Op de SEMA show krijgen niet alleen dikke Amerikanen met dito V8 een kuurtje, er wordt ook op de kleintjes gelet. De Pontiac Solstice/Opel GT/Daewoo G2X krijgt echter wat meer dan een paar nieuwe velgen: met het SD-290 Race Concept wordt een ware retro-roadster neergezet.
Behalve de vele uiterlijke aanpassingen pompt de Solstice nu 290 pk uit zijn 2 liter turboblok, in plaats van de standaard 260 pk. Gekoppeld aan de nodige gewichtsbesparingen als gevolg van het weglaten van het complete dakgedeelte en een no-nonsense cockpit moet deze achterwielaandrijver in staat zijn nette prestaties te leveren.
Het enige nadeel is dat je je vriendinnetje niet mee kan nemen voor een ritje, maar wie wil dat nou ook als hij even een uurtje MX-5‘jes gaat pesten? Nog een nadeel? De SD-290 heeft een vijfbak gekregen waar zes verzetten meer wenselijk waren.
Voor degene die een dergelijke grote verbouwing aan zijn Solstice minder ziet zitten is er altijd de Pitbull-bodykit nog.
Het persbericht:
PONTIAC SOLSTICE SD-290 RACE CONCEPT
Designed to evoke the emotions of classic sports cars, the Pontiac Solstice SD-290 race concept captures the purposeful design of vintage racecars. The design is dramatic, featuring a passenger cockpit tonneau cover and a driver windscreen, creating a pure racecar that looks ready to take the checkered flag even while sitting on the starting grid.
Aerodynamics have been improved and the SD-290’s weight reduced with the removal of the windshield, side glass, window regulator, convertible top, climate system and windshield wiper system. Complementing the design are new side fender gill panels, a new hood with heat extracting grilles and a competition red paint scheme.
Backing up the race-ready appearance is the available Club Sport Z0K suspension package and an all-business cockpit filled with auxiliary gauges, a roll bar and racing seat.
Vehicle highlights:* Pontiac Solstice SD-290 race concept
* 2.0L Ecotec direct-injected and turbocharged generating 290 horsepower
* Five-speed manual transmission
* Weight reduction through installation of driver-side only windscreen and elimination of door glass/hardware, convertible top/hardware, HVAC system and wiper system
* Solo Performance cat-back exhaust system with center-mounted outlet
* KW Automotive coil-over suspension package
* Three-piston aluminum calipers with 13-inch rotors from Stainless Steel Brake Company
* Forged 19-inch wheels with Hoosier R6 racing tires
* New front fascia, grille inserts, hood and front fenders, leading to better aerodynamics
* Passenger-side hard tonneau cover
* Competition red exterior color
* Rear spoiler
* Tinted headlamp lenses
* Removable racing-style steering wheel
* Racing seat with four-point safety harness
* Chrome fire extinguisher
* Pegasus center console gauge package
* Driver’s roll bar
Enzo zegt
Nice… I (L) the Solstice, ik vraag me alleen af of de opel GT inderdaad hierop gebaseert is, vooral omdat ik toen ik in de US was veelal de Saturn Sky zag rijden wat een letterlijke kopie van de GT is (andersom dan, Saturn was er eerder)
Guliano zegt
i’m in love :p
nice very very nice
Robin zegt
@Enzo, volgens mij is het allemaal voor 95% hetzelfde.
Bovenstaand klinkt wel erg tof, maar zou je er nou echt in gezien willen worden op de openbare weg?
lincoln zegt
retro ???? ik kan dit niet echt historisch correct vinden .. bij pontiac dan..
RubenBaeten zegt
Geweldig!
@Enzo: De Saturn Sky is ook dezelfde auto als de Pontiac/Opel/Daewoo. Maar de Pontiac was het eerst, dus eigenlijk zijn ze allemaal daarop gebaseerd.
flow zegt
is wel mooi maar lijkt erg veel op de PANOZ LM ,,
Mr. Marteen zegt
Al die foto’s van de SEMA lijken allemaal zo nep, zo’n rare waas zit erover. Of ben ik de enige die dat opvalt.
overigens , ik vind de auto niet echt heel mooi, en heel eerlijk gezegd, ook niet een klein beetje mooi
Jandepandaman zegt
Leuk concept.
Alleen vraag ik mij toch voorzichtig af hoe decadent je dan als je in de file staat met je 1 persoons auto die groter is dan sommige anderen waar je met 5 in kunt. Daar sta je dan met al je pk’s te pronken een hoop plek te bezetten in je eentje terwijl je nog steeds geen stap verder komt. Ach… gevalletje Remi soms…? Te weinig vrienden om een auto te hoeven hebben waar je met meer in kunt om samen het power-gevoel te delen…?
Dus- Ja hoor, doe mij er maar eentje in de garage naast de Lambo en de Ferrarie en de F1 en de… :-D
ELB zegt
Het is net een baksteen met een stuurkolom… nee dan maar die Pitbull-bodykitt, das meer een auto.
Hayabusa zegt
Very slick ride!
bullago zegt
ik vraag me toch iets af waarom zit die stoel niet in het midden dan heb je toch betere verdeling?
GOD zegt
goed punt ja Bullago
Gerben zegt
omdat het een retro-concept is….
waar zaten de stoelen bij soortgelijke racers uit het verleden…
en ja het is volledig nutteloos en niet-praktisch. daarom is het een concept/stijlstudie/showcase etc….
carsofcoolhaven.nl zegt
Hmmm… beetje opvallen om het opvallen. Het is niet mooi, het is niet handiger, het is niet beter, het is niet sneller? Waarom dan zo ontwerpen? Doe het dan over een van voorgenoemde aspecten over the top of zo, maar dit is welhaast anoniem in zijn opvallendheid.
Denk ik. Gut, soms verbaas ik mezelf achter z’n toetsenbord :)
Pomoek zegt
Leuk, maar dit is een Australische auto (again). http://www.holden.com.au/www-holden/action/conceptcar?modelid=20008
Feanatieke zegt
Wat een bijzonder praktische auto…
Joost zegt
Ik vind hem echt lelijk, alsof een cabrio aan 1 kant gewoon is dicht gegooid met cement en vervolgens ge spoten
Turbopaultje zegt
Leuk concept, maar zoals de Pandaman ook al terecht schrijft: een pure Remi-auto.
Dan ga ik toch liever met een naked bike de weg op………………..:-)