Waarom wordt een van de populairdere Skoda’s gecancelled? Is de Fabia niet ‘woke’ genoeg?
Het is een bijzondere klasse, dat van de B-segment stationwagon. Normaal gesproken zie je ze voornamelijk op basis van C- en D-segment-auto’s. Je rijdt een B-segment auto vaak omdat je een compacte auto zoekt, niet zozeer een ruime.
Maar als je een gezinsauto zoekt met twee kleine kinderen en een hoop accessoires van Zwitsel, Pampers en Beezteez dan is zo’n compacte stationwagon ideaal. Voor de petrolhead zijn er soms zelfs snelle versies van geweest. Denk aan de Peugeot 207 RC SW of de Skoda Fabia vRS Combi.
Kleine Combi
Over die Skoda gesproken, dat was een van de laatste mohikanen in dit niet bepaald masculiene segment. Er is ondertussen een nieuwe Skoda Fabia gearriveerd, voorlopig alleen als hatchback. Volgens Thomas Schäfer zal het daar ook blij blijven. Dat meldt het Tsjechische ‘Auto‘. Schäfer is de CEO van Skoda, dus hij heeft er een beetje inspraak in.
Volgens Schäfer heeft het allemaal te maken met de Euro7-emissie-eisen. Het wordt telkens lastiger om auto’s met verbrandingsmotoren eraan te laten voldoen. De enige manier is elektrificatie, eigenlijk. Denk aan 48V milde hybrides, hybrides en PHEV’s. Het probleem is dat die techniek toepassen erg duur is. Dus dat doe je liever bij een model waar wat marge op zit.
Populaire Skoda exit
Daarnaast moet Skoda zich meer geen focussen op elektrische auto’s. Alle tijd, geld en moeite wordt dus daarop gericht. Er is dus geen ruimte voor aparte uitvoeringen met verbrandingsmotoren van bestaande modellen, zoals de Fabia Combi. Dit model wordt gecanceld.
De Fabia Combi stond aanvankelijk wél op de planning. Sterker nog, de compacte station was al bevestigd door Skoda. Toen leek het nog logisch. Want waar veel merken beperkt succesvol waren met kleine stations, was de Fabia Combi een groot succes. Van de vorige generatie was namelijk bijna 35% een stationwagon.
Overigens is er nog wel een praktisch alternatief, voor mensen die de Skoda Fabia vijfdeurs iets te klein vinden. Er is natuurlijk ook een Skoda Kamiq. Deze is wel krapper, duurder en onzuiniger dan de Fabia Combi was.
Johanneke zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom zo’n auto waar je 1 op 20 mee kan rijden niet door de euro 7 normen kan komen, maar een crossover die 1 op 15 rijdt wel?
faalhaas zegt
@Johanneke: Omdat de crossover marges in de uitlaatpijp heeft.
vaakbenjetebang zegt
@4g63: Omdat het absolute verbruik werkelijk niets te maken heeft met de samenstelling van de uitlaatgassen.
Pavla zegt
ok, prima, maar het is niet alsof er zuiniger of andere motoren in zo’n VW crossover liggen. Het antwoord zit ‘m er denk in dat zo’n crossover makkelijker te elektrificeren is (want hoger en dus meer ruimte voor batterijen in de bodem), daarmee wordt de uitstoot van het model gemiddeld lager. Plus dat de marges van een crossover hoger zijn waardoor de meerkosten van elektrificatie het waard zijn.
r3fl3x zegt
Staat me bij dat het frontaal oppervlak uitmaakt. CO2 tax = factor x verbruik / oppervlak. Of iets in die richting.
marcomanta zegt
@Johanneke: omdat het VW motoren zijn, slechte reputatie.
Richmond zegt
@Johanneke: er is niet gezegd dat hij niet aan de euro7 voldoet. Alleen dat het duur is en de marge op de sw laag is
r3fl3x zegt
Krapper, duurder en onzuiniger, dat moet een crossover zijn
monsieurleloure zegt
Ik zal er geen traan om laten….
pindakoning zegt
@monsieurleloure: ik ook niet, maar er zijn veel jonge gezinnen waar dit juist een ideale auto voor was. Goed geprijsd en net genoeg ruimte. Al dan niet private lease. Maarja niet genoeg marge..
st33fie zegt
@monsieurleloure: nou inderdaad, het straatbeeld kan er alleen maar van opknappen. Wat een valsch lelijk hok is dat zeg.
kevertje zegt
We mogen stilaan stellen dat de VAG-groep in zowat elk segment gewoonweg teveel modellen mét overlap heeft. Idemdito Stellantis. Dit soort van ‘micro-diversificatie’ en concurrentie is op termijn niet vol te houden en bij het minste vleugje crisis ga je wat zien gebeuren. Bovendien, het laatste waar elk door kosten en onzekerheid gepijnigd gezin dan geld zal in stoppen is in het dure elektrisch speelgoed, de natte droom van onze green deal EU-fanaten.
O plaat zegt
Ik voorspel dit ook al jaren, VAG met hun niche’s binnen een niche in een niche merk zal vanaf de auto verkoop daalt in elkaar vallen als een kaartenhuis. Het zelfde zagen we bij GM eerst deed elk merk zijn ding, dan na de olie crisis bouwde elk merk de zelfde wagens met een andere grille en embleem wat VAG nu doet. Vanaf die verkoop stopt kunnen ze niets anders dan merken schrappen wat het imago van het brand on herstelbaar zal beschadigen. Stellantis is een verzameling van onverkoopbare merken die dan maar een team vormt om op te kunnen tegen de grote spelers. Nash, Hudston en Kaiser-Jeep probeerden dit ooit ook met het auto merk AMC. Dat jaar na jaar slechter verkocht tot ze op de fles gingen en Chrysler enkel het winstgevende Jeep gedeelte van AMC overnam.
marcomanta zegt
@shiva: klopt helemaal.
r3fl3x zegt
Een door kosten en onzekerheid gepeinigd gezin kan sowieso beter geen nieuwe auto kopen maar tweedehands. Scheelt een hoop afschrijving.
rogerzz zegt
Mwah Mercedes heeft aan 3 letters ook niet genoeg inmiddels lijkt het. De A/B/C/E/G/SLK-klasses van vroeger is tegenwoordig is CLA/CLG/CLC/EQC/GLC/GLB etcetera etcetera. Bij SUV hebben ze 11 modellen!
Overigens zitten VAG-auto’s redelijk modulair in elkaar, dus het onderstel en motor wordt flink verdeeld onder meerdere merken en modellen. Uiteindelijk is het ook maar een Lego-doos van bestaande spullen.
soundgarden zegt
En er even helemaal aan voorbij gaan dat de Scala dit paardje mag gaan trekken.. lekker onderzoek gedaan ook mannen! Not
ar156sw zegt
@soundgarden: Dat was ook mijn eerste gedachte… die twee naast elkaar laten bestaan zou best vreemd zijn.
Stefje zegt
Ik zou het ook op Euro7 geven als je het eigenlijk gewoon doet omdat je liever wat meer Porsche’s en Lamborghini’s produceert met de vrijkomende chips. Klinkt toch net wat minder hebberig ;)
Specht zegt
Skoda leert niet van de fouten van andere merken, het schrappen van een model geeft geen enkele garantie dat de klant vervolgens ook binnen het merk iets anders kiest. FCA groep was daar een prima voorbeeld van.