De 26 tankstations die een kort geding tegen de staat hadden aangespannen zullen moeten accepteren dat andere partijen op de parkeerplaatsen bij tankstations snelladers mogen uitrollen.
Twee weken geleden sprong Beta in de bres voor pomphouders. Ze waren het er niet mee eens dat andere partijen ‘brandstoffen’ gingen verkopen langs snelwegen. In de Benzinewet is afgesloten dat zij tot 2024 dat exclusieve recht hebben. Daar hadden ze een punt. Immers, afspraak = afspraak. Maar de rechter heeft vandaag geoordeeld dat uit de afspraken is op te maken dat het gaat om fossiele brandstoffen. En geen elektriciteit.
Ergo, de ANWB, Fastned, MisterGreen, GreenFlux, Liander en The New Motion mogen allen hun laadpalenbusiness uitrollen op de gratis toegewezen plekken langs de snelwegen. Een klap voor de peutboeren, die doorgaans wel enorme huurtarieven moeten betalen voor hun plek langs de snelweg. Meer over de uitspraak lees je HIERO.
Vincegail zegt
Voor die twee Ampera’s die er in Nederland rondrijden maakt dat toch niet veel verschil. En de tijd dat het duurt voor zo’n snellader klaar is (half uur???) kan mooi in de koffiehoek van het tankstation besteed worden. Denk dat de pomphouders niet veel verschil gaan merken. Maar de gedachte achter hun verontwaardiging kan ik wel begrijpen.
sajmun zegt
@Vincegail: die “2 ampera rijders” tanken toch alleen maar peut, want stroom tanken levert ze geen enkel voordeel op, de “0% bijtellingsbuit” is immers al lang binnen!
Vincegail zegt
@sajmun: Is stroom niet veel goedkoper dan peut?
sajmun zegt
@Vincegail: waarschijnlijk wel ja, maar daar heeft een leaserijder met tankpas geen boodschap aan. En daar zit de grove fout natuurlijk, want zo’n wagen thuis aan de lader hangen kost deze leaserijder wel stroom, maar op de kosten van de baas de wagen vol benzine tanken kost hem niks.
mrs250 zegt
@sajmun: als mijn werknemer een dure Ampera wil, dan eis ik als werkgever dat alleen in geval van noodzaak benzine wordt getankt.
Praeses zegt
@mrs250: In geval van noodzaak? Hahaha! Vraag ik me af wat die noodzaak dan mag zijn. Want een Ampera komt op stroom niet verder dan een km of 5 a 10 op de snelweg. Voor de rest heeft ie gewoon benzine nodig. En rijdt ie superonzuinig. Een van de meest nutteloze auto’s op de markt.
Hupke zegt
@sajmun:
Een helle domme baas die dat niet zou zien en z’n werknemers dan toch zo’n eco-teror-mobiel koopt.
klaasbruinsma zegt
Ja het is wel duidelijk dat onder het mom van ‘eco’ het rijkere deel van Nederland een cadeautje van het kabinet heeft gekregen in de vorm van gunstigere bijtelling, bpm en wegenbelasting. In de Kamer konden ze toch ook verzinnen dat de onderste 50% van de inkomensladder nooit zo’n auto zal kunnen aanschaffen!!!!!???? Als deze elektrische auto’s zichzelf niet verkopen dan zijn ze nog geen alternatief. Laat de markt zijn werk doen en laat de overheid zijn gore overheidstengels in publieke zaken steken zoals infrastructuur en zorg. Gelukkig functioneerde de rechtbank in deze zaak nog wel, ondanks de SHELL lobby!!!
sjamp zegt
@Vincegail: Opel Ampera / Chevrolet Volt kan niet aan de snellaadpaal.
Vincegail zegt
@sjamp: my bad! Was maar als voorbeeld. Verkeerd voorbeeld blijkbaar!
melkkoe zegt
Niet zeuren, het gaat duidelijk over brandstoffen.
tweetyv6 zegt
@melkkoe: Stroom is resultaat van het verbranden van brandstof (igv kolen- of gascentrale).
