Een populaire Youtuber met meer dan een miljoen abonnees is gestorven terwijl hij zijn Kawa tot de max pushte.
Youtube bestaat nu bijna twintig jaar en is in die tijd uitgegroeid tot een platform wat ons versteld laat staan van wat er in de wereld allemaal mogelijk is. Media is gedemocratiseerd en iedereen kan journalistje spelen. Van kattenvideo’s tot hele enge propaganda en alles wat er tussen zit, je vindt het allemaal op de website voor video’s. Voor veel mensen is het zelfs een manier geworden om een ‘beroep’ te hebben. Zij vermaken ons met gave avonturen, gekke stunts of epische skills.
Zoals met alles, kan het ook allemaal een beetje te ver gaan op zoek naar kliks. Dat is andermaal gebleken met de dood van Youtuber Pro Rider 1000. Deze Indiase jongeman van 25 is namelijk overleden toen hij zijn Kawasaki richting de 300 kilometer per uur trachtte te vlammen op de openbare Indiase weg.
Met een snelheid die vermoedelijk inderdaad dichtbij de ‘driehonderd’ zal hebben gelegen, heeft Agastay Chauhan, zoals Pro Rider 1000 echt heette, een bermscheiding geraakt. Naar verluidt zijn er daadwerkelijk live beelden van de crash. Maar die hebben we zelf niet bekeken. Je kan je wel een redelijke voorstelling maken van wat er gebeurt bij zo’n klapper. Hieronder kan je wel zien dat de video’s meestal al een ‘randje’ hadden.
De dood van de jonge Kawa-rijder heeft uiteraard weer de nodige discussie aangezwengeld. Pro Rider 1000 kreeg vooral kliks en likes vanwege zijn gevaarlijke gedrag en stimuleerde dat ook zelf. ‘Geef me 10.000 duimpjes omhoog en ik tik de limiter aan in de vijfde versnelling’ en dat soort werk. In het grote India (en de wereldwijde wereld) was het kennelijk voldoende voor ruim een miljoen volgers.
Die volgers moeten echter nu uitwijken naar de volgende waaghals. Op verschillende media is er in comments niet veel medelijden waarneembaar voor Agustay. Met zijn gedrag bracht hij immers niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar. Maar goed, wij oordelen niet zo snel bij autoblog. Tenzij het om milieugekkies gaat. Hoe dan ook is het een tragedie dat er weer een jong leven verloren is gegaan. Waarvan akte.
Edge zegt
Ik heb er ook geen medelijden mee. Sterker nog, ik ben allang blij om te lezen dat het een eenzijdig ongeluk lijkt te zijn. Je moet er niet aan denken dat onschuldige medeweggebruikers iets overkomt omdat zo’n idioot denkt dat ‘ie wel even 300km/u kan rijden op de openbare weg.
Autokenner zegt
300 met een kawa. Stalen ballen nodig dat wel. Ik zou het wel willen aantikken die 300km, maar sommige mensen hebben verstand genoeg om het bij een droom te houden.
dromedaris zegt
Mijn snelste was 278 op een recht lang leeg stuk in de Antwerpse haven op een zonnige zondagmiddag. De weg liep op het een einde lichtjes omhoog (ik schat zo’n 2-3% helling), 150m verder was een onvergeeflijke 90°-bocht. Nog nooit zo hard moeten remmen. Daarna nooit meer zo snel gereden, schrik gepakt.
tortuga zegt
Eeeh dat is exact zelfde snelheid dat ik heb gedaan! Teller weliswaar, maar ook de limiet.
brammetjedeb zegt
Je had ook eerst met een fietsje over het circuit moeten rijden, hè…
MrSkyline zegt
Lame… Ik reed laatst nog 300, het kon nog harder, maar het einde van de startbaan kwam in zicht dus toen zijn we opgestegen.
werf76 zegt
Stap lekker in de TGV ofzo
KEV9 zegt
Mijn zusje rijdt een Duc Pag v4 en in de zomermaanden als het mooi weer is is zij regelmatig op de autobahnen te vinden om 300+ km/u te rijden. Iets dat je met dat apparaat in no time rijdt
MaartenD zegt
Nul medelijden met dit mannetje
hondafiel zegt
Wanneer mijn motor als een gp motor wordt onderhouden en staat in een steriele garage dan zou ik wel een poging willen wagen op een lang en breed recht stuk.
kniesoor zegt
Die nam “live fast, die young” wel erg letterlijk . . .
polpol33 zegt
The Darwin Award goes to….!
