![Porsche 718](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/Markus-Baumann-%20Manager-Development-Porsche-718-Engines.jpg)
De nieuwe Porsche 718 Cayman is een unaniem belachelijk groot succes, maar iedereen heeft wat te jammeren over de nieuwe motoren. Toch is motorenchef Markus Baumann er niet chagrijnig over, zegt hij.
Niet-begrijpend kijkt Markus Baumann me aan. ‘Wat bedoel je precies?’ Ik vroeg hem net hoe hij zich voelt. ‘We zijn hier toch om over motoren te praten, wat heeft mijn gevoel daarmee te maken?’ Talloze media maken opmerkingen over de nieuwe viercilinder boxer — en niet alleen positieve. De kopers ‘müssen sich mit dem Käferklang im Rücken auf Fahrspaß-Downsizing einstellen’, zegt Auto Motor und Sport. Het Duitse Autobild merkt op dat de nieuwe viercilinder ‘bei Kaltstart schreit wie eine Katze, der du auf den Schwanz getreten bist’. Volgens Evo heeft de nieuwe viercilinder minder karakter dan de oude zescilinder; ‘This unit is just a bit soulless. No longer is the engine the very heart of Porsche’s two-seat coupe. Like the Boxster, the Cayman loses its five-star rating as a result.’ En bij de rijtest van de 718 Boxster merkte @CasperH ook al op dat het geluid van de viercilinder ‘gewoon niet zo lekker als dat van een zescilinder’ is. Het zou dus geen verbazing wekken als de man die jaren aan deze motoren heeft gewerkt er inmiddels behoorlijk chagrijnig van is.
Liefde voor techniek
‘Viercilinders horen bij Porsche, het merk is er nota bene mee begonnen,’ zegt Baumann. ‘Of je nu naar een 356 kijkt, naar een 550, naar de originele 718 natuurlijk, naar een 912 misschien, ze hebben allemaal viercilinders. Ik ben het dan ook niet eens met de kritiek dat zo’n viercilinder boxer niet bij Porsche past. Er zijn alleen twee grote verschillen tussen toen en nu: ten eerste werd toen de viercilinder boxer gebruikt omdat het de beste motor op dat moment was en ten tweede hoefde hij geen zescilinder op te volgen. Nu moeten we een viercilinder turbo gebruiken om aan de emissienormen te voldoen, dat lukte niet meer met de atmosferische zescilinder. Dan kun je zeggen dat we een turbo op de zescilinder hadden moeten zetten, maar dat past niet in de motorruimte van een Boxster of Cayman. Voor klachten moet je dus eigenlijk niet bij Porsche zijn, maar bij je regering; zij maken de regels, wij niet.’
Het is niet erg om als petrolhead te werken aan een motor die er in de basis komt vanwege neuzelarij als emissienormen of verbruik, voegt hij eraan toe. ‘Ik doe dit werk niet omdat iedere auto duizend pk moet hebben, maar vanwege mijn liefde voor techniek. Je stelt doelen voor een motor en die probeer je te behalen. Dat is voor de 718 Cayman niet anders dan voor een 911 GT3 RS; de doelen zijn anders, maar de uitdagingen zijn hetzelfde.’
‘Alleen maar voordelen’
Na een tijdje praten wil Baumann wel kwijt wat hij denkt over journalisten die negatief zijn over de motor waar hij jarenlang aan werkte. ‘De nieuwe motor is compacter, lichter, zuiniger en sneller. Op het geluid na zijn er eigenlijk alleen maar voordelen. Maar iedereen moet schrijven wat hij wil, want iedereen heeft recht op een mening. De mening die voor mij telt is een andere: afgelopen week heeft Walter Röhrl uitgebreid met de 718 Cayman gereden en hij was er enthousiast over. Nee, niet alleen toen de journalisten er waren.’ (red: duh, deze man wordt flink gesponsord door Porsche)
Volgens Baumann betekent dat niet dat we nooit meer een zescilinder in een Boxster of Cayman hoeven te verwachten. ‘Volkswagen als concern moet aan bepaalde normen voldoen op het gebied van emissie. Dat betekent dat modellen waar we er veel van bouwen zuiniger moeten worden, bijvoorbeeld door het gebruik van turbomotoren. Er zullen echter altijd modellen blijven die in een beperkte oplage gebouwd worden. Ik kan natuurlijk niet zeggen welke, dat zul je af moeten wachten, maar de volgende Cayman GT4 zou daar een goed voorbeeld van kunnen zijn.’
