Die zagen we niet aankomen.
Er is een tijd geweest dat auto’s niet al te best waren. Ze gingen gewoonweg niet zo lang mee. Natuurlijk waren er uitzonderingen die de regel bevestigden, maar de meeste middenklasse automobielen roestten en rotten met de jaren weg. Gaandeweg werden auto’s telkens beter en kon men er langer mee rijden. Dat is ook te zien op de Nederlandse wegen, je ziet telkens meer youngtimers rijden. Dat lijkt niet alleen zo, het wordt ook bevestigd door het CBS. In 2008 waren er zo’n 900.000 youngtimers, in 2018 waren dat bijna 1.900.000 auto’s van 15 jaar of ouder.
De youngtimer is een belangrijke categorie in de totale autoverkopen. In 2018 was 22% van alle verkochte auto’s een youngtimer. De meeste groei is te bemerken bij jonge youngtimers: auto’s tussen de 15 en 25 jaar oud name 19% in populariteit toe. In totaal zijn er 1.600.000 youngtimers van 15 tot 25 jaar oud. De youngtimers van 25 tot 40 jaar oud waren aanzienlijk minder geliefd. Voorheen werd deze categorie vrijgesteld van wegenbelasting. Omdat de dienstdoende ministers enorm veel geld misliepen, hebben ze in het kader van het milieu de wegenbelasting ingevoerd voor deze categorie auto’s. Dat heeft zijn uitwerking niet gemist, want deze categorie is met 170.000 exemplaren de kleinste. Deze aantallen blijven dalen. Het aantal oldtimers (40 jaar en ouder) in Nederland is licht aan het stijgen. Er rijden in Nederland zo’n 141.000 oldtimers rond.
Ook de import van youngtimers nam toe, zij het bescheiden. In 2018 werden er 12.000 youngtimers geïmporteerd. Dat is nog geen procent van het aantal youngtimers dat op dit moment in Nederland rijdt. De meeste auto’s komen in de categorie ‘youngtimers’ terecht, simpelweg door veroudering. Het zal geen verrassing zijn dat veel jonge youngtimers op naam staan van een bedrijf. Zakelijke rijders doen gemiddeld 12.600 kilometer per jaar, terwijl particuliere youngtimer rijders iets meer dan 10.000 kilometer per jaar rijden. De youngtimers van 25 tot 40 jaar zijn ook hier duidelijk min der populair: daarmee wordt jaarlijks zo’n 4.200 kilometer gereden. De minste kilometers worden gemiddeld gemaakt oldtimers. Daarmee wordt op jaarbasis minder dan 1.800 kilometer afgelegd.
Als het gaat om particuliere auto’s, zijn merken als Opel, Volkswagen en Peugeot erg populair met modellen als de Astra, Corsa, Golf, Polo en 206. Logisch natuurlijk, want deze hatchbacks waren 15 jaar geleden (toen ze nieuw waren) niet aan te slepen. Er zijn ook geen verrassingen als het gaat om de populairste youngtimers die zakelijk worden gereden. Hier doen merken als Volvo, BMW en Mercedes-Benz het uitstekend. De Ford Focus scoort in beide categorieën erg hoog.
Meer lezen? Check deze auto’s die in 2019 de youngtimer-status krijgen.
ghost zegt
Niemand die ook werkelijk iets geeft om de toekomst en die hybrides, EV’s en naaimachinemotortjes…
..liefst ronk je toch ook lekker in een Youngtimer met dikke V8 of soortgelijk!!
roberto zegt
@ghost: ik als autoliefhebber denk daar niet echt aan nee, maar toch veel bedrijven waar ik kom denken toch steeds meer aan elektrisch rijden, of om de oude of grote milieu-vervuilende auto er uit te doen.
pietertjep85d zegt
@ghost: oneens. Voor mij zou de combinatie van een elektrische auto voor woon-werkverkeer en een lekkere v8 voor in het weekend de perfecte combinatie. Doordeweeks lekker milieubewust en goedkoop rijden, en in het weekend genieten van autorijden pur-sang.
