Een Porsche 964, die nog niet veranderd is in een Singer, hulde! We gingen er een stukje mee rijden.
Natuurlijk kunnen we bij elke collectable wel een redacteur vinden die er ’s nachts van wakker heeft gelegen. Denkend aan de gedachte om er ooit eentje te bezitten. Maar voor mij is de Porsche 964 de had-ik-maar-op-het juiste-moment-toegeslagen-auto. Ja we hebben ze allemaal wel deze verhalen.
In mijn geval was het eerst rond 2005-2010 dat je 964’s zag met teveel km’s (dacht je toen) die gewoon nog voor € 18.000 op te pakken waren. Zo rond 2011-2012 kwam er heel concreet een zwarte 964 cabriolet voorbij, zwart interieur, handgeschakeld. Met goede km-stand van rond de 150.000km. We kenden de eigenaresse goed. Dus ook de historie was in orde. Maar ja € 25.000,- moest hij kosten. Ook destijds een hele klap geld, maar vooral ook voor een 964. Dus we hapten niet toe en een paar maanden later ging een Duitser die € 28.000,- bood er mee vandoor. The rest is history.
De Porsche 964 is voor velen een acquired taste, je moest er destijds dus even aan wennen. Na het rubber-bumper tijdperk waren die lampen in de meegespoten bumpers wel een grote verandering. Op dit moment bevindt de 964 zich in de ranglijst van meest gewilde 911’s op een vreemde positie.
Enerzijds vinden veel mensen hem nu prachtig. Anderzijds is het ook de favoriete basis voor projecten als die van Singer. Maar bijvoorbeeld ook Russel Built Fabrication baseert er zijn Baja 911 op (al is dat een 964 cabrio, wat handiger is bij fabricage van de rolkooi), maar zowel Singer als Baja 911 kosten na ’transformatie’ meer dan €400.000,-. Er zijn dus veel kapers op de kust wanneer je een Porsche 964 in de aanbieding hebt, dat zie je terug in de prijzen.
Wouter gaat op stap met een Porsche 964 Carrera 4. Een handgeschakeld zilveren exemplaar. Om er achter te komen of hij ook betoverd wordt door de lijnen van deze 911 die 2 generaties ouder is dan zijn eigen 996 zie je in de video.
ttr6 zegt
Tja, ik hebhet “had ik het maar gedaan” moment in 2008, toen ik een andere auto wilde die ik op mijn eigen zaak kon rijden. Rond de € 22 K moest een mooie rode 964 kosten met niet teveel km’s . Ik had mijzelf natuurlijk rijk zitten rekenen met een youngtimer bijtelling en…….het vermoeden dat ik niet veel meer zou afschrijven, wat achteraf dus klopte. Waarom ik het niet heb gedaan? Klanten. Daar kon ik met mijn bedrijf niet met een Porsche voor komen rijden. Dan krijg je echt niet de tijd om uitgebreid uit te leggen “dat deze Porsche goedkoper was dan een nieuwe A4 waar ondernemend Nederland in rijdt” . Het oordeel van de klant zou in een split second zijn geveld: die kerel is te duur.
Jammer.
mynameisjeroen zegt
Terecht een ‘collectable’.
Variomatic zegt
@mynameisjeroen: eh nee.. met ruim 13000 stuks geproduceerd zal een 964 C4 coupe nooit een collectors item worden.. wel een begerenswaardige hobby auto..
mynameisjeroen zegt
@variomatic: als ik lees wat een collectable is, op thecollectables.nl/wat-is-een-collectable dan klopt deze voor mij precies.
bierbuik zegt
Voor mij is de de had-ik-maar-op-het juiste-moment-toegeslagen-auto toch echt de Honda S2000, toen ik net 18 was waren ze nog te koop voor rond de €10k voor een redelijk nette, origineel NL. Dat is nu zo’n beetje het dubbele geworden..
MaartenD zegt
Mooi model maar wel echt een hele saaie kleur
schreute01 zegt
Toen waren 911jes nog mooi.
kniesoor zegt
Mijn had-ik-maar : een donkerblauwe 308 GTB met bordeauxrood leer voor 40K guldens ergens begin 80er jaren bij Van Vliet Trucks in Nieuwerkerk aan den IJssel. Maar ja, zoveel centjes had deze snotneus niet.
bernoulli zegt
Jammer van de voorbumper aan de onderzijde. Keertje te hard een drempel gepakt?