Dit zeggen de cijfers over het eerste halfjaar van 2019.
Import
Al jaren nemen het aantal geïmporteerde occasions in sterke mate toe. Daar is nu voor het eerst verandering in gekomen. Uit cijfers van de VWE blijkt dat er in het eerste halfjaar van 2019 minder tweedehands auto’s over de grens naar Nederland kwamen. Het gaat tot nu toe om 106.590 occasions, 14.644 minder in in dezelfde periode vorig jaar. In elke maand, behalve februari, lag het aantal geïmporteerde personenauto’s lager dan in 2018. De mogelijke oorzaak ligt bij het feit dat autobedrijven voldoende voorraad hebben en daardoor geen aanvullingen hoeven te doen. Niet alleen personenauto’s werden minder geïmporteerd. Ook de import van bedrijfsauto’s nam met 19,4% af (8.698 lichte bedrijfsauto’s) in het eerste halfjaar.
De top 5 importauto’s is een bekend gezicht. Op één staat de Volkswagen Polo (5.386), gevolgd door de Golf (4.226). Op drie de Renault Captur (2.191), op vier de Ford Fiesta (1.894) en op vijf de Nissan Qashqai (1.620). Nieuw in de top vijf is de Fiesta, die neemt de plaats van de Opel Corsa over.
Terwijl de import van auto’s als de Renault Clio en Volkswagen Passat met bijna 40 procent afnam, is er een toenemende trend in het importeren van hoge auto’s. Er is een duidelijke interesse in het importeren van auto’s als de Peugeot 2008, Opel Mokka X, Mazda CX-5 en Volvo XC90.
Occasionverkoop
De verkoop van occasions voor autobedrijven zat wel in de lift. Autobedrijven verkochten in de eerste helft van 2019 in totaal 609.413 gebruikte personenauto’s. Dat zijn 12.800 occasions meer (+2,1%) dan in dezelfde periode van 2018. Verkopen tussen consumenten namen echter af met 3,8 procent (332.808). Dit heeft tot gevolg dat consumenten gezamenlijk 0,1 procent minder tweedehands auto’s kochten. Mogelijke oorzaken zijn hogere brandstofprijzen en onzekerheid bij consumenten over diesels. Stijgers waren de Volkswagen Polo, Renault Captur, MINI Cooper, Nissan Qashqai en de Toyota Aygo. Auto’s als de Opel Astra, Opel Zafira en Peugeot 206 waren juist totaal niet populair.
Export
Hoewel de import van occasions in het eerste halfjaar is gedaald, nam de export juist toe. Er werden meer dan 150.000 gebruikte personenauto’s geëxporteerd. Dat is een sterke groei van 19,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Sterker nog, er zijn niet zoveel auto’s geëxporteerd sinds recordjaar 2012. Ook lichte bedrijfsauto’s gingen met 17,8 procent de deur uit. De belangrijkste exportbestemmingen zijn Polen, Libië, België en Oekraïne.
De stijgende export heeft te maken met veel leaseauto’s die op de markt komen en men niet in Nederland verkocht krijgt. Auto’s als de Peugeot 308 SW, Mitsubishi Outlander (PHEV) en de Volvo V60 plug-in hybride gaan massaal de grens over.
Gulli zegt
Bij mij blijft het voorlopig steeds steken bij mobile.de, dan de meest perfecte versie uitzoeken en er vervolgens achterkomend dat hij in Oostenrijk staat en ik helemaal geen geld heb om een 340i Touring uit ‘17 te importeren.
Dutchdriftking zegt
@gulli: Haha, maar we blijven dromen! Even kijken wat een Donkervoort tegenwoordig kost…
pielemuis zegt
@dutchdriftking: teveel. Badkuip op wielen.
tazmania zegt
@dutchdriftking: die hoef je in de meeste gevallen niet te importeren.