ghost zegt
@pietertjep85d: dan ben je toch verkapt bezig..zal wel aan mij liggen..vind het een ellebogen verhaal.
p3r0x zegt
@ghost: Zit wel een kern van waarheid in. Zakelijk een kleinere electrische auto voor de relatieve korte afstanden. Voor privé een wat grotere auto waar het hele gezin in past en waarmee je fatsoenlijk op vakantie kan , al dan niet met iets aan de trekhaak.
robert110 zegt
@pietertjep85d: Het hebben van twee auto’s noem ik nou niet echt milieu bewust, ook al is er een elektrisch.
frederik zegt
@robert110: Waarom niet? Die auto’s doen toch niemand kwaad als er niet in gereden wordt? Beter door de week elektrisch en in het weekend een plezierritje in je youngtimer, dan altijd dieselen.
robert110 zegt
@frederik: Een auto moet ook nog geproduceerd worden. De productie zorgt nog steeds voor een groot deel van de milieubelasting van een auto. Je moet flink wat elektrische kilometers maken wil een “elektrische auto voor door de weeks” daadwerkelijk milieuvriendelijker zijn dan enkel een benzine of diesel auto.
maotje zegt
@robert110: @robert110: wat denk je van brandstof bij een verbrandingsmotpr? Dat dat zo uit de grond gepompt word bij een tankstation? De productie van brandstof brengt ook uitstoot met zich mee. Olie uit de bodem pompen, verschepen naar raffinaderijen, het productieproces ansich, daarna nog het transport naar een tankstation. Zonder maar een enkel overzicht te hebben van uitstoot bij al de productieprocessen kun je dit soort beweringen toch niet roepen?
robert110 zegt
@maotje: Elektriciteit is ook niet emmissieloos en zo zijn er tal van factoren die het bijna onmogelijk maken om een redelijk precies omslagpunt te berekenen. Maar dat het zo is is niet zo maar door mij uit de lucht gegrepen, het is wel degelijk uitgebreid onderzocht.
maotje zegt
@robert110: dat ligt eraan op welke manier de elektrischiteit word opgewekt.
Maar iedereen beweert maar wat zonder met absolute onderbouwing en cijfers te komen. En het zijn altijd de tegenstanders van elektrisch rijden die zeggen dat er meer uitstoot is door de evs. ?
johnhert zegt
@pietertjep85d: Doordeweeks lekker milieubewust, ga toch weg. Komt zo ontzettend veel troep en ellende bij kijken om zo’n accupakket te maken. Tientallen mensen sterven dagelijks in de kobalt mijnen in Congo zodat jij in europa lekker milieubewust kan lopen doen… Nee, jij snapt het niet, doe maar eventjes wisselen Pietertje.
eklasse zegt
@ghost: Mag een 6 in lijn ook?
ghost zegt
@eklasse: uiteraard!
mopar zegt
@eklasse: nee
Jochempie zegt
@ghost: Uiteraard, want niemand is bang voor een monster dat ze niet kunnen zien! #manbearpig
healey zegt
@ghost: Ik las gisteren een stukje over de Pheaton van een lezer. Een van de opmerkingen was dat de W12 zo boterzacht was. En dan denk ik, maar een gemiddelde electromotor qua krachtverdeling en stilte maakt gehakt van die 12 cylinders. De accu’s en electromotoren in bijvoorbeeld de Tesla model 3 geven een gewichtsverdeling en laagte van het zwaartepunt zijn met verbrandings motoren niet te bereiken. In de testen die ik gezien gaat dat ding dan ook vreselijk hard de hoek om. Een veelgehoorde opmerking is het geluid. Bij een Tesla, of mijn Mercedes is dat er gewoon niet. Een Ferrari of vergelijkbaar klinkt misschien mooi. Maar dat hebben de meeste mensen niet voor de deur staan. Zeker niet als daily driver.
gebruikersnaam3 zegt
@healey: Ik heb 100 keer liever een karakterbak als een Pheaton met als zijn eventuele tekortkomingen dan een wegwerp laptop met wielen als de tesla, eender welk model Tesla.
