Een echte 2.7 RS is zo’n beetje onbetaalbaar. Dus wat doe je als je er één wilt: dan bouw je die zelf. Maak kennis met de Porsche 911 2.7 RS Recreation.
Ooit rolde deze 911 de Porsche fabriek uit als een witte 3.2 SC, maar de onder de bezielende leiding van de huidige eigenaar staat er nu heel wat anders. Er is een volledige body-off restauratie uitgevoerd waarbij de auto is getransformeerd naar een Carrera RS Lightweight uit 1973.
De 911 werd daarbij voorzien van lak in de passende kleur Signal Orange en uiteraard ontbreken ook de Fuchs-velgen niet.
Het gaat niet alleen om de uiterlijke show, ook de techniek is in de sfeer van de 911 2.7 RS aangepakt. Onder de motorkap is de originele Carrera 3.2 motor te vinden.
Er zijn wel diverse aanpassingen gedaan om de motor optisch op het blok van de Carrera RS te laten lijken. Daarbij zijn er PMO-carburateurs en een ’73 Carrera RS-luchtfilterhuis geïnstalleerd. Ook is de auto voorzien van een SSI-uitlaatsysteem.
De Porsche 911 2.7 RS Recreation heeft (nog) niet op een rollenbank gestaan, maar standaard had het 3.2 blok al 231 pk. Met de huidige aanpassingen gaat de boxer zescilinder waarschijnlijk over de 250 pk heen.
Ter vergelijk: de originele 2.7 RS had 210 pk. Bovendien is de auto een stuk lichter geworden door de aanpassingen, waardoor het ledig gewicht rond de 1.000 kg uitkomt.
Niet alleen het exterieur, maar ook het interieur heeft een transformatie ondergaan. Als je in de auto zit waan je je dus echt in een Carrera RS. De auto is uitgevoerd met period correct kuipstoelen en een halve rolkooi. Porsche-goeroe Erwin Jansen van Rebel Engineering voltooide de restauratie en ombouw in 2015. De auto verkeert daarom in een fabrieksnieuwe conditie, van het chassis tot aan de lak.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn! Maar waarde bepalen van dit soort auto’s is erg lastig. Hoe dan ook, ik zou hem graag hebben.
dwfc zegt
Leuk project, mooi gedaan, maar het blijft fake.
Een echte RS 2.7 zie je hoogstwaarschijnlijk toch niet rijden.
En als je hem wel ziet, staat hij meestal geparkeerd.
Robert zegt
@dwfc: ‘fake’ is neppe uitlaatsierstukken onder je achterbumper. Een functieloze luchthapper op de motorkap. Blinde koelsleuven in de flanken. Of het geluid van een V10 in een video van je de zescilinder knutselen.
Maar dit is een replica die is gebouwd met veel gevoel voor detail en vakmanschap. Noem het een eerbetoon, een restomod, een tuning project voor mijn part. Maar het erg negatieve ‘fake’ is toch echt te weinig eer voor deze auto.
En ja, ik zou hem graag willen hebben en nog liever willen rijden. Maar helaas, de eindejaarsloterij was me ook al weer niet gunstig gezind.
dwfc zegt
Beste RRRobert,
Ik start met de woorden, een leuk project.
En onderaan vindt u definitie van Fake, Nep i
Die heb ik niet ingevuld ….
Fake
Bedrog, Falsificate, Imitatie, Kopie, Nabootsing, Namaak, Namaaksel, Navolging, Nep, Postiche, Vals, Vervalst; Trucfilm
nep
I nep bijv.naamw.Uitspraak: [nɛp] nagemaakt met de bedoeling echt te lijken Voorbeeld: `een neppe kerstboom`Synoniem: vals II de nep zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [nɛp] iets dat is nagemaakt met de bedoeling echt te lijken …
vaakbenjetebang zegt
@dwfc: Het is geen ‘echte’, maar dat maakt hem wat mij betreft niet ‘fake’. ‘Fake’ zou ik het vinden als men de auto ook zou presenteren als een ‘echte’ en zo de kluit zou proberen te belazeren. Volgens mij gebeurt dat hier niet. Dit is een benadering, een hommage zo je wilt.
dondeboer zegt
@dwfc: zelf zou ik liever deze fake versie hebben en er lekker mee rijden, dan een echte die ik niet uit de garage zou durven halen. Zeker aangezien dit wel een echte Porsche 911 is en geen kitcar. Maar goed, ik kan ook de neppe niet betalen, dus mijn mening doet er niet echt toe…
ttr6 zegt
Beste Wouter: een zelfdragende carrosserie kun je NIET body off restaureren. Tenzij ik het helemaal mis heb, heeft een 911 een zelfdragende carrosserie , dit in tegenstelling tot zijn/haar neefje/nichtje de VW Kever, waar die nogal eens mee geassocieerd wordt.