Dutchdriftking zegt
@tazmania: Ach, ik doel meer op het zoeken naar onbetaalbare bolides :)
JanJansen zegt
@dutchdriftking: droom met je mee, supermooi ding met die Audi 5 pitter.
toniominestrone zegt
@janjansen: dure kitcar
Jochempie zegt
@gulli: Haha inderdaad! Probeer ook eens http://www.goo-net-exchange.com/ en laat de aanbiedingen verschepen naar de Bremerhaven!
spykerboy zegt
@jochempie: die kende ik nog niet, thx!
87sandyd zegt
@gulli: ahhh heerlijk, avonden wegdromen met mobile.de
silenro zegt
@gulli: staat/stond nog een knappe te koop op MP, Estoril Blue, M-Pakketje erop..
stalensnuitje zegt
@silenro: liever zonder M-pakket. Wel sportstoelen en in Tansanitblau of Azuritschwarz graag.
silenro zegt
@stalensnuitje: zonder ja? Maar Tanzanite is wel heel mooi.. Staat nog een M4 in die kleur binnen bij BMW Amsterdam :)
PunicaOase zegt
Leasers willen lage bijtelling middels ‘half-elektrisch’ en ‘koffiemolentjes’, particulieren die voor 2e hands gaan willen (kleine) SUV’s en de usual suspects met een ‘normale motorinhoud’… een totale mismatch al jaaaaren.
ronnys zegt
@punicaoase: Zolang de polo, golf en de Fiesta in de top 4 staan bij de import valt de mismatch nog wel een beetje mee.
Want ook nieuw worden die SUV hier veel te veel nieuw verkocht.
Bovendien zijn best een aantal van de occasion imports ook nieuwe autos waar ze voor de belastingdienst een paar kilometers opgezet hebben.
flutterby zegt
@punicaoase: half elektrische geeft amper fiscaal voordeel. Een plug-in heeft het MRB half tarief, maar verder niets.
karhengst zegt
En tot zover het principe dat een groter gestimuleerd aanbod de prijs op de tweedehands markt zal drukken, zodat er privé meegeprofiteerd kan worden van het eerder uitgekeerde bijtellingsvoordeel.
Goed bezig Den Haag.
mashell zegt
@karhengst: mee profiteren van bijtellingsvoordeel? Bijtelling is geen voordeel, het is een onredelijke belasting. Dat prive gebruik van de auto van de zaak een inkomenscomponent is dat belastbaar is dat is logisch maar dat het belast wordt als percentage van de cataloguswaarde is gewoon bestuurskundige armoede. Geen wonder dat de arme leaserijders zich in bochten en Peugeots 308 wringen om minder aan de bijtelling kwijt te zijn.
karhengst zegt
@mashell: er is een flinke korting gegeven op auto’s die technisch interessant zijn, maar te duur waren voor een groot deel van de potentiële doelgroep.
Ik kan het fout hebben maar de insteek was om middels lagere bijtelling een investering te doen om zo zuinigere en schonere wagens op de tweedehandsmarkt te krijgen. Het voor de tweedehands koper positieve effect van de wet van vraag en aanbod wordt hier dus onderuit gehaald door de export van juist deze modellen. Dat staat volledig naast het concept van bijtelling am sich.
mashell zegt
@karhengst: aan de leaserijders heeft het niet gelegen, die gingen allemaal in 14% gebakjes rijden. Maar de particulieren lieten het afweten, na afloop van de leasecontracten wilden die geen 14% wagen want “diesel”. Het zijn dus de particulieren die niet mee willen werken in het terug dringen van de CO2 uitstoot. Logisch, want net als de leaserijders focusseren ook de particulieren niet op het milieu maar op de belastingen, en ze vinden de wegenbelasting voor diesels te hoog.
Daarom denk ik dat we bij subsidieren van electrische voertuigen niet hetzelfde gaan krijgen, want die zijn door de lage gebruikskosten gebruikt juist bijzonder interessant.
dutchneon zegt
@mashell: ja precies en dat ze dat leasebudget veelal gewoon kunnen laten uitbetalen….
flutterby zegt
Ergens ben ik wel eens de theorie tegengekomen dat vele autokopers hun aankoop van een nieuwe auto zouden uitstellen omdat ze geen oude techniek willen kopen. Deze cijfers zouden(!) de theorie kunnen onderbouwen dat mensen wel degelijk zitten te wachten op elektrische rijden, maar dat ze nog even wachten tot het betaalbaar is en daarom nog even doorrijden met hun huidige auto. Logisch ook, want zeg nou eerlijk; hoeveel vooruitgang is er nou echt geweest de afgelopen 5 jaar?
