De populairste Volvo zou zomaar eens nóg populairder kunnen worden.
Volvo is al decennialang onverminderd populair in Nederland. Voorheen waren het vooral de stationwagens die als warme Zweedse broodjes over de toonbank gingen, nu neemt een ander soort auto’s de (cross-)overhand.
Volvo’s grootste succesnummer in Nederland is momenteel hun meest compacte cross-over: de XC40. Dit is niet alleen de bestverkopende Volvo, het was in de eerste helft van 2021 überhaupt de bestverkochte auto van Nederland.
Dat heeft er alles mee te maken dat er ook een volledig elektrische variant is. Een bijtellingsknaller dus. Deze XC40 Recharge was tot op heden alleen leverbaar als Twin Pure electric. Twin betekent in dit geval: een elektromotor op de voor- én achteras. Deze versie staat vanaf €56.495 in de prijslijsten.
Voor degenen die dat te duur vinden, maar tóch graag een elektrische XC40 willen hebben we goed nieuws. Er is nu namelijk een goedkopere instapper. Dit is de Volvo XC40 Recharge Pure electric. Zonder Twin dus. Dit betekent dat deze XC40 alleen een elektromotor op de vooras heeft.
Naast vierwielaandrijving verliest de XC40 Recharge daarmee ook een flink deel van zijn vermogen. In plaats van een dikke 408 pk, moet je het nu doen met 231 pk. Wat ook ruim voldoende moet zijn voor de gemiddelde Nederlander. En laat dit nou bij uitstek een auto voor gemiddelde Nederlanders zijn.
De nieuwe instapversie van de Volvo XC40 Recharge krijgt ook een iets kleinere accu: 70 kWh in plaats van 78 kWh. Geen schokkend verschil en de range lijdt er dan ook weinig onder. Waar de Twin-versie 418 km aan WLTP-range heeft, is dat voor deze versie 400 km.
We verklapten het al een beetje in de titel, maar we zullen ook nog even de exacte prijs vermelden. Wel zo handig in een artikel over een nieuwe instapper, nietwaar? De voorwielaangedreven Volvo XC40 Recharge is er vanaf €45.995. Daarmee gaat de XC40 de Polestar 2 achterna die er al langer als voorwielaandrijver was. De Polestar 2 63 kWh Single Motor is vrijwel even duur. Die heeft alleen wat minder vermogen (225 pk) en een kleinere accu.
Heb je wel oren naar een goedkopere instapversie van de Volvo XC40 Recharge? Je kunt vanaf heden bij de dealer terecht om er eentje te bestellen. Wil je online bestellen, dan moet je wat langer geduld hebben. Dat kan vanaf 1 september.
UPDATE
De Volvo XC40 is natuurlijk een heel populaire leaseauto. Dus de leaseprijzen zijn minimaal net zo belangrijk als de aanschafprijs. Dankzij onze partners van Mobility Service Nederland hebben we de leaseprijs voor je. De Volvo XC40 Recharge instapversie kost namelijk 680 euro per maand. Dit is op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar.
raoufff zegt
Veels te duur voor een Chinese auto!
SimonMc zegt
Onnozelaar
frederikvc zegt
inderdaad , Chinese trop. Mijn vorige xc60 van 2015 moest na 4 jaar nieuwe motor in. Was de eerste versie met hun state of the art D4 4cil chinese motor
axietaxie zegt
@frederikvc: nog zo’n onnozelaar. Motoren komen uit de motorenfabriek in Zweden. Niks Chinees aan.
frederikvc zegt
wie is hier de onnozelaar , onnozelaar! De D4 4cil is een chinees ontwerp. als daar al wat mis mee is dan maakt het niet uit waar die gemaakt wordt. punt is dat ik destijds 50k betaald heb voor een olievreter waar ze bij volvo zelf met rode kaakjes stond bij de olieweging. ze zouden 70% tussenkomen wat voor mij 30% te weinig was. DUS EXIT VOLVO
marco22 zegt
Hahaha, Chinezen willen diesels. Gekkie!
frederikvc zegt
in 2014 wou iedereen diesel
lowlow zegt
Je weet het of je weet het niet maar men mag nooit teveel veralgemenen.
Ik ken tal van mensen met een D4 van ’15, ’16,.. die zeer tevreden zijn en geen enkel probleem ervaren.
Meer zelfs, ik rijd zelf een V90 D4 (met 250pk) sedert 3 jaar en tot nog toe geen enkel elektronisch of motor- probleem ervaren. Het zou mij sterk verbazen moest mijn auto en/of motor het deze zomer plots begeven. Maar zeg nooit nooit. Echter is de service en ‘coulance’ van Volvo best wel dik ok dus verwacht ik dat ze mij snel uit de nood helpen.