Kann jetz ehmal iemand doch mij uitleggen dat/hoe Porsche verplicht is om emmissieeisen regering te volgen?
En idd, pleurt op met je kafervergelijking: dat ding klint am heute tag nog steeds zeer vet. Ik denk een iets hogertoerig blok dan dat en de 718 had wel funf sterre gekregen.
Ik hoorde laatst een nieuw model M5 voor het eerst, nadat ik veel herrie hier op autoblog gelezen had maar iedereen heeft gelijk: dat ding werd vol op het gas getrapt en klonk als een Toyota Aygo. Wat een Mannelijk Deel-verslappende ervaring!
Nogmaals, correct me if im wrong, maar de emmissieeisen doen alleen meer tax op de autos. Als dat de reden is dan zeg ik: hup in de tanks naar de overheidsgebouwen. Of, beter: stem tegen EU. Daar komen die malle milieuvoorschriften vandaan. Turboautos mogen ‘iets’ minder verbuiken, ale extra onderdelen maken het toch weer belastender. Wil je puur voor milieu, moet je puur elektrisch gaan rijden. Zoeits. Einde rant.
@john4545: Europese regels. Vanaf 2021 mogen auto’s gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten.
@john4545: in deze klasse nog niet eens elektrisch voor het milieu… vanwege het hoge verbruik bij de productie van de stekkeraars kom je vaak pas rond de 100k km op het omslagpunt. Dan is je elektrische sportauto op dit moment alleen lief voor je portemonnee.
Het beste zou waterstof zijn, maar daar is infra voor nodig en een hele hoop extra schone energie om de waterstof milieuvriendelijk op druk te krijgen…toekomstmuziek.
Dan maar een occasion voor een groot motorblok.
Een 718 Cayman GT4 met een zescilinder. Dat klinkt als de perfecte auto. Waar kan ik een nier inruilen?
@Jochempie: https://www.nierstichting.nl/faq/orgaandonatie-bij-leven/
Dat lijkt me.
Zo zeg.. lekker gat in je redenatie. De regering de schuld geven van het feit dat er geen ruimte is om een 6 cilinder turbo in een Cayman te douwen? Ja, dat is dan behoorlijk dom van de regering om te weinig ruimte over te laten
ಠ_ಠ
Trouwens… het past prima in een oudere….
@baasbas: huh? Door de regelgeving moet de emissie omlaag, dat lukt niet met de oude 6-pitter. Met turbo evt wél maar dat past niet.. Er is in het artikel geen link wat dit betreft met de regering?
@davelepeef: Quote:
Dan kun je zeggen dat we een turbo op de zescilinder hadden moeten zetten, maar dat past niet in de motorruimte van een Boxster of Cayman. Voor klachten moet je dus eigenlijk niet bij Porsche zijn, maar bij je regering; zij maken de regels, wij niet.’
Volgens mij staat hij hier de regering de schuld te geven van het niet passen van een turbo op de 6 cilinder.
Erg gemakkelijk aangezien hij prima ruimte had kunnen máken voor een turbo. Hij doet dat niet omdat de Cayman een betere auto is dan de 911. En om die overduidelijke conclusie te verdoezelen gaat hij afgeven op de regels. En om het gat in zijn redenatie te verdoezelen wijst hij naar dhr. Röhrl.
@baasbas: dat laatste snijdt hout!!
Tja, logisch verhaal, wel jammer.
@dutchdriftking: logisch is het niet echt. Maar een 4-cylinder turbo is nou eenmaal compacter dan een 6, terwijl hij meer vermogen levert.
Alleen de vorige was al snel genoeg om op de openbare weg de gemiddelde auto zoek te rijden. Wat overblijft is rijbeleving. Daarin is een atmosferische boxer 6 cyl natuurlijk fantastisch.
Als we naar het verleden kijken zijn de toenmalige 4 pitters op dit moment als oldtimer ook een stuk minder waard: bijv 911 vs 912
Het kan best zijn dat een zescilinder turbo in de Boxster niet mogelijk was. Die verliest al veel ruimte door het klapdak. Maar ik kan me niet voorstellen dat het in de Cayman wel mogelijk moest zijn. Het blok was er immers al, alleen nog een paar aanpassingen aan de body verrichten.
