Een elektrische Macan, dat is de nieuwe Frauscher x Porsche 850 Fantom Air.
Van schets tot realiteit. Het begon eerder dit jaar met de aankondiging dat Porsche en Frauscher Shipyard samen een sportief bootje gingen uitbrengen. Nu is het eerste productiemodel klaar. Maak kennis met de Porsche 850 Fantom Air.
Een bijzondere joint venture, want de 850 Fantom Air is uitgerust met de aandrijflijn van de toekomstige elektrische Porsche Macan. En terwijl we nog steeds tevergeefs wachten op de elektrische Macan, is de boot in elk geval al wel klaar. Het vaartuig is 8,67 meter lang en 2,49 meter breed.
Op het Gardameer in Italië werden de eerste tests succesvol uitgevoerd. De boot maakt deels gebruikt van componenten van het Premium Platform Electric (PPE). Het nieuwe elektrische autoplatform, ontwikkeld door Porsche en Audi. De Frauscher x Porsche 850 Fantom Air heeft een piekvermogen van 400 kW en is gekoppeld aan een accupakket van 100 kWh groot. Voor de beste gewichtsverdeling is het accupakket geplaatst onder de lounge aan de achterzijde van de boot.
Net als de auto’s van Porsche, beschikt de Fantom Air over diverse rijmodi. Of moet ik vaarmodi zeggen? Het gaat hier om Docking, Range, Sport en Sport Plus. Met Sport Plus kun je dan weer geen Launch Control uitvoeren. Gemiste kans. Met bijvoorbeeld Docking ligt de maximumsnelheid op 15 km/u (acht knopen). Zoals de naam al aangeeft is deze modus bedacht voor het aanmeren.
Tot 4 uur vaarplezier op één acculading
De beste snelheid om te cruisen is 41 km/u. Porsche en Frauscher zeggen dat de 850 Fantom Air dan ongeveer een uur en 45 minuten nonstop kan varen. In de meest zuinige modus is een actieradius van meer dan 100 kilometer mogelijk. De topsnelheid in Sport Plus is 85 km/u. Maar dan gaat de accu een stuk sneller leeg. Hoe snel zegt Porsche dan weer niet. Wel zegt het merk dat een gecombineerde vaarstijl een ritje van twee tot vier uur zeker mogelijk moet maken. Beide merken durven zelfs te stellen dat de elektrische Fantom Air beter is dan zijn broer met een verbrandingsmotor.
Snelladen
Als je een snellader kunt vinden is de batterij in minder dan een halfuur van 10 tot 80 procent te laden. Een laadsnelheid van meer dan 250 kW is dan mogelijk. Langzaam AC-laden is met een max van 11 kW mogelijk. De laadport zit aan de voorzijde, voor uw informatie.
Uitrusting
De Frauscher x Porsche 850 Fantom Air is uitgerust met alle luxe die je wil op een luxe speedboot. Een minpuntje in mijn ogen zijn de nep lederen stoelen. De merken zeggen gebruik te hebben gemaakt van artificieel leder. In het kader van duurzaamheid natuurlijk. Doe mij dan maar gewoon écht leder of wat anders, de barbaar die ik ben.
Klanten hebben een vrije keuze in configuratie als het gaat om kleurtjes. Porsche en Frauscher verzekeren kopers dat er een grote variatie is betreft beschikbare kleuren.
Lekker dobberen op het water en genieten van een muziekje kan ook. Er is een high-end audiosysteem, met mogelijkheid voor WiFi en Bluetooth verbinding. De muziek bedienen doe je op het aanwezige 12 inch multi infotainmentscherm.
Bestellen maar
Je bent nu helemaal overtuigd om er eentje te bestellen. Ik weet het. De eerste 25 exemplaren kunnen nu besteld worden. De publieke wereldpremière van de Frauscher x Porsche 850 Fantom Air is volgend jaar januari tijdens de Boot Trade Fair in Düsseldorf. Prijzen beginnen bij 561.700 euro, exclusief belastingen. De eerste leveringen zijn medio 2024.
thedrivingdutchman zegt
250 kW DC snelladen met een boot? Waar dan in godsnaam? Misschien heb ik niet goed opgelet, maar ik heb nog nooit een haven gezien met een 250 kw laadpaal aan op de kade.
bermtoerist zegt
Denk dat dat net zo gaat als speedboten op lpg: op een aanhanger.
Al vrees ik dat een taycan dit niet mag trekken.
Dan maar een Ford F250 diesel 😉
Maar goed. Mensen die dit soort boten kopen varen er meestal toch niet veel mee. Kan rustig in een week of twee opgeladen worden aan de walstroom
Wolflow zegt
Een dagje varen met dit ding zit er niet in, waardeloos product dus
gallardogt zegt
Het zou niet gelijk een Frauscher 1414 demon moeten zijn maar het lijkt mij wel handig als er een gezellige kajuit aanwezig is zodat je s’ nachts aan de kade kunt laden voor de volgende dag.