De Porsche 911 is zonder meer de meest succesvolle sportauto van de wereld. In dit occasion aankoopadvies behandelen we de generatie 991 van de Porsche 911.
Voor je een Porsche 911 van de generatie 991 kan kopen, zal je eerst een keuze moeten maken uit het waanzinnig brede aanbod aan varianten. Welke carrosserie het moet worden is wellicht de eerste keuze. Voor de coupé zijn de meeste motorvarianten, voor de cabriolet iets minder en voor de Targa weer minder. Als uitzwaaimodel van het faceliftmodel 991.2 verscheen nog de 911 Speedster die slechts met één type motor is geleverd. Er is dus genoeg voer voor dit Porsche 991 occasion aankoopadvies.
[bbmediaclip clipID=”3740716″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
991 Carrera of Carrera 4
Ook interessant is de keuze voor achter- of vierwielaandrijving, die voegt meer toe dan alleen aandrijfassen naar de voorwielen. De achterkant is breder: in vergelijking met de RWD Elfjes zijn de wielkasten achter 22 mm breder, de achterbanden zijn elk 10 mm breder. Bovendien krijgen de Carrera 4S en Carrera 4 een doorlopende reflector op de kont.
De 911 Carrera is de instapper en heeft een 350 pk sterke 3.4 liter, maar er zijn ook meer dan genoeg varianten die meer power leveren. De Turbo (S), GT3 (RS) en de Carrera GTS bijvoorbeeld. De GT3’s zijn er alleen als coupé overigens. En de Targa is er dan weer alleen als Targa 4 of Targa 4S, alleen met vierwielaandrijving dus. De Turbo (S) heeft ook altijd vierwielaandrijving, maar de GT3 juist weer niet. Voor ieder wat wils en toch ook weer niet he. Persoonlijk zou ik het liefst een Targa S hebben. Naast dat de middelen ontbreken, heeft Porsche die uitvoering ook nooit gebouwd. De laatste reden voer ik op feesten en partijen op als reden dat ik geen 991 Targa heb aangeschaft.
Daarna (of al eerder) komen de verschillende motoren in beeld. Het hart van het gamma is de Carrera S die als 991.1 een 3.8 liter grote en 400 pk boxer zescilinder heeft. Overigens zijn alle 911’s met een boxer zescilinder uitgerust, de versie die in 1965 met een viercilinder kwam heette de 912.
Facelift 991.2 eind 2015
De Porsche 991 facelift (AKA 991.2) zijn relatief makkelijk te herkennen aan de achterkant. De achterbumper kreeg onder aan de zijkant twee luchtgaten voor de turbo’s. Verder wijzen de spijlen op de motorklep verticaal in plaats van horizontaal.
De grootste wijziging zit echter onder de motorkap: de Carrera, Carrera S en GTS hebben voortaan ook turbo’s. Het 3.0 liter grote boxer zescilinder blok is geheel nieuw en levert veel extra koppel. Bijkomend voordeel is dat tuners er nu ook makkelijk veel extra pk’s uit kunnen halen. Nadeel is dat je inlevert op het geluid, hoewel het sissen van de turbo’s daar ook wel weer wat aan toevoegt.
Handbak met zeven versnellingen
Uniek is dat de Porsche 911, zowel de 991.1 als de 991.2, met een handgeschakelde bak met zeven versnellingen leverbaar was. De hoogste versnelling was overigens vooral bedoeld voor brandstofbesparing op de snelweg. De meeste kopers kozen voor de excellente automaat: de Porsche Doppel Kupplung ofwel PDK. Bij de versies met Sport Chrono is er dan ook meteen launch control, wat weer een paar tienden van de sprinttijd afsnoept.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Porsche 991 wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Porsche 991 problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Carrosserie en interieur
- De Carrera GTS Carrera 4(S), Targa 4(S), GT3 (RS) en Turbo (S) hebben een bredere kont. Check bij deze versies of er geen steenslag op de achterspatborden zit. Vaak zitten er transparante beschermstickers op de heupen om dit te voorkomen. Die stickers hebben de neiging te vergelen, wat met name bij witte auto’s erg vies oogt.
