De jaarlijkse finishvlag heeft gezwaaid. Tijd om de balans op te maken van motorfietsen. Welk motormerk was het populairst in 2021? En welke motorfiets kreeg de gouden medaille?
Steeds populairder
Heel Nederland lijkt inmiddels met een schuin oog naar motorrijden te kijken. We schreven het natuurlijk al eerder op deze website: motorfietsen zijn niet aan te slepen. Voor het tweede jaar op rij zijn er bijna 5 procent meer nieuwe motorfietsen geregistreerd. Sinds 2008 zijn er niet zoveel motoren op naam gezet als in 2021. Toch bijzonder, aangezien ook motorfietsmerken last hebben van chiptekorten. Toch is het gelukt om groei te realiseren.
Motorrijden in coronatijd
Volgens BOVAG en RAI Vereniging komt die aanhoudende stijging vooral door de structurele behoefte aan individueel vervoer. Motorrijden blijkt in coronatijd bovendien ook leuk tijdverdrijf. Als alles dicht is, zoekt men natuurlijk naar nieuwe hobby’s. Motorrijden kan altijd, op elk gewenst moment. Boterhammen smeren, in de rugzak en hup: toeren maar!
De cijfers van 2021
Maar wat zeggen de cijfers nu? Volgens BOVAG, RAI Vereniging en dataleverancier RDC kregen er 15.377 nieuwe motorfietsen een kenteken in 2021. Dat is een plus van 4,9 procent ten opzichte van de 14.622 nieuwe exemplaren in 2020. En dat was toen ook al een stijging van dezelfde orde: +4,7 procent. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van BOVAG, RAI Vereniging en dataleverancier RDC.
Wint BMW Motorrad opnieuw?
BMW Motorrad blijkt voor het twaalfde jaar op rij marktleider. Het aantal registraties kwam uit op 2.389 , waarbij de BMW R 1250 GS wederom veruit het meest verkochte modellen is met in totaal 971 registraties. Het marktaandeel van BMW Motorrad kwam in 2021 uit op 15,58 procent. Best knap, aangezien de motormarkt zelf met 5,4 procent is gegroeid.
Kleine kanttekening
Wel een kleine kanttekening: BMW Motorrad opende op het laatste moment nog de trukendoos door in december 2021 nog 151 motorfietsen op kenteken te zetten. Dat klinkt misschien als oneerlijk, maar het is op geen enkele manier verboden. Het is tactiek. Kunnen andere merken ook doen. Zelfs autofabrikanten passen dit trucje toe. BMW Motorrad voelt inmiddels wel de hete adem van Yamaha, want de importeur van dit Japanse merk registreerde in 2021 een mooi aantal van 2.315 exemplaren, zo blijkt uit alle cijfers. Een klein verschil van slechts 74 motorfietsen.
Top 10 populairste motorfietsmerken 2021 in Nederland (RAI, BOVAG, RDC)
BMW Motorrad | 2.389 |
Yamaha | 2.315 |
Kawasaki | 2.052 |
Honda | 1.684 |
KTM | 1.318 |
Suzuki | 908 |
Harley-Davidson | 832 |
Triumph | 779 |
Piaggo | 628 |
Ducati | 555 |
Dit zijn de populairste motorfietsen van 2021
Uiteraard kijken we ook specifieker naar alle 2021-cijfers. Want van welke modellen kregen Nederlandse motorrijders het in 2021 nu echt warm? De nummer-een hebben we natuurlijk net al genoemd: de BMW R 1250 GS. Het begint zo’n beetje vanzelfsprekend te worden dat de GS op de eerste plaats staat. Op de tweede plaats eindigde de Kawasaki Z900, een naked bike, met 516 registraties. Piaggio deed in 2021 uitstekende zaken met de Vespa GTS 300: 436 stuks. De rest van de top-tien tref je hieronder. BMW Motorrad, Kawasaki, Piaggio, Yamaha en Honda maken de dienst uit. De lijst leert ons ook dat adventures, crossovers en nakeds het populairst zijn in Nederland.
Top 10 Populairste motorfietsen 2021 in Nederland (RAI, BOVAG, RDC)
1 | BMW R1250GS (inclusief Adventure) | 971 |
2 | Kawasaki Z900 | 516 |
3 | Piaggio Vespa GTS 300 | 436 |
4 | Yamaha MT-07 | 426 |
5 | Kawasaki Z650 | 338 |
6 | Honda NC750X | 334 |
7 | Yamaha XT700 Ténéré | 317 |
8 | Yamaha Tracer 900 | 301 |
9 | Kawasaki Versys 650 | 285 |
10 | Yamaha MT-09 | 281 |
Gebruikte motorfietsen blijvend populair
Ook de tweedehands motorfiets is in trek, maar qua aantallen zijn de cijfers van 2021 vrijwel gelijk aan die van 2020. Het gaat om 52.265 motorfietsen in 2021 versus 52.175 in 2020. BOVAG: “De handel in gebruikte motorfietsen tussen particulieren onderling daalde met bijna 6 procent: 135.885 tegen 144.254 een jaar eerder. Een mogelijke verklaring daarvoor is enerzijds dat particulieren vaker dan voorheen de zekerheid van de vakhandel zoeken. En anderzijds dat particulieren minder geneigd zijn hun huidige motorfiets te verkopen, omdat ze er (weer) meer gebruik van maken.”
