
Al jaren wordt er gesproken over een nieuwe instap-Porsche, voor onder de Boxster. De lichten staan voor deze auto nog steeds op groen, met als verwachte introductiedatum 2015. Mocht het allemaal doorgaan, dan schijnt de 550 (naam is niet zeker, maar zo noemen we hem voorlopig) een 1.9 viercilinder boxer aan boord te krijgen.
Zoals bekend heeft het Britse Car Magazine onlangs de gelegenheid gehad om met het Porsche management te babbelen, en is dit nogal een lange sessie geworden. Waarschijnlijk hebben ze er een complete fles Single Malt in gegoten, en de laatste dagen brengen ze alle plannen, voornemens en geruchten lekker gefaseerd in de openbaarheid.
Aan de 550 schijnt gewerkt te worden onder de naam ‘Project Mimo’ (MittelMotor). Een zescilinder boxer zou een beetje overkill zijn in een dergelijke speelse auto, en dus gaat er vermoedelijk gedownsized worden naar vier cilinders, met een inhoud van 1,9 liter. Ik voorzie een leuke concurrentiestrijd tussen de goede oude MX-5, de FT-86, de Lotus Elise, de Alfa 4C (als die er ooit gaat komen) en deze Porsche. Een strijd die bij voorkeur op zeer bochtige weggetjes gestreden gaat worden.
Hoe hij er uit gaat zien weten we natuurlijk niet, maar je kunt wel zo je vermoedens hebben. Dat had Carrara Design ook, en zij hebben deze uitgewerkt tot een eerste schets. Hierin zie ik vooral een gekrompen Boxster, welllicht dat de auto nog iets meer een eigen identiteit zal krijgen? Ach, het duurt nog wel eventjes.
Overigens wordt er binnen de VW-groep natuurlijk ook op soortgelijke modellen gebroed: de 550 krijgt wellicht broertjes in de vorm van een Audi R4/R5 en een VW BlueSport. Als je toch ontwikkelingskosten maakt kan je deze maar beter spreiden over meerdere modellen, nietwaar?
Gaat die Porsche nog sportief genoeg blijven om bij het merk te horen? Of zou het echt de bedoeling zijn om een 4de volwaardig Duitse premium te creëren naar de toekomst toe.
@xilver: Dat begin ik ook te denken
Nice
maak er dan gewoon een 2 liter van. altijd dat moeilijke gedoe.
Beetje Subaru naapen, en dan doel ik op de techniek.
@norge: eehmmmm…
@norge: Welke techniek dan? ( deze gaat leuk worden…)
@SimonMc: De deurslot techniek ;)
@norge: Nee even serieus?
@SimonMc: 4 Boxer?
@The360box: O RLY?
@SimonMc: hoor je mij zeggen dat Porsche het gejat heeft van Subaru?
komaan echt serieus? Is de Boxer nu nog niet instap genoeg voor Porsche?
@adyton: Nee, want het kan nog goedkoper en dus meer verkoop, meer omzet en meer winst…
@Esprit_de_Flandre: Precies.. en de droom van de gewone man (lees mijzelf) om ooit een Porsche te kunnen bezitten. Dat heeft VAG toch wel goed door. En dat genereert inderdaad omzet en winst.
@Freewarefreak: VAG goed door? Porsche zelf bedoel je..
@kaasboerin: Ah joh dat boeit toch niet.. vestzak, broekzak..
@Freewarefreak: Nou ja, het boeit wel degelijk als er van dat betreffende merk 2 auto’s op de oprit staan.. Doet me veel pijn als ik VW logo’s in een Porsche aantref.
@kaasboerin: Denk dat dat toch gaat gebeuren. Het wordt een spinoff samen met VW en Audi. Zie tekst boven. En weet je.. eigenlijk is dat toch al jaren zo met VAG? Alles is uitwisselbaar. Op de remklauwen, blok, bak, etc.. van mijn VW staan ook overal 4 logo’s (VW, Audi, Seat, Skoda).
@Freewarefreak: Vind ik toch anders dan VW onderdelen op een Porsche, maar goed. Zolang het blok, onderstel en de andere ‘belangrijke’ dingen maar voorlopig Porsche blijven.. Anders kap ik met leven.
@Freewarefreak: Misschien moet VW een nieuw merk uitvinden voor de onderdelen, zodat het argument van VW-stukken in een Audi of Porsche vervalt. Een soort Europar (get it?)…
@Esprit_de_Flandre: jep.. true.
@kaasboerin: In principe hebben ze al eerder samen gewerkt, met de Porsche 914. Dat was ook een instap Porsche.
Zolang het goede auto is, vind ik het niet zo erg.
