De EV zit in zwaar weer. Zie begeleidende foto.
Aan het begin van elk jaar krijgen we de verkoopcijfers van het voorgaande binnen. Al sinds een jaartje of tien worden deze cijfers enorm gedomineerd door de incentives vanuit de overheid. Het verschil is gewoon enorm. In de commentsectie worden deze kopers weleens omschreven als een vis waarvan de houdbaarheidsdatum reeds is verstreken, maar dat is natuurlijk kolder.
Dankzij de enorme financiële verschillen zou je wel gek zijn om duizenden euro’s per jaar méér te betalen voor een (min of meer) gelijkwaardige auto, zonder de voordelen. Op de occasionmarkt zien we dit veel minder, dus zien we ook dat andere auto’s populair zijn. Tot voor kort was de EV immens populair en kende het model een zeer korte statijd. Net als goedkoop laden, lijkt ook daarbij de (relatieve) populariteit als sneeuw voor de zon te verdwijnen. De statijd is namelijk dramatisch toegenomen.
Dat meldt BNR op basis van cijfers van de Rijksdienst voor Wegverkeer, verwerkt door het RDC. Volgens het databureau daalde de populariteit van de tweedehands elektrische auto enorm. In 2018 was een elektrische auto nog een ‘hot item’, met een statijd van slechts 33 dagen. In 2019 nam dat met maar liefst 19 dagen toe naar 52 dagen. De Vereniging Elektrische Rijders denkt dat het komt door een te groot aanbod in verhouding tot de vraag. Ook sluit het aanbod niet het aanbod niet helemaal aan bij de vraag van de consument. Het zou kunnen zijn dat de consument wel degelijk geinteresseerd zou kunnen zijn in een EV, maar dat de juiste auto niet aangeboden wordt. Denk aan afwijkende wensen qua carrosserievariant, prestaties en prijs.
Is het dan allemaal negatief nieuws voor de EV? Welnee, want ondanks dat de interesse afneemt, heeft een auto met elektrische motor nog altijd een kortere statijd dan een auto met verbrandingsmotor op benzine (66 dagen), diesel (73 dagen), LPG (117 dagen) of CNG (60 dagen). Hybrides doen het redelijk goed met eveneens 52 stadige, waterstofauto’s staan gemiddeld 67 dagen te wachten op een nieuw baasje.
Uiteraard hebben we ook een laatste disclaimer. Er zijn gewoon weinig elektrische auto’s, ten opzichte van auto’s met een conventionele motor. Dit houdt in dat enorme fluctuaties voor kunnen komen. Er komt dit jaar een subsidie voor gebruikte elektrische auto’s. Dit zou kunnen betekenen dat volgend jaar de verkoopcijfers van elektrische auto’s explosief zijn toegenomen.
oxidizers zegt
Ik vind het nog steeds bizar dat Nederlanders door de bpm gedwongen worden in oude meuk te rijden..
Zelfs het wagenpark van Polen is nieuwer dan dat van ons..
RutgerK zegt
@oxidizers: En dat is dan zeker om dat al die oude Poolse meuk in Nederland rijdt?
dawwg zegt
@rutgerk: Nee, die vallen buiten de cijfers.
evdw zegt
@dawwg: Vaak hangt er een dikke vieze pluim achter deze auto’s en betalen ze natuurlijk geen wegenbelasting.
notadoctor zegt
@evdw: ik heb meerdere Poolse collega’s en die betalen allemaal in Nederland wegenbelasting. schijnbaar houdt de politie het een beetje in de gaten, want ze werden eerder regelmatig staande gehouden.
dawwg zegt
@evdw: Zie anders ook genoeg oude NL caddies en busjes met walmen erachter. Maar laten ze vooral beginnen bij stinkende buitenlandse vrachtwagens , die zijn pas erg.
slickrick zegt
@dawwg: en al die Nederlandse transport bedrijven die Bv’s hebben in Oost Europa om goedkoop vrachtwagens op kenteken te zetten……dat zie je niet
superfunky zegt
@oxidizers: terwijl het aanwenden van de miljarden van de afgelopen jaren voor inruilpremies zodat het wagenpark was verjongd, een veelvoud van milieu-effect had gehad! Hoe vervuilender de auto doe inruilt, hoe meer premie voor je new ride.
