
Maar de Amarok’s rollen door over de Veluwe.
Een nieuwe ontwikkeling in de aanbestedingsfraudezaak waardoor de mannen en vrouwen die onze veiligheid moeten waarborgen in 1.667 Volkswagen Amarok’s rondrijden. Persbureau ANP meldt vandaag dat ze bevestiging hebben gekregen van de autoriteiten over het ontslag van vijf ambtenaren. Drie van hen waren werkzaam bij Defensie en de andere twee bij de politie. Voor diegenen die niet meer precies voor de geest hebben waar deze zaak over gaat volgt een korte samenvatting over de belangrijkste gebeurtenissen in deze sjoemel-affaire.
In 2010 meldden we dat onze politie de komende jaren alleen nog in Volkswagens zou rijden. Toen al viel er in het bericht te lezen dat het woord ‘vriendjespolitiek’ al door de wandelgangen galmde. In 2011 bleek dat het misschien om iets meer dan vriendjespolitiek ging en werd er een onderzoek gestart om vast te stellen of Pon vals speelde bij het binnenhalen van de deal ter waarde van 300 miljoen Euro.
In 2014 volgde een officiële corruptiezaak en een jaar later werd bekend dat het Openbaar Ministerie zes ambtenaren ging vervolgen. In oktober van vorig jaar werd bekend dat Pon zelf strafvervolging afkocht voor twaalf miljoen Euro en dat er acht medewerkers van het bedrijf de zak hadden gekregen. Nu rollen er dus nog vijf koppen, maar dan aan de andere kant van de deal, bij onze overheid. Een van de ontslagenen is de voormalig wagenparkbeheerder van Defensie.
Volgens twee advocaten treffen de voormalig ambtenaren echter geen of weinig blaam. Volgens strafpleiter Bas Martens zijn de overtredingen van zijn cliënten klein bier:
“Het onderzoek is ooit begonnen naar vermoedens van fraude met aanbestedingen, maar die beschuldiging is allang van tafel. Het onderzoek draait nu om ‘bijvangsten’, zoals onder meer het gebruik van tankpassen en reizen met functionarissen van de auto-industrie.”
Collega Michael Ruperti strekt het been nog wat harder, volgens hem speelt de overheid paniekvoetbal. Deze zaken zouden gaan om proefprocessen die duidelijkheid moeten geven over de vraag in hoeverre ambtenaren kunnen worden bestraft voor hun contacten met de industrie. De cliënten kochten privéauto’s met een dikke korting, maar konden volgens Ruperti niet weten dat die korting direct door Pon betaald werd:
“Zij hebben een tweedehands privéauto gekocht bij de plaatselijke dealer. De marktconforme kortingen werden buiten hun medeweten om door Pon zelf bekostigd. Mijn cliënten kan dus niet worden verweten dat ze opzettelijk giften van Pon hebben aangenomen.”
Geen hamburgers met korting maar Volkswagens met korting dus. Volkswagens met korting, oh, oh-ho-ho-ho, Volkswagens met korting oh-ho-ho-ho-ho…
Voor de volledigheid: ook de importeurs van Peugeot en Renault waren betrokken bij het omkoopschandaal bij defensie. De importeur van Peugeot heeft twee miljoen betaald om strafvervolging af te kopen.
Bedankt Dennis voor de tip!
Artikel over pon en omkopen. Dan herhaal ik mn reactie van gisteren ook maar weer…..
Poennnnn poen poen poennn
Poen poenpoen poen poen PON
Rare tori over die korting. Hoe wist Pon nou dat ze bij de plaatselijke dealer stonden voor een occasion? En dan komt skotoe leger mannetje dus bij de dealer omdat hij wat leuks heeft gezien op Autoscout of MP en dan zegt die dealer uit het niks: “Voor jou halve prijs omdat je m’n matti bent”. En die korting is dan “marktconform”. Je weet tog!
@e36thuglife: Nou, heel simpel, als een relatie van Pon tegen bijv. die wagenparkbeheerder zegt: “Hee, jij zocht toch nog een auto? Moet je eens even gaan kijken bij die en die dealer, dat is vast wat voor jou”.
@e36thuglife: Nou, heel simpel, als zo’n inmiddels bevriende Pon-medewerker tegen zo’n wagenparkbeheerder zegt: “Hee, jij zocht toch nog een auto? Moet je eens bij die en die dealer kijken, is vast wat voor jou!”
@e36thuglife: onnavolgbaar dit
De voormalig wagenparkbeheerder van Defensie rijdt ondertussen in een A6 BiTDI.
En die familie PON, wat een verschrikkelijke criminele familie is dat zeg, bah.