On topic: leuk project maar ik vind persoonlijk een originele 3.2 leuker.
Turbo S zegt
Ik vind dit echt een lelijke auto, dus ook de echte. En snap daarom ook echt niet waarom je er zoveel geld zou moeten neerleggen. Trouwens bij alle oude 911’s vind ik dat. Toen de 991 op prijsniveau van de 997 kwam zou ik dus nooit meer een 997 hebben gekocht. Hetzelfde gaat weer gebeuren zodra de 992 op prijsniveau van de 991 gaat komen. Dan hoef ik de 991 niet meer.
davelepeef zegt
@mercedesbenze350cdi: tja, dat jij ‘m lelijk vind betekent net zo goed niet dat ie dan maar goedkoop niet zijn, toch? Vind ‘m ook niet fantastisch, maar het is één van de meest iconische Porsches. Daarom kosten ze dus veel geld.
Turbo S zegt
@davelepeef: dat iconische zie ik er ook niet in. Maargoed er zijn blijkbaar genoeg anderen die het wel zien.
davelepeef zegt
@mercedesbenze350cdi: het gaat er niet om of jij het iconische ziet. Ik snap dat dat een moderne trend is, “wat vind ik eigenlijk”, maar z’n status wordt vooral gevormd door successen in de autosport. Daar kun je niet echt een mening tegenover zetten…
Turbo S zegt
@davelepeef: ja snap ik waar je op doelt met zijn succes in de autosport. Maar ik ben iemand die totaal geen moeite heeft met acceptatie van vernieuwingen aan een 911, sterker nog ik heb ze altijd vanaf dag 1 mooier en voor mij dan dus meer begeerlijk gevonden dan zijn voorganger. Heb dat eigenlijk wel met veel auto’s maar ook niet met allemaal. Wat betreft het zeggen wat je vindt, is dat niet de reden waarom we op dit soort blogs zitten? Om onze meningen te delen en er met anderen lekker over te discussiëren.
993carrera4s zegt
@mercedesbenze350cdi: 10 a 20 jaar geleden waren de 911 prijzen meer in lijn met wat het in feite is; een iconische sportwagen, waar er ontzettend veel van zijn. Laatste jaren zijn de prijzen helemaal de verkeerde kant op gegaan. Die hype is nu gelukkig weer een beetje op zn retour. Wel een ontzettend gave auto deze!
Olaph zegt
@ttr6 – Wouter zegt niks verkeerd ;-)
Volgens de RECHTBANK ROTTERDAM – zaaknummer / rolnummer: C/10/402653/ HA ZA 12-476
Vonnis van 9 april 2014
Onder 2.14 –>
6.1. Onder een body-off restoration wordt in de handel een volledige restauratie verstaan. Van een volledige restauratie is sprake wanneer de auto volledig wordt gedemonteerd, motor, versnellingsbak, wielophanging en assen verwijderd, etc. De carrosserie wordt dan “kaal”gemaakt, dat wil zeggen oude lak- en of plamuurlagen worden verwijderd. Alle slechte plaatwerkdelen vervangen of gerepareerd en er wordt een nieuw laksysteem aangebracht. As- en wielophanging delen worden gestraald, gepoedercoat en voorzien van nieuwe rubbers, lagers, etc. Motor, versnellingsbak en differentieel indien nodig gereviseerd.
ttr6 zegt
Dank!! Weer wat geleerd! Maar de rechtbank heeft gewoon ongelijk als het gaat om het begrip in de klassiekerwereld. Body off is echt de carrosserie splitsen van het chassis. Dat ze er een variant voor de handel van hebben gemaakt is wat anders. Als je dit zegt bij een klassieker specialist val je echt door de mand.
cossiekiller zegt
Als die echt 250pk op 1000kg heeft zal dat ding wel als een feestje rijden!
Dan heb je ongeveer een pk – gewichtsverhouding zoals een 992 carrera s.
giel zegt
Wat een schitterende wagen. Porsches uit deze jaren zijn toch wel mijn droomautos. De yellowbird is dan nog de overtreffende trap ja.
lexis zegt
Aircootje deed het precies niet, bedampte raampjes. Verder nostalgie jammer dat dit zo onbereikbaar is geworden. Tja het spel van vraag en aanbod. Eigenlijk altijd leuker dan al dat computer gedtuurd spul van tegenwoordig.
Rob951 zegt
“Ooit rolde deze 911 de Porsche fabriek uit als een witte 3.2 SC”. Volgens mij heeft Porsche nooit een 3.2 SC gemaakt, en al helemaal geen witte….
machielvdd zegt
Klopt, het is een Carrera 3.2 (bouwjaar 1983, modeljaar 1984)
frederik zegt
Voor mij hoort bij een 2.7 RS wel het gejank van een MFI motor, geen carburateurs. Maar verder is dit behoorlijk goed gedaan. Benieuwd wat de prijs gaat worden…