Jochempie zegt
@gebruikersnaam3: Nou… Ik weet niet of ik zou kunnen kiezen. Want zo’n Tesla is wel een stuk praktischer dan zo’n Phaeton. Hatchback vs sedan.
berlinetta zegt
@jochempie: Die Model 3 heeft wel een ruime kofferbak, maar dat zal die Pheaton ook hebben. Bovendien zit je niet erg ruim achterin de Model 3 en bij de Pheaton wel. Dus praktisch vind ik niet echt een argument voor de Tesla.
Jochempie zegt
@berlinetta: Ik wel, want ik bezit spullen waarbij doorladen mogelijk is, en dat kan niet in de Phaeton. Ja, een ski wellicht..
O plaat zegt
@ghost:
Couldn’t agree more, je leeft maar 1 keer en ik ga mij echt niet aanpassen voor een klimaat die al dan niet zou veranderen. Hou eens een referendum, moet de EU zich iets aantrekken van uitstoot normen? Het zou mij verbazen als 20% van de mensen ja zou stemmen.
Ik heb geen kinderen van mij mag de zeespiegel binnen 100 jaar 1km hoger staan. De planeet is toch gedoemd om ooit te vergaan, wij zullen het toch nooit mee maken wat heel die klimaatkwestie zo relevant maakt als het feit dat onze planeet ooit door een zwartgat zal opgegeten worden.
flutterby zegt
@ghost: niets is beter voor het milieu als hergebruiken. De Youngtimer is dus een uitstekende, duurzame keuze.
Enigste aandachtspunt is afgelegde kilometers: doe het rustig aan, we willen niet dat alle toekomstige klassiekers op de sloop eindigen!
toniominestrone zegt
Het is een kwestie van tijd dat onze Jesse en Rob komen met een belasting op de voor het milieu onaanvaardbare vehikels.
ghost zegt
@toniominestrone: kunnen ze mooi beginnen bij Femke Halsema en der oude Mercedes olieboot..
jupke zegt
Als er geen subsidie op zat reed niemand een hybride.
fanboy zegt
@jupke: Wat een onzin. Er zit helemaal geen subsidie op normale hybrides (die zonder stekker) en mensen rijden die graag. Ze zijn namelijk betrouwbaarder en zuiniger, en best vaak ook nog eens sneller dan het alternatief (een afgeknepen diesel of een klein benzine blokje)
De stekker hybrides zijn wel een stuk duurder in aanschaf, omdat je 2 systemen aan boord hebt. Dat kon inderdaad alleen maar uit met de lage bijtelling.
gebruikersnaam3 zegt
@fanboy: Heb je al nieuwe gegevens van de verkopen van hybrides dan. Ik denk dat je je lam schrikt.
fanboy zegt
@gebruikersnaam3: Nieuw wordt inderdaad gedirigeerd door bijtelling, en dan kan je ook nog eens hele inefficiente plug-in hybrids kopen (Golf GTE of Outlander)
Maar de partuclier die een 2e hands Prius koopt heeft daar een hele goede auto aan die erg goedkoop rijdt. Het is zelfs nog een beter idee dan een kleine hatchback koopt, die onzuiniger loopt.
jupke zegt
@fanboy: ik ken weinig particulieren met een hybride! Alleen zakelijke rijders omdat de bijtelling dan laag is. Dat is nu verandert dus de hybrides worden weer minder. Let maar op! Ze ga sowieso na de 5 jaar naar het buitenland!
fanboy zegt
@jupke: Oh jawel hoor, ik ken genoeg particulieren die hybrides rijden, meestal dus zonder stekker.
En zelfs particulier nieuwe hybrides kopen.
En bij auto’s zoals een Yaris of een Auris zie je niet meteen dat het een hybride variant is he. Iets duurder in aanschaf maar daarna bespaar je dat makkelijk.
