Een paar weken geleden onthulde Ford de nieuwe Falcon. De Pontiac G8, die in Australië verkocht wordt als Holden Commodore, is de grootste concurrent van de Falcon en dus moest GM ook iets doen. Daarom nemen ze een nieuwe, krachtigere versie van de normale G8 mee naar de New York Autoshow.
De Pontiac G8 GXP heeft een paar subtiele uiterlijke verschillen met de normale G8. Zo heeft hij een agressiever uiterlijk door een gewijzigde grill, een licht gewijzigde diffuser en brede wielkasten met 19-inch velgen met een speciale aluminium afwerking.
Voor het echte spektakel moet je onder de motorkap zijn. Daar ligt een 6,2-liter V8 motor die iets meer dan 400 pk en 456 Nm koppel levert. Hierdoor trekt de GXP naar de 100 km/u in een respectabele 4,7 seconden. Nog iets dat opvalt, is dat de GXP met een heuse handbak besteld kan worden. Standaard heeft hij naar goed Amerikaans gebruik echter wel een 6-traps automaat.
De High Performance wielophanging is o.a. getest op de Nürburgring en is strakker en sportiever afgesteld. Hierdoor moet het stuurgedrag scherper en directer zijn. Het blijft natuurlijk een grote Amerikaan maar Pontiac heeft dit keer echt zijn best gedaan. Een Limited Slip Differential is standaard dus de auto is geschikt voor het betere driftwerk. Om alles ook weer netjes tot stilstand te brengen, heeft de G8 GXP Brembo remschijven met de enorme diameter van 355mm aan de voorkant en 324mm aan de achterkant.
Al met al ziet het er niet al te verkeerd uit. Nu alleen nog kiezen: deze of toch de Ford Falcon?
Musclecar zegt
zalige auto
een handbak met limitedslip diff, een grote V8 6.2, grote remmen, en… waarschijnlijk een prijs vergelijkbaar met een BMW 330.
I Love this Car
E92m3 zegt
De voorkant doet me denken aan een iets robuustere Mitschubishi Lancer?
sjaak zegt
netjes, die “zij-inlaat dingen” lijken wel op die van de bmw m3, maar goed voor de rest wel een mooie bak
LilJeezy zegt
ziet er goed uit!
bozewolf zegt
Ziet er best aardig. Nu maar wachten of het daadwerkelijk iets wordt want met die Yanks weet je ’t maar nooit.
Berbertjes zegt
Heeft wat van die Vauxhall Monaro ;) VIND IK !
Berbertjes zegt
Maar verder leuke wagen :D
RijNouNsDoor! zegt
Ben benieuwd wat ie gaat kosten, als ik vergelijk met US rond de €60.000 ofzo met brute prestaties. En het interieur ziet er ook best aardig uit:
en
ford zegt
ik kies de Ford falcon XR zeker weten :-)
w0o0dy zegt
Is dit dan de nieuwe Holden Commodore voorzien van wat Pontiac logo’s? Want dat is in australië de concurrent van de Ford Falcon. En bij mijn weten voert Ford die Falcon niet in de US, of toch?
Deze Pontiac heeft als ik me niet vergis de motor van de Corvette onder de kap…. Nice! Verder is het qua uiterlijk natuurlijk nogal wild…. maar niet echt lelijk.
Apache zegt
Deze is sneller en waaaayyyy mooier, maar de Falcon is ongetwijfeld veiliger, kwalitatief beter en betrouwbaarder. Ik heb geen ervaring, maar ik ga er wel van uit gezien het Ford versus Pontiac is. Als Ford wilt, kan het de Falcon zo veilig maken als het wilt, gezien ze Volvo in huis hebben.
F430 zegt
ziet er goed uit hij lijkt een beetje op de vauxhall vxr8
chefke zegt
@ w0o0dy
Deze auto wordt idd als Holden Commodore verkocht in o.a Australië, Brazilië en Zuid-Afrika. In dit laatste land komt hij ook de Ford Falcon weer tegen. Voor Amerika wordt de auto gerebadged naar Pontiac G8. Grappig is ook dat de Pontiacs in Australië worden gebouwd.
w0o0dy zegt
@chefke: er komt wel meer spul van Holden vandaan…. Monaro werd ook al als Pontiac verkocht in de US. Overigens wel opmerkelijk dat deze Pontiac met ‘maar 400pk” zo snel is.