@87sandyd: https://www.nrc.nl/nieuws/1992/03/03/pon-holdings-de-familie-pon-houdt-niet-van-porsches-7134911-a810711
@riri: Jezus, dat artikel stamt uit 1992. Hoezo lekker up to date!
@ghost: Ze worden beschreven daar gaat het om wie wat doet
Bedankt @jaapiyo! Ik heb erg gelachen om de laatste zin!
Die ambtenaren kunnen er inderdaad niks aan doen. Ze zijn niet wijzer…
Zo’n zaakje zinkt natuurlijk aan alle kanten. Niet alleen omdat de aanbesteding voor pon was geschreven maar ook bovenstaand verhaal klopt niet. Want hoe weet pon dat die specifieke ambtenaar een tweedehandsje koopt bij een bepaalde dealer? Dat zijn geen transacties die tot het hoogste in pon gaan dus er is specifiek over gecommuniceerd. Met andere woorden, gewoon een paar jaar brommen.
Corrupte ambtenaren moet zero tolerance voor zijn en wat mij betreft vervolgd worden voor landverraad.
@lekbak: Beste man er is fraude gepleegd ook bij Carterpilar dat onder PON viel.
Net als bij de artsen die kregen ook cadeautjes en geld voor uitschrijven van dure medicijnen op kosten van de maatschappij. Toen dat aan het licht kwam worden de artsen via via ingehuurd door de producenten voor lezingen. Geloof me dat het grote bedragen zijn.
En wij maar hoge premies ophoesten onder steeds strengere vergoedingsregels.
Een zo”n knakker kan de maatschappij meer benadelen dan 100 junks die 24/7 stelen.
@lekbak: dat een dealer dat weet is vrij simpel in mijn beleving. De naam en andere mogelijke gegevens van de desbetreffende ambtenaar wordt met een intern memo verstuurd aan alle directies van de VAG vestigingen. Zodra deze een auto koopt komt de dealer vanzelf met een korting die vooraf is vastgesteld door PON.
@erik2907: kom op, dat is zeer onwaarschijnlijk. Een dergelijk mailtje zou onherroepelijk uitlekken en daarnaast: welke dealer houdt precies bij hoe potentionele kopers van tweede handsjes heten? Ik vermoed dat de betreffende ambtenaar wel aan de dealer heeft aangegeven dat hij ‘ recht’ heeft op een korting en vervolgens een telefoon nummer heeft doorgegeven.
@pomoek: dat dus
@erik2907: dat is wel een hele opzichtige manier van omkoping. Kan me niet voorstellen dat ze zoveel lef hebben. Er zal dan automatisch een belletje af moeten gaan als die naam in het systeem ingevoerd word.
@lekbak: vriendendienst. Ik ken een hoge pief bij Pon en heb zijn nummer. Vervolgens zie ik een prachtige auto via het web en bel even de hoge pief zodat hij wat korting extra kan regelen.
Enige wat de dealer meekrijgt is dat een auto met (te)veel korting weggaat, maar dat de kosten hiervan door de importeur betaald worden.
Zo moeilijk is dit niet volgens mij
@crosscabouter: dan is er dus over gecommuniceerd en weten de ambtenaren dat ze steekpenningen gekregen hebben. Iets wat de advocaten dus ontkennen.
@lekbak: het ging er mij om dat de ambtenaar ‘verrast’ is met een hoge korting, maar dat daar ‘on the record’ nooit over gesproken is. Zo kan iedereen een ‘schone lei’ houden ;)
Je vergeet Peugeot erbij te vermelden.
@danmar: Inderdaad, maar het Peugeot fraude nieuws van vorige week werd ook al niet gedeeld.
@danmar: Dat is een auto zonder uitstraling voor defensie sowieso heeft defensie geen nut in Nederland zonde van het geld.
@riri: Inderdaad zonde van het geld… als je geen flauw benul hebt wat defensie voor de maatschappij betekent.
@racerx: Ik kan je verzekeren dat defensie door het ingrijpen in het midden oosten de wereld en Nederland onveiliger hebben gemaakt, en dat nog met leugens als reden.
@riri: vrijheid is niet gratis!!!!
En een auto van Pon heeft wel uitstraling? De Peugeots doen het altijd, de VW’s hebben nogal wat technische mankementen….
@rufctr01: Wat heeft vrijheid met defensie te maken ??! Je gelooft hun bagger toch niet vechten voor vrijheid en democratie :) Vrijheid en democratie krijg je net met bommen en kogels.
Lees ik nou volledig over de naam Peugeot heen in dit artikel?
Als je een steen optilt komt er altijd iets onderuit.
De vraag die belangrijker is: is er doelbewust niet doelmatig en rechtmatig met overheidsgeld omgegaan.
Op een gegeven moment moet je ook stoppen met zoeken. Zeker als het punt gemaakt is.
Een heksenjacht heeft nog nooit iets opgeleverd.
Worden of zijn die VW’s ook particulier of voor de consumentenmarkt verkocht? Ik heb er namelijk nog nooit éé’n zien rijden die niet van defensie was. Van mensen die ik ken die bij defensie werken ( en dat zijn er aardig wat in en om mijn woonplaats vanwege de militaire basissen) schijnt de Amarok ook nog eens een draak van een auto te zijn en kijken ze daar met weemoed terug naar de Mercedes G.
@milan0: De G met de Amarok vergelijken is natuurlijk notdone! Mercedes heeft op dit moment geen alternatief voor de doelstelling waarvoor de Amarok is aangeschaft.
mbt de aanbesteding: dat eisenpakket ;lijkt inderdaad op PON te zijn geschreven maar als je het logisch bekijkt zijn er nuchter bekeken weinig andere aanbieders in Nederland die een dergelijk groot wagenpark kunnen aanbieden en onderhouden. Maar ik begrijp het flink schreeuwen tegen PON is veel leuker dan de feiten op een rijtje zetten.
Tot Slot: die Amarok valt best mee hoor. Prima auto om mee over de Veluwe te rijden.
@eklasse: de amarok is niet gekocht als vervanger van de G ‘ in het veld’ maar gekocht als een soort ondersteuningsvoertuig dat de meeste tijd op verharde wegen rond rijdt. Een beetje onzin om ten alle tijden in een hardcore terreinwagen rond te rijden. Overigens rijden er volgens mij nog steeds G’ s rond bij defensie.
@pomoek: dat zeg ik toch?
@eklasse:
je hebt gelijk! Het was eigenlijk bedoeld voor @milan0! We zijn het verder eens ;-)
@milan0: amarok is er ook als burger versie ja. Maar wat je zegt over de functionaliteit bij defensie klopt. Zozeer terug kijken met weemoed naar de Mercedes valt mee. Was een goede auto maar zijn nu echt te oud geworden.
@seanxtype: die G-klasse hadden ze ook gewoon nieuw kunnen kopen. Dat leeftijdsgedoe slaat nergens op.
@milan0: Jawel hoor rijden hier een aantal boeren in Amorak’s. Dat is dan wel op grijs kenteken maar toch.
@milan0: de Amarok is voor nationaal terrein aangeschaft. Alleen denken heel veel mensen dat het degelijk is, maar dat zijn ze niet. Vele versnellingsbakken etc hebben al de geest gegeven. Ik moet zeggen dat ik de MB ook niet geweldig vind. Doe mij de Land Rover Defender maar, die zijn veeeeeeeel beter in het terrein. Ja, die hebben we ook nog….
@rufctr01: als de versnellingsbakken de geest geven zou ik eerder eens kijken hoe met het materiaal wordt omgegaan dan gelijk de auto zelf als slecht produkt neer te zetten.
@dagdromer: nou, gewoon in het terrein rijden? We krijgen allemaal een cursus terrein rijden! Toch wel raar dat er auto zijn die na 12km rijden door het bos de geest hebben gegeven? Het grote gros is al flink kapot geweest. Dus niet gelijk gaan zeuren over hoe er mee omgegaan wordt. Defensie geeft in aanbestedingen aan waar de auto’s tegen bestand moeten zijn, als ze dat niet zonder problemen kunnen dan is het in mijn ogen geen goed product! En VW staat nu niet echt bekend om zijn betrouwbare auto’s…
@rufctr01: helemaal mee eens. Defensie kent een regeling schadeverhaal van 10% bij het verwijtbaar vernielen van Rijkseigendom. Dat tikt wel aan bij de lage(re) rangen! Nog maar te zwijgen van het militair straf en tuchtrecht dat daaroverheen komt.
Die kunnen vast bij Pon wel aan de slag
Bij Carterpilar was er ook fraude die viel ook onder PON dat is geen toeval en dus SCHULDIG .
Niet huilen je bent betrapt en nu krijg je straf.
Dat krijg je in een land waar iedereen elkaar tegenkomt in ‘de wandelgangen’
Beetje jammer dat daarmee de kwaliteit ook ten onder gaat.
Mooi, in België zijn ambtenaren niet te ontslaan, je kan ze hoogstens een bonus afnemen. Wees dus blij dat het hier wel kan.
@faithnomore:
In een aantal gevallen moet je het het openbaar ambt verlaten.
Je verliest van ambtswege en zonder opzegging de hoedanigheid van rijksambtenaar en je kunt dus je functie niet langer uitoefenen:
-als je van ambtswege ontheven wordt uit je functie
-wanneer bij de evaluatie je beroepsongeschiktheid vastgesteld wordt
-om tuchtredenen
Fijn die amarok, lekker voor op de weg maar alle ander functies die hij moet overnemen van de Mercedes hebben we niks aan. Ding is niet geschikt voor zn werk bij defensie.
@seanxtype: Nederland is geen Zwitserland
@riri: gaat meer om het feit dat er verschillende configuraties van de Mercedes rond rijden. Zoals ambulance en verbindings voertuigen en noem maar op. Over grote deel kan niet in amarok configuratie gemaakt worden. Daardoor kan grotendeels van het Mercedes wielpark niet vervangen worden.
@seanxtype: onzin. De G werd slecht voor 5% gebruikt onder omstandigheden waar deze daadwerkelijk meer kan dan een Amarok, of zo je wilt zelfs elke andere auto met 4wd. Ik ben wel bevooroordeeld, heb een paar jaar met een Amarok gereden en het is een zeer capabele auto. Het gros van de kilometers die worden gemaakt met dergelijke voertuigen binnen defensie en ondersteunende diensten gaat over verharde wegen of een bospad. En als het op ‘echt’ terrein aankomt staat een Amarok prima z’n mannetje.
@dagdromer: een amarok komt wel ergens offroad maar niet overal zoals een G-klasse (voor zover er auto’s kunnen rijden). Daarbij is een G-klasse toch echt een heel flink stuk degelijker gebouwd. Je kunt veel ruiger over dezelfde wegen rijden als die amarok.
Ik vind het prima dat ze die amarok gebruiken voor logistieke doeleinden in vriendelijk gebied. Daar is het een prima voertuig voor, al is een sprinter 4×4 dat ook. Maar het is geen G-klasse equivalent en zal dat ook nooit worden
@lekbak: je hebt helemaal gelijk. Precies wat ik ook zeg. De Amarok past prima binnen het geschetste gebruiks- en inzetprofiel van deze aankoop. Daar waar een G (bij gebrek aan een betere woordkeuze) overengineered is
@dagdromer: nou….in echt terrein trekt de Amarok niet. Ik heb er al vele vast zien staan. De Amarok is prima om over bospaden re rijden en onverharde wegen, al dan niet besneeuwd..
De Amarok heeft nog een nadeel, het is zeeeeeer klein achterin, een militair heeft vaak meer aan dan alleen kleding en dan ga je er echt niet in komen.
Alstublieft moraalridders, zo werkt het en niet anders.
Je suis corrupt!
Ooit een BX weggegeven om een bouwrij van dertien schepen van een Poolse werf te krijgen.
Baas deed ontdaan, tot ik hem er fijntjes aan herinnerde dat hij in een privé club had liggen bibberen om een opdracht uit het Midden Oosten te krijgen als getrouwd man
De beroemde Fokker-baas Frans Swarttouw vertelde altijd dat’ ie nog nooit een vliegtuig op kantoor had verkocht, maar alles in Yab Yum werd ‘geregeld’
Ene ZKH Prins Bernhard von Lippe Bisterfeld en ene firma Lockheed.
Ooit gehoord dat Scania die al decennia lang een grote assemblage fabriek in Zwolle heeft, waarom ze NOOIT opdrachten van defensie kregen en DAF wel?
Of waarom er werd gekozen voor Land Rover?
Waarom we de JSF hebben gekozen; degene die ervan overtuigd is dat dit door zgn compensatieorders komt, mag in La-La land gaan wonen.
Daarnaast waren er officieren in Duitsland toen ik HM mocht dienen die links en rechts gespekt werden door de lokake ondernemers, en wij jatten volop brandstof toen !
We deden weer zaken met de Engelsen en we deden volop handel om er wat bij te verdienen.
De vastgoedfraude uit 2001, het fixen van voetbalwedstrijden, de FiFa met unsere Seppie, de FIA met ene Jean Marie Balestre destijds.
Kerstpakketten – vorm van omkoping, ik mag graag een fles wijn krijgen van een relatie!
@desjonnies: IRT affaire ben je vergeten van onze bonnetjes man die bonnen kwijtraakt.
@desjonnies: psies. Heb ruim 10 jaar in een bedrijfstak gewerkt waar ‘aanbestedingen’ veel voorkwamen/-komen. Zonder een relatie met de uiteindelijke koper maak je geen kans. Wat dat betreft zijn die aanbestedingsregelgevingen eerder een extra horde dan dat ze helpen. Voor beide kanten overigens. Vroeger kon een overheidsdienst een aantal demo’s laten doen en koos wat zij het beste vonden. Simpel en eenvoudig. En verkopende partijen deden allemaal hun best. Dat daar dan wel eens een kadootje wordt gegeven is dat raar? Jullie nemen toch ook een ballon mee bij de Scapino ?? Door nieuwe regels wordt ea vaak besloten Op basis van ‘economisch beste aanbieding’. Wat een bullshit. De objectomschrijving is vaak al zo specifiek dat je daar als professional al duidelijk kunt zien naar welk merk/dienst de tender is geschreven. De inkopende partij zal er alles aan doen om de tender zo te beschrijven dat dat product wat ze uiteindelijk graag willen hebben, er door de wegenspunten er sowieso het beste uitkomt, of in ieder geval zeker tot de laatste ronde meedoet. Als je in dit soort handel werkt weet je dat, en probeer je te ‘helpen’ middels een advies en jouw product zo te omschrijven dat de tender jou het beste past. Op het moment dat er een inkoopbureau tussenkomt is het nog erger. Heb er een meegemaakt die steevast op een bepaald produkt dezelfde technische beschrijving meestuurde, het excelsheetje werd niet eens aangepast, van alle aanbieders binnen NL paste er gek genoeg maar in binnen alle eisen van het profiel… Heb het allemaal gezien, en geloof me aanbestedingen zijn een wassen neus, een façade. Ik had een werkgever die zich ooit eens liet ontvallen dat als ‘het bonnetje maar als horeca algemeen kon worden geboekt en we de opdracht hebben’ er veel ruimte was. Of een ambtenaar van een aanzienlijke gemeente in NL die letterlijk vroeg wat hij (persoonlijk) er beter van zou worden bij keuze voor onze aanbieding.
SBM Offshore uit Schiedam spekt iedereen voor een beetje winst.
Trafigura, Vitol zorgen voor giftig brandstof.
De olie wordt veelal uit Afrikaanse landen gehaald. Olie van goede kwaliteit wordt gemixt met goedkope giftige mengstoffen hier in Nederland en teruggebracht als een mindere kwaliteit benzine en diesel. Daarnaast leveren zij de brandstof en bezitten ze ook de pompstations waar de brandstof wordt verkocht. Zo beheersen zij de hele keten.
En dat allemaal om eens van die Dramahok af te komen…. En het is me een baggerding in het terrein…
Zo’n advocaat draaid de boel altijd om.
Ok, iedereen die ergens van beschuldigd word heeft het recht zich te verdedigen, maar in veel zaken heeft een verdachte toch echt iets gedaan wat echt niet kan.
Een ambtenaar weet echt wel als zij of hij word benaderd of er iets smerigs aan zit.
Het klopt gewoon niet dat defencie VW Amaroks aanschaft. Waarom? Omdat die auto’s nauwelijks door particulieren worden gekocht, en ik heb er slechts ooid twee gezien op de A2.
Waarom defencie wel wat ziet in VW Amaroks, trek ik de conclusie ‘ coruptie’.
Een wagenparkbeheerder bij defencie kan maar 1 terreinauto aanschaffen in veelvoud, zeg maar 2000 stuks Mercedes G Klasse. Dat kan zij of hij bij Mercedes Nederland, en dat zonder zich te laten omkopen. Gewoon op een simpel kantoor een handtekening, pinnen, en klaar.
Geen leuke hotelletjes, japyum bezoekjes, helicopter vluchten over de Grand Canyon, of een splinternieuwe A klasse voor €2500,–.
Corruptie komt alleen voor in derdewereldlanden en bananenrepublieken voor.
Tuurlijk joh… Europa is zo beschaafd. Grootste fraudes gebeuren hier alleen hier wordt het veel beter ingedekt.
Die Amaroks zijn gewoon onzin. Iedereen kent de Touareg. Mooi ding op de oprit maar zodra je gaat rijden mag je keer op keer je portomonnee trekken.
Denk nou maar niet dat VW zo kort na de Touareg ineens op miraculeuze wijze wel een betrouwbare capabele wagen kan maken!
Ze hadden gewoon een Japans merk moeten nemen of nog beter Japanse busjes. In Azie en Afrika rijden die in grote getale rond met een klein onderhoudsbudget.
Zelfs een Panda 4×4 was nog een verstandigere keuze geweest. Dan nog wat Japanse terreinwagens voor het zware werk en klaar.