@Freewarefreak: Wordt die droom niet vooral gevoed door de onbereikbaarheid of liever moeilijkbereikbaarheid van dat doel? Ik bedoel maar: wie Droomt er nu van een Panda of een Polo? Want daar gaan we volgens mij naartoe. Over 15j is de kleinste Porsche een zusje van de Polo…
@Esprit_de_Flandre: Goed gezegd. Daarin zit een groot deel van mijn frustratie wat Porsche met zijn imago aan het doen is. Was het noodlijdend en was het dringend nodig met nieuwe ideeën te komen, tot daar aan toe. Maar Porsche was perfect hoe het was. Deze verandering zijn alleen negatief, behalve dan voor de winsten bij Porsche dan.
@adyton: BoxSTer ( boxer duidt op cilinderconfiguratie ).
@SimonMc: ja, ja natuurlijk :) was even in de war. Blijf het nog steeds afschuwelijk nieuws vinden.
Ik wacht alvast met spanning op de VW bluesport, als je dan toch een vw koopt kan er ook maar best meteen de juiste badge kiezen en betalen.
Die porsche varriant zal sowieso te duur zijn voor wat het is. Al moeten ze dan de huidige boxster stopzetten of upsizen. Waardoor de 991 ook een trapje omhoog moet (hoe gaan ze dat aanpakken?)
En tenzij hij echt de perfecte rijders auto is of de alfa een vreselijke wagen is zou toch iedereen voor dit kiezen:
als de alfa ooit komt? die is toch bevestigd? of zeg ik nu iets doms..?
Alfa roept wel vaker dingen die ze niet waar kunnen maken.
@deVia: Niks doms, maar door de aanhoudende wisselingen in de strategie van Alfa Romeo’s toekomst, worden er de laatste tijd steeds vaker vraagtekens gezet of het nog wel goed komt.
Op volgende site, http://blogautomobile.fr/alfa-romeo-allez-coup-on-pleure-127365#more-127365, wordt dat bijvoorbeeld weer goed kenbaar gemaakt. Investeringen worden nu constant uitgesteld, met als resultaat dat je modellenlijn zover uitgedund is, dat vaste cliënten waarschijnlijk verdwijnen daar zij hun 159 bv niet kunnen vervangen. De giulietta is relatief nieuw, maar binnenkort zal hij al even te koop zijn en dan is het afwachten of de (goede) verkoop aanhoudt.
@ederooij: Misschien kunnen ze een versie voor Dodge en/of Chrysler maken ook. Alfa gaat dan wel niet naar de US, maar dat wil niet zeggen dat de auto ook hier moet blijven. En onder de Camaro is nog wel plaats voor zo’n klein leuk speelgoedje…
@Esprit_de_Flandre: Ik weet niet op basis van welk model je bedoelt, maar ze zijn in Amerika al bezig met de Dodge versie van de Giulietta, zie http://www.autoedizione.nl/2011/06/29/giulietta-vormt-ideale-basis-voor-nieuwe-dodge-hornet-en-giulia/ bijvoorbeeld.
@ederooij: Ik had het over de 4C, die ook wordt bedoeld in de phrase “als die er ooit gaat komen”…
Achja.. Geschiedenis herhaalt zich.
@rotarypowah: Vet.. vond ik als tiener zo een vette car. En eigenlijk nu nog.
@rotarypowah: Eigenlijk had de geschiedenis zich al veel eerder herhaald, Volkswagen heeft met Porsche samengewerkt in het project dat de Porsche 924 heeft opgeleverd.
Maar Volkswagen is toen uiteindelijk uit het project gestapt vanwege de oliecrisis.
Kom maar op, zolang het een door porsche ontwikkelde auto is vind ik het best!
550? wordt dit niet eerder een 914?
De 550 was een echte racer, veel meer lichtgewicht en sneller. De 914 was de halve VW die Porsche verkocht.
Als deze instap porsche idd dezelfde basis heeft als de Audi R4 en de VW BlueSport, dan wordt het echt een 914
En ben benieuwd. de 914 heb ik altijd gaaf gevonden, juist omdat ie zo lelijk en niet-porsche was. Moeten ze vaker doen
Er werd van de Boxster wel gezegd dat het de spirituele 550-opvolger was, maar de 914 lijkt me toch veel meer een sedan-model. En mijn god, wat een strontlelijke wagen was dat. Met een 1.7 blok als ik het me goed herinnner?
@sir_smokalot: 1.7 werd later de 1.8 en de 6 cilinder uit de 911 was ook leverbaar, later vervangen voor een 2.0 4 cilinder. Allemaal auto’s met een erg goede wegligging voor die tijd!
