Tot voor kort kon je deze modellen alleen met handbak krijgen. Nu is de PDK aan het gamma van de Porsche 718 4.0 toegevoegd.
Eerder dit jaar werd al bekend dat de Porsche 718-modellen met de 4.0-liter boxer zescilinder motor een PDK zouden krijgen. In het geval van de 718 GT4 is dat een unieke stap. De vorige generatie Cayman GT4, de 981, kwam uitsluitend met een handgeschakelde versnellingsbak.
Naast een extra stukje comfort, brengt de Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) natuurlijk ook verbeterde prestaties met zich mee. In het geval van de 420 pk sterke 718 Spyder en 718 Cayman GT4 sprint de variant met PDK een halve tel sneller naar 100 km/u in vergelijking met de handbak. Het kunstje is voortaan in 3,9 seconden gedaan. De sprint naar 200 km/u is zit er in 13,4 seconden op.
Prestaties
Dan heb je ook nog de 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 die aan de PDK gaan. Deze 400 pk sterke modellen gaan er ook bijna een halve seconde op vooruit in de sprint. 0-100 km/u zit nu op vier tellen rond en naar 200 km/u duurt de sprint 13,7 seconden.
Met de PDK komen verschillende rijprogramma’s: Normaal, Sport, Sport Plus en Individueel. Ook heb je nu toegang tot Launch Control. En met de Sport Response-knop kun je voor 20 seconden al het vermogen aanspreken. Zaken die je niet hebt op de varianten zonder PDK. Het uiterlijk van de PDK-pook komt je vast bekend voor. Dit is min of meer de pook van de 911 GT3.
Voordelen
De PDK brengt nog een aantal voordelen met zich mee. Een kritiekpunt van de handbak zijn de lange overbrengingen. Daar heb je met de PDK geen last van. Ook merk je het effect van het mechanische sperdifferentieel op de achteras meer met de PDK. Het sper bereikt met de PDK vergrendelingswaarden van 30 en 37 procent. Ter vergelijking: met de handbak moet je het doen met vergrendelingswaarden van 22 en 27 procent.
Nieuw modeljaar
De introductie van de PDK betekent ook een nieuw modeljaar voor de 718. Er zijn een aantal wijzigingen en vernieuwingen. Zo is onder andere alcantara vervangen voor Race-Tex stoffen bekleding. Ook zijn er nieuwe kleurtjes, waaronder pythongroen.
Porsche 718 4.0 PDK prijzen
Prijzen voor de PDK 718 beginnen bij 121.700 euro voor de 718 Cayman GTS 4.0. De 718 Boxster GTS 4.0 kost 123.700 euro. Daarboven zit de 718 Spyder voor 138.100 euro. En de overtreffende trap is de 718 Cayman GT4 á 141.000 euro. In alle gevallen ben je voordeliger uit met de PDK. Ter vergelijking: De 718 Boxster GTS 4.0 met handbak kost 127.200 euro. De handgeschakelde varianten blijven dus gewoon leverbaar.
reactief zegt
Een 718 Cayman 4.0 GTS met PDK lijkt me wel wat. Vanwege die lange overbrengingen zou ik altijd de PDK boven handbak kiezen. Of zijn er modificaties voor?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Die zijn er wel en best populair in de VS, maar die zijn niet goedkoop.
Ram-G-maN zegt
Shark Werks heeft wat je zoekt; een close ratio versnellingsoverbrenging. https://www.sharkwerks.com/transmission/p4727-sharkwerks-transmission-regearing-for-981-cayman-gt4-cayman-boxster-SHAT464
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Die is voor de vorige (981)
Dutchdriftking zegt
Tja lastig. Een PDK is nog altijd de beste automaat ter wereld, en de lange overbrengingen van de handbak helpen ook niet erg. Maar laten we eerlijk zijn, in een dergelijke auto wil je toch eigenlijk het liefst genieten van een handbak.