Stroom an sich is dus geen brandstof.
fastandsmall zegt
@melkkoe: Brandstof is per definitie een goedje wat moet verbranden om energie (in de vorm van beweging/warmteopwekking) te produceren. Dus stroom is geen brandstof, heel makkelijk.
Vincegail zegt
Van wie zijn de ‘gratis’ laadplekken eigenlijk? Van de staat? Dus alle belastingbetalers betalen mee aan die groene hoax?
djim zegt
@Vincegail: de geexternaliseerde kosten van brandstofmotoren (gezondheidskosten door fijn stof, geluidshinder, CO2…) worden ook door iedereen gedragen. I don’t see the problem.
tweetyv6 zegt
@djim: fijnstof? Leg uit! CO2? Leg uit!
fastandsmall zegt
@djim: Geluidshinder? Tegenwoordig zijn de motoren zo stil dat je in beweging alleen de banden hoort. Beetje krom.
norge zegt
Komt er ook een koffie automaat bij die laadplekken?
StijnB zegt
@norge:
Nee, de stekker voor het koffiemachine is in gebruik…
str8six zegt
Nondeju! Die griet! OT: elektrisch rijden interesseert me niet.
tweetyv6 zegt
@str8six: Maar die staat al tegen een paal aan te rijden. En die is groter dan die van jou. ;-)
str8six zegt
@tweetyv6: LOL! ;)
T16 zegt
@str8six: Alsjeblieft:
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe2.jpg
str8six zegt
@T16: nice!
T16 zegt
@str8six: Nog eentje dan maar?
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe1.jpg
en de rest
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe3.jpg
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe4.jpg
http://www.groen7.nl/files/2013/01/MIA-electric-Autosalon-Brussel-babe5.jpg
T16 zegt
@str8six: Vergeet ik er eentje:
http://www.groen7.nl/files/2013/01/mia-oplaadbabe.jpg
bron: http://www.groen7.nl/beursbabe-zet-mia-electric-aan-de-lading-in-brussel/
str8six zegt
@T16: HELD!
pjotr zegt
Een nadeel van de hele CO2-gebeuren: je kan bij zo’n foto niet meer roepen “Zo, die is goed met slangen!”
n54coupe zegt
@pjotr: Mmm, je wilt toch liever dat ze handiger is met palen dan met slangen denk ik zo :)
sjamp zegt
Fossiele brandstoffen? Hey,. das mooi. Dus Groengas (jaha: auto die op aardgas/groengas rijdt staat hier óók voor de deur ) mag / kan ook? 100% Groengas he? Das nie fossiel, das gewoon van stront en andere organische rommel gemaakt.
*(en dan zouden die stroompalen ook eigenlijk alleen groene stroom moeten leveren, dus niet op basis van elektriek die bij een kolencentrale wordt betrokken, qua fossiele herkomst enzo)*
HZW zegt
Weet iemand toevallig de naam van deze schoonheid. ?
Wat een lekker meissie.
slaapmutsje zegt
@HZW: Carmen Elektra ;)
davelepeef zegt
Dat alleenrecht vind ik onzin, wel belachelijk dat we met z’n allen de ‘gratis’ plek weer mogen bekostigen. Hef dat lekker aan belasting bij elektrarijders! Die krijgen godver al genoeg mazzeltjes terwijl ze in de praktijk geen klap aan het milieu bijdragen! Over 10/15 jaar misschien, nu is het alleen maar marketinggelul…
klaasbruinsma zegt
@davelepeef: onder het mom van ‘eco’ het rijkere deel van Nederland een cadeautje van het kabinet heeft gekregen in de vorm van gunstigere bijtelling, bpm en wegenbelasting. In de Kamer konden ze toch ook verzinnen dat de armste helft van de bevolking nooit zo’n auto zal kunnen aanschaffen!!!!!???? Als deze elektrische auto’s zichzelf niet verkopen dan zijn ze nog geen alternatief. Dit is precies hetzelfde als windmolens die draaien op overheidssubsidie ipv wind. Laat de markt zijn werk doen en laat de overheid zijn gore overheidstengels in publieke zaken steken zoals infrastructuur en zorg. Gelukkig functioneerde de rechtbank in deze zaak nog wel, ondanks de SHELL lobby!!!