Maar ik begrijp dat jij één van de allereerste nieuwe XC60’s had dan, gebouwd in Gent met Zweedse motor normaliter. Pech kan je helaas altijd hebben, bij elk merk
pa045 zegt
@frederikvc: jij snapt er duidelijk niks van. Koop fijn een Audi. Kijken hoe je straks loopt te janken om coulance.
kennone zegt
@frederikvc: was minder gierig geweest en gewoon voor de 5cilinder D5 gegaan. Dan was die auto nu pas ingereden.😬
frederikvc zegt
is een keuze te maken, of nieuw model kiezen of einde reeks oud model… Punt is dat volvo daar in de mist is gegaan en ik ben niet alleen zoek maar op
ktm690sm zegt
@frederikvc: hier D4 met 4 ton + en geen enkel probleem. Zo kan je wel op ieder merk gaan haten…
marcomanta zegt
Gelukkig, Volvo snapt het, Kia en Hyundai zetten prijsknallers weg voor 43.000 euro, de Ionic5 is een beer van een auto, zeker voor dat geld, Volvo is nu ook met zijn XC40 in die prijklasse en formaat, dus een gewaagde tegenstander, @wouter en @willeme graag een test van beide exemplaren, ik ben erg benieuwd.
alcantara zegt
Rijdt dit nou echt lekkerder door een bocht dan bv een 1-serie? Die je voor veel minder oppikt.
garp zegt
@alcantara: aanschaf ja. Total cost of ownership? Genoeg mkb waar de prik voor onder de 10ct/kWh het stopcontact uit komt. En de laadpaaltjes staan er nog van de Outlander bijtellingsknaller.
pindakoning zegt
Bizar eigenlijk die versie met 408pk(!)
baf07 zegt
@pindakoning: en rijdt verrassend goed! Ik was sceptisch, later verbaasd
Pordon zegt
Waar ik de designtaal van Volvo op de V60 en XC60 fantastisch vindt, is dat bij de XC40 en de polestar helaas absoluut niet het geval.
vaakbenjetebang zegt
@Pordon: Dat ben ik helemaal met je eens, alhoewel ik de XC90 nog beter gelukt vind dan de XC60. De V60 is wat mij betreft echt helemaal goed. Mooie verhoudingen, herkenbaar, eenvoudige en krachtige lijnen, wielen staan er mooi onder, goede koplampen en achterlichten. Mooi kleurtje er op (dat donkerrood metallic vind ik hem goed staan), de juiste velgen uitkiezen en klaar ben je.
Joost zegt
@pordon: ook met je eens!
XC90 en -60 mogen er zijn. De 90 meer nog dan de 60. Bij de V vind ik de 60 ook mooier dan de 90.
De XC40 vind ik qua looks echt iets voor oude mensen, die graag ‘een hoge instap willen’ maar zich willen onderscheiden van de overige pensionado’s die Kia / Hyundai rijden
Pordon zegt
@ijoost: De XC90 is inderdaad ook mooi maar naar mijn smaak gewoon net een maatje te groot.
piebepost zegt
Die Polestar moet gewoon een verlagingszetje, dan zijn al die vreemde verhouding direct opgelost (check Heico). Maar ja, de mensen willen tegenwoordig hoog hè…
faalhaas zegt
Heeft de gemiddelde Nederlander 50K klaar liggen om een Volvo te kopen? Ik denk dat ik ander werk moet zoeken.
rotasaxal zegt
@faalhaas: nee hoor, blijkbaar denken ze bij Autoblog dat de gemiddelde Nederlander allemaal een lease auto heeft. Ik denk dat je de prive gekochte XC40 op 2 handen kan tellen.
rw1994 zegt
@rotasaxal: Privé zeer weinig, lease al een stuk meer, wellicht evenveel als zakelijk.
p993 zegt
@faalhaas: dat denk ik niet…maar het zou je verbazen. Spaarvarkens puilen uit na corona!!
Wat ik dan bijzonder vind is hoe sommige gezinnen toch gaan voor aanschaf nieuwe auto. Als je de sleutel in ontvangst neemt ben je de helft al kwijt.
toniominestrone zegt
@p993: Niets nieuws onder de zon! En wat die uitpuilende spaarvarken betreft, reken jezelf niet rijk, de hele Corona crisis gaat door de overheid verhaald worden op de burger.
ghini zegt
@p993: ongelofelijk idd, maar er zijn ook 200.000 mensen die 19 euro per maand betalen voor een matige fiets met een blauwe voorband…. geld moet rollen
Dieseltor zegt
@p993: Niet ieder gezin is zo op zijn centen zoals jij dat bent(aanname). Sommige willen wel eens geld uitgeven en zichzelf trakteren op een nieuwe auto.
Ik begrijp dat jij nooit een nieuwe auto zo kopen?
p993 zegt
@dieseltor: eigenlijk is dat wel waar…tenzij ik geld in overvloed had. Maar dan nog, die afschrijving joh. Voor dat geld koop ik er liever nog een mooie klassieker bij!
