Één Europa, maar als het over verkeersovertredingen gaat, dan moet je nog maar hopen (of juist niet) dat ze op de mat van de mede-Europeaan vallen. In Leeuwarden hebben ze eindelijk ontdekt welke postzegel er op enveloppen naar Polen geplakt moet worden.
Aangezien wij Hollanders prat gaan op onze landbouwindustrie, maar te besodemietert zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken op ’t veld (of daar een normaal salaris voor te betalen), komen er in het seizoen duizenden Polen deze kant op. Het Poolse woord voor ‘overuren’ is zo lang (wynagrodzenie za godziny nadliczbowe) dat dagen van twaalf uur daarom de gewoonste zaak van de wereld zijn. Om de uurtjes die nog resteren zo optimaal mogelijk te benutten, trapt menigeen het gaspedaal van zijn Passat, A4 of Granturismo iets dieper in dan mag. Logisch, want in het gastvrije Nederland krijg je als Pool de boete toch nooit thuis gestuurd.
Maar daar komt op zeer korte termijn verandering in, dus bij deze een waarschuwing aan de dames en heren die onze boontjes doppen. Nog dit jaar worden de systemen van het CJIB gekoppeld aan het Poolse kentekensysteem. Wordt je als Pool hier geflitst, dan gaat de te hoge boete niet langer de prullenbak in, maar valt deze gewoon thuis op de mat.
Dat mag misschien heel logisch en eenvoudig lijken, het aantal nationaliteiten dat in ons land op flitspalen moet letten, is nog altijd zeer beperkt. Vooralsnog zijn alleen Duitsers, Belgen (die flitsen terug), Zwitsers, Fransen en nu dus ook de Polen de sjaak. Maar, zo zegt Minister Van der Steur tegen de NOS, meer landen zullen volgen. De Minister hoopt dat in 2059 alle landen van de Europese Unie zijn aangesloten op het systeem van het CJIB, maar sluit niet uit dat dit mogelijk iets langer kan duren.
Foto: thomcarspotter op autojunk
jessepinkman zegt
Hopelijk duurt het wat langer, in het buitenland doorblaffen is altijd wel lekker..
jessepinkman zegt
@jessepinkman: Want als wij boetes naar o.a. Polen versturen, gaan we ze als Nederlanders natuurlijk ook uit o.a. Polen ontvangen.
MARS zegt
Ook mijn boetes?
Dizono zegt
@MARS: wie weet…
norge zegt
boetes voor Polen ….Worden er straks nog meer Navigatie’s gestolen ….
thomasthomas zegt
Geldt dit ook voor de Noordpool?
Dizono zegt
@thomasthomas: Nee, alleen voor tegenpolen.
remcott zegt
@dizono: en accupolen
Dizono zegt
@remcott: dat geeft te veel spanning
W115 zegt
Bizar hoe populair de oudere a4 en passat bij Polen zijn. Vaak ook een superantenne op het dak.
cpp1 zegt
@w115: ze hebben een bakkie erin…kunnen ze met elkaar lullen.
Dizono zegt
@cpp1: ik maar denken dat ze daarmee 100% PL konden ontvangen.
cpp1 zegt
@dizono: http://www.dumpert.nl/mediabase/6537357/0bb54530/de_poolse_zangeres_margaret_maakt_clip.html
Dizono zegt
@cpp1: sowieso beter dan Nick en Simon =)
cpp1 zegt
@dizono: ✌️
888natan zegt
Jaka szkoda dla naszych polskich przyjaciół
rob5nismo zegt
Zo dat werd tijd
lincoln zegt
Yeah right ..
Nou knullies stuur maar lekker naar Polen ..
Ga jullie maar “keihard aanpakken” ..
Maw .. Er gaat dus geen klote veranderen ..
moveyourmind zegt
Dat zal ze leren…
Beetje denken dat je hier naar Nederland kan komen om braaf keihard te werken.
Kaalplukken, tot op het bot. Anders blijft van het imago dat Nederland Luilekkerland is niets meer over.
Dutchdriftking zegt
Zou tijd worden. Stelletje boeven rijden hier ook al jaren rond zonder wegenbelasting of apk…..
clarkson zegt
En als ze het niet betalen? Wie gaat dat geld dan ophalen? Niemand dus.
timberleek zegt
@clarkson:
Ik neem aan dat het overgegeven wordt aan het Poolse cjib. Dan komen zij dus achter je aan.
Andersom denk ik dat het cjib jouw boete uit Polen komt halen.
Scheelt ook de ellende met vertaling en lokale regelgeving
falcon zegt
Zover ik weet is de poolse kentekenregistraties op zijn zachts gezegt niet op orde, dus of dit effect heeft?