
De 26 tankstations die een kort geding tegen de staat hadden aangespannen zullen moeten accepteren dat andere partijen op de parkeerplaatsen bij tankstations snelladers mogen uitrollen.
Twee weken geleden sprong Beta in de bres voor pomphouders. Ze waren het er niet mee eens dat andere partijen ‘brandstoffen’ gingen verkopen langs snelwegen. In de Benzinewet is afgesloten dat zij tot 2024 dat exclusieve recht hebben. Daar hadden ze een punt. Immers, afspraak = afspraak. Maar de rechter heeft vandaag geoordeeld dat uit de afspraken is op te maken dat het gaat om fossiele brandstoffen. En geen elektriciteit.
Ergo, de ANWB, Fastned, MisterGreen, GreenFlux, Liander en The New Motion mogen allen hun laadpalenbusiness uitrollen op de gratis toegewezen plekken langs de snelwegen. Een klap voor de peutboeren, die doorgaans wel enorme huurtarieven moeten betalen voor hun plek langs de snelweg. Meer over de uitspraak lees je HIERO.
Voor die twee Ampera’s die er in Nederland rondrijden maakt dat toch niet veel verschil. En de tijd dat het duurt voor zo’n snellader klaar is (half uur???) kan mooi in de koffiehoek van het tankstation besteed worden. Denk dat de pomphouders niet veel verschil gaan merken. Maar de gedachte achter hun verontwaardiging kan ik wel begrijpen.
@Vincegail: die “2 ampera rijders” tanken toch alleen maar peut, want stroom tanken levert ze geen enkel voordeel op, de “0% bijtellingsbuit” is immers al lang binnen!
@sajmun: Is stroom niet veel goedkoper dan peut?
@Vincegail: waarschijnlijk wel ja, maar daar heeft een leaserijder met tankpas geen boodschap aan. En daar zit de grove fout natuurlijk, want zo’n wagen thuis aan de lader hangen kost deze leaserijder wel stroom, maar op de kosten van de baas de wagen vol benzine tanken kost hem niks.
@sajmun: als mijn werknemer een dure Ampera wil, dan eis ik als werkgever dat alleen in geval van noodzaak benzine wordt getankt.
@mrs250: In geval van noodzaak? Hahaha! Vraag ik me af wat die noodzaak dan mag zijn. Want een Ampera komt op stroom niet verder dan een km of 5 a 10 op de snelweg. Voor de rest heeft ie gewoon benzine nodig. En rijdt ie superonzuinig. Een van de meest nutteloze auto’s op de markt.
@sajmun:
Een helle domme baas die dat niet zou zien en z’n werknemers dan toch zo’n eco-teror-mobiel koopt.
Ja het is wel duidelijk dat onder het mom van ‘eco’ het rijkere deel van Nederland een cadeautje van het kabinet heeft gekregen in de vorm van gunstigere bijtelling, bpm en wegenbelasting. In de Kamer konden ze toch ook verzinnen dat de onderste 50% van de inkomensladder nooit zo’n auto zal kunnen aanschaffen!!!!!???? Als deze elektrische auto’s zichzelf niet verkopen dan zijn ze nog geen alternatief. Laat de markt zijn werk doen en laat de overheid zijn gore overheidstengels in publieke zaken steken zoals infrastructuur en zorg. Gelukkig functioneerde de rechtbank in deze zaak nog wel, ondanks de SHELL lobby!!!
@Vincegail: Opel Ampera / Chevrolet Volt kan niet aan de snellaadpaal.
@sjamp: my bad! Was maar als voorbeeld. Verkeerd voorbeeld blijkbaar!
Niet zeuren, het gaat duidelijk over brandstoffen.
@melkkoe: Stroom is resultaat van het verbranden van brandstof (igv kolen- of gascentrale).
Stroom an sich is dus geen brandstof.
@melkkoe: Brandstof is per definitie een goedje wat moet verbranden om energie (in de vorm van beweging/warmteopwekking) te produceren. Dus stroom is geen brandstof, heel makkelijk.
Van wie zijn de ‘gratis’ laadplekken eigenlijk? Van de staat? Dus alle belastingbetalers betalen mee aan die groene hoax?
@Vincegail: de geexternaliseerde kosten van brandstofmotoren (gezondheidskosten door fijn stof, geluidshinder, CO2…) worden ook door iedereen gedragen. I don’t see the problem.
@djim: fijnstof? Leg uit! CO2? Leg uit!
@djim: Geluidshinder? Tegenwoordig zijn de motoren zo stil dat je in beweging alleen de banden hoort. Beetje krom.
Komt er ook een koffie automaat bij die laadplekken?
@norge:
Nee, de stekker voor het koffiemachine is in gebruik…
Nondeju! Die griet! OT: elektrisch rijden interesseert me niet.
@str8six: Maar die staat al tegen een paal aan te rijden. En die is groter dan die van jou. ;-)
@tweetyv6: LOL! ;)
@str8six: Alsjeblieft:
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe2.jpg
@T16: nice!
@str8six: Nog eentje dan maar?
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe1.jpg
en de rest
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe3.jpg
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe4.jpg
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe5.jpg
@str8six: Vergeet ik er eentje:
http://www.groen7.nl/files/2013/01/mia-oplaadbabe.jpg
bron: http://www.groen7.nl/beursbabe-zet-mia-electric-aan-de-lading-in-brussel/
@T16: HELD!
Een nadeel van de hele CO2-gebeuren: je kan bij zo’n foto niet meer roepen “Zo, die is goed met slangen!”
@pjotr: Mmm, je wilt toch liever dat ze handiger is met palen dan met slangen denk ik zo :)
Fossiele brandstoffen? Hey,. das mooi. Dus Groengas (jaha: auto die op aardgas/groengas rijdt staat hier óók voor de deur ) mag / kan ook? 100% Groengas he? Das nie fossiel, das gewoon van stront en andere organische rommel gemaakt.
*(en dan zouden die stroompalen ook eigenlijk alleen groene stroom moeten leveren, dus niet op basis van elektriek die bij een kolencentrale wordt betrokken, qua fossiele herkomst enzo)*
Weet iemand toevallig de naam van deze schoonheid. ?
Wat een lekker meissie.
@HZW: Carmen Elektra ;)
Dat alleenrecht vind ik onzin, wel belachelijk dat we met z’n allen de ‘gratis’ plek weer mogen bekostigen. Hef dat lekker aan belasting bij elektrarijders! Die krijgen godver al genoeg mazzeltjes terwijl ze in de praktijk geen klap aan het milieu bijdragen! Over 10/15 jaar misschien, nu is het alleen maar marketinggelul…
@davelepeef: onder het mom van ‘eco’ het rijkere deel van Nederland een cadeautje van het kabinet heeft gekregen in de vorm van gunstigere bijtelling, bpm en wegenbelasting. In de Kamer konden ze toch ook verzinnen dat de armste helft van de bevolking nooit zo’n auto zal kunnen aanschaffen!!!!!???? Als deze elektrische auto’s zichzelf niet verkopen dan zijn ze nog geen alternatief. Dit is precies hetzelfde als windmolens die draaien op overheidssubsidie ipv wind. Laat de markt zijn werk doen en laat de overheid zijn gore overheidstengels in publieke zaken steken zoals infrastructuur en zorg. Gelukkig functioneerde de rechtbank in deze zaak nog wel, ondanks de SHELL lobby!!!