EJS zegt
Je kan vast iemand vinden die er een andere bak in legt.. Als je er maar voor betaalt ;}
griffendahl zegt
@EJS: als alle versnellingen lang zijn ben je er misschien al wel met een andere eindreductie…
Rudy zegt
Er zijn in de VS wat partijen die er een ander differentieel in zetten met een kortere overbrenging. Alleen is het natuurlijk belachelijk dat je €5k oid krijg bent om een auto een normale bak verhouding te geven.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik heb onlangs van @willeme geleerd dat die lange verhoudingen gekozen zijn om de emissiewaarde laag te houden. Treurig, maar waar.
V8Vantage zegt
Uiteindelijk draait het, vind ik, allemaal om beleving met dit soort auto’s. Jezelf lekker opzwepen, ritme, het fijne gevoel als je perfect die bocht uit komt na het aanremmen, terugschakelen…..Niet dat ik daar goed in ben, maar in iedere auto met handbak, van C1 tot Lotus Elise en alles wat daar tussen zit blijft het leuk(er). Als je voor point and shoot ben, dan zijn er alternatieven welke je later in het bejaardentehuis toch minder bijblijven. Vergelijk het met een drie gangen menu bij de McDonalds, of bij de Librije.
911targa zegt
@vantagev8: helder! Dus de led verlichting ook vervangen door carbid lampen. Is toch een beleving om die lampen te ontsteken en in de nachtelijke uren door het duister heen te turen. Ook mooi verhaal voor bejaardentehuis.
V8Vantage zegt
Hahaha, ik begin zo ongeveer met “vind ik”…. Humor. Maar goed als jij vindt dat je wat ik vind als iets moet interpreteren wat algemeen zo moet zijn…. Ik vind dat jij 500 euro over moet maken naar de jongens (en meiden?) van autoblog.
laptom zegt
@vantagev8: Als ik op het circuit rij prefeer ik 100% de PDK boven de handbak. De PDK is zo ontzettend goed met schakelen (natuurlijk wel op mijn commando). Perfect voor het bochtenwerk. Ook als je een collen challenge rij door Europa, kan de handbak mij niet meer plezier geven.
sanderp zegt
@laptom: Sure, op het circuit, maar ik rij niet dagelijks op een circuit
Turbo S zegt
Ook dan PDK beter dan handbak.
Loek zegt
@vantagev8: dus alle beleving van een lichte auto met de motor achterin die gemaakt is om zo gebalanceerd mogelijk en zo goed mogelijk te sturen, wordt teniet gedaan vanwege een pookje in het midden wat je niet mag aanraken? Dat snap ik dus nooit. PDK van Porsche is zo’n goede bak en in handmatige modus is flipperen ook een lekker gevoel. En zoals ik al zei, een handbak is maar zo’n piepklein aspect van een goede stuurmansauto.
Ik ben best voorstander van handbakken, maar ik vind het ietwat fossiel om daar je hele beleving op te baseren. Toen automaten nog slome trage dingen waren wilde je een handbak, maar met de nieuwe garde automaten heb je een even goede beleving te pakken.
V8Vantage zegt
Ook voor jou geldt. Ik schrijf wat ik vind. Duidelijk is dat jij dat niet vindt.. Prima toch. En nu door met werken jongens.
sanderz28 zegt
@vantagev8: begrijpend lezen is soms nog best lastig hier?
Joris24 zegt
Ik ben het deels met je eens. Maar eergister reed ik op de nordschleife met mijn handbak, en dan is het toch wel lasting om veel bezig te zijn met het schakelen. Je ziet gewoon dat de automaten een voordeel hebben omdat je niet hoeft te schakelen. Een slimme automaat in sportstand weet beter wanneer je precies het koppel en vermogen hebt dat je nodig hebt dan een handbak. In Adenau omhoog had ik ‘m bijvoorbeeld een keer een versnelling te hoog staan, kwam amper de berg op en dan baal je wel.
Laat ik het zo zeggen, als het verschil tussen handbak en automaat in een sportieve auto ertoe doen, kun je wel in de buurt komen van het niveau van een moderne automaat, maar je moet jezelf er wel een skill bij leren en je hebt altijd een extra hindernis onderweg waar je rekening mee moet houden. Dus meer uitdaging, maar de vraag is of je dat altijd wilt.
