De oervader van de 911 in zijn meest pure vorm: als Pre-A. Dit exemplaar is tot het laatste schroefje gerestaureerd en is een van de mooiste Porsche-occasions die je nu kunt kopen.
In de zomer van 1948 begint Porsche in Gmund, Oostenrijk, met de kleinschalige productie van de 356. In eerste instantie hebben deze Gmund-Porsches een handgeklopte aluminium carrosserie, maar wanneer de productie in 1950 naar Stuttgart verhuisd, krijgen de 356’s een stalen carrosserie. De allereerste exemplaren hebben nog een voorruit uit twee delen, vanaf het tweede deel van 1952 wordt deze vervangen door een enkel exemplaar met knik in het midden. Achterin ligt naar keus een 1100, 1300 of 1500cc viercilinder boxer.
Eind 1955 presenteert Porsche de tweede generatie 356, de 356A. De eerste exemplaren zullen voortaan bekend staan als Pre-A’s en behoren wat mij betreft tot de mooiste wagens die Porsche ooit bouwde. Mooie, eenvoudige lijnen en bollingen, subtiele bumpers, piepkleine achterlichtjes en een prachtig interieur. En natuurlijk die leuke ruitenwissers, die vanwege de geknikte voorruit allebei een andere kant op bewegen. De 356 begon perfect en zou met de tijd alleen maar minder mooi worden.
Veel mooier dan dit te koop staande exemplaar uit 1952 worden ze niet. Allereerst is de combinatie van een zwarte lak met een knalrood interieur vrijwel perfect, wat ook opgaat voor de staat van dit exemplaar. In 2008 is de auto in de Verenigde Staten volledig gerestaureerd en de auto ziet er dan ook uit alsof hij gisteren uit de fabriek kwam rollen. Onder de kap een 1300 met circa 44 pk. Dat lijkt niet veel, maar het was al bijna dubbel zoveel als een Kever uit die tijd. De prijs is op aanvraag en zal ongetwijfeld niet mals zijn. Gelukkig mogen we gratis genieten van de foto’s, die zijn schitterend!
autoblaag zegt
Love it! Wat een sinister ding en wat een prachtige eenvoud.
Arnoud zegt
Ik vind dit dus echt een van de allermooiste auto’s ooit gemaakt. Wat een pure lijnen, bijna geheel vrij van tierelantijntjes. Écht sexy.
cadrez zegt
De eerste echt productie porsche. Puurder kan niet meer. Ferdinand mocht dan wel een SS’er zijn , hij was dan wel een pionier op automotive vlak.
Arnoud zegt
@cadrez:
Ferdinand Porsche een SS-er? Waar heb je dat vandaan? Ik zeg hooguit profiteur van de Nazi’s. Er is volgens mij weinig bekend van zijn politieke denkbeelden.
martinus zegt
@Original_Arnoud: Geen autofabrikant overleeft zonder in te spele op de wensen en normen van de overheid. Nu niet, toen niet.
cadrez zegt
@martinus: klopt helemaal, veel keuze had je niet in die tijd, en waarschijnlijk nu ook nog niet zoals je zegt.
cadrez zegt
@Original_Arnoud: Hij was op z’n minst toch lid van de Duitse nazipartij . Dit is ook de reden dat een paar jaar geleden zijn naambordjes in zijn geboorteplaats allemaal weg moesten. :(
desjonnies zegt
@cadrez:
Nee, zoals zovelen heeft de man het vak geleerd van Hans Ledwinka, een Tsjechisch genie waar ook oa Robert Hruska een pupil van is geweest.
Ledwinka is de man geweest van de motor achtgerin om zo zoveel mogelijk stilte, ruimte en aerodynamica te krijgen, hij heeft oa. het buizenchassis van deTatra vrachtwagens uitgevonden, iets dat Tatra tot op de dag van vandaag gebruikt.
Niets ten nadele van Dr. Porsche, maar de man kan niet in de schaduw van Hans Ledwinka staan !
Het origineel en de leerling :
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Tatra_T87_%26_early_Porsche_356_%285958243479%29.jpg
desjonnies zegt
@desjonnies:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Tatra_T87_%26_early_Porsche_356_%285958244523%29.jpg
Arnoud zegt
@desjonnies:
De meester mag dan het concept uitgedokterd hebben, de leerling heeft het qua esthetiek beter uitgekristalliseerd.
Jansen zegt
@cadrez: SSer… Dat wist ik niet. En dat pionier zijn wist ik ook niet #tatra
cadrez zegt
@Jansen: zoek maar even Lohner Porsche op dan. :)
remcott zegt
@cadrez: get your facts straight!
SS’er of lid van de NSDAP maakt wel een gigantisch verschil. Wat dat betreft prins Bernard was naar verluid voor de oorlog ook lid van de NSDAP of een gelieerde organisatie.
