Het zal niemand meer verrassen dat de automarkt de afgelopen jaren is veranderd in een slagveld. Ook Pon Holdings komt niet ongeschonden uit de strijd. Sterker nog: een grote reorganisatie kostte zoveel dat de winst in 2014 halveerde.
We hoeven nog altijd geen medelijden te hebben met de importeur van onder andere Volkswagen, Audi en Porsche, want de winst bedroeg nog altijd zo’n 50 miljoen euro. Daar zouden veel concurrenten jaloers op zijn, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het bedrijf schrapte namelijk 300 arbeidsplaatsen en dat kostte eenmalig 27 miljoen euro, zo meldt het Financieel Dagblad.
Pon omschrijft die ontslagronde zelf als ‘voorbereiding op de toekomst’ en dat was hard nodig, getuige de winstcijfers van de afgelopen jaren. We noemden al de winst van 50 miljoen euro over 2014, maar laten we voor het complete plaatje de cijfers van de afgelopen jaren er eens bij pakken. Pon noteerde een winst van 94 miljoen euro in 2013, 163 miljoen euro in 2012 en 198 miljoen euro in 2011. In minder dan vier jaar tijd is dus driekwart van de winst verdwenen.
Op automotive gebied deed Pon het vergeleken met de concurrentie overigens zo slecht nog niet, want waar veel dealers op omvallen staan, groeide deze tak van Pon met drie procent. Porsche verkocht bijvoorbeeld voor het eerst meer dan duizend auto’s, terwijl ook Skoda beter presteerde dan ooit. Tel daarbij op dat Audi een van de best verkopende merken in het premiumsegment is en je begrijpt dat Pon de toekomst met vertrouwen tegemoet ziet.
Dutchdriftking zegt
Opzich best logisch.
clarkson zegt
Zullen ze olie onder garantie moeten weggeven als klanten hun auto nog binnen de garantieperiode valt?
pjeey zegt
@clarkson: zal ik hier op reageren, of ga je dan meteen met je handjes wapperen, Clarkson?
jrk68 zegt
Zou na de hoogmoed dan toch de val volgen…?
e1000bmw zegt
@jrk68: Bij Pon? Geloof je het zelf…?
medemblikker zegt
Tja, door het stopzetten met het contract van de politie zal ook aardig wat geld verloren zijn. Dat krijg je met die corrupte spelletjes.
donvincenzo zegt
@medemblikker: De politie zich nog gewoon bij Pon. Pas als de nieuwe aanbesteding is doorlopen zal daar verandering in komen.
medemblikker zegt
@donvincenzo: Nee hoor, contract is toen per direct stop gezet. Wat me overigens meer dan terecht en logisch lijkt.
donvincenzo zegt
@medemblikker: Door wie denk je dan dat politieauto’s momenteel geleverd en onderhouden worden? Het kan meer dan een jaar duren om zo’n aanbesteding te doen. In de tussentijd heeft de politie wel een leverancier nodig. Opstelten zei het als volgt: ‘Wel zal de politie vanuit het oogpunt van operationele noodzaak met de huidige leveranciers in overleg treden om de levering, beheer en onderhoud van politievoertuigen zeker te stellen voor de duur van het nieuwe aanbestedingstraject.’
Overigens is het contract met Pon niet ‘per direct opgezegd’. Het was een aflopend contract en er is besloten om geen gebruik te maken van de optie om het contract te verlengen.
medemblikker zegt
@donvincenzo: Zo simpel als “het aflopende contract wordt niet verlengd” is het nou ook weer niet: “Vorige maand maakte minister Ivo Opstelten bekend dat het contract met Pon wordt beëindigd. In een brief aan de Tweede Kamer schreef hij dat ‘het zonder meer in stand houden van contracten die zijn voortgekomen uit een aanbesteding waaraan de schijn van integriteitschending kleeft, [is] niet houdbaar.’ De geplande contractduur van 8 jaar wordt na 4 jaar niet verlengd.” Wie momenteel verantwoordelijk is voor de inkoop/onderhoud is mij niet bekend, het zou goed kunnen dat PON dat alsnog doet ja, alleen dan niet met een lopend contract.
donvincenzo zegt
@medemblikker: Zo simpel was het dus wel. Dat blijkt nota bene uit de quote waarmee je nu zelf komt. Dat er een belangrijke reden was om het contract niet te willen verlengen staat daarbij buiten kijf, daar is destijds in alle media uitgebreid op ingegaan.
En ik weet wel wie het nu doet: Pon. Via een overgangscontract, in afwachting van de nieuwe aanbesteding.
jorisbout zegt
@medemblikker: maar wel weer een contract van Defensie!
bofkont zegt
Pon redt zich wel, een solide oud familie bedrijf.
str8six zegt
@bofkont: die iedereen een poot uitdraait.. Solide familiebedrijf net als Kroymans.
bofkont zegt
@str8six: Moah valt nog wel mee, alleen hun coulance verhaal is niet helemaal lekker altijd.
Verder heeft ook PON zich aan de consument wet te houden.
lekbak zegt
@bofkont: pon doet meer dan alleen auto’s. Ik kan je vertellen dat het niet meevalt. Ik ken ze vooral van caterpillar motoren die ze leveren aan de binnenvaart. Belachelijk bedrijf dat pon.
406_v6 zegt
@lekbak: (oud)werknemer in Papendrecht??
lekbak zegt
@406_v6: nog veel erger, namelijk klant.
Mijn werkgever vond het verstandig om een caterpillar als hoofdmotor te zetten. Geen slecht apparaat hoor maar ook niet probleemloos. Echter moet ik ermee varen en heb ik dus te maken met die clowns van Pon.
desjonnies zegt
@lekbak:
Ooit…….Geveke.
En voor motoren : M.T.U.
lekbak zegt
@desjonnies: mtu functioneert niet in de binnenvaart, teveel storingen. Beste motoren zijn abc. Langzamer draaiend en volledig mechanisch. Mitsubishi is ook erg goed.
Volgens mij is het ook een kwestie van voorkeur want er draaien ook caterpillars die meer dan 100.000 uur ongereviseerd draaien.
str8six zegt
@bofkont: Pff, je moet bedrijven eens horen die rechtstreeks met hen te maken hebben, dealers, leveranciers etc etc. Die praten wel anders.
moveyourmind zegt
Foto van de maand!
Ongelovelijk mooie compositie, en erg origineel om de bovenste helft in kleur uit te voeren en de onderste helft in zwart-wit.
jrk68 zegt
@moveyourmind:
Lol, i see what you did there….
e1000bmw zegt
@moveyourmind: als de onderste helft in kleur was geweest had het ook niet opgevallen…
henkhupelschoten zegt
Komt doordat de Volkswagen modellen schofterig veel kosten ten opzichte van 6-7 jaar gelede . Ik ken mensen die de nieuwe passaai niet meer konden leasen en dus maar een insignia (Geen slechte wagen en ik vind hem schitterend!) moesten leasen, hier begint het en het komt ook mede doordat vw op dit moment niet de geweldige motoren hebben en er geen winst valt te behalen op modellen zoals de up, spraak laatst iemand die zei dat de laagste winst die ze konden krijgen op een up €600 is, drie keer niks dus. VW wil graag premium doen maar de naam zegt het al VOLKS wagen
gop1 zegt
Een Insginia ziet er misschien leuk uit, dat is dan ook het enige goede aan die auto.
moveyourmind zegt
@gop1: ????
gop1 zegt
@moveyourmind: Moest een reactie zijn op henkhupelschoten
maxx1 zegt
@gop1: wel is met de lichtste mororvariant gereden. Wat een armoede als je die koopt! 30sec van 0-100? Je moet toch wel echt overal op het gas staan om vooruit te komen
gop1 zegt
@maxx1: Ik heb met de 130 pk diesel gereden, wat een drama, niet vooruit te branden en enorm droevig van binnen.
norge zegt
Volgende keer toch maar niet zo arrogant doen tegen de klant?
bsxc2 zegt
Smeergeld
Arnoud zegt
Ligt dat aan de auto divisie? Want PON heeft veel meer divisies. Bijvoorbeeld importeurschap van Caterpillar, PON POWER. Vroeger hadden ze de helft van BelCompany. En vorig jaar hebben ze Bakker Sliedrecht opgekocht, een heel grote maritieme elektrotechnische installateur. Ik bedoel maar te zeggen: het hoeft niet aan de auto verkopen te liggen.
imdoctorbob zegt
@Original_Arnoud: Inderdaad zie hier ook alleen het getal van de winst staan, het bedrijf kan ook gewoon erg veel aan het investeren zijn zoals je al aangeeft. Ja de branche heeft het zwaar, maar met die smak geld die ze hebben van voorgaande jaren hebben ze genoeg opties.
alfablog zegt
Ben toch benieuwd naar een verklaring voor die jaarlijks teruglopende winst.
Jantje_555 zegt
zolang men winst maakt hoeft men niet te klagen. als je jaar na jaar verlies maakt, dan mag je klagen!
bimmerfanatic97 zegt
Leuk die titel en dan de foto van wolken
dailydriver zegt
Waar is de rest wat pon holding bezit? Zoals catapillar en gazelle fietsen?
lebeaunl zegt
Waarom zie ik de Macan nooit rijden? Had er echt veel van verwacht..
Verder is mijn ervaring met service van Pon niet zo, ahem, positief
Kvgorp zegt
@lebeaunl: kan niemand meer betalen. Iedereen koopt nu een Renault Captur.
camber24 zegt
@lebeaunl: in belgie zie je die wel best veel
henkhupelschoten zegt
@camber24: je zegt de rede al ”belgie”
jeanclaude zegt
Het coulance/terugroepactie verhaal van de bosch verstuivers (o.a 170pk tdi van de leon, golf, audi a3 en de 140pk tdi uit de passat en audi a4) heeft ze al zo’n 10 miljoen euro gekost.
ThomasBol zegt
Mooi maar arrogant bedrijf.
db87 zegt
Moet je ook niet van die onbetrouwbare rommel blijven slijten en moeilijk doen over garantieclaims.
mrrallycross zegt
Komt natuurlijk door de grote hoeveelheden olie die ze moesten kopen om bik te vullen.