En ze waren al zo zuinig…
Zorgelijke toestanden voor de Zuid-Duitse autofabrikanten Audi en Porsche. Er is een terugroepactie op touw gezet om 241.000 Audi’s en 51.000 Porsche terug te roepen. Dat is afgelopen vrijdag gemeld op de website van de NHTSA (National Highway Traffic Safety Adminstration). Bij Audi gaat het om een uitbreiding van de 143.000 exemplaren die al terug geroepen waren in oktober van vorig jaar. Voor Porsche is deze situatie nieuw. Dat is op zich niet zo vreemd, want het gaat om een auto die Audi roots heeft.
Audi zegt bezig te zijn met een doorlopend onderzoek waarbij het noodzakelijk was de auto’s terug te roepen voor een fix. Het probleem met de auto’s betreft de brandstofpomp waar ongewenste barsten zorgen voor lekkage. Het is niet duidelijk of er al ongelukken door zijn ontstaan.
Het gaat om de volgende auto’s
- Audi Q5 (8R, 2015 – 2017)
- Audi Q7 (4L, 2013 – 2015)
- Porsche Macan (95C, 2015 – 2017)
Het onderzoek van afgelopen October ging om de Audi Q7 (2007 – 2012) en de Audi Q5 (2009 – 2012). Waarschijnlijk met hetzelfde probleem. Volgens het rapport wordt er gekeken of zich er barsten vertonen in de brandstofpomp.
Volgens het rapport lijkt het alsof alle brandstofpompen gewoon vervangen gaan worden. Als we naar bovenstaande screenshot kijken schatten ze zelf ook in dat 100% van de auto’s te maken hebben met dit defect. Of het probleem zich ook voordoet bij Nederlandse exemplaren is vooralsnog niet bekend. 2017 leek een ’terugroep-actie-arm’ jaar, maar BMW, Maserati en Mercedes hebben dit jaar al eerder dergelijke acties op touw gezet. (via: Forbes)
jaspervdwinden zegt
Ach, dat kan er ook nog wel bij…
postzegel zegt
Een brandstofpomp lijkt mij een redelijk generiek onderdeel. Dat eerder bij de toegepaste motor hoort, dan bij het specifieke model.
Lijkt mij dan ook aannemelijk dat bijvoorbeeld de plaatsing in het model invloed moet hebben binnen het defect (dicht bij uitlaat dus warm, uitdroging van plastics en daardoor barsten?
Kan mij niet voorstellen dat de betroffen pomp niet gewoon bij Bosch van ’t schap komt en dus ook in veel andere VAG modellen wordt gebruikt (waarin de zelfde motoren liggen).
mashell zegt
@postzegel: ik kan me niet voorstellen dat benzine en diesel motoren dezelfde pomp hebben. En ook niet dat kleinere motoren niet een kleinere pomp hebben. Daar waar geld te besparen is gebeurt dat immers ook in de autoindustrie.
postzegel zegt
@mashell: precies. Besparen doe je ook door massaproductie. En dus lijkt het mij dat de betroffen pomp in veel meer auto’s zal zijn toegepast dan enkel deze drie. Tenzij enkel deze drie auto’s met een specifiek blok zijn uitgerust dat je niet terugvind in andere auto’s van de VAG groep ( wat ik mij bijna niet kan voorstellen).
lekbak zegt
Dus dan betaal je 50% meer omdat je dan premium premium hebt en dan gaat dat ding stuk op het zelfde onderdeel als die pauperige premium bak…
bofkont zegt
@lekbak: Je username doet wel eer aan in dit topic ;)
Wees blij dat ze een terug roep actie doen.
Elk merk heeft er mee te maken.
bofkont zegt
@lekbak: Elk merk heeft zijn terug roep acties.
super zegt
@bofkont:
bij een “premium” merk horen “premium” eisen aan toeleveranciers, en “premium” toezicht op de door toeleverenciers geleverde zooi.
bofkont zegt
@super: Er zal nu toch wel een verbeterde versie geplaatst worden, ik zie het probleem niet.
Wordt keurig netjes opgelost zo.
lincoln zegt
@bofkont:
Alleen in de niet corrupte gebieden zullen ze iets moeten ondernemen ..
De apenlandjes kan je gewoon inferieure rotzooi blijven verhuren ..
oemplus zegt
@super: Zit gewoon een Bosch pomp in, wat een degelijk merk is, dus wat wil je hiermee zeggen? Elk merk heeft mankementen. Dit word iig netjes opgelost.
lincoln zegt
@oemplus:
Onzin ..
Er is nog helemaal nix opgelost ..
En VAG kenende gaat dat niet gebeuren ook ..
bofkont zegt
@lincoln: Onzin , de terug roep actie lost het probleem gewoon netjes op.
super zegt
@oemplus:
Dat fouten van een onderaannemer de producent zelf aangerekend kunnen worden.
lincoln zegt
@super:
Monteren = accepteren ..
Zo simpel is het ..
lincoln zegt
@lekbak:
De Europese versies zijn wel helemaal in orde ..
( Bij gebrek aan NHTSA ) ..
jannemaneke zegt
Op welke motorisaties gaat dit dan? Enkel benzinemotoren?
Dutchdriftking zegt
Dat zal je merken met een verbruik van 1 op 5…
boomhauwer zegt
Wordt het eens geen tijd dat we die Amerikaanse bakken eens gaan onderzoeken in Europa…
lincoln zegt
@boomhauwer:
We hebben “onderzoekers” en “onderzoeksbureaus” in overvloed iig ..
Maar ga je gang zou ik zeggen ..
super zegt
@boomhauwer:
welke amerikaanse bakken precies? die ene verdwaalde cadillac misschien? nou, leef je uit.
mashell zegt
@super: zijn er naast de Mustang eigenlijk nog Amerikaanse wagens op een normale manier te krijgen? Die aso-zzp-hoveniers-pickups gaan allemaal via de grijze import.
lincoln zegt
@mashell:
Tesla .. maar die hebben lekkages aardig onder controlle ..
Rob zegt
@boomhauwer:
Goed plan!
Welke van de twee verkochte Mustangs wil je onderzoeken?
e36thuglife zegt
Oh shit man benzine zweten is nooit fijn als je even een jonko rookt naast je waggi. Wel goed trouwens dat er bij staat dat het ongewenste barsten zijn, want anders stigmatiseer je de gewenste barsten in je brandstofpomp.
monsieurleloure zegt
Voorsprong door techniek…
kempenaer zegt
Autofabrikanten? Het is gewoon één autofabrikant: VW.
In dit geval zijn de afdelingen luxeVW (Audi) en sportVW (Porsche) betrokken.
Een sportVW Macan is feitelijk een gerebadgede luxeVW Q5. Niet zo gek dus dat ze op dezelfde zaken kapot lopen.
VW: “een pakketje schroot met een dun laagje chroom”.
Een mooie pakkende nieuwe slogan voor het sjoemelconglomeraat.
FieRo zegt
Intussen tikt Kimi Max eraf. F it !
granlusso zegt
Hoort dit ook bij het praktijkverbruik? ;)
MercMeister zegt
Beetje SUV verhaal dit.
cossiekiller zegt
Audi, olie, benzine… Allemaal één pot nat.
stropdas zegt
Wereldwijd teruggeroepen behalve in NL vanwege PON die zegt dat er bij problemen alles een uniek losstaand geval is en je lekker premium mag dokken zeker.