PS: dit geld waarschijnlijk niet voor de meeste hier, want 1) kopen geen nieuwe auto’s 2) kopen op de zaak of 3) zijn gek op motorgeluid en rijden zelf met minstens 5 cilinders.
560pk zegt
@flutterby: misschien gaan mensen eindelijk hun verstand gebruiken en ontdekken ze dat de meeste auto’s tegenwoordig met gemak 12 tot 15 jaar meegaan en dat nieuwe/jonge auto’s van een normaal salaris niet meer te betalen zijn. Ze stellen de aankoop dus uit (en, toegegeven, ik kijk nu óók de kat uit de boom: laat er eerst maar eens duidelijkheid komen over hoe het “autolandschap” -fiscaal, juridisch en technisch- zich in de komende jaren ontwikkeld. Ik kan nog wel een paar jaar door met m’n huidige auto’s)
stalensnuitje zegt
@560pk: precies dit. Ik heb mijn C-segment diesel met een ton op de klok in m’n hoofd al volledig afgeschreven, dus die gaat de komende jaren echt niet weg. Of hij moet echt stuk gaan, maar het is een Honda dus dat zal wel niet ;-)
flutterby zegt
@stalensnuitje: inderdaad, twee jaar geleden een Focus gekocht uit 2006 met 2 ton op de teller. Een hele respectabele kilometerstand na 11 jaar. Maar nee de gemiddelde Nederlander wil een auto van 15 jaar met een ton op de teller. In andere woorden; veel korte ritjes en veel in en uitstappen en dus veel slijtage.
Die Focus is echt een koopje gebleken met aanschaf, 2 APKs en onderhoud heeft het nog geen €2500 gekost.
reistje zegt
@flutterby: 2500 euro vind ik niet weinig, of hij moet 5 beurten hebben gehad van 500euro?
flutterby zegt
@reistje: die €2500 is inclusief aanschaf.. En hij is voorzien van alle snufjes uit die tijd (sportstoelen, climate control, dimmende spiegels en regen en lichtsensor).
mashell zegt
@flutterby: “Maar nee de gemiddelde Nederlander wil een auto van 15 jaar met een ton op de teller.” De slimme handelaar speelt daar handig op in door de teller alvast terug te draaien…
flutterby zegt
@mashell: slimme mensen hoeven zich niet te verlagen tot oplichting.
faalhaas zegt
@flutterby: https://nos.nl/l/2291943 – Zegt ook iets over het geld dat voorhanden is om een auto te kopen denk ik.
flutterby zegt
@faalhaas: modaal koopt al geen nieuwe auto’s, laat staan onder modaal..
fanboy zegt
Maar de nieuw verkopen zijn ook minder. Dus gaat dit niet gewoon erin mee?
vpowert zegt
Zou ook misschien kunnen omdat mensen in plaats van tweedehands auto’s kopen steeds meer voor nieuwe private lease aanbiedingen gaan? Daardoor minder import van tweedehands auto’s nodig?
bmw2coupeeigenaar zegt
Het wordt tijd dat meer mensen op de motor moeten stappen. De crisissituatie met autoverkopen is namelijk onhoudbaar.
geelbarrel zegt
@bmw2coupeeigenaar: gelijk crisissituatie rondom donororganen uit de wereld!
ronaldotour zegt
Misschien komen mensen er achter dat import ook nadelen heeft.
vinz667 zegt
exporteer je 2 tot 3 jaar oude benzine zuinige auto en krijg de resterende BPM terug; importeer een 10 jaar oude auto met 7 liter V12/V10/V8 waar bijna geen BPM op zit. Het resultaat van de BPM.