Ieder zijn ding, he?
Dieseltor zegt
@p993: ik sluit me volledig bij jou aan hoor. Ik koop ook niet zo gauw meer een auto nieuw. Ik heb wel eens een auto nieuw gekocht. Instant spijt en mezelf geregeld afgevraagd wat voor leuks ik tweedehands kon krijgen voor dat bedrag.
Ik heb mezelf voorgenomen om alleen een auto nieuw te kopen die ik minimaal 10 jaar houd. Tja, je begrijpt dat dat dus niet gaat gebeuren.
flutterby zegt
@faalhaas: als deze een leuke prijs krijgt via Care by Volvo (3 maanden opzegtermijn) dan ga ik het wel overwegen.
pa045 zegt
@faalhaas: gelukkig kopen mensen nog nieuw. Heb jij tenminste keus op de gebruikte markt.
faalhaas zegt
@pa045: Er zijn maar weinig gebruikte wagens die niet uit de lease komen. Wat een armoede.
pa045 zegt
@faalhaas: zo lang er nog zoveel geld naar de overheid moet, gaat de gewone Nederlander het niet lukken om een nieuwe auto te kopen.
M240i zegt
Iedereen roept hier met Chinese troep enzo, maar is dat wel zo? Volvo is inderdaad in Chinese handen (de aandelen van het concern laten we maar zeggen), maar dit betekent niet automatisch dat nu ineens de Volvo motoren door Chinezen worden ontworpen. Ik weet zelf niet hoe het precies zit, maar het lijkt mij juist dat de Chinese eigenaar zich niet zou willen bemoeien met de productie / het ontwerp, aangezien deze zich al decennialang hebben bewezen in Zweedse handen.
mashell zegt
De Chinezen kochten Volvo inderdaad om van hen te leren.
kevertje zegt
Heel wat Volvo ervaring, professioneel met een hele vloot modellen gereden en echt veel km’s. Er is één probleemgeval geweest – V60 met vreemde issues – maar de rest was extreem boord-comfort, de beste autostoelen van de markt voor lange trips en de garage echt nauwelijks gezien, tenzij voor onderhoud natuurlijk. Mijn gevoel blijft toch dat Volvo met zijn huidige ICE’s zijn oer-Zweedse karakter overeind heeft weten te houden binnen Geely, evenzeer de aandacht voor veiligheidsaspecten. Elk merk heeft z’n pech-reeksen, van VW tot Mercedes. Die wildcard trek je heel vaak met gloednieuwe modellen, reden waarom ik daar steeds een bocht omheen maak maar die V60 was nieuw en heeft wel een paar vreemde interventies en discussies meer gehad. Zij die elektrisch gaan, zitten in de eerste lichting van deze nieuwbakken oplossingen, én precies daar is de Chinese saus over al die Volvo-concepten veel groter. Alleen dat zou kan me niet kunnen bekoren. Over 5 of 10 jaar rijden we misschien +1000km met zo’n EV’s, op batterijen die ook veel langer leven zonder al dat stopcontact-hoppen. Of het ecologisch is voor wie of wat dan ook, daar geloof ik nog steeds geen bal van, maar dat is een andere discussie.
zeevink zegt
Kwaliteit van Volvo’s is afgelopen jaren echt terug gelopen. Wij rijden nu een XC40 T4 (lease). Maar als ik kijk naar mijn vorige V60 en de V70’s daarvoor kom ik echt steeds vaker kwaliteit issues tegen die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden met een langere ontwikkelingstijd en betere controles op de kwaliteitsprocessen. Dit is daardoor ook mijn laatste Volvo.
rogerzz zegt
Ik zou niet snel een Tata-auto (India weliswaar) kopen zoals Jaguar/LandRover en ook geen Volvo wat nu Chinees is, qua business-continuiteit heb je geen garanties, toekomstige reparaties/onderdelen zouden omhoog kunnen qua prijs en achteruit qua kwaliteit. Dan krijg ik toch private-equity wantrouwen dat het leeggemolken moet worden zonder investeringen. Dat Nederlanders echt zo naïef zijn om MG rotzooi te kopen vind ik al vrij bizar. Dan Volvo, als het een lease is boeit het risico je niet want die komt niet uit je eigen zak. Maar met eigen geld, ik sla over.
Wel ben ik benieuwd naar de doelgroep/koper van deze dingen. Is dat 60+ jaar met windjas, fietsendrager en caravantrekker-ambities of mogelijk 50+ ‘lekkere hippe SUV met makkelijke instap’? Worden die cijfers bijgehouden?
pomoek zegt
Mooi. Meer Electrische auto’s voor minder geld is alleen maar een goede ontwikkeling. Gek dat je deze via de dealer sneller kan krijgen dan online. Maar goed.