@sir_smokalot:
Nochtans zou je nu niet willen betalen voor een gaaf model, ik denk dat een 911je kopen goedkoper is dan zo’n 914.
Over het echte leven durf ik niets te zeggen maar op need for speed porsche waren ze traag maar konden ze enorm snel door de bochten.
@sir_smokalot: de 914 een sedan-model ? ? ? nou, volgens mij kom je dan toch echt een stel zitplaatsen en deuren tekort hoor
@screamer: Een 914/6, zo lelijk dat hij weer mooi wordt, dat had een Jaguar XJS ook. En het zou dus mooi zijn mochten ze weer een 914/4 en een 914/6 uitbrengen.
hmm, nog minder dan de Boxster ? en dat is al de poormans porsche.. wat word dit dan wel niet..
Ik vind het wel prima hoor, porsche doet het altijd wel goed (de vorige boxster wel wat minder maar goed)
Ben benieuwd wat ze er van maken, vooral de prijs dan.. zou toch ook niet leuk zijn als iedereen 1 een keer een porsche kan kopen.. maar zal wel meevallen..
@dennisr:
Zie jij maar eerst dat je een porsche kopen kan voordat je over poor man’s porsches begint te roepen.
De boxster is een volwaardige porsche als je hem gebruikt om te rijden.
Die term poor man’s porsche zou (volgens mij) alleen mogen slaan op stoefertjes (vaak te herkennen aan te witte tanden en een schijnbaar te veel aan zon) die met hun (2ehands) boxster gaan zitten revven op een promenade of in een stads/dorpskern maar sinds ik erin gereden heb zou ik nooit nog iemand kunnen uitlachen omdat hij geen AM V8 of 911 gekocht heeft.
@Hupke: en toch is het een auto die je koopt als je eigenlijk een 911 wil, maar dat die te duur is..
@dennisr:
Ga je er nu eerst maar eens in rijden.
Daarbij wil ik echt geen 911 hebben maar zo’n boxster zou ik wel zien zitten moest hij niet zo lelijk zijn en niet zo’n fout imago hebben.
@Hupke: Mn leraar heeft er 1, zie dat ding dagelijks.. en vind het gewoon niet veel.. vandaar mijn mening ook (die overigens velen delen) maar wel imago bedoel jij dan ?
@dennisr:
Wel het imago van ‘kan geen 911 kopen’ en vooral ‘aarsridder’ zijn toch diegene me het meeste zouden storen moest ik in een boxster rondrijden.
Porsche 914 incarnatie.
Ik houd van Porsche vooral van de Panamera, GT2, GT2 RS en de 911 Turbo, maar soms begrijp ik Porsche niet. Het zal mij niks verbazen als ze ook komen met een Bajun op basis van de Boxster. Geef deze auto tenminste 2.0 L, terwijl dat al aan de lage kant is. Dit wordt dus de instapper van de instapper, het mag allemaal wat exclusiever blijven.
Je merkt hier duidelijk de VAG invloeden, de positionering van Porsche t.o.v Lambo en Bugatti. Het is gewoon jammer om te zien dat Porsche de Volkswagen wordt onder de sportauto`s.
@agera: Heeft niets met de positionering van Porsche te maken ten opzichte van Lamborghini of Bugatti. Die drie hebben elkaar nog nooit in de weg gezeten.
@raphael: Deels wel onderstaande 3 modellen vallen allen onder VAG.
Panamera > Estoque > Galibier Royale.
Dat wil VAG ook doen met de desbetreffende merken. Het lijkt dat VAG Porsche de Volkswagen wil maken onder sportauto’s. Het exclusieve lijkt eraf of wordt in ieder geval minder. I.p.v dat ze zich gaan bezig houden met het uitbrengen van echte sportauto’s zoals we van Porsche gewend zijn komen ze met een instapper van de instapper.
Best jammer om te zien, want ze zijn tot het uiterste in staat. Een GT2 RS of een Aventador? beiden superauto’s waarbij het een nek aan nekrace zal zijn.
@agera:
1. De panamera valt helemaal niet onder VAG. Sterker nog, heel Porsche valt nog helemaal niet onder VAG. En dat zal naar verwachting pas laat in 2012 het geval zijn. Dus dat is crap.
2. De Estoque en Bugatti Galibier bestaan nog helemaal niet.
3. De Panamera kost 120k een Estoque gaat 300k kosten en een Galibier 1miljoen +. Hoe zitten die auto’s dan in dezelfde markt?
4. Een GT2 RS mag dan qua prestaties lijken op een Aventador qua beleving en klanten zijn ze werelden van elkaar verwijderd. Ze zitten elkaar echt géén haar in de weg.