V8Vantage zegt
Dat ben ik helemaal met je eens! De context bepaalt uiteindelijk.
PS als je de volgende keer dat je daar rijdt nu wel de alle versnellingen juist hebt gekozen, en je zelf vergelijkt met gelijkwaardige auto’s, dan geeft dat toch een mega kick? (Nu ga ik echt werken )
SimonMc zegt
Het rotte is, als je een automaat hebt die niet goed is, zit je er wel mee. Met een handbak kan je weinig verkeerd doen. Ok, de versnellingen kunnen hakerig aanvoelen of niet trefzeker zijn ofzo, maar dat is het zo wel.
Toen de eerste A/CLA AMG uitkwam, regende het klachten over de snelheid van het schakelen, terwijl hij een dubbele koppeling heeft. Ik herinner mij bv ook die “whiplash” versnellingsbak in de BMW E60, die dan ook nog niet betrouwbaar bleek.
Ik geef toe, ik heb nog nooit met een automaat gereden, maar zie wel de meerwaarde bij een niet-sportwagen, juist omdat in file rijden of veel moeten stoppen/vertrekken behoorlijk irritant en vermoeiend kan zijn. Bij een sportwagen gaat het hem juist over controle en dosering.
Je steekt er geen stuurbekrachtiging in waar je met je pink je stuur kan ronddraaien, omdat dat te vaag aanvoelt. Je steekt er ook geen remsysteem in waar je met de tip van je schoen moet remmen zoals bij de doorsnee auto met automatische versnellingsbak, omdat je dat niet goed kan doseren.
In die lijn vind ik het ook logisch dat jijzelf kan kiezen wanneer en in welke versnelling dat je wilt zitten…dus waarom geen handbak? Het is ook nog steeds lichter dan een automaat. Wie boeit het dat een automaat tegenwoordig zuiniger rijdt, een sportwagen koop je niet om zuinige km’s te rijden. En ja, dingen zoals launch control zijn wel geinig, maar dat is niet eens inherent aan automaten, zoals misschien wel eens gedacht wordt.
1 voorbeeld is de 997 GT2 RS. Heeft een handbak, maar heeft ook launch control.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vind de vergelijking handbak vs PDK en McDonald’s vs Librije wat extreem. Het is meer Librije vs Inter Scaldes. Allebei zeer exclusieve restaurants maar met hun eigen unieke ervaring en kwaliteiten.
berlinetta zegt
Als ik in de markt was voor zo’n auto zou ik lekker een uitgebreide proefrit gaan maken met beide varianten. De variant die mij de grootste grijns bezorgde, zou ik meenemen. Ik kan me voorstellen dat het allebei wel wat heeft namelijk, maar het ligt er maar net aan wat je voorkeur is.
gt4porsche981 zegt
Ik vind het beide prachtig ?
cazzo046 zegt
PDK is for Pussy’s.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Want?
tommot zegt
Tsja ik heb de 718 pdk, na 911’s met handbak en andere merken met automaten.
De keuze?
Absoluut de pdk.
Sneller, meer oog voor de weg, top voor het echte sturen met 2 handen aan het stuur en ook heel makkelijk voor als je ontspannen wilt rijden.
SimonMc zegt
Meer oog voor de weg? Jij kijkt naar je versnellingspook bij het schakelen?
tommot zegt
@SimonMc: nee, maar als je zelf met de verschillende versies rijdt dan denk ik wel dat je weet wat ik bedoel
Ram-G-maN zegt
PDK blijft poep zo lang ze bij Porsche de schakelflippers aan het stuurtje gemonteerd hebben zitten. Liever aan je stuurkolom imho.
Roberto zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
SimonMc zegt
Interpunctie, man !
ozzytrk zegt
Kan iemand mij uitleggen wat een PDK bak is en eigenschappen ervan
Ik weet dat Porsche ze alleen gebruikt, zoals hoe Audi triptronic heeft en multitronic had.