Gevalletje tafellaken en servet.
Elektrische auto’s zijn helemaal ‘hot’. In sommige situaties is dat vanwege gunstige bijtellingstarieven. Of in andere gevallen omdat werkgevers eisen dat hun werknemers in auto’s rijden zonder uitstoot. Sowieso, in alle gevallen kun je discussiëren over de vorm in verhouding tot de inhoud.
StreetScooter
Een van de initiatieven die echt zoden aan de dijk zette, was de StreetScooter Work van DHL. Dit is een kleine koeriersmobiel die in de wereld is gezet met voornamelijk één doel: veel kilometers in stedelijke gebieden. Dat is natuurlijk het gebied waar elektrische auto’s excelleren.
Populairste EV
De auto mag met recht een succesje genoemd worden, want de auto was nog niet zo heel erg lang geleden nog de populairste EV. Natuurlijk is die titel hoogst discutabel. In september van 2018 was het de populairste EV in Duitsland. De StreetScooter Work verkocht beter dan auto’s als de e-Golf, Nissan Leaf of Renault Zoe. Dat is op zich erg knap.
Grote orders
Nu is het wel zo dat met dit soort bedrijfswagens dat ze gebouwd en geleverd worden in grote orders. Waarschijnlijk zijn de orders opgedroogd, want men gaat stoppen met de productie van de StreetScooter Work. Dat meldt Electrive.
Open Source
De StreetScooter was een zogenaamd ‘Open Source’ project. Meer dan 50 bedrijven hielpen mee aan de ontwikkeling van de compacte bestelauto. Naar het schijnt werden er enorme verliezen geleden met het project. Het was een typisch geval van ’tussen tafellaken en servet’. Als je kijkt naar de aantallen, ging het helemaal niet onaardig.
Schaalvergroting
Het probleem zat ‘m in de schaalvergroting. Om door te kunnen pakken moest het project nog serieuzer worden. Aangezien van de 50 partners geen grote autofabrikant meedoet om deze voor zijn rekening te nemen, houdt DHL het voor gezien. Althans, met verdere productie ervan. De auto’s zullen wel degelijk in de vloot blijven rondrijden. Om een idee te krijgen: DHL heeft op het moment 15.000 van die kekke StreetScooters in gebruik. Het gaat hier overigens strikt om de StreetScooter van DHL. Er is ook een StreetScooter Work XL, die wel in samenwerking met een grote partij wordt gebouwd: Ford. Daarover is nog geen uitsluitsel gegeven.
koeberg zegt
De verhouding tussen laadruimte en cabine lijkt helemaal scheef te zijn en niet in voordeel van de laadruimte. Het lijkt me geen praktische bedrijfsauto. Maar goed, ik heb geen verstand van bedrijfsauto’s.
Dutchdriftking zegt
@koeberg: Inderdaad, en daarom zou een samenwerking (zoals deze nu met Ford komt) de doorslag moeten gaan geven. Alle walmende koeriers in een elektrische bus lijkt mij een serieus goed idee.
lekbak zegt
@koeberg: volgens mij is maximale laadruimte hier niet het doel. Dit is veiliger, stabieler, makkelijker (en dus goedkoper) en het is waarschijnlijk toch wel ruim genoeg achterin. Dat de auto wat langer is zal niet zoveel verschil maken in de stad, de hoek die de voorwielen kunnen maken is belangrijker en die hebben nu wel meer ruimte.
Robert zegt
Ik woon dichtbij een DC van DHL, dus zie ze regelmatig rijden. Voor het doel waarvoor ze nu worden ingezet, zouden ze misschien eens kunnen informeren bij Picnic? Die lijken me net ff wat efficiënter om te gaan met ruimte en laadvermogen. Alhoewel die misschien wat sneller omvallen….
tenaci zegt
@RRRobert: die zijn inderdaad best hoog en smaal. Maar ondanks dat ze vol gestapeld zijn met zware kratten vallen ze weinig om. Als ze dat al doen lijkt het me eerder verband houden met het feit dat er knulletjes van 18 in rondscheuren met 0 rijervaring. Lijkt me dus dat ze dan ook prima ingezet kunnen worden om pakketjes mee te rijden met wat meer ervaren bestuurders achter het stuur.
hdboef zegt
@tenaci: de range van die dingen is vol geladen maar zo’n 50 km. Prima voor picnic met een DC in zo’n beetje elke stad, maar voor ren dhl niet handig. Ook gaan ze maar 45.
stephane8200 zegt
Marketing directeur van DHL ging hem even parkeren. Zit blijkbaar geen camera of sensor op want hij reed zo zijn “reserved parking” bordje omver.
Tot grote hilariteit van de warehouse medewerkers.
henkp1 zegt
Ze hadden toch ook/beter met Nissan of Renault in zee kunnen gaan. Die hebben goede standaard EV bestellers in hun showrooms staan.
lekbak zegt
@henkp1: dit is veel efficiënter werken voor een pakketdienst. Je kunt zo aan de zijkant de deur openen en op hoogte het juiste pakketje pakken. Dat is 10x makkelijker en sneller dan op je knieën achterin een kangoo kruipen. Bezorgers rijden niet voor niks bijna altijd in grote bussen met stahoogte.
Miljoenen keer 20 seconden is best wat geld natuurlijk. En dan heb je ook nog het ergonomische aspect waarmee je kosten bespaart.
fanboy zegt
Ja ik vraag me af of dit nou echt goedkoper is gebleken dan zo’n Renault of Nissan busje.