@raphael: Die modellen bestaan nog niet, maar als het goed is gaan ze uiteindelijk wel komen de Galibier is danwel uitgesteld maar uiteindelijk zal ie er komen. Maar als het goed is heeft de VAG toch aandelen van Porsche en 2012 wordt het helemaal en definitief.
Volgens mij heb ik het verkeerd uitgelegd over de Panamera, ik bedoelde juist wat jij zei. 3 modellen van goedkoop naar duurst, de Panamera als de goedkoopste en de Galibier het duurste.
Kortom ik probeer juist uit te leggen dat Porsche geen concurrent is van de Lambo. Alleen laat ze zich concentreren op het bouwen van exclusieve sportauto’s ipv zelfs nog goedkopere modellen van de Boxster op de markt te brengen.
Dude!
een lotus elise en een alfa 4c zijn een stuk duurder dan een mx-5 die kan je niet zo met elkaar vergelijken.
@mazdarx8: Wel qua grootte. De vergelijking speelt waarschijnlijk meer daar op. Die nieuwe Porsche zal ook wel een stuk duurder zijn dan een MX-5/VW Bluesport en Elise/Audi R4…
se lijnen van de oude 550 heeft ie in ieder geval wel… het zou een slimme zet zijn van Porsche als ze idd in de lijn/prijsklasse van de MX5 en BMW Z3 zouden gaan, als het tevens de Porsche-kwaliteit blijft dan zou het eens best een grote topper kunnen gaan worden
Meh, als ze nou een opvolger van de 924 hadden gemaakt; in de lagere prijsklasse wil je toch een auto die wat praktischer is dan een pure tweezitter.
Ik denk eerder dat ie 820 gaat heten. Zoek het maar eens op…
jammer dat ze hem de 550 gaan noemen. De 550 spyder was een legendarische auto
Ik hoop dat zo’n Porsche er komt. Lotus is de weg kwijt en Porsche kan dan mooi in de lichte sportauto niche duiken. Ik roep al jaren dat je niet honderden pk’s in een auto hoeft te stoppen om er een “sportauto” van te maken.
@midasracer:
En gelijk heb je, ik zou lotus is de weg kwijt anders wel wat meer voorzichtig verwoorden. De elise is nu toch nog altijd in productie? Een lichter (en vooral toch goedkoop) platform kan ik me niet inbeelden.
Zelfs het molligere zusje de Europa was een knap speeltje (al is die geflopt).
Enkel die evora trekt op niks.
@Hupke: Ik denk dat midasracer vooral doelt op zo’n berichten als onlangs, waar een V6 werd geintroduceerd in de Exige. Ok, hij heeft dan wel 125 pk meer als de vorige (top?)versie, maar het gewicht is wel ineens gestegen met 145(!!) kg. En op een auto die maar 935 kg weegt, is dat zomaar even meer dan 15% meergewicht…Daar wordt je écht niet vrolijk van hoor. Wat voor zin heeft het dat je meer vermogen toevoegt, als je ook het gewicht van de auto omhoog brengt… Ja hij zal een hogere topsnelheid hebben en ja hij zal mooiere cijfertjes hebben op papier ( klinkt toch stoer aan de bar, niet?), maar daar draait het bij zo’n auto’s toch helemaal niet om?
Zo’n auto is gemaakt voor maar 1 ding: bochten, bochten en nog eens bochten. En daarmee heb ik alles gezegd.
@SimonMc: Precies!
Mooi, waar kan ik tekenen!! Nog 4 jaar sparen en dan bestellen.
Mag er gerust komen. doet me denken aan de Porsche Spyder van James Dean. Voor het jongere en minder kapitaalkrachtige publiek.
@speedie: de spyder van James Dean was ook een 550 ;) … ik vind dit wel een goede ( en slimme ) zet van Porsche
Tof, een 4 pitter hoeft niet gay te zijn zoals in de Lotus.
Het zat er wel aan te komen,
@The360box:
Nooit in een elise gereden zeker?
Dat is alles behalve gay. Als je een beetje kan rijden kan je gewoon met de 911jes mee op de Ring.
Als er 1 ding gay is da is het wel jouw Nick
Waarom nog een boxer? Die verbruiken relatief veel en passen daarom niet in de huidige tijdsgeest.
@mashell:
zwaartepuntmeukdingenenzo ..
Jammer dit…
Een Porsche hoort nu eenmaal moeilijk bereikbaar te zijn.
Laat me raden eerst komt er een 1.9 benzine en later een 1.9 tdi? VAG zal de productiemallen nog wel hebben rondslingeren ergens…
Nou ik vind het best een gaaf ding! Gewoon een sportief auto’tje ! Misschien ook wel enigzins betaalbaar voor wat jongere klanten?