@berlinetta: * dat het in de Cayman ook niet mogelijk moet zijn.
“afgelopen week heeft Walter Röhrl uitgebreid met de 718 Cayman gereden en hij was er enthousiast over.”
Wij van wc-eend…
@SimonMc:
Ik neem aan dat als Rohrl het een kut-auto vindt hij dat gewoon zegt. Deed hij tijdens z’n race/rally carrière ook.
Werkgever of geen werkgever.
Als jullie er zo nodig stukjes in duits bij moeten zetten, zet dan de vertaling naar nederlands er achter tussen haakjes ofzo, niet iedereen in nl spreekt duits namelijk…
@spykerboy: ”(de kopers) moeten zich met de keverklank in het achterhoofd op gedownsised rijplezier aanpassen”
”bij een koude start schreeuwt als een kat die je op z’n staart hebt getrapt”
@spykerboy: Waarom moet iedereen zich toch altijd aanpassen aan een groepje ongeletterde dwazen.
@ponnie: Het feit dat je geen Duits spreek (of leest) betekent nog niet dat je ongeletterd bent. Misschien spreekt Dhr. Spykerboy wel vloeiend Italiaans, weet jij veel. Slaat helemaal nergens op, die opmerking van je.
@ponnie: juist, omdat ik geen duits spreek ben ik zogenaamd “ongeletterd”?? Ik heb het int buitenland niet op school gehad, wel arabisch (dit spreek ik daarom ook vloeiend), kan jij geen arabisch? Dan kan ik net zogoed jou ongeletterd noemen… Beetje krom toch? Zolang dit een nl pagina is mag ik ook nl tekst verwachten en geen duits vind ik zelf…
@spykerboy: Cijfers kunnen ze als de beste, die arabieren, maar als ik arabische schrift zie dan ziet dat er voor mij behoorlijk ongeletterd uit. Zal wel zijn omdat ik vloeiend Duits kan.
@spykerboy: Je mag toch verwachten dat je een beetje mee kan krijgen van de taal die ze in landen in je directe omgeving spreken.
En nee, dat is geen arabisch, hoe graag velen dat ook zouden willen :P.
Het blijft voor mij onduidelijk waarom de Europese regelgeving voor de viercilinder heeft gezorgd. Porsche opereert onder de vleugels van het VAG-concern en kan zodoende de uitstoot van haar modellen met Polo Bluemotions middelen. Daar komt nog bij dat de uitstootnorm voor zwaardere modellen hoger komt te liggen en dat (semi-)elektrische voertuigen meerdere keren mee mogen tellen. Ze hadden het ook anders aan kunnen pakken en een plug-in macan kunnen introduceren, dat ze dat niet doen is een eigen keus van het merk en het concern geweest.
@knipperlichtje: Hulde! Precies wat ik dacht!
@john4545: en ik ook maar wellicht zijn de regels weer eens aangepast.
Dat krijg je met een model dat minder goed MOET zijn dan een 911. De lay out is gewoon beter en als je er dan ook nog een 6 pitter turbo in legt gaat dat gewoon te veel in elkaars vaarwater zitten. Dan kan Porsche zelf het vermogen wel terugschroeven maar het potentieel zit er dan wel in. Dus gaan tuners en chipboeren straks iedereen bedienen die wel de snelheid van de 911 wil maar niet de kosten. Dus krijg je bij de Boxter/Cayman altijd een teruggeschroefde auto. Reden genoeg voor mij om er nooit 1 te kopen.
@E34M5Touring: Wat ik ook niet zo goed begrijp: wat geeft het voor moets als die Cayman/718 sneller blijkt dan de 911? Waarom gaan ze bij de 911 niet terug naar de 993-specs want dat was prima zat! Sterker, het pk-verschil met de basis 993 en de huidige carrera 2 is wat, 80 pk? 80 pk winst in bijna 20 jaar ontwikkelingstijd?
Porsche moet al die moderne onzinvan de 911jes afhalen, en dat een meer spartaans model maken zoals dat ding was bedoeld. De luxeautos voor rechtelijn hebben ze in d epanamera. Goed, laat ze de GT3 en GT2 houden zoals ze nu zijn, maar geef deze 718 wat meer ballen.
