Er zelfs een sportieve Autech-versie!
Vroeger zag je ze geregeld in Nederland rijden, de Nissan Serena. Het was een soort bedrijfswagen/busje met een bijzondere technische layout. Je zat als het ware (half) óp de motor, die zich op de vooras bevond. De aandrijving ging naar de achterwielen.
Met die configuratie was de Nissan Serena (C23) bijna een auto met middenmotor en achterwielaandrijving. Overigens was Nissan niet de enige, er waren meer busjes in die tijd met een bijzondere layout. Dat geldt ook voor MPV’s uit die tijd, denk maar aan de Toyota Previa van de eerste generatie. Die had zijn motor daadwerkelijk in het midden liggen, vlak voor de achteras.
Inmiddels zijn we vijf generaties verder en er is nog steeds een Nissan Serena. Deze is leverbaar voor de thuismarkt (Japan), alsmede Maleisië, Indonesië, Singapore en Hong Kong. De Serena (modelcode ‘C27’) heeft het motorblok nu verder naar voren liggen en drijft zoals gewoonlijk de voorwielen aan. Op zich geen slechte configuratie, want op die manier komt er een enorme hoeveelheid ruimte te voorschijn. Het huidige model gaat al weer mee sinds 2016, dus de hoogste tijd voor een opfrisbeurt.
De Nissan Serena krijft een nieuw front met gigantische grille. De verlichting wordt verzorgd door adaptieve LEDs. Ook de bumpers, kleuren, velgen, en achterlichten zijn helemaal nieuw, evenals een voorspoiler. Over kleuren gesproken, je kan de Serena nu bestellen in ‘Sunrise Orange’ en deze combineren met een Diamond Black dak. Ook is er een ‘Autech Version’. Dat zijn in dit geval extra sportief aangeklede versies met dikkere bumpers, skirts en lichtmetalen velgen. Stiekem ziet het er veel cooler uit dan de zoveelste XC90 met R-Design pakket, maar daarover zullen de meningen ongetwijfeld verschillen.
In het interieur is het een en ander ook strakgetrokken. Denk aan wat nieuwe materialen en bekledingen. Het gaat natuurlijk om de hoeveelheid ruimte die deze achtzitter biedt: die blijft onveranderd. Geen probleem, de Serena is gigantisch. Er zijn drie motoren leverbaar. Een gewone 2.0 viercilinder met voorwielaandrijving. Dan is er een 2.0 S-Hybrid die assistentie krijgt van een elektromotor. Deze kun je krijgen met zowel voor- als vierwielaandrijving. Als laatste is er een Serena ‘e-Power’, eveneens een hybride, waarbij de 1.2 driecilinder fungeert als aggregaat en een elektromotor aandrijft. Een beetje wat de heren van TopGear hadden bedacht met de Geoff Eagle i-Thrust Hammerhead.
toyotafortuner zegt
Zo in t blauw en als Autech version is t wel een strak ding! Ik zou wel t zwarte dak achterwege laten
baklava zegt
Ziet er goed uit! Alleen vraag ik me af hoeveel Renault meuk er in zit.
willeme zegt
@baklava: Wat is er nu in hemelsnaam mis met Renault techniek? Op wat natte tosti’s in 2002 en 2003 na is het redelijk voor elkaar. Zeker als je kijkt wat je ervoor betaald, is het toch dikke prima? :-D
baklava zegt
@willeme: Nissan is enorm achteruit gegaan sinds ze samenwerken met Renault
potjak zegt
@baklava: het is eerder andersom getuige de Formule 1 auto’s van Renault.
willeme zegt
@baklava: Ja en nee. Nissan ging enorm slecht in de jaren ’90. Ja, de auto’s waren betrouwbaar. Maar in technisch opzicht was alles véél te omslachtig met enorm veel platforms, motoren en dergelijke. En laten we het design niet vergeten. De synergie met Renault heeft Nissan ook heel erg veel goed gedaan. Sinds de samenwerking met Renault roesten Nissans aanzienlijk minder, dus dat is in elk geval positief :-D
baklava zegt
@willeme: dat is idd wel positief. Maar ze zijn over het algemeen minder betrouwbaar hoor ik van monteurs
rufctr01 zegt
@baklava: een auto vergelijken van 20 jaar geleden met nu is niet reëel! Er zit nu veel meer techniek in…
Duitse degelijkheid bestaat hierdoor niet meer en de Franse slag ook niet meer. Renault maakt hele goede auto’s, maar er zijn veel mensen die nog in 1973 leven als het om Franse ellende gaat en dat je met een Franse auto elke week bij de garage staat. Ik heb Duits en Frans gereden, de Franse merken hebben mij nooit laten staan, de Duitse merken wel, stuk voor stuk.
elemento zegt
@rufctr01: iedereen moet een beetje geluk hebben. Als men aantal km en aamtal.jaren in dienst hebben blijkt wel.duitsers in het algemeen beter doen.
rufctr01 zegt
@elemento: waarom zie ik dan nog heel veel 206-jes rijden van 20 jaar oud en amper Polo’s van 20 jaar oud? Om maar even een voorbeeld te noemen!
lekbak zegt
@rufctr01: omdat die 206 een leuk karretje is en de polo het toppunt van anoniem. Ze rijden beide nog heel veel rond maar jij ziet alleen de Peugeot.
amersfoorter zegt
@rufctr01: jaja blabla
vondick zegt
@amersfoorter: jij moet weg
rufctr01 zegt
@amersfoorter: hoezo jaja blabla??♂️
Weet jij mijn ervaring beter dan ik? Pannenkoek!
elemento zegt
@baklava: nissan had beter met toyota kunnen werken
creaminator zegt
@willeme: Dat het zakelijk verstandig was om met Renault samen te werken was gezien Nissan’s situatie zo goed als noodzaak. Maar de auto’s zijn er op technisch vlak toch wel heel erg op achteruit gegaan. Zelfs auto’s die al in productie waren (bijv. de Micra). Maar wat is er mis met het design van Nissan in de jaren 90? 240SX, 200SX, 300ZX, Skyline, Maxima, President, en zelfs de Sunny, NX, Patrol en de Primera zijn t.o.v. de prijsvechter concurrenten toch best aardig gelijnd.
vondick zegt
@creaminator: ze zijn er op vooruit gegaan. Dankzij Renault is de GT-R zo ontzettend goed geworden, door hun kennis over de racerij.
creaminator zegt
@vondick: Renault heeft Nissan race kennis bijgebracht; tijd voor een boekje geschiedenis misschien?
vondick zegt
@creaminator: zoek jij dat eens even uit idd
toyotafortuner zegt
@baklava: qua motoren iig niets. De 2.0 is in Indonesië bekend van de X-Trail en de 1.2 (zonder hybride hulp) van oa de Datsun Go en Go
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: Go Plus. Plustekens doen t niet in de android app
Dutchdriftking zegt
De Aziaten zullen hem vol plakken met lampjes en er gek op zijn…
vonklausenburg zegt
Vorig jaar tijdens m’n vakantie in Armenië heel veel gezien, een aantal zelfs als taxi’s. Bijzondere auto’s om te zien. Zo opgefrist ziet het er zelfs fraaier uit.
Als ik gezegend was met vier in plaats van twee kinderen was het een serieuze optie (samen met de Toyota tegenhanger) om te rijden.
vondick zegt
@vonklausenburg: Armenië. Ongebruikelijke plek. Hoe beviel het daar? Ik vind dit een zeer boeiende omgeving omdat het klem zit tussen verschillende culturen / machtsblokken.
ghengiskhan zegt
Wat ben ik blij dat het enige exemplaar dat ik de komende tijd ga zien op deze foto’s staat.
mashell zegt
Heel het design budget is aan het voortreffelijke dashboard opgegaan.
toyotavenray zegt
Is dus een samenwerking van Nissan en Toyota. Want de Toyota versie heet de Alphard.
toyotafortuner zegt
@toyotavenray: euh nee. De concurrent van Toyota heet de Noah/Voxy. De Alphard zit daar boven. En de concurrent van de Alphard van Nissan heet de Elgrand
Esprit_de_Flandre zegt
@toyotavenray: Nope. Is er wel als Suzuki Landy, maar dat is ook nog een samenwerking. Gewoon een rebadge met Nissan als OEM…
lekbak zegt
Toch jammer dat we dit soort auto’s niet in Nederland hebben. Ze zijn hier natuurlijk ook onbetaalbaar ivm belasting, maar ik denk dat er voor de oorspronkelijke prijs wel markt voor zou zijn.
raoufff zegt
@lekbak: nee, wij laten ons liever verplaatsen dwars door de urban jungle in van die truttige cross-overs!!
lekbak zegt
@raoufff: dat is maar de halve waarheid. De mensen die in staat zijn nieuw te rijden willen inderdaad zo’n waardeloos hok. Er zijn zat gezinnen die heel graag zo’n ruimtewonder willen, maar afhankelijk zijn van de tweedehands markt.
sizedoesmatter zegt
De in ons land leverbare Serena was de personenversie van de Nissan Vanette, nu is er een NV200 die als personenversie Evalia heet. Die lijkt veel meer (ook qua afmeting) op de Serena van toen dan deze bus.
volvo480gtt zegt
De titel zegt 8 persoons maar in de foto zie ik een 7persoons lay-out… is hij dan als 8 persoons te leveren?