De SS was verantwoordelijk voor een groot deel van de oorlogsmisdaden die door de Duitsers zijn begaan. Daar link je Ferdinand Porsche nu mee en dat is aantoonbaar onjuist.
cadrez zegt
@remcott: Nou naar wat ik gelezen heb is het net Ferdinand Porsche die dwangarbeiders opeiste om in het fabriek te komen werken. Hij zou zemfs tot oberführer van de SS benoemt geweest zijn. Zelfs Anton Pïech zou hierbij betrokken geweest zijn samen met Himmler. wist dit ook allemaal eerst niet. Maar ik zeg het in die tijden kon je niet anders zeker als je het goed wou hebben (jammer genoeg)
martijn11 zegt
Lijkt wel een modelauto op de eerste foto
Matthijs zegt
Heeft ie nou een reserve bobine? (Foto 18) erg mooie auto verder.
jimyb zegt
@matthijs: je hebt t over carburateurs, bobines bestonden toen nog niet?
desjonnies zegt
@Matthijs:
Niet zo verwonderlijk als je weet dat de techniek je toen regelmatig in de steek kon laten; iets wat we ons nu nauwelijks kunnen voorstellen !
desjonnies zegt
’t is zondag, leuk artikel over Tatra en Porsha !
http://www.cheatsheet.com/automobiles/tatra-the-most-important-car-company-youve-never-heard-of.html/?a=viewall
henkhupelschoten zegt
Wauw, ben geen porsche fanboy maar dit is toch wel bijzonder, net zo bijzonder als de verkoper. E. Thiessen, hadden vroeger een W108 280 SE 4.5 T-modell te koop staan. Was in opdracht van een rijke texaan aan Mercedes-Benz om van de W108 een S108 station te maken. Zal eens kijken of er nog wat informatie van over ism
lekbak zegt
@henkhupelschoten: die w108 stationwagen is toch ook wel een zeldzame schoonheid. Sowieso heeft Mercedes een geschiedenis van zeer mooie stations. Waarvan de meeste overigens niet door hun zelf gemaakt. Wellicht een idee voor @dinozo om er eens iets leuks over te typen.
Dizono zegt
@lekbak: als je m’n naam goed typt ga ik het overwegen ;)
lekbak zegt
@dizono: mijn excuses meneer @dizono. Ik zal in het vervolg de lettertjes in de juiste volgorde proberen te zetten!
shelbylover427 zegt
Dat is toch een volle 11 pk per uitlaat
e1000bmw zegt
Ik dacht serieus dat het een schaalmodel betrof.
Davidov zegt
Wow, wat mooi! :D
pomoek zegt
Zo’n geknikte voorruit is lastig te maken denk ik, zullen wel een hoop ruitjes zijn gesneuveld…
Dutchdriftking zegt
Wat een plaatje!
swid zegt
Deze of eenzelfde gezien in essen op techno classica, prachtig.
rufctr01 zegt
Mooi op tijd Autoblog, ik had het linkje vorige week al naar jullie gestuurd?
Dizono zegt
@rufctr01: dat was mij ontgaan. Bij deze dan een welgemeend bedankje! :)
Edge zegt
En ook nog met Sport Chrono pakket om je laptimes te meten!
desjonnies zegt
De reden van de pure vorm, het ontbreken van ornamenten en de duidelijke Volkswagen Kever link, komt allemaal voort uit het feit dat Duitsland net als de meeste West Europese landen nauwelijks grondstoffen voorhanden had om dit toe te staan voor iets ordinairs als de productie van een sportwagen!
Er waren belangrijker zaken na WW 2, pas toen de Amerikaanse G.I.’s terug gingen naar Amerika en in eerste instantie MG’s, Jaguars en ook Porsches mee terug namen naar Amerika, kwam daadoor de vraag op gang en zagen de regeringen van deze landen een gouden kans om buitenlandse deviezen te krijgen in ruil voor de export van auto’s.
Deze deviezen waren keihard nodig om in het buitenland bouwmachines en materialen te kopen, om maar iets te noemen.
Vergeet niet dat voor de gemiddelde Amerikaan de prijs van zo’n Europees sportwagentje niet echt een probleem was.
Al deze merken draaiden op de export naar de VS, in heel Europa hadden we andere dingen te doen en waren we zo arm als kerkratten (bij wijze van spreken dan)
lazy123 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
hdla zegt
ja je kan het vermogen natuurlijk hoog laten lijken door hem te linken aan het sedan model (de kever) maar veel is het niet. Een Alfa Romeo sedan, de 1900ti (een tijds genoot), had al meer dan 100 pk. Naar mijn mening is die Porsche een zwaar overgewaardeerde auto. Leuk maar niks bijzonders. Snap die extreme prijzen ook niet zo.
pomoek zegt
@hdla: tja, het is wat de gek er voor geeft. Ik denk net als jij dat de markt voor klassieke auto’s en met name Porsche wel erg overspannen is. Maar ik kan mij bij deze nog iets voorstellen. Bij de 911R vind ik de opgeklopte prijzen echt belachelijk.
p993 zegt
Mooi hoor!! Al is zwart weleen tikkie saai. Weet iem welke kleuren er destijds nog waren te kiezen?
goodolddays zegt
Weer een auto kapo gerestaureerd
karaya zegt
Die SS-rangen werden honorair uitgedeeld. Zegt geen moer.
Ferdinand Porsche was a-politiek zoals zoveel wetenschappers met een ss-rang in het derde rijk.
Overigens was prins Bernhard wel een SS’er. Die zat in de jaren dertig bij de reiter-SS.
Alfarobert zegt
Als je deze Porsch.bij de supermarkt parkeert denk iedereen dat het een kitcar is.Ik zie het verschil niet tussen een echte of een nepper.
Dizono zegt
@Alfarobert: waren er maar kitcars van Pre-A’s, het zijn altijd maar die Speedsters die genept worden.