Wegenbelasting korting was er eerst maar dat is al lang weg.
cossiekiller zegt
Jammer dat deze regeling in België dan weer niet bestaat. Wij zijn bevoordeeld op jullie op alle andere auto’s qua taksen en co, maar een youngtimerregeling is hier onbestaande. Zodoende dat je op bijvoorbeeld een E39 M5 elk jaar rond de 3000 euro kan afdokken aan belastingen alleen al… Zoveel te groter de cilinderinhoud, des te armer je wordt…
coffeecup zegt
@cossiekiller: jullie mogen een auto vanaf 25 jaar nog altijd als oldtimer inschrijven…..
dromedaris zegt
@coffeecup: maar daar mag maar een beperkt aantal km’s mee gereden worden. Hoeveel juist weet ik niet.
O plaat zegt
@dromedaris:
Een KM beperking is er niet. Je mag gans de EU rond toeren met je oldtimer. Je mag je oldtimer enkel niet gebruiken voor werk of school verkeer. In tegenstelling tot NL hebben we ook geen ophok plicht. Je kan gans het jaar door rijden.
vbarchetta zegt
@cossiekiller: nou dat schilt niet heel veel met Nederland.
Als je zakelijk een M5 of iets anders aanschaft met een dagwaarde van €20.000 kost dit ook gewoon €3000 per jaar netto bijtelling…
Dan betaal je in NL ook nog gewoon wegenbelasting etc. Al met al betaal je nog steeds veel belasting in NL, alleen minder bijtelling aangezien deze fiscaal is berekend over de dagwaarde en niet over de catalogus waarde.
Dizono zegt
@cossiekiller: bijtelling van 35 procent over de dagwaarde is bij een M5 E39 niet mis en vergeet niet dat je aan het eind van het jaar ook nog BTW correctie hebt van 1,5 procent over de nieuwwaarde.
aarsgewei zegt
Particuliere youngtimers? Particulieren kunnen (of willen) simpelweg geen nieuwe auto kopen, ze hebben immers geen enkel fiscaal voordeel. Wordt hier gebracht alsof ze bewust een 15 jaar oude auto kopen.
willeme zegt
@aarsgewei: Auto’s tussen de 15 en 40 jaar worden gekenmerkt als youngtimer. Tussen 15 en 25 jaar als jonge youngtimer. Of het nu bewust is of niet, het zijn youngtimers volgens dit rapport. Dat het ondertussen ook gewoon oude auto’s zijn, klopt eveneens. Het fiscale voordeel staat los van het feit of een auto een youngtimer is.
lekbak zegt
@willeme: En toch zou een opmerking hierover het artikel wel compleet maken. Daar waar zakelijke rijders een youngtimer rijden om belasting te ontwijken doen particuliere rijders dit uit armoede. Ik denk dat zeker 95% van de particulieren liever wat moderners zou rijden.
aarsgewei zegt
@lekbak: Belasting ontwijken of gebruik maken van de mogelijkheden. Je hypotheekaftrek is toch ook geen belastingontwijking?
lekbak zegt
@aarsgewei: Ontwijken is niet persee iets mis mee. Je maakt gebruik van de mogelijkheden, en inderdaad bijna iedereen doet het in meer of mindere mate. Al is het soms moreel niet echt verantwoord.
willeme zegt
@lekbak: Mwah. Het is vrij duidelijk wat een youngtimer is. Een auto tussen 15 en 40 jaar oud. Het gaat om auto’s in die leeftijdscategorie.
“belasting ontwijken’ is natuurlijk kant en klare kolder voor de reacties. Ik kan dat niet in een artikel zetten, omdat dat feitelijk niet klopt. Het is juist vrij logisch. Als je een auto van 10.000 euro rijdt voor de zaak, is het krom om bij te gaan tellen over de nieuwwaarde. De auto is immers minder waard. Dus gewoon een keurige regeling (waarbij er nog voldoende belasting wordt betaald…)
Ook is het onzin dat mensen het doen uit ‘armoede’. Een nieuwe auto schrijft enorm hard af. Alleen daarom zou ik niet snel een nieuwe auto willen kopen. Ik vind dat harstikke zonde. Als ik nieuw wil rijden, is leasen véél interessanter. Zowel particulier als zakelijk. Veel meer zekerheid en je weet van te voren waar je aan toe bent.