Aantal motorfietsen in Nederland
Nederland telt op het moment van schrijven ongeveer 775.000 motorfietsen. Nog nooit waren er in Nederland zoveel motorfietsen geregistreerd. Naar verwachting houdt die groei aan, helemaal als corona de wereld de komende tijd nog in zijn greep houdt.
mmax zegt
Ligt de vraag niet iets genuanceerder? Ik denk dat als je naar populair kijkt dat je zoekt naar de meest geliefde en het meeste alom bekend? Ik heb geen cijfers of wat dan ook maar de verkopen van BMW’s zijn (heel begrijpelijk) erg hoog maar ik denk dat een dikke vette harley meer bekijks trekt, of een knalrood met carbon streetfighter V4 met een akra er onder (meer mijn straatje) het hart van velen meer snel doet kloppen dan weer een BMW GS/RT.
Heb zelf met mijn gevoel een ducati gekozen maar rijd soms ook op zo’n nieuwe BMW GS, ik snap waarom die dingen zo veel verkocht worden, er zijn gewoon nauwelijks argumenten tegen. Oh ja en dan is er natuurlijk nog het hele ding over onderhoudskosten van bepaalde merken. Zal vast ook een jammerlijk aandeel in de aankoopkeuze hebben.
mp014 zegt
@mmax: wel precies dat dus! Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij en ik die hun hart sneller klopt van Ducati Rosso met akra of termignoni 😃
dmaxim zegt
De BMW gs is gewoon een hele goede allrounder. Je kan ermee de stad in, maar ook de bergen. Dat vind ik dan ook ideaal aan het hebben van een gs. De verkoopaantallen zullen ook te maken hebben met de gunstige financieringsmogelijkheden vanuit BMW, waardoor het voor ondernemers interessant is (een motor op de zaak is fiscaal voordelig).
flatsix010 zegt
Snap het wel als je tegenwoordig in januari met een korte broek naar buiten kan.
mp014 zegt
Toch opvallend dat Nederlanders zo gek zijn op BMW (ook in de automobiel sector). Als je die R1250GS namelijk met de Ducati Multistrada 1260 vergelijkt hoeft die laatste zeker niet onder te doen. En die wordt nauwelijks verkocht?
Anyway, ik wist het wel!
Voorlopig nog maar even rond karren op m’n GTS300. Die staat ook in dit lijstje maar, in alle eerlijkheid, vind ik toch minder een “motor”.
PunicaOase zegt
@mp014: ook een seizoen op gereden. Best wel leuk en comfortabel, maar ‘echt motorrijden’ is het inderdaad niet.. Gewoon een hele snelle (en zwaardere) scooter..
mp014 zegt
@punicaoase: yep! Ben er overigens erg blij mee want zeker binnen de bebouwde kom en op b-wegen is dit een heerlijk alternatief voor een motor. Ik heel hem net wat sneller uit de garage zeg maar 🙂
PunicaOase zegt
@mp014: helemaal mee eens! Geniet ervan!
Michiel1 zegt
Ben niet zo’n motoren kenner, had leuk geweest als er plaatjes van de 10 best verkochte motoren bij stonden.
torsen zegt
@mp014: GS’en worden vaak gereden door veelrijders die door weer en wind op de tweewieler stappen.
Het argument voor directe aandrijving vs een ketting is dan vrij sterk.
mp014 zegt
@torsen: dat snap ik en is ook een zeer goed argument echter is mijn ervaring dat GS’en (en andere van dit soort “adventure bikes”) vooral gekocht worden door mensen die DENKEN dat ze veelrijders zijn die door weer en wind gaan rijden totdat ze door weer en wind rijden en dan vervolgens toch maar weer de auto (ook een Bmw?😄) nemen en de sjieke moto enkel nog af en toe in de weekenden of vakanties boven halen om een toertje Ardennen of Schwarzwald te doen.
Overigens respect als je wel een echte veelrijder bent en je regenpak gewoon aan de kapstok bij de voordeur hangt 👍🏻
torsen zegt
@mp014: Ja, kan natuurlijk ook gewoon geen zin om de ketting bij te houden zijn bij de niet veelrijders.
Maar dat kan ook op een Triumph want die heeft ook cardan aandrijving. Ik weet het ook niet.
mrbakerfield83 zegt
@torsen: De GS(A) is gewoon een van de beste allround motoren ooit gebouwd. Ideaal om rustig mee te toeren, maar ook om sportief mee te rijden ondanks z’n hoge gewicht. Daarnaast is de motor heel degelijk en kun je er veel op meenemen. Ook de niet-doorrijders willen de voordelen van de GS(A).
Svenska II zegt
Zelfde trucje dus als Volkswagen, die stond op 29 december ook nog ruim achter Kia. Beetje sjoemel cijfers dus, maar ja dat is de Duitsers niet vreemd…
frederikvc zegt
is eigenlijk wel bizar. ik heb 4 bmw motoren gehad en bij 2 van de 4 redelijk wat problemen en bij 1 ging gewoon alles stuk (r1200rt van 2005) met heel dure herstellingskosten. Leuk om mee te rijden maar 1 vd meest onbetrouwbaarste merken. Oerdegelijke boxer motor maar alles wat er rond hangt is andere zaak
PunicaOase zegt
@frederikvc: beetje hetzelfde als met hun auto’s dus.. maar het rijdt wel lekker zo’n BMW ;-)
Dutchdriftking zegt
Doet BMW al jaren, in december nog even 150 a 200 op kenteken zetten.
luchtgekoeld zegt
Ik krijg toch steeds weer een tevreden gevoel als ik dit soort lijstjes zie en mijn merken er NIET tussen staan, nl Moto Guzzi en het onterecht ondergewaardeerde Ural die tegenwoordig prima machines bouwen (met als keerzijde bijbehorende prijzen).