- Voor de 991 Cabriolet en Targa moet de werking van het dak worden gecontroleerd. Openen en sluiten moeten soepel en geruisloos gaan.
- Het schuifdak kan piepen en kraken.
- Voel ook even aan de matten voor. De airco kan lekken door een los geschoten pijp. Onder de stoelen zit nogal wat elektronica zoals de Bose versterker. Die houdt niet van water.
- Een rammeltje van onder het dashboard wordt vaak veroorzaakt door de grote plastic afdekking onder de voorklep. Een klein beetje schuimrubber kan dat vaak verhelpen.
Onderstel
- Grote velgen en stoepranden. Moet ik nog meer vertellen of controleer je zelf even op stoeprandschade?
- Porsche stelt specifieke eisen aan banden (de zogenaamde N-nummers). Controleer dat de banden op de auto de juiste codering hebben. Als deze er niet op zitten, zegt dat iets over de vorige eigenaar. Namelijk dat hij bezuinigde op onderhoud.
- Porsche Ceramic Composite Brakes of PCCB. De keramische remmen gaan in theorie een autoleven mee. In de praktijk niet en ze zijn kostbaar om te vervangen. Controleren dus! Het werkgebied moet een glans hebben en op de randen mogen geen beschadigingen te zien zijn.
Aandrijflijn
- Onderhoudshistorie. Die moet bij de auto zitten en moet sluitend zijn. Facturen van Porsche centra of erkende specialisten horen daar ook bij.
- De eerste 911 GT3, de 991.1 dus, heeft vaak onder garantie een nieuw motorblok gekregen.
- De luchtinlaten aan de voorzijde zijn verzamelplaatsen voor blaadjes en andere troep. Zorg dat je die regelmatig schoon maakt. Controleer bij de aankoop meteen de radiateurs op zichtbare schade.
- Een 991 die afslaat bij lage toeren heeft vaak een defecte krukas sensor.
- Zowel de PDK als de handbak hebben geen perfect trackrecord, dus controleer goed de werking. De PDK bak kan ook nog wel een klein beetje lekken, dus houd je oprit in de gaten.
Elektronica
- De elektronica staat niet als problematisch bekend, maar controleer alles op werking. Ook bijvoorbeeld het instelbare onderstel PASM en de schakelbare sportuitlaat als die gemonteerd is.
- Mocht de start-stop functie niet werken en een waarschuwingslamp branden; controleer dan het tapijt op vocht.
Porsche 991 occasion aankoopadvies -welke kies je?
Volg altijd je hart, maar anders was je natuurlijk nooit bij een 911 uitgekomen. Een 911 met een kleurtje is gaaf, maar zwart is het meest courant. Hetzelfde geldt voor PDK: de automaat is inmiddels zo goed, dat die het meest gevraagd is. Verder is het verstandig om een auto die lekker in de opties zit te kiezen. Die verkopen uiteindelijk het makkelijkste/ het snelste als je er weer vanaf wil. De Carrera GTS is mede daarom gewild.
111 punten check
Bij iedere Porsche centrum kan je tegen betaling een 111 punten check laten uitvoeren. Het geeft van een extra paar ogen en een blik van een specialist. Dit ontslaat je zeker niet van je eigen onderzoeksplicht!
15 jaar Porsche Approved Garantie
Een nieuwe Porsche wordt geleverd met een wereldwijde garantie van twee jaar. Na afloop van de fabrieksgarantie kan de garantie verlengd worden met Porsche Approved Garantie. Dat kan tot 15 jaar, wat best bijzonder is. Afsluiten kan voor iedere Porsche die niet ouder is dan 14 jaar en de kilometerstand minder dan 200.000 is. Voor afsluiten voert Porsche een 111 punten check uit. Of de kosten daarvan opwegen tegen de garanties die krijgt, is weer een discussie an sich.