SWRT zegt
Ziet er wel goed uit…..heeft wel wat weg van een enorme jappane ;)
w0o0dy zegt
videootje van twee mensen die een rondje mochten meerijden met de Commodore V8 racer… vooral de dame is best enthousiast. “That was sensational! F**k yeah, that was better than sex!”
http://www.youtube.com/watch?v=BEAy5-bLQUI
w0o0dy zegt
en een oudere Commodore tijdens een “Auto-test” wedstrijd. de gast kan er aardig mee overweg.
http://www.youtube.com/watch?v=Dt_jdxckuPA
Melvivio zegt
Ik zou liever de Pontiac willen als de Ford,
Gewoon voor de reden dat als de Ford een wegligging zou hebben als een zeepkist, je niet de hele tijd eraan herinnert word dat je in een Frot zeepFlacon rijd.. :P
Joris zegt
Klopt niks van wat je zegt Autoblog!
De Ford Falcon wordt alleen in Australie verkocht en de GM concurrent daar is de Holden Commodore. Deze G8 is voor de Amerikaanse markt waar de Falcon dus helemaal niks mee te maken heeft.
chefke zegt
@ Joris,
Deze auto wordt idd als Holden Commodore verkocht in Australië. De G8 is in weze precies dezelfde auto met een andere badge. Ze komen ook uit dezelfde fabriek rollen. Voor de Pontiac is nu een extra sportieve versie beschikbaar zoals in het artikel staat. Binnenkort zal die ook voor de Holden wel verschijnen.
Rob USA zegt
Motor en wegligging zijn ok volgens mij maar het oog wil ook wat en dat valt mij een beetje tegen.
chefke zegt
@ Joris,
Ik heb voor de duidelijkheid een kleine aanpassing in het artikel gedaan.
lincoln zegt
kiezen ?? Ford/GM ?? laat ik nou net zo 1kennig zijn als een BMW rijder of een leasebakker (noemen zichzelf meestal “alfist”) ..
ik ga voor de Ford Falcon ..
jordey zegt
Als ik met een ontwerpoog naar die auto kijk. Zie ik een mooi getekende auto. 1 fout: de uitlaten.
Het hele ontwerp is typisch amerikaans. dus met grote ruimtes en weinig details om het zo maar te zeggen. Alles is rond en groot. Die uitlaten staan er niet onder. Past niet bij de auto. Ik zou ze zo hebben gedaan:
Willem zegt
@ jordey
wie ben jij om te beslissen of er iets fout is of niet?
persoonlijjke smaak. en volgens mijn smaak is er niets mis mee … behalve misschien de achterlichten.
prachtige blok die er onder zit, alles dik in orde.
six trey zegt
General Motors strikes again :D Een mooie grote wagen, met een dikke V8 er onder dus dit is duidelijk een amerikaanse volbloed
Thomaz zegt
Op basis van deze auto wordt toch ook die “geweldige” Bitter Vero gemaakt?
V8 Vantage zegt
400 pk uit 6,2 liter valt wel erg tegen, AMG haalt uit dezelfde inhoud toch echt een dikke 500pk en veel meer Nm’s.
RubenBaeten zegt
@V8 Vantage: Voor een drie keer zo hoge prijs.
Davidov zegt
Dikke auto hoor. En even snel op de sprint als een 507 pk BMW M5 :P
Bas zegt
Opel, Vauxhall, Holden, Pontiac, Chevrolet … allemaal 1 pot nat.
Kan iemand mij de volgende dingen ffkes uitleggen:
1. Als een Chinees met deze bak op de markt was gekomen was iedereen gaan zeiken dat een kopie zou zijn (van de vectra natuurlijk want het is gewoon een Vectra met een andere voor / achter -kant). Waarom nu niet? (is namelijk hetzelfde gaande alleen is het niet nieuw dat Holden gewoon Australisch is voor Opel).
2. Wanneer gaat GM is een keer de bezem halen door de merkenbrei die ze bij elkaar gebroddeld hebben? Of is dit weer het…ze wonen aan de andere kant van de werld dus ze willen ander design en andere namen -smoes idee?
Er zijn namelijk nogal wat merken die daar scheit aan hebben (vooral echte Europese fabrikanten) en toch succesvol zijn aan die kant van de wereld en…nouja…iets met globalisering.
sus zegt
Als ik het goed voorheb reed the hamster in top gear hier toch eens mee.
En hij was er erg tevreden over als ik het goed voorheb.
Gemakkelijk te controleren, sneller dan een m5, e63 amg en s6.
Zowel in rechte lijn dan over het circuit.
peerke59 zegt
Nu nog wachten op de Sportswagon; super combinatie tussen Amerikaans geweld en Australische degelijkheid. Staat hoog op mijn verlanglijstje als aanvulling naast mijn GTO 2006. Overigens is het koppel van de LS3 556Nm en geen 456Nm. Net zo ordinair als een BMW of Audi, maar veel exclusiever en betaalbaarder.