit geen koppeling op die je kan “ontkoppelen”. Dus het wiel en de bijhorende motor draaien altijd in dezelfde richting hoor.
En die Electrische SLS video.. Bekijk hem zelf nog eens, Chris Harris zegt helemaal niet dat de wielen achteruit draaien in sommige situaties van torque vectoring. Ik heb het hem toch echt niet horen zeggen.. Je mag me altijd eens zeggen op welk tijdstip ze dat wel zeggen in die video.
Hij lult over “negative torque”, en waarschuwt dat het lastig te begrijpen is.
Dus niet verassend dat je het niet snapt.
Hij zegt LETTERLIJK
“It’s not that we turn the wheel backwards”
Letterlijk.
mardiv zegt
‘Wielen achteruit draaien’ is wat ik bedoelde met negative torque, uit te leggen voor een leek als jij. Je hebt echt geen idee van hoe dit of een elektromotor werkt. Je zegt dat een motor vast gekoppeld is aan het wiel en ik ben degene die het niet snapt? Zoek maar eens op hoe een motor en bijvoorbeeld regenerative braking werkt. Ik ga het je verder ook niet uitleggen, ben bang dat het niet veel zin heeft, of je er uberhaubt blij mee zou zijn. Veel plezier verder.