Hebben ze in veel andere EU landen wel gedaan (vooral als ze zelf autofabrikanten hebben) en ziedaar: klagende NL’ers omdat er daar zo weinig laadpalen staan :)
Ot92 zegt
@oxidizers: Vervang Polen maar gerust door Bulgarije…
daniel1975 zegt
@oxidizers: ik vind het meer bizar dat we door de overheid maar heel het huidige wagenpark moeten annexeren en de auto een wegwerp artikel is geworden.
maxidyne zegt
@oxidizers: in mijn geval is het een bewuste keuze om in oude meuk te rijden. Heb niets -met uitzondering daargelaten- met nieuwe auto’s. Zijn meer mensen die zo denken. Zeer content met m’n oude meuk! Maar dat het belastingklimaat ook een rol speelt hier in Nederland voor het gros van de autobezitters zal ik niet ontkennen.
lekbak zegt
@maxidyne: wat denk je van koopkracht? Die is echt belachelijk laag hier.
maxidyne zegt
@lekbak: dat is weer een gevolg van het belastingklimaat.
bertorelli zegt
@maxidyne: Mijn daily driver wordt dit jaar 25 jaar, maar rijdt nog als een nieuwe. (Mercedes W202 C280).
Ik denk dat er van de auto’s die nu nieuw worden geleverd er over 25 jaar nauwelijks nog eentje rondrijdt.
hotze zegt
@bertorelli: iig geen Tesla’s – die rijden zichzelf naar de afgrond.
faalhaas zegt
@oxidizers: De regering zou de Nederlanders die particulier oude auto’s rijden kapot moeten belasten tot ze van ellende een splinternieuwe elektrische auto kopen.
jelmer zegt
@oxidizers: Heb je daar een bron voor?
Goed_Koopman zegt
@jelmer: Alsjeblieft: https://fd.nl/economie-politiek/1331135/waarom-nederlanders-gek-zijn-op-occasions
thomasthomas zegt
@oxidizers: Komt dat die Polen keihard 6 dagen werken en wij alleen maar zitten zeiken met onze 4 daagse werkweek….
Goed_Koopman zegt
@thomasthomas: Bullshit. Autobezit wordt er nauwelijks belast en de inkomens van HBO/WO banen zijn inmiddels heel vergelijkbaar. You do the math.
bernoulli zegt
@oxidizers: allemaal nieuwe Dacia’s?
noodlesoup zegt
@oxidizers: Misschien zijn NLers niet bereid dat geld uit te geven aan een auto… Ons bin zuunig!
noodlesoup zegt
@oxidizers: Misschien zijn NLers gewoon niet bereid meer uit te geven aan een vervoermiddel. Ons bin zuunig!
ghost zegt
@oxidizers: ik zie altijd alleen maar Polen in sjoemeldiesels…
barendbotje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flutterby zegt
De eerste generatie EVs is echt voor de liefhebber/milieuridder. Dat de massa daar niet op zit te wachten is geen verrassing. Ze zijn lelijk, korte range en daardoor voor vele niet praktisch, hooguit als tweede auto mits je op de oprit kan laden.
Mocht de EV met een realistisch range van 300 km betaalbaar worden dan zal de vraag zeker toenemen. Dit zie je ook al bij nieuwe EVs en het duurt nou eenmaal even voordat deze op de gebruikte markt komt (3-4 jaar).
BaRa zegt
@willeme: benzine en benzeen zijn twee heel verschillende dingen…
lekbak zegt
@BaRa: in Afrika niet hoor. Er zijn plekken waar de benzine voor het grootste deel uit (de bij ons eruit gefilterde) benzeen bestaat.
BaRa zegt
@lekbak: “In Afrika.” Geen idee waar jij in Afrika hebt gezeten, maar in “mijn” stuk van Afrika (Centraal-Afrika) ben ik het nooit tegengekomen.
lekbak zegt
@BaRa: er zijn hele documentaires gemaakt en zelfs bedrijven vervolgd omdat ze benzine naar Afrika verkochten die meer dan 70% benzeen was. Daar is niks geheim aan.
Alles wat uit de benzine en diesel gefilterd word, zoals benzeen en zwavel, moet ergens naartoe. In Egypte liggen enorme bulten met zwavel gewoon in de woestijn. Ook is stookolie van grote zeeschepen een perfecte beerput voor zulk spul. Binnenvaart tankers moeten soms zonder te laden en te lossen van haven naar haven varen en krijgen dan bij elke bestemming nieuwe papieren. Gewoon in Nederland. Op een gegeven moment is zelfs de grootste troep op die manier schoon gewassen.
De wereld van chemisch afval is een hele, hele nare. Het is één grote leugen en bedrog. Eigenlijk de gehele chemische industrie, want de hoeveel meuk die in het milieu weg lekt is ook niet te bevatten en zolang er geen gewonden vallen word er niks gemeld.
hotze zegt
@lekbak: en dat is een veel groter probleem dan het CO2 geneuzel, net als ‘habitat’-vernietiging.
hotze zegt
@hotze: * habitat-vernietiging is dus een groter probleem dan CO2.
lekbak zegt
@hotze: dat vind ik dus ook. Ik vind het bijvoorbeeld ook onbegrijpelijk dat mensen een stukje vlees laten liggen en dan vleesvervangers gaan eten die gemaakt zijn in een chemische fabriek. Of dat mensen denken dat zonnepanelen een goed idee zijn om op weilanden te leggen.
Er is meer op deze wereld dan de temperatuur. En al die andere dingen, zoals wij mensen, moet je niet kapot maken met chemische rotzooi om te proberen die temperatuur te verlagen.
hotze zegt
@lekbak: amen ?
Rick-dos zegt
“Welnee, want ondanks dat de interesse afneemt,…”
Dat is een eigen conclusie en geen bewezen conclusie en dus ook geen feit zoals het hier gepresenteerd wordt. De VER voert andere plausibele redenen waarbij de interesse er wellicht wel is alleen het aanbod sluit niet aan.
willeme zegt
@rick-dos: Dat staat letterlijk in de tekst ;-)
beefcake zegt
@Rick-dos: intussen zie ik alleen maar dat de Vereniging Elektrisch Rijden de afkorting VER heeft, en kan ik alleen maar denken hoe ironisch die afkorting is.
pomoek zegt
Euh, maar in je laatste zin geef je toch eigenlijk zelf al aan wat de reden is waarom er minder elektrische auto’s 2e hands worden verkocht? Mensen zitten op die subsidie te wachten?
frank2b zegt
@pomoek: EV’s zijn ook als occasion gewoon nog duur. Dus ja, er is een subsidie vereist …
woody259 zegt
Als je een elektrische auto koopt van 5 tot 10 jaar oud moet je serieus rekening houden met de technische (en economische) levensduur. De EV’s en (Plug-In) Hybrid’s zijn in essentie wegwerp auto’s, de reeële technische levensduur met de eerste set batterijen is volgens mij op dit moment maximaal 10 – 15 jaar. Een nieuwe set batterijen kost na die eerste 10- tot 15 jaar al gauw meer dan de waarde van de auto.
crepito zegt
@woody259: Mijn EV is 5 jaar oud, waar moet ik rekening mee houden volgens u?
hotze zegt
@crepito: nog 5-10 jaar te gaan.
BaRa zegt
@woody259: Ja, dat is natuurlijk heeelemaal anders bij een ICE. #eyeroll
woody259 zegt
@bara: De gemiddelde ICE auto die 40 000 euro nieuw kostte staat na 15 jaar nog niet op de sloop, of wel?
palingenco zegt
@woody259: ja dat staat ie wel. Eerder zelfs. De gemiddelde leeftijd van een auto in NL is 10,4 jaar.
Een andere reden voor minder 2e hands EV zou kunnen zijn dat de EV’s die aangeboden worden voornamelijk Model S-en zijn. Daar zit niet iedereen op te wachten, het is een behoorlijk grote auto en als je in een stad woont kan ik me voorstellen dat je een Fiat 500 makkelijker wegzet dan een Model S. Dat geldt eigenlijk net zo hard voor de gemiddelde vinexwijk in NL met 2 auto’s voor de deur. Zoveel plek is er niet.
woody259 zegt
@palingenco: Dat cijfer (gemiddelde leeftijd wagenpark Nederland) staat voor iets anders: Niet iedere Nederlandse auto eindigt op de Nederlandse sloop; een groot deel wordt geëxporteerd.
lekbak zegt
@BaRa: ja. Auto’s van 15+ jaar oud zijn niet zelden betrouwbaarder dan nieuwe auto’s. Onderhoud je ze goed dan gaan de meeste auto’s zeker 20 jaar mee zonder verlies van functionaliteit. Dat is bij de eerste generatie ev’s zeer onwaarschijnlijk.
theblazerunner zegt
@lekbak: 26 jaar hier, en start iedere ochtend! *tikt af op hout*
BaRa zegt
@lekbak: ja, de eerste generatie ICE rijdt natuurlijk nog steeds rond. Verder knap dat je in de toekomst kan kijken. Niet helemaal zeker waarom je dan je tijd verspilt op autoblog ;-)
Hubert zegt
@woody259:
Gewoon de goedkoopste Zoë kopen en een accu erbij huren voor 100 per maand en je hebt een goedkope manier van autorijden met de zekerheid van altijd een goede accu.
woody259 zegt
@hubert: Een accu huren is inderdaad nog een goede optie, hoewel ik 100 euro per maand erg veel geld vind voor alleen de huur vd accu bij een A-segment auto. Relatief goedkoop is het dan niet meer, zeker als de wegenbelasting straks wordt verhoogd voor elektrische auto’s.
lekbak zegt
@Hubert: als je 100 euro per maand aan een ev uit moet geven is er niks goedkoop meer aan. Dan is nagenoeg elke vergelijkbare auto met verbrandingsmotor goedkoper.
metalmike zegt
@lekbak: Weet je dat zeker? Je betaalt geen wegenbelasting, elektriciteit is goedkoper per km dan benzine en onderhoud is goedkoper.
lekbak zegt
@metalmike: onderhoud is nog maar de vraag. Een zoe kan niet zomaar naar de lokale dorpsgarage, die moet gewoon naar de dealer. Mankeert er iets aan dan ben je gelijk duur uit.
Ik heb vorig jaar een fiesta met een zoe met huuraccu berekend voor mezelf. Fiesta was marginaal goedkoper.
crepito zegt
“Populariteit elektrische occasions normaliseert”
“Statijd elektrische occasions korter dan ICE”
BaRa zegt
@crepito: yup, niets dramatisch aan die “inzakking”.
willeme zegt
@crepito:
“Audi RS3 remt soms best goed.”
“Ron Brandsteder vaak ook nuchter achter het stuur”
“Sommige leaserijders laden PHEV wel degelijk op”
BaRa zegt
@willeme: “Willeme is af en toe objectief” ;-)
willeme zegt
@BaRa: ???
maxidyne zegt
Gelukkig hebben we nu nog keuze, straks wordt je verplicht door een handjevol mensen die dit land regeren een EV te kopen. Dat is iets waar ik zeer veel moeite mee heb. Dictatuur gevoel krijg je hier bij…
Dutchdriftking zegt
Heeft dit niet iets te maken met de snelle ontwikkelingen? Waarom een dure tweedehands elektrische auto, wanneer je voor een vast bedrag per maand een nieuwe kan rijden welke aanzienlijk verder komt? Daarnaast is particulier een nieuwe Model 3 (via welke constructie dan ook) waarschijnlijk interessanter dan een tweedehands Model S.
Wat natuurlijk ook kan is dat de particulier nog snel een fijne V8 aanschaft voor dat het verboden is. Het is maar een idee…..
hotze zegt
@dutchdriftking: dat is wel lekker goedkoop ja.
buddy991 zegt
Ik denk niet dat er veel particulieren een model 3 aan zullen schaffen, de gemiddelde aanschafwaarde van een particuliere auto is ruim €30k. Er zijn maar weinig, zo niet geen, electrische auto’s die voor dit verkrijgbaar zijn.
al69 zegt
@buddy991: Heeft u een bron? Mijn buikgevoel (als ik naar de wagenpark van NL kijk) is dat het een stuk lager is. De meeste nieuwe auto’s van gemiddeld €30000, die rond rijden zijn zakelijke lease auto’s (Polo slomotion, Mercedes A, Golf, 308, Octavia, Tesla 3, V40).
