Hoe zou het voelen om de populairste flitspaal van België te zijn?
Waarschijnlijk koud en kil. Want door weer en wind staat de flitspaal langs de Antwerpse ring dagelijks kiekjes te nemen van hardrijders. Daarmee is deze paal de nieuwe recordhouder van België, hoezee.
Gemiddeld zegt de paal iedere vier minuten Flits! Een prettige vorm van inkomsten voor de Belgische overheid. Blijkbaar letten de Belgische automobilisten nauwelijks op, maar ook veel Nederlanders rijden op dit traject. Als je bijvoorbeeld vanuit Frankrijk via België terug naar Nederland komt heb je geheid deze flitspaal gepasseerd.
In in het eerste halfjaar van 2023 was de flitspaal goed voor maar liefst 64.444 boetes. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische verkeerspolitie opgevraagd door Gazet van Antwerpen. Een nieuw record voor onze zuiderburen, want het vorige record was in handen van een flitspaal bij de Craeybeckxtunnel. Niet geheel toevallig ook bij Antwerpen. Want daar heb je én veel verkeer én veel flitspalen. Het vorige record was goed voor 60.000 boetes in een halfjaar.
Dynamische snelheden
De reden dat de flitspaal zo’n succes is heeft te maken met het feit dat deze slim is. Op het stuk snelweg is een maximumsnelheid van 100 km/u van kracht. Tijdens drukte gaat de dynamische snelheid naar 80 km/u of 50 km/u. De flitspaal past zich daar op aan. Kortom, als jij in fileverkeer 56 km/u rijdt en op dat moment is 50 toegestaan kun je gewoon een prent op de deurmat verwachten. Dat foutje is snel gemaakt en zo heb je meteen de verklaring voor het hoge aantal boetes te pakken.
Denk daar maar eens over na. Als je vanuit België via de Antwerpse ring terug naar Nederland rijdt. De flitspaal zijn er eigenlijk twee, want er staat er eentje aan de zowel de linker- als de rechterkant van de weg. Voor een honderd procent garantie dat je geflitst wordt bij een snelheidsovertreding. Slimme jongens, die Belgen.
Foto: Belgische 992 GT3 RS via @spotcrewda op Autoblog Spots
Dutchdriftking zegt
Blijkbaar heb ik dan een aantal keer geluk gehad. Voordeel is natuurlijk wel dat de Belgen net als de Fransen braaf een kilometer voor de paal een bord zetten. Dat maakt het allemaal wat gemakkelijker.
ouwedibbes83 zegt
Daarin zijn ze heel netjes, die aankondiging dat je een flitspaal nadert. Dan heeft t veel meer met verkeersveiligheid te maken en afdwingen dat een veilige snelheid wordt gehanteerd dan wanneer er een flitser verdekt staat opgesteld.
mashell zegt
Zo’n verdekte flitser dient er voor om je leren dat je altijd en overal aan de limiet moet houden. Overigens is een verdekte flitser veiliger, bij een goed zichtbare paal heb je altijd idioten die geen idee hebben hoe snel je daar eigenlijk mag en dan maar een noodstop maken om aan de veilige kant te zijn.
tortuga zegt
Het mee aan de toegelaten snelheid aanpassen is nog niet heel lang geloof ik dus misschien wel een geluk. Je hebt al helemaal pech als je van Brussel uit komt en dan de 1ste 100km/h vlak voor de tunnel vergeet. Om dan over de ring verder te knallen om een herkansing.
Jurgen zegt
En Flitsmeister doet wonderen natuurlijk
Friez zegt
Ik gebruik liever Waze in België/Frankrijk. Flitsmeister reageert in die landen op alles wat op een camera lijkt en vind ik daarom minder betrouwbaar en enigszins irritant om te gebruiken.
Joris24 zegt
“Craeybeckxtunnel”. Ja, voordat je dat goed in je hoofd uitgesproken hebt ben je ook al een aantal kilometers in gedachten verder…
dafmaf zegt
En je kunt maar beter betalen. Mijn buurman was 3 maanden op vakantie toen de aanmaningen binnenkwamen en uiteindelijk een dagvaarding. Uiteindelijk moet hij bijna 700 euro aftikken, die boete plus 70 keer 10 procent van die boete.
tortuga zegt
Als u Belg bent. Meld u dan aan via e box. Dan komen ze via mail binnen. Dan heb je dat niet meer voor.
Design_Driven zegt
Ja ik wacht ook….precies die ook, Was met de XK rustig aan het cruisen van het VK op weg naar NL op de ringweg Antwerpen. Ik heb er gewoond dus ken het klappen van de zweep. Ik gaf ruimte aan invoegend verkeer maar wilde ook zelf er af om ‘goedkoop’te taken en ze lieten me er niet tussen (lekker dankbaar) dus even een dot gas en…. flits.
Dat was al een paar weken geleden maar ja ik woon in het VK dus kan even duren. Nog niks gezien.
royaledeluxe zegt
Kan ook zijn dat je gewoon niets krijgt. Een groot deel van de boetes worden niet geïnd omdat er niet genoeg werkvolk is om dat gedaan te krijgen. Dat is dan ook weer typisch Belgisch.
driver79 zegt
Alleen die foto is in Duitsland, met 2 Porsches op Belgisch kenteken. In België heet de metro gewoon metro met een grote M. Niet u bahn
flyerbunch zegt
In de zomer doet men er meestal nog een schepje bovenop want op het viaduct ter hoogte van die flitspaal zet men nog een mobiele flitser die je al bijna van een kilometer ziet aankomen. Dit is zodra je uit de flauwe bocht komt sjezen naar het rechte stuk naar de flitspaal ter hoogte van Berchem station waar men hier dus over spreekt. Je ziet de flitspaal wel, maar wanneer je dus last minute afremt ben je dus eventueel al de sjaak ivm die mobiele flitser die je aan de voorkant pakt. Let op, men heeft ondertussen ook al ff de correctie gemaakt en marges verkleind bij alle andere flitsers op de snelweg van pas bij 140 te flitsen naar 129km/u. Waze helpt..