De Volkswagen Polo Edition is het nieuwe instapmodel en neemt drie andere instappers mee.
Bij sommige winkels lijkt het erop dat je betaalt (of juist niet) voor de aankleding van de zaak. Ga maar eens na: binnenstappen bij een Wibra of Action voelt toch anders dan bij een Rituals of Rivièra Maison. Zo’n verschil valt ook op bij wat nieuwe uitvoeringen van Volkswagen. Het merk heeft niet zijn best gedaan met de persbeelden, en dat is nog zacht uitgedrukt.
Geen toffe beelden van de VW’s in een idyllisch landschap of rijdend over een prachtige bergpas. Nee, we krijgen wat foto’s die rechtstreeks uit de configurator komen. Ik moet ook niet klagen eigenlijk. Als we hierdoor betaalbaardere auto’s krijgen, dan ga vooral zo door.
De VW’s die mogen genieten van de nieuwe instappers, zijn de Polo, Taigo, T-Cross en T-Roc. Da’s fijn voor ons Nederlanders. De Polo was de bestverkochte nieuwe VW in Nederland. Op de tweedehandsmarkt verwisselden 70.922 Polo’s van eigenaar. 8 minder dan de koploper, de Volkswagen Golf.
Goedkope VW’s
De nieuwe instapmodellen van de VW’s hebben de uitvoeringsnaam ‘Edition’. Vanbinnen heb je de benodigde assistenten, een 8-inch multimediaschermpje en, jawel, airco. Het zal de kopers wellicht weinig schelen, maar die wieldoppen kunnen echt niet.
Wat kosten de goedkope instappers?
Volkswagen haalt stiekem nog best wat van de instapprijs af. De Volkswagen Polo Edition gaat voor tenminste € 25.990. Dat is € 4.000 en dus zo’n 15 procent korting. Daarvoor krijg je wel de 1.0-liter MPI-motor met 80 pk, een topsnelheid van 171 km/u en een 0-100-tijd van – hou je vast – 15,6 seconden. Voor € 2.000 extra stap je in de 1.0-liter TSI-motor die 95 pk produceert.
De Taigo en T-Cross Editions hebben het grootste prijsverschil met de volgende uitvoering. Beide crossovers zijn € 4.500 goedkoper geworden. In beide gevallen moet je het doen met het 95 pk sterke 1.0-liter TSI-blok. Voor de Taigo betaal je minimaal € 28.490 en voor de T-Cross € 28.990.
De Volkswagen T-Roc Edition doet tot slot € 4.300 van de vorige instapprijs af. Dat wil zeggen dat je vanaf nu minimaal € 33.990 kwijt bent. De T-Roc Edition heeft ook altijd een 1.0-liter TSI, maar dan met 116 pk. In alle Editions moet je zelf schakelen. In de Volkswagen Taigo, T-Cross en Polo Edition heb je vijf versnellingen, in de T-Roc zes. Gaat dit Volkswagen erbovenop helpen?
kniesoor zegt
Die 0-100 tijd van de Polo Edition doet me ergens aan denken . . . een Opoe Astra van dik 20 jaar oud 😆
Robert zegt
Ik begrijp die aversie tegen wieldoppen niet zo. Reuze praktisch, helemaal als je twee keer per jaar wisselt van winter- of zomerbanden en ook veel makkelijker schoonhouden.
De absolute kampioen is de nieuwe Renault 5; daarvan zijn de wieldoppen duidelijk geïnspireerd op de aloude turbovelgen, en eigenlijk ook nog eens fraaier dan de optionele lichtmetalen velgen.
baardmijt zegt
De benodigde assistenten?
Sandra Reemer, Mien Dobbelsteen en Nicole Carling?
mashell zegt
Aan alle toekomstige Polo edition rijders, er zijn wat belangrijke zaken die je moet weten als je een Polo edition kiest. 1] Bij elk verkeerslicht met meerdere opstelstroken staan jullie rechts. 2] En de snelweg is niet voor Polo editions, daar zijn de invoegstroken niet lang genoeg voor. 3] neem een zorgverzekering met goede dekking voor de psycholoog, je gaat het nodig hebben.
Puh zegt
Nog steeds te duur, het mag allemaal veel goedkoper. 13.000 voor een polo, zonder airco en infoscherm. Hele goedkope bekleding voor het interieur en hopsa meer mensen over de streep trekken. Winstmarge mag wel iets lager ook. Merkreclame: op iedere hoek een volkswagen of twee ;)
JelmerS zegt
Het is niet de bedoeling om deze instap versie ook daadwerkelijk te kopen natuurlijk, maar om de klant binnen te lokken en dan toch wat extra’s te verkopen
erik911 zegt
Jammer, dat er nog steeds bedrijven zijn die een overlevingsstrategie kiezen die contraproductief werkt. Bye bye VW…