![pomphouders boeven](https://www.autoblog.nl/files/2024/01/lambo-svj-gt2rs-gt3rs-bij-tankstation-a73_05-970x545.jpg)
Het is nu keihard bewezen dat pomphouders gewoon boeven zijn.
Het zal je ongetwijfeld zijn opgevallen dat de prijzen van brandstof altijd enorm fluctueren. Tijdstip, afstand tot de snelweg, de mentale gesteldheid van Matthijs van Nieuwkerk, geopolitieke onrust en het kastekort bij het Ministerie van Financiën: het speelt allemaal mee in het samenstellen van de brandstofprijzen aan de pomp.
Nu is dat een bekend gegeven waar je (een beetje) voordeel mee kan doen. Ga niet op maandag tanken, tank tijdens rustige de uurtjes en zoek een ombemande pomp een aantal kilometer van de grote weg. Maar dan nog ben je afhankelijk van fluctuaties. En het lijkt er altijd op dat een verhoging per direct wordt doorberekend aan de klant, maar dat je met een prijsverlaging eventjes moet wachten voordat je daar voordeel aan ondervindt.
Pomphouders zijn gewoon boeven
Wat blijkt: dat is nu keihard bewezen! Zo blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd door ESB, het Nederlandse economenvakblad. Het is niet zomaar een onderzoekje, van 2007 tot 2023 werd onderzocht hoe de olieprijsveranderingen door werden gewerkt tot aan de prijs in de pomp. Wat blijkt: dat gebeurde veel te langzaam in ons nadeel! De pomphouders voerden de verhogingen dus wel door, maar de verlagingen gingen gepaard met vertragingen.
Volgens de calculaties van de onderzoeker in kwestie (Stef de Jong) betaalden wij arme consumenten ongeveer 2,2 tot 4,8 cent per liter teveel. Oei, dat is best een hoop geld. Hoe komt het dan? Het schijnt een fenomeen te zijn onder de noemer ‘rockets and feathers’. Prijzen stijgen als een raket omhoog, maar dwarrelen als een veer naar beneden. Een andere mogelijkheid is een zogenaamde stilzwijgende collusie.
Vriendschap is een collusie
Collusie is een term voor samenspel dat verdacht veel lijkt op kartelvorming. Er is natuurlijk een landelijke adviesprijs waar de pomphouders rekening mee houden. Bij deze landelijke adviesprijzen zitten de adviseurs vaak aan de veilige kant. Als de pomphouders dat dan ook doen, zit je op die paar cent per liter die de consument dan teveel betaalt.
Een oplossing is vrij eenvoudig: alle adviesprijzen digitaal maken. Dan kan dat geïntegreerd worden in de navigatie-apps (gebeurt al gedeeltelijk natuurlijk) en is het voor iedereen goed te vergelijken.
Via: De Telegraaf
Fotocredit: heerlijke dikke GT2 RS in zijn natuurlijk habitat door @snrkul via Autoblog Spots.
Afgezien van tanken geld dit voor alles wel. Dat was duidelijk tijdens die 10%+ inflatie. Alles werd meteen duurder. Maar daarna kon er weer goedkoper geproduceert worden want het gas was weer goedkoper. en hoeveel van de producten zijn er nu precies goedkoper weer geworden? Bijna geen 1. Alles is gewoon duurder geworden.
Klopt, met name de supermarkten hebben hier een handje van. En je kan als consument moeilijk zeggen dat je deze week maar niet eet.
Vraag en aanbod.. Wordt gewoon betaald. Vergeet niet dat een groot deel vd bevolking ook forse loonsverhogingen hebben gekregen, waardoor je die prijsverlagingen sowieso wel kan vergeten. Anticipeer eerder weer stijgingen en extra inflatie en nog onbetaalbaardere woningen.
“Prijs gaat omhoog want duur ingekocht”
“Prijs gaat langzaam naar beneden want eerst dure voorraad opmaken”
De veel gebruikte smoezen
Als dat zo is zouden de prijzen niet zo vaak veranderen.
#alweereenