Bottas boem! Bottas boos!
Valtteri Bottas beleefde vanmiddag niet bepaald de race van zijn leven in Hongarije (verslag). VB77 weerde zich eerder dit jaar nog kranig tegen Lewis Hamilton. Sterker nog, als hij niet de nodige pech had gehad in de eerste handjevol races, had hij op dat moment waarschijnlijk zelfs de leiding gepakt in het kampioenschap. Maar ja, ‘als dans’ tellen niet, zeker niet in de topsport. De realiteit is dat HAM inmiddels alweer een flinke voorsprong heeft genomen op zijn teamgenoot, die dit jaar nog niet wist te winnen. Dit gegeven lijkt zich de laatste drie races ook te weerspiegelen in de strategie van het team.
In Silverstone was Mercedes’ strategie al een beetje twijfelachtig (verslag). Het team liet Bottas spartelen op oude bandjes, waardoor hij Vettel terugdrong in de klauwen van Hamilton. Dit was echter nog wel te verdedigen. Als Bottas (net als Vettel) gestopt was, was hij vrijwel zeker tweede geworden tenzij hij Vettel op de baan had kunnen inhalen. Dat laatste was de hele race al niet gelukt, dus onwaarschijnlijk. Door niet te stoppen won BOT track position. Als de banden het zouden houden, zou hij zijn achtervolgers met kunst en vliegwerk wellicht achter zich kunnen houden. Dat werkte uiteindelijk (zoals je had kunnen verwachten) niet en Hamilton profiteerde. Hij werd alsnog tweede voor eigen publiek, achter Vettel maar vóór Bottas.
Een week geleden in Duitsland werd het allemaal nog wat pijnlijker (verslag). Waar Toto Wolff in het verleden (toen Mercedes oppermachtig was) nog liet optekenen dat hij niet over zou gaan tot teamorders, werd die notie in Germanië gelogenstraft. De coureurs werden verordonneerd elkaar in de eindfase van de race niet meer aan te vallen. Na de race zei Toto dat dit ook had kunnen gebeuren met Bottas aan de leiding en Hamilton op de tweede plaats. De realist wist al dat dit niet per se waar is, maar Bottas kon zich er mentaal in ieder geval aan vasthouden/achter verstoppen.
Maar vandaag was het weer ‘raak’. Toen Ferrari Kimi vanaf de vierde plaats naar binnen haalde, besloot Mercedes met Bottas meteen de strategie te kopiëren teneinde de ‘undercut’ te coveren. Maar was dat wel nodig? Hamilton reed nadien namelijk nog negen ronden door op dezelfde compound (Ultrasofts). Bottas kwam op de baan terug achter Gasly, dus die moest hij ook nog even inhalen, wat tijd kost.
Dankzij de nodige mazzel -Vettel werd opgehouden door achterblijvers en kende daarna een matige stop- en met dank aan twee snelle rondjes van hemzelf, wist Bottas Vettel nét te coveren toen de laatste zijn pitstop maakte. Vanaf dat moment fungeerde hij de facto als schild voor Hamilton, die zo’n zeven seconden voor Bottas rondreed. Met zijn verse Ultrasofts had Vettel normaal gesproken misschien nog een kans gehad om het gat met Hamilton te dichten, maar nu verloor het tweetal alleen maar tijd op Hamilton.
We weten inmiddels dat BOT daar zelf verder niks mee opschoot. Terwijl Kimi een tweede stop maakte, liet Mercedes Bottas doorbeulen. Net als in Silverstone, gaven zijn inmiddels stokoude banden dan ook de geest in de slotfase van de race. Het is niet dat Mercedes niet weet dat dit zou kunnen gebeuren: het hele weekend mouwen ze al dat hun auto niet goed met de banden om kan gaan. Na het nodige spektakel strompelde Valtteri slechts als vijfde over de meet. Inmiddels weten we dat hij ook nog een straf van 10 seconden en twee strafpunten op zijn licentie heeft gekregen van de FIA voor de clash met Ricciardo.
Begrijpelijkerwijs stond de Fin dan ook niet te stuiteren van vreugde na de race. Zijn humeur werd er niet beter op toen hij geconfronteerd werd met de uitspraken van Toto Wolff. Deze bestempelde Bottas eerder voor de camera als de ideale wingman voor Hamilton vandaag. Daar is geen woord aan gelogen, maar het is ook niet vreemd gezien bovenstaande dat deze uitspraak bij Bottas in het verkeerde keelgat schoot. De koele Fin reageerde tegen Sky Sports dan ook als volgt:
Ten eerste doet het woord wingman me pijn. Ten tweede was er voor mij vandaag helemaal niks positief aan deze race. Ik denk dat we hier maar even over moeten napraten.
Oooooh snap. Someone’s got some explaining to do. Het is alleen te hopen voor Valtteri dat die uitleg niet een hard gelag voor hem wordt. Zoals hij zelf al aangeeft staat Hamilton nu een straatlengte voor op hem in het kampioenschap, dus een beslissing van Mercedes om alle ballen op Hamilton te spelen is misschien niet zo vreemd. Yep, het leven is hard voor tweede coureurs in de F1.
rhellema zegt
Zal hij niet eerder boos zijn omdat hij van de week nog zo hard riep dat hij geen tweede rijder binnen het team wil zijn maar dat hij nu ineens inziet dat hij het toch is?
kannito zegt
@i Z.
shibby zegt
Als Bottas nu pas inziet dat ie uiteindelijk gewoon knecht is voor Hamilton heeft hij best een bord voor z’n kop
tvklarenbosch zegt
Bottas is het schoothondje van Toto Wolff. Hij mag god op zijn blote knieën danken dat hij een paar miljoen bij Mercedes verdient in plaats van te moeten martelen bij Williams. Er rijden op de huidige grid zeker 10 coureurs die beter zijn dan Bottas.
neleev zegt
@tvklarenbosch: dat is een hyperbool maar wat je aangeeft over zijn rol dan weer niet. Wel is Bottas gegroeid bij Mercedes en merkt hij dat zelf ook. Alleen het echte etaleren van die groei wordt – uiteraard in het voordeel van Lewis – niet getolereerd. Dat zal op den duur iedere rijder frustreren.
tvklarenbosch zegt
@neleev: gegroeid? Hij zal gerust iets geleerd hebben, maar een onuitwisbare indruk heeft hij niet gemaakt. De enige reden dat hij bij Mercedes rijdt is dat Lewis graag een mindere coureur naast hem wilt hebben.
neleev zegt
@tvklarenbosch: Absoluut waar! Maar als je iets leert groei je ook en wil je toch meer. Een onuitwisbare indruk zeker niet maar in mijn ogen stuurt die dit jaar goed weg tegen de vaak snellere Ferrari’s.
tvklarenbosch zegt
@neleev: prima voor een tweede rijder dus, maar meer ook niet. Een hele goede coureur had ten minste al een race gewonnen met de Merc.
michelyman zegt
Geweldige photoshop, niet van echt te onderscheiden. Complimenten!
FieRo zegt
@michelyman: ik mis de gele pijl, wie is Bottas?
FieRo zegt
Het is wat het is. Mercedes wil kampioen worden en als er 1 voorligt krijgt de 2e de dirty jobs..
itiswhatitis zegt
Een tweede stop voor Bottas had er voor gezorgd dat hij sowieso 3e was geworden. Imo heeft mercedes de juiste strategie toegepast en had het niet veel gescheeld of het was een 1-2 geweest voor Mercedes.
maferick74 zegt
Bottas is duidelijk “goose” (die uiteindelijk dood gaat) We weten hier allemaal wie pretty boy is, hij ga a t uiteindelijk met de grote prijs (en het lekkere wijf) er vandoor. Helaas geen secret handshake
neleev zegt
@maferick74: Help eens even: waar is dit van? Klinkt namelijk als een leuke film haha!
rob5nismo zegt
@neleev: hot shots
peug206 zegt
@rob5nismo: top gun..
rob5nismo zegt
@peug206: no shit
pomoek zegt
@maferick74: niet! Bottas is Iceman (Kimmi?)! Goose was al dood bij deze scène. Fotoshop is verder foutloos.
sportevo zegt
@pomoek: maak het even ingewikkeld. Bottas is Iceman die eigenlijk Kimi is.. en dan ook nog eens 2 Finnen..
Maar ik denk dat Bottas binnenkort Great balls of fire op een piano gaat spelen en Lewis met zijn rap-vriendjes gaat meezingen. Als een soort verbroedering.
maferick74 zegt
@sportevo: ze hebben in ieder geval the need for speed.
HZW zegt
Maakt niet uit hoe goed je bent, als het team je ziet als tweede rijder, is het vechten tegen de bierkaai.
Ik betwijfel zelfs als Bottas sneller zou zijn dan Hamilton of hij races zou winnen, het team bedenkt dan wel wat om dat toch anders te laten verlopen.
Ik ben bijna zeker dat niemand naast LH44 wereldkampioen kan worden, het zelfde gaat op dat niemand naast Vettel wereld kampioen kan worden.
Als Max of Ricciardo naar één van die 2 teams zouden gaan worden ze ook geen wereldkampioen naast Hamilton of Vettel.
zarco zegt
@HZW: Kuch… Rosberg!! Kuch… ??
willeme zegt
Nu ze halverwege zijn moeten ze een paar dingen concluderen:
1. Hamilton staat bovenaan het kampioenschap
2. Bottas niet
3 De Mercedes is absoluut niet zo dominant als voorgaande jaren.
Het enige logische is dus om Hamilton daar waar mogelijk te steunen. Kun Bottas toch zelf ook wel inschatten. Hij was een redelijk goede coureur bij Williams en is nu verdienstelijk aan de slag bij Mercedes. Het feit dat hij telkens 1 jaar verlenging krijgt zegt eigenlijk voldoende. Bij gebrek aan beter mag hij blijven.
Bottas mot z’n bakkus houden en gigantisch zijn best doen. Hij zit in een topauto, dus hij moet zorgen dat hij er staat.
fiattotal zegt
@willeme: precies dit!
str8six zegt
@willeme: bij Williams was ie even “goed” als nu alleen was ‘t Mercedes blok een stuk sneller dan de rest vh veld waardoor ie hier en daar podiums pakte imo.
willeme zegt
@str8six: Ik vond hem bij Williams vrij kleurloos. Ook in vergelijking met zijn (uitgebluste) teammaat. Het spatte er niet echt van af. Niet slecht ofzo, maar ik kan mij niet echt mooie dingen van hem herinneren. Mocht ik het verkeerd hebben, laat ik mij graag corrigeren!
Bij Mercedes vond ik dat hij die lijn een beetje aan het doorzetten was. Af en toe een keurige race, toch best wel vaak een dipje of een groot verschil met Hamilton.
Dit seizoen vind ik Bottas eigenlijk heel erg sterk rijden. De afstand met Lewis is véél minder groot. Zowel in de race als in de kwalificatie zit hij telkens vlak achter of vlak voor zijn teamgenoot. Hij vind dus waarschijnlijk dat hij beter rijdt dan ooit en daar valt ook wel wat voor te zeggen. Maar gezien de omstandigheden heeft Mercedes nu niet de luxe om Bottas ook zijn momentjes te gunnen. Hij moet nu in dienst van Hamilton gaan rijden.
Dat is heel erg zuur, maar Vettel gaat nog een paar races winnen. Als Hamilton er dan niet vlak achter zit dankzij Raikkonen en een paar plagende Red Bulls, moet hij een buffertje op gaan bouwen op het moment dat het kan. Dat is dus nu. Bij Ferrari is het niet anders, daar moet Raikkonen in dienst staan van Vettel.
drdre1 zegt
Volgens z’n Twitter is er geen gesprek aangevraagd met Toto.