Motoren 991.1
Carrera 3.4 350 pk/ 390 Nm
Carrera S 3.8 400 pk/440 Nm
GTS/ Powerkit 430 pk/ 440 Nm
GT3 3.8 475 pk/ 440 Nm
GT3 RS/ 911 R 4.0 500 pk/ 460 Nm
Turbo 3.8 520 pk/ 710 Nm
Turbo S 560 pk/ 750 Nm
Motoren 991.2
Carrera (T) 3.0 370 pk/ 450 Nm
Carrera S 3.0 420 pk/500 Nm
Carrera GTS 3.0 450 pk/ 550 Nm
GT3 4.0 500 pk/ 460 Nm
Speedster 4.0 510 pk/ 470 nm
GT3 RS 4.0 520 pk/ 470 Nm
Turbo 3.8 540 pk/ 710 Nm
Turbo S 3.8 560 pk/ 750 Nm
Turbo S Exclusive Series 607 pk/ 750 Nm
GT2 RS, GT2 RS Clubsport, 935 3.8 700 pk/ 750 Nm
Aanbod Porsche 911 991 op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er ruim 80 Porsches 911 van het type 991 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Porsche 911 type 991 variëren van €65.000 tot ruim 2 ton. Voor het totale aanbod van de Porsche 911 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
dedude zegt
Een witte Porsche 991! Charles, kom er maar in met wax tips!
…Oh wacht. Verkeerde auto forum.
kniesoor zegt
@dedude: ik vind ‘t een vrij vermoeiende figuur met z’n Porschefanboy-teksten. Dus wat mij betreft blijft-ie waar-ie zit, we hebben hier al genoeg vermoeiende alternatieven.
dedude zegt
@amghans: haha ik moet er altijd wel om lachen, maar ben het met je eens. Kerel heeft in ieder geval de tijd van z’n leven. Of zo laat hij het blijken. Praktijk leert dat het gras altijd groener is natuurlijk ;-)
reactief zegt
Ik dacht dat kleuren op een 911 juist bij uitzondering goed zijn voor de restwaarde, dus meer courant?
De 991 is het niet voor mij. Vind de 997 in alles mooier, maar vooral het formaat daarvan is aangenamer in verhouding.
davelepeef zegt
@reactief: waarom denk je dat 59/60 van die dingen grijs is?
mashell zegt
Omdat als mensen de 60 voorbij zijn vaak de smaak verdwijnt, dan zich uiten in een voorkeur voor alles grijs en saai of het uit zich in een voorkeur voor de meest waanzinnige wilde kleuren combinaties. En 911 rijders zijn vaak 60+ers.
wimof zegt
Ze hebben er een leven lang moeten voor sparen en nu kunnen ze er niet meer uit.
davelepeef zegt
@mashell: terwijl de 60’er de auto’s uit de jaren 70 nog hebben meegemaakt, die volgens mij een stuk kleurrijker waren dan wat we nu zien. Zelfs die moeilijke bruin en champagne-kleurige kleuren zouden best cool zijn. Of die groentinten… Maar ja.
reactief zegt
Omdat een nieuwkoper met een 911 gewoon op wil gaan in de massa.
Maar een tweedehands koper eerder wil laten zien dat die een mooie auto rijdt.
Omdat het aanbod met kleuren tweedehands zo beperkt is, en de gewildheid juist groter, schijnt de restwaarde beter te zijn…
superhans zegt
Raar eigenlijk, omdat je de kleur zo verandert met folie. Om die reden zou ik me zelf meer richten op de kleur van het interieur.
reactief zegt
Zelfde verhaal bij auto’s met een handbak. Nieuwe verkopen niet, en tweedehands zijn ze meer waard. Bij sportwagens uiteraard.
Dus aandeel nieuwe verkoop zegt niets over restwaarde.
bmw2coupeeigenaar zegt
Verschilt per land. In NL klopt dat zeker. Zoek maar op de M2. Nog 1 van de laatst leuke sportieve auto’s die met handbak wordt geleverd..
onlyporscheman zegt
@reactief: Alleen plebs willen een 997.
reactief zegt
Gelukkig laat ik me niet leiden door wat anderen aan vooroordelen hebben over eigenaren van een bepaalde auto.
lincoln zegt
Tja ..
Sinds de komst van de Corvette C8 is de concurrentie een beetje vervallen richting het clowneske ..
RobUSA zegt
@lincoln: Tja en met een startprijs van $59.500 een mega atoombom onder alle andere sportwagens.
Welcome back homie.
karaya zegt
Daar kan je in Nederland waarschijnlijk een 0 achter zetten.
Vind de auto niet mooi, de proporties kloppen niet.
Geef mij maar eentje met de motor voorin.
ferrariv8 zegt
@RobUSA: ja nee, je koopt een auto met passie; dus niet een Amerikaan die dan veel vermogen voor een lage prijs levert.
lincoln zegt
@ferarriv8 ..
Nee maat ..
Zo werkt dat niet in de grote mensen wereld ..
Een auto koop je met geld ..
Dus geen dom gelul over passie emotie gevoel en je hart ..
Geld geld geld ..
Alleen als bij mij een auto koopt snij ik met alle liefde je hart uit je lichaam ..
ferrariv8 zegt
@lincoln: Ik zie uit welke hoek je komt; en snap wat je bedoelt. Soms moet je het ietsjes minder letterijk nemen dan het er staat. Ik bedoel te zeggen sat ik liever een ferrari 360 heb met passie en historie en liefde dan een c8. Dit is mede doordat ik een enorm Ferrari fan ben en ik de rijke historie enorm waardeer. Het liefde gedeelte bedoel ik op deze manier en ik hoop dat ik het op deze manier heb uitgelegd. :)
lincoln zegt
@ferrariv8 ..
Elke auto is morsdood ..
Zit net zoveel liefde in als een tafelpoot ..
Historie kan je niet kopen ..
En passie zit in alle gevallen voor 100% tussen je oren ..
Doe jezelf een gunst ..
En word noooooit fan van bedrijf dat niet van jezelf is ..
RobUSA zegt
@ferrariv8: Wat @lincoln zegt + ik heb pas nog geprobeerd een Ferrari 458 te kopen met passie maar verkoper wilde toch liever geld. Helaas is niet iedereen zo rijk als jij en moet men concessies doen en dan iets goedkopers kopen en vooral onderhouden.
Maar laat gerust je AJ naam achter zodat we al jouw Ferrari’s kunnen bekijken ik ben wel nieuwsgierig geworden nou.
ferrariv8 zegt
@RobUSA: Als minderjarige bezit ik geen Ferrari’s mijn AB naam komt door de liefde die ik heb voor auto’s; echter koop ik liever een ferrari f430 voor 80K dan een C8 voor 60??♂️. Ik moet wel zeggen dat jullie enorm op de persoon spelen; het verkondigen van een mening (iets was vrij normaal is op een forum) is al niet meer okè? Ik hoop toch dat jullie een geweldige avond hebben heren :)
RobUSA zegt
@feerariv8: Heel nette reactie van een minderjarige :) . Maar ga ook eens kijken naar de historie van de Corvette de sportauto die wel haalbaar is om ooit te kunnen bezitten en waar je niet 5-10.000 kwijt bent voor een grote beurt. Wij zijn realisten maar sorry als ik zo over kwam. :)
Stefje zegt
5-10k voor een grote beurt? Kom op joh, als je niet weet waar je het over hebt, waarom heb je er dan wel zo’n sterke mening over? Je noemt jezelf nota bene realist, maar je zit echt vreselijk te fantaseren. Een grote beurt is nog geen 1.000 euro. Dat is niet heel anders dan bij die Corvette. Staat allemaal gewoon online: https://www.porsche.com/netherlands/nl/service/maintenance/prices/911/#991
davelepeef zegt
@Stefje: (het was zo te zien nogal laat, maar ze hebben het over Ferrari vs Corvette ;) )
mwti zegt
Waar haal je de onzin vandaan Rob? Ik rij een 991.2 Carrera 4 GTS Cabrio van 07/2018 en heb net de eerste beurt bij de Porsche dealer gehad. Olie en remvloeistof ververst en wat filters en checks en een rammel eruit gehaald, achter twee nieuwe Michelins 305/30 x 20 met N code. Niet te vergelijken met een Fiat Panda maar totaal ca. €1900,- incl. btw.
dwfc zegt
Twee dagen geleden schreef hier iemand over Porsche, zelfs de plebs rijden in zulk een wagen …
karaya zegt
De sportwagen van het volk, dat klopt.
Een petje in een Golf die per ongeluk binnen loopt koopt doorgaans geen Ferrari. Die blijft bij z’n stiel.
hotze zegt
Mooie woorden, maar de ‘petjes’ gaan over op Mercedes. Kijk maar ’s wat voor volk daar in rijdt.
En niet alleen petjes…
karaya zegt
Waardevast hè. (denken ze)
dedude zegt
@karaya: ik dacht dat het voornamelijk om al die AMG uitlaatscheetjes te doen is.
Henk_he zegt
Dat was @willeme. Hij doelde natuurlijk op @wouter en wijlen-autoblogger @casperh (we zullen je missen Casper)
CasperH zegt
@Henk_he: ik blijf wel meelezen hoor ;-)
henk123456 zegt
Opvallend: bij maximaal insturen lopen de voorwielen aan en voel je de auto ‘schuren’
gt4porsche981 zegt
@henk123456: dat is helemaal niet zo, de banden slepen over het wegdek met maximale stuuruitslag, zeker met koude banden.
Is heel normaal met dit soort auto’s.
pyrat zegt
De Targa is trouwens ook als 4 GTS geleverd.
Aardig wat zoekopdrachtjes naar gedaan iets voor de 10e van elke maand..
davelepeef zegt
@pyrat: volgens mij is een aankoopadvies voor een meer modale auto nuttiger dan dit…
mashell zegt
Maar zijn we hier voor het nuttige of voor het leuke? Maar wie weet is volgende week wel een Opel Corsa aankoopadvies (wat zich laat samenvatten als: doe het niet).
davelepeef zegt
@mashell: het is best interessant hoor. Maar ’n aankoopadvies lijkt mij vooral nuttig te moeten zijn; voor ’t leuke zie ik liever een inhoudelijk goed artikel met lekkere platen erbij :)
dwfc zegt
Waar is Casper !!
CasperH zegt
@dwfc: hoi!
hotze zegt
Als je de 10e goed slaagt mag je wel in een wat hoger segment zoeken, de 918 bijvoorbeeld ?
camber24 zegt
Tijdje met een 991.2 GTS mogen rijden. Potverdikkie, wat een heerlijke machine. Nam bij mij de behoefte om ooit een Ferrari te bezitten toch wel zo goed als weg. Liever een alleskunner die je veel vaker pakt dan een auto die je bij gelegenheden rijdt.
dwfc zegt
Mensen op dit niveau hebben meerdere wagens Camber.
Dit is speelgoed voor hen.
camber24 zegt
@dwfc: als je een Ferrari of Lambo hebt, mee eens. Maar het mooie van een 911 vind ik dat dat ding alles kan. Zeker de krachtigere versies. Ik heb met een 488GTB in Italië gereden. Waanzinnige ervaring. Het gemak van de snelheid, dat geluid, ongelooflijk. Maar die 911 GTS vond ik leuker, gek genoeg. Je kan meer om je heen zien, het rijdt veel makkelijker, is ook erg snel, leuke sportuitlaat. Daarnaast is het minder schreeuwerig, minder vermoeiend. Voor mij hoeft het niet altijd meer, meer, meer. Gewoon die alleskunner die 911 heet, dat is meer dan genoeg.
dwfc zegt
Hey Camber, ik deel je mening maar ik viseerde meer de ‘speciale’ reeksen van de 911.
Zelf 2 modale elfjes gehad maar ik verkies nu comfort boven sportiviteit.
mashell zegt
Een toevoeging aan het advies, neem geen rode! Daar ben ik namelijk voor aan het sparen en als het doel eenmaal bereikt is moeten er wel een mooie rode 911 beschikbaar zijn natuurlijk.
RobUSA zegt
@Wouter: ” Meest succesvolle sportwagen van de wereld ” nope sorry.
Porsche 911 rond de 1 miljoen verkocht.
Corvette rond de 1,5 miljoen verkocht.
(Bron: Google)
lincoln zegt
Porsche is succesvoller ..
Maken per unit misschien wel 5X meer winst dan Corvette ..
Plus dat een 20 jaar oude Porsche gemiddeld 10 eigenaren heeft gehad ..
Dus inmiddels iedereen op de wereld wel iemand kent die een Porsche heeft gehad ..
RobUSA zegt
Porsche is idd succesvoller………. voor Porsche zelf.
dedude zegt
@RobUSA: why so serious :)
none zegt
Koop je een porsche 911 heb je maar 350/370 pk, tjonge
dwfc zegt
Je hebt wel een punt.
gt4porsche981 zegt
@none: Porsche kan alle pk’s wel kwijt op het wegdek en de auto’s zijn relatief licht, je moet verder kijken als alleen de hoeveelheid pk’s ? Het gaat uiteindelijk om de resultaten die je kunt behalen met een auto en niet om de stoere praat toch.
911targa zegt
4S voor het achterwerk, GTS of X-51 blok met 430 pk, pre-turbo motor, PDK en flippers. Daar moet je op zoeken voor een leuke 911 imho.
Turbo S zegt
@911targa: inderdaad! Dat standaard stuur laat ik hem gewoon wel voor staan.
911targa zegt
Flippers zijn echt een must! Flippers zijn van alu en knopjes op stuur van gelakt plastic. Nou kan je zeggen: wat maakt het uit, maar het voelt beter en ziet er beter uit. Ja, dat maakt het zoeken een stuk lastiger.
Turbo S zegt
@911targa: bij het facelift model heb je het probleem gelukkig niet meer. Mooi stuur is dat.
hennessey zegt
Moet hier geen advertorial bij staan…. vroeger voordat jullie beide een porsche in bezit hadden viel het niet zo op, maar nu wordt er bijna op dagelijkse basis gepost. en dan eindigen met een verwijzing naar Porsche Approved Garantie… just saying
mashell zegt
We hebben recent een aantal filmpjes gehad over Ferrari’s ze zijn dus niet eenkennig.
aschja zegt
De 991 en de 964 naast elkaar in de garage. Allebei als Targa. Dan is mijn leven compleet.
Die 991 is de mooiste moderne 911. Alle lijnen kloppen wat mij betreft.
911targa zegt
Ik vind dat nou ook! Heb een 996 gehad en -eerlijk is eerlijk- er zat gewoon meer stuurgevoel in dan bij de 991. Je voelde hoe de auto grip verloor. In de 991 voel je dat niet, maar de grenzen liggen ook extreem ver weg. Een 996 is geen partij voor de 991 op circuit etc.
Stefje zegt
Misschien handig om te zeggen dat deze blokken vrij random kunnen ploffen, en dat bij de 991 wellicht nóg vaker voorkomt dan bij de 996 of erger nog 997?
Turbo S zegt
@Stefje: vandaar de aanbeveling voor eentje met Approved. Je zal maar je zuur verdiende geld op een Porsche hebben stuk geslagen en hebt er eentje bemachtigd die binnen de kortste keren ploft.
seggie zegt
Is dat zo? Zijn toch totaal andere motoren? Vanaf de 997.2 hebben ze directe inspuiting en behoort dat regelmatige ploffen volgens mij tot het verleden.