@E34M5Touring: je koopt hem niet omdat deze “terugeschroefd” is? Dat terwijl de Boxster, de droom Porsche is, redelijk betaalbaar, open maar wel enorm snel daar ga je aan voorbij vanwege “teruggeschroefd”. Met zo’n houding kom je gewoon bij Mercedes terecht, “das Beste oder nichts”.
Ik drink wel eens een Radler, ik heb het idee dat teruggeschroefd soms gewoon beter is.
@mashell: Ok, dan koop jij hem toch.
Wat een droeftoeter. Ten eerste is het nogal makkelijk om op de reglementen af te geven, terwijl je ook nog altijd de mogelijkheid hebt om je eigen product te herontwerpen (lees: niet genoeg motorruimte voor zes cilinder met turbo). Moet ook behoorlijk lachen om de verwijzing naar Röhr’s mening. Ja, vind je het gek; die man is gewoon onderdeel van het merk. Wat een verstand.
Ik zie hier niet een bevestiging op de vraag of er een zescilinder in de GT4 komt zoals de titel suggereert. Alles wat er staat is ‘het is misschien mogelijk dat we van de GT4 een speciaalste kunnen maken
Simpel deze mindere Got van Porsha mag absoluut niet te dicht bij zijne heiligheid de 911 komen; een andere reden is er niet.
Wordt ook wel marketing genoemd.
@desjonnies: Jawel. MilieuBS. 911 kopers willen een 911, geen 924 met 6boxerd.
Vind het een grappig karretje ..
Doe maar de lichts gemotoriseerde ..
Peekaas en badges voor de dameskappers ..
@lincoln:
zijn een soort harley davidsons aan het worden; het “gevoel” en geluid is belangrijker dan prestaties en techniek. Maar goed, uiteraard zouden de oude omas die zo’n ding kopen zich ook geen raad weten met een sportauto.
Wat n gezeik. Temperatuur is laatste 20 jaar gedaald. CO2 zorgt niet voor n hogere temperatuur op aarde. Is nu wel bewezen.
@aadnus:
wist wel dat er een klein groepje mensen waren die zich van misinformatie bedienen om te ontkennen dat er een verband is tussen CO2 en temperatuur, maar dat er nog mensen zijn die ontkennen dat de temperatuur over de afgelopen 20 jaar niet is gestegen wist ik niet.
@super:
niet is wel, of ontkennen is beweren :-)
@super:
Laat @rick_dos het maar niet horen ..
@super: De meerderheid heeft t altijd fout. Massainformatie wordt uit zijn context gehaald en geserveerd als waarheid. Deze waarheid in twijfel trekken wordt bestempeld als waanzin.
@aadnus:
zoals de meerderheid van de mensen gelooft dat de aarde rond is? Of dat de zwaartekracht er voor zorgt dat dingen naar beneden vallen en niet omhoog?
@super: Idd. Vraag maar naar bewijs. Oeps. Is er niet. Maar toch is t waar!!!
@aadnus:
ok.
@super:
Niet op die gozer reageren, is een eersteklas vervelia die aaaaandacht wil.
En alles beter weet.
Klikspaan.
Ander uitlaatsysteem eronder m, chipje erin en dan zou die toch wat beter moeten klinken.
@pinut187: Ik vraag me af of dat nodig is.. in dat filmpje klonk de motor best fraai. Volgens mij is het meer een kwestie van wennen aan een verandering.
Als Porsche hier een 2.0 tfsi in had geschroefd was het voor mij wel een probleem geweest. Ook al is dat een veelgeprezen motor, toch is dat niet goed genoeg voor een echte Porsche.
In dit geval zit er een eigen motor in waar niks mis mee is. In de tijd van de 944/968 was de vier cilinder auto eigenlijk zelfs beter dan de 911…
Niet mogelijk om een turbo op de 6 cilinder te schroeven? Wat een Lulkoek en dan ook nog met de beschuldigde vinger wijzen naar de regering, tjonge jonge zeg.
Kom net terug uit de Duitse Eiffel, wat een kut wegen in heb je toch in Duitsland en die eeuwige wegwerkzaamheden, man, man wat een shit.
Heb op ene fillempie gezien dat de nieuwe Cayman 718 S zoveel sneller is dan de ouwe S, en zeker weten ook sneller dan de Cayman GTS, omdat eerstgenoemde een veel hoger koppel heeft bij gelijk vermogen (345 pk).
DE test waar ieder autoblad achterheen zou moeten, is de nieuwe 718 S tegen de GT4 te zetten