Het kan namelijk ook zijn dat oude auto’s gewoon verdomd goed zijn. Ik heb een oude Alfa Romeo die maar blijft rijden zonder noemenswaardige problemen. Kortom, ik kan geen halve aannames in een artikel plempen. Het is niet het partijprogramma van het FvD :-D
aarsgewei zegt
@willeme: Lijkt me geen onzin dat mensen het doen uit ‘armoede’. Wellicht een wat gechargeerde term maar het is al jaren een trend dat er particulier steeds minder nieuwe auto’s gekocht worden.
Nieuw leasen lijkt me niet per definitie veel interessanter zoals je stelt. Ja maandelijks dezelfde kosten maar ook de winstmarge van de leasemaatschappij. Als je het geld hebt liggen is zelf kopen wel interessanter, zeker omdat je gewoon garantie hebt. Enige echte voordeel is dat de leasemaatschappij iets scherper kan inkopen.
Zeuren op het artikel omdat er aannames instaan en vervolgens zelf een hele bak aannames doen lijkt me ook niet echt sterk.
willeme zegt
@aarsgewei: Nee. Leasen is eigenlijk altijd de betere keuze. Het is anders gewoonweg kapitaalvernietiging. Ja, de leasemaatschappij maakt winst. Aan de andere kant: de leasemaatschappij betaalt véél minder voor onderhoud en de auto zelf dan dat een particulier doet. Dus dat voordeel valt weg.
lekbak zegt
@willeme: Als je een auto niet kunt kopen is die auto boven je stand. Lease is een auto van boven je stand rijden. Kan je niet een nieuwe auto kopen dan is het alternatief een goedkopere tweedehands, en je moet wel bizar veel pech hebben wil je dan duurder uit zijn dan leasen van een vergelijkbare auto.
Kan je geen nieuwe auto kopen dan is lease verstandiger dan lenen en kopen. Maar het blijft boven je stand leven en daarmee domweg onverstandig.
karhengst zegt
@willeme: Dan vraag ik me af of we daarmee niet het Amazon-effect in de hand werken in de auto branche.
Iedere onderneming heeft een gezonde marge nodig om te overleven en kwaliteit te waarborgen. Als ik de pakketdiensten heden te dage bekijk is dat om te janken in Duitsland. Maar met een Amazon waarmee het dus buigen of breken is kan ik me goed voorstellen dat er bochten worden afgesneden. Als je geen deal met ze maakt sta je buitenspel, als je het wel doet word je uitgeknepen.
Geen prettig vooruitzicht wanneer private lease toeneemt, en mogelijk drijft het de prijs voor particulieren die over blijven nog sterker op. De schoorsteen moet immers roken.
lekbak zegt
@willeme: Zakelijk een youngtimer van 10k+ rijden doet het overgrote deel puur en alleen omdat het goedkoop is in de belasting, het alternatief is een goedkopere (bijna) nieuwe auto. Dus belasting ontwijking. Heeft die ondernemer het krap dan rijdt die wel een “youngtimer” van 2k ofzo.
En geloof je echt dat 99% van de 206 rijders niet liever een 208 had gehad? Of dat al die mensen die een oude polo of golf rijden niet liever een bijna nieuwe polo of golf rijden? De motivatie is geld, of eigenlijk het gebrek daaraan. Je zegt het zelf al, afschrijving enzo is duur. Natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals liefhebbers. Maar je weet heel goed dat voor het over overgrote deel een auto gewoon een noodzakelijke dure uitgavenpost is.
En (privé)lease is gewoon duur. Duurder dan kopen, en vaak veel duurder. Prima als je geld zat hebt maar financieel niks anders dan onverstandig. Je koop risico weg voor een hele hoop geld.
mashell zegt
@aarsgewei: daarom noemen we het ook youngtimer. Eigenlijk is het gewoon een oud barrel maar dat klinkt zo armoedig. Met yountimer is het een lifestyle dingetje en hoeven ze de gele hesjes alleen aan als de youngtimer weer eens met pech staat.
crashingduke zegt
@mashell: Maar het punt is, dat je dat gele hesje niet meer aan hoeft, omdat auto’s steeds betrouwbaarder zijn geworden en dus langer mee gaan.
eklasse zegt
25 jaar = oldtimer. Dat zou gewoon weer terug ingevoerd moeten worden. Dat zou minder interessant zijn om dagelijks in te zetten door zakelijke rijders maar wel gunstig voor de liefhebbers.
Liefhebbers van een 15 jarige Astra moet ik namelijk nog tegenkomen.
lekbak zegt
@eklasse: Dan gaat iedereen weer misbruik maken van 25 jaar oude auto’s, ook niet liefhebbers. Waardoor de liefhebbers niks meer kunnen betalen en alle goede exemplaren in een paar jaar opgereden zijn.
Gewoon als eis stellen dat voor elke 10+ inwoner op dat adres minimaal 1 niet oldtimer ingeschreven staat. Dan hou je het overgrote deel van de profiteurs buiten de deur.
gebruikersnaam3 zegt
@lekbak: Hoe zie je dat voor je. Een gezin van 3 waarbij het kind ouder is dan 10 mag dus geen twee oldtimers hebben? zonder 3 ‘normale’ auto’s te hebben?
lekbak zegt
@gebruikersnaam3: Typfout, moest 18 zijn. Maar ja, dat dus. Anders gaat inwoner nummer 3 profiteren en krijg je scheve gezichten van politici.
eklasse zegt
@lekbak: nu worden ze opgereden in de periode 15 tot 40 jaar.
25 jaar oud én december t/m februari niet toegestaan op openbare weg, maakt het wel degelijk minder interessant voor zakelijke rijders óf dagelijks gebruik. Eventueel zou je er een maximum kilometers aan kunnen verbinden.
1000bochten zegt
Ik vind dat er in het artikel (en ook in het journaal vandaag) wel veel aandacht is aan de fiscale regeling voor ondernemers. Ik ben alweer bang dat er nu in het kabinet gaat worden gedebatteerd over het feit of de regeling wel moet blijven… Maar waar hebben we het nu over? Volgens het complete artikel op de website van het CBS staat 1,8% van alle youngtimers op naam van een rechtspersoon (BV/NV)… Het is daarbij onduidelijk hoeveel youngtimers er nog op naam van bijvoorbeeld ZZP’ers staan (eenmanszaak/VOF). Dus als 98,2% van de youngtimers/oude auto’s op naam van een particulier staat en daarvan niet duidelijk is of er veel ondernemers tussen zitten, dan vind ik het wat voorbarig om uit te leggen dat de populariteit mede komt door de aantrekkelijke youngtimerregeling… Volgens mijn gezond boeren verstand kost autorijden gewoon veel geld en voldoen auto’s van 15 jaar en ouder ook prima, tegen een lagere prijs.
eklasse zegt
@1000bochten: uiteraard zeggen ze dat in het journaal. “Steeds meer mensen moeten noodgedwongen een oud barrel rijden” klinkt natuurlijk niet positief genoeg, zo vlak voor de verkiezingen.
En inderdaad, met al die CO2 heisa zal er ook wel weer iets bedacht worden tegen ons culturele automobiel erfgoed.
1000bochten zegt
Aandacht is “voor” ipv “aan”. Het is nog vroeg… In het artikel: “Het zal geen verrassing zijn dat veel jonge youngtimers op naam staan van een bedrijf.” Dat valt dus wel mee. Ook in het journaal vanmorgen uitleg over veel auto’s op naam van een bedrijf en uitleg van de gunstige bijtellingregels voor ondernemers.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik rij dagelijk in een ‘youngtimer’. Voor de buren is het gewoon een oude Golf…
Robert zegt
Ik denk dat e.e.a. ook gerelateerd is aan de ontwikkelingen van de motortechniek, die het laatste decennium er vooral op is gericht een auto veel schoner te maken. Helaas gaat dit tot op heden vooral ten koste van de te verwachten levensduur. Een klein torretje met turbo en directe benzine inspuiting gaat nou eenmaal geen drie, vier ton meer mee, tenzij je essentiële (lees: dure) zaken gaat vervangen om de levensduur te rekken. Daardoor zijn de oudere auto’s verhoudingsgewijs duurder dan de jongere occasions.