Visje66 zegt
Prima uitkomst, weer zo’n klap mongool van deze aardbodem verdwenen. Medelijden met eventuele familie/vrienden die afscheid moeten nemen van hem met een dichte kist.
supertjeduc zegt
Die kentekenplaat voorop in India , geen gezicht
harrie zegt
Extra downforce jonguh
HZW zegt
Dat heb ik mijn altijd afgevraagd, waarom auto’s wel een kentekenplaat voorop moeten hebben en een motorfiets/brommer/scooter/brommobiel niet.
timberleek zegt
Er mist een frontaal oppervlak voor een kentekenplaat.
Dan krijg je zo’n contraptie als dit. Of (wat ze ooit onderzocht hebben) een dwarsgeplaatste plaat op het spatbord. Maar beide opties geven juist kans op letsel bij een aanrijding.
Een sticker zou beter werken voor motoren met een kuipje. Maar voor nakeds werkt dat al niet. Bovenop een spatbord kan in principe wel, maar de leesbaarheid is nul. En stickers zijn ongewenst door de fraudegevoeligheid.
Ivm de relatief beperkte aantallen (en beperkte problemen aan het ontbreken van een voor plaat) is een compleet nieuw systeem op te tuigen voor motorfietsen niet wenselijk.
Auto’s zijn groot genoeg voor een plaat en al lang genoeg, universeel genoeg voor een semi-universeel Europees systeem
flyerbunch zegt
Tja, als je leest dat hij enkel voor de clicks en likes leefde moest het er blijkbaar dus ooit van komen. Tragisch, maar ook geen medelijden.
pivavar zegt
1 van.de 400 verkeersdoden in India vandaag. Maar deze haalt wel Autoblog. Voor wat het waard is.
kniesoor zegt
Niet alle 400 hadden een JijBuis-kanaal met een meloen volgers . . .
Onehp zegt
300km/h op de openbare weg in Indië is ongeveer even doordacht als 600km/h in Nederland…
chefturbo zegt
Na één fimpje weet je dat dit echt een vies mannetje was. Constant stop motion bij jonge meisjes. Geen medelijden mee.
brammetjedeb zegt
Waar kan ik hem liken?
tmon zegt
Play stupid games, win stupid prizes…
Sneu voor de nabestaanden, maarja…
hotze zegt
Er blijven genoeg van z’n landgenoten over.
koeberg zegt
> Hoe dan ook is het een tragedie dat er weer een jong leven verloren is gegaan.
Nee hoor. Fijn dat het een eenzijdig ongeluk betrof.
hotze zegt
Een belevenis om je in India te (laten) rijden. Ze zijn behoorlijk gestoord en met het geloof in karma lijkt het ze weinig te deren als ze in een volgend leven weer verder gaan toeren. Ze zijn echter ook wel sociaal op een bepaalde manier; inhalen terwijl dat echt niet kan: de tegenligger remt dan voor je af. Dat zie ik ze in ons land niet snel doen.
alcantara zegt
Ik geef dan vaak nog even gas bij om zodat het maar nét goed gaat en de inhaler nog wat angstiger te maken.
hotze zegt
Zal voor je duimen dat dit goed blijft gaan en je niet een keer er frontaal op knalt.
kniesoor zegt
@hotze : Ghe ghe ghe, inderdaad een mooie (en behoorlijk precieze) beschrijving van de insteek waarmee de gemiddelde Indiase bestuurder over de weg dendert. ‘Volstrekt onverantwoord’ dekt de lading het best. Heb omdat ik niét in karma en meerdere levens geloof meermaals zo’n kamikazepiloot tot rustiger rijden gemaand. Anders had ik gegarandeerd ook al een tuintje op m’n buik gehad.
hotze zegt
Bidden maar dat je zo’n rit overleeft 😂
Nog een voorbeeldje; tijdens een busrit over de snelweg doemde een eettent op aan de andere kant van de weg. Om daar te komen reed de bus door een “gat” in de vangrail en ging daarna verder over de vluchtstrook tegen het andere verkeer in tot de tent was bereikt.