In https://www.google.nl/amp/s/autorai.nl/amp/gemiddelde-aanschafprijs-personenautos-weer-gestegen-in-2018/ staat er wel dat in 2018 het 32.386 euro was voor een nieuwe auto, maar ze onderscheiden niet tussen zakelijke lease (ook de zzp-er die in een auto van de zaak rijdt), private lease en overig.
buddy991 zegt
Edit: gemiddelde aanschafwaarde nieuwe auto
al69 zegt
@buddy991: Heeft u een bron? Mijn buikgevoel (als ik naar de wagenpark van NL kijk) is dat het een stuk lager is. De meeste nieuwe auto’s van gemiddeld €30000, die rond rijden zijn zakelijke lease auto’s (Polo slomotion, Mercedes A, Golf, 308, Octavia, Tesla 3, V40).
In https://www.google.nl/amp/s/autorai.nl/amp/gemiddelde-aanschafprijs-personenautos-weer-gestegen-in-2018/ staat er wel dat in 2018 het 32.386 euro was voor een nieuwe auto, maar ze onderscheiden niet tussen zakelijke lease (ook de zzp-er die in een auto van de zaak rijdt), private lease en overig.
arsimo zegt
Er is nauwelijks geschikt gepast EV-occasionaanbod. Voor bijvoorbeeld een tweedehands Tesla Model S wordt bijna net zo veel gevraagd als een nieuwe Model 3 SR+ – zakelijk uds helemaal oninteressant, maar ook prive nauwelijks. Nieuwe e-Golfs worden door VW dumped ivm de aankomende ID.3 dus ook daar is een occasion niet aantrekkelijk. Het aanbod aan nieuwe modellen is enorm in ontwikkeling, in de diverse prijsklassen. Over een paar jaar wordt de EV-occasionmarkt pas echt interessant, nu gaat het om zulke kleine aantallen dat je er nauwelijks serieuze statistiek uit kan distelleren.
ab1963 zegt
Iedereen weet natuurlijk dat die subsidie er aan zit te komen
racerx zegt
Ook met subsidie koop ik (nog) geen EV, nog niet praktisch genoeg naar mijn smaak.
tttijn zegt
Moeten ze die dingen maar goedkoper maken. Ik laat em ook staan wegens de kosten. Komende jaren nog steeds veel voordeliger uit door een Aygo te rijden.
tinustussengas zegt
EV is toch een kwestie van vraag en aanbod, waarbij als er niet zoveel EV’s nieuw verkocht worden ook weinig 2de hands verkocht aangeboden kunnen worden. Ook helpt het niet mee als er veel van deze voertuigen geëxporteerd worden naar God mag weten waar naar toe. Daarbij is de prijs nog voor velen veel te hoog en is het voor voor velen ook absoluut niet interessant om een EV voor hun dagelijkse leven in te zetten
sanderm3 zegt
Iemand al iets uitgevonden voor mensen die geen kaas mogelijkheid hebben thuis of op hun werk? 200 verlengsnoertjes over de gallerij naar beneden richting je EV voor flatbewoners? Ik woon zelf in een eengezinswoning hoekhuis, en daar heb ik zelfs geen mogelijkheid om te laden. Mag al blij zijn als er parkeerplek is. Voorlopig blijft een EV een speeltje voor de zakkenvullers die al genoeg geld hebben (en nu nog meer overhouden) de rest van het echte hard werkende volk mag hooguit een hybride rijden. Die laadt zichzelf tenminste bij.
sanderm3 zegt
@sanderm3: kaas is LAAD
probono zegt
@sanderm3: tsjaa, ‘t is allemaal niet eerlijk he. Gelukkig werk jij wel hard!
sanderm3 zegt
@probono: 60uur per week fysieke arbeid. Dus je hebt helemaal gelijk
bArTaAfJeS zegt
Wat een heerlijk tendentieuze clickbait kop weer bij dit artikel, de inhoud wijkt totaal af van wat het allemaal suggereert, het lijkt hier de Roze Khmer wel…
Wanneer komen de waardeloze semi wetenschappelijke advertenties?
Oh, wacht…
mauwerd zegt
Kijkende naar de elektromotor zou ik een tweedehands ev best willen kopen, maar ik laat het vanwege de accu en beperkte range. ben blijkbaar niet de enige…