eklasse zegt
@RRRobert: je laatste zin klopt denk ik niet.
mashell zegt
@rrrobert: niet mee eens, motoren zijn nu veel betrouwbaarder dan vroeger, ook de kleine met een turbo. Dat is gewoon technologische voorruitgang. Die trend is al een tijdje aan de gang en daarom zijn wagens die we nu youngtimer noemen gewoon technisch meestal nog heel goed.
Dizono zegt
Ok, nog even op een rijtje waarom de yountimerregeling echt niet zo waanzinnig voordelig is als mensen denken:
-De bijtelling van 35 procent over de dagwaarde is doorgaans beter dan bij een nieuwe leaseauto, maar als ondernemer betaal je de autokosten ook nog steeds zelf, alleen dan van de zakelijke balans. Scheelt een slok op de borrel, maar het is natuurlijk verre van gratis.
-Aan het eind van het jaar moet je ook nog een BTW correctie doorvoeren van 1,5 procent van de nieuwprijs. Bij een auto van 30 mille is dat 450 euro, maar bij een dikke bak die vroeger een ton kostte tik je nog even 1500 ekkies af aan het eind van het jaar.
-Doorgaans koop je (mits geen import) auto’s volgens de BTW marge regeling. Je kunt dan over aanschaf geen BTW aftrekken. Echter, als je als niet-autohandelaar je auto weer verkoopt, ben je wél btw-plichtig en heb je dus nog even 21 procent extra afschrijving.
Ergo, het is geen bizar belastingvoordeel wat ondernemers hier hebben, voor een dikke bak moet nog steeds flink in de buidel worden getast.
Dizono zegt
@dizono: zelf rij ik nu overigens een oude en niet zo dure V70 op gas en dat scheelt me op jaarbasis misschien een paar honderd euro. Het voordeel zit hem wat mij betreft dan ook vooral in het niet hoeven bijhouden van een rittenregistratie die je anders moet bijhouden om de armoedige 19 cent per kilometer te claimen bij de belastingdienst.
fanboy zegt
@dizono: Jij krijgt 19ct/km van de belastingdienst? :D
Dizono zegt
@fanboy: Dat is naar mijn weten nog steeds het wettelijk vastgestelde bedrag dat je mag aftrekken voor zakelijk gebruik van je privéauto. Maar ik tel dus bij over mijn youngtimer.
fanboy zegt
@dizono: Ik snap je helemaal hoor. Ik was alleen flauw aan het doen, omdat je die 19ct/km niet van belastingdienst krijgt maar van jezelf, en dat het dus als aftrekpost werkt.
artje zegt
Goede zaak!
mopar zegt
Dat zijn ook gewoon auto’s die nog goed gebouwd werden en lang mee kunnen gaan. Geen turbo downsize motoren en bakken met driedubbele koppelingen die de 100K niet eens halen. Ook qua bouwkwaliteit trouwens, mijn E65 heeft bijvoorbeeld nog gewoon metalen deurgrepen daar waar een gloednieuwe 7 van €150K het met plastic exemplaren moet doen…vooruitgang zullen we het maar noemen.
tazmania zegt
@mopar: ik weet nog dat mijn buurman zijn E65 snel weer in ruilde, omdat het een rampenbak was. Exemplaar nr. 2 was wél goed.
mopar zegt
@tazmania: Ah ja verhalen van vrienden van vrienden of buren. Altijd betrouwbaar, niet? Zo kan je ik ook vertellen over mijn oom wiens Toyota Carina vroeger na 3 jaar al afgeschreven was vanwege doorgerotte chassisbalken. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Ga echt niet beweren dat de E65 de best gebouwde auto ooit is maar feit is wel dat de mijne zonder noemenswaardige problemen bijna 20 jaar heeft gehaald zonder een piepje of kraakje in het interieur en met portieren die nog “als een kluis” dichtvallen. Dat moet ik moderne auto’s met hun gerecyclede plastic componenten nog maar eens zien doen.
De afgelopen winter trok mijn buurman de buitenste deurhendel van zijn F01 af, ding was door de kou gewoon letterlijk afgebrokkeld, heel premium allemaal.
thomasthomas zegt
Als je een eigen zaak hebt heb je het veel te druk voor die youngtimer onzin allemaal. Gewoon een CLS shooting break cdi die je overal naar brengt om vervolgens veel te verdienen en een nieuwe sportauto te kopen!
thats the spirit.
mopar zegt
@thomasthomas: Duidelijk iemand die nog nooit voor zichzelf gewerkt heeft.
slickrick zegt
@thomasthomas: je hebt helemaal gelijk, allemaal gezeik die oldtimer regeling , de doorsnee Nederlander wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en koopt een auto die zo goedkoop mogelijk is, een diesel blikje op wielen, een Spuug lelijke Japanse plug-in , een elektrische kat met range van 280km
Ik ben al jaren lang ondernemer en rij altijd jonge dikke auto’s in privé bezit. Er zijn diverse andere interessante belasting regels in NL waar je geld mee kan verdienen, die steeds veranderende autobelastingen besteed ik geen tijd aan.
densk zegt
M’n E46 behoord over 2 maanden ook in het youngtimer tijdperk. Doel is ook om deze nog een hele poos te koesteren. Dit jaar dan ook wat extra (preventief) onderhoud uitvoeren.
intimrasiert zegt
Als zzp’er kan je het best helemaal geen automvan de zaak rijden, maar gewoon privé en de kms declareren. Scheelt bijtelling BTW-voordeel.
Dizono zegt
@intimrasiert: Als zzp’er kun je gewoon het beste even rekenen wat voor jou het gunstigst is, in plaats van dit soort ongefundeerde aannames te roeptoeteren. Zie hierboven even voor een paar dingen waarmee je rekening moet houden. Voor mij is het zakelijk rijden van mijn auto goedkoper en makkelijker, ook mét btw-correctie, maar dat hangt natuurlijk helemaal van de auto, je inkomen en het aantal kilometers af.
dper4mance zegt
Astra, Golf, Focus, 206. Dat zijn geen liefhebbers die voor de lol een oud hok met V8 rijden. Dat zijn gewoon mensen die geen geld voor iets nieuwers hebben…. Als we dergelijke auto’s gaan ontmoedigen komt menig productie of logistiek medewerker gewoon niet meer op zijn werk.
mrrobot zegt
Ik kan hier helaas maar één ding op zeggen https://www.autoscout24.nl/aanbod/-73973078-acb1-ed0d-e053-e350040af914
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik ben benieuwd hoeveel goedkoper een M5 E60 (bj. 2005) zal kosten.
mark997gt3 zegt
Ik rij zelf een BMW M3 e46 als youngtimer. Laten we zeggen dat taxatie door een erkende taxateur erg flexibel is……. maar toch nog een aanzienlijk maandelijks bedrag. Auto zakelijk nu helemaal op punt gezet. Olielekkage gemaakt, deurrubbers, wat spuitwerk, paar sets nieuwe banden, extra velgen, nieuwe wiellagers, nieuwe lagerschalen. Dan aan eind van jaar weer terug naar privé. Wel natuurlijk minder waard, want ouder en meer kilometers ;)
tstile zegt
De youngtimer regeling is de volgende die gaat sneuvelen. Na het grijze kenteken voor particulieren, belastingvrij vanaf 25 jaar etc.
Daarna zal het kwarttarief voor campers ook nog wel aan de beurt komen.
Auto’s van 15 jaar en ouder kunnen gewoon ontzettend goed en voordelig zijn. Wel is het zo dat veel ondernemers nu een dikkere auto rijden dan ze anders zouden doen. Ipv een nieuwe Polo stappen ze in een Jaguar V8 youngtimer of een BMW M.
Ik zie maar weinig ondernemers die een 1999 Caddy SDI als youngtimer nemen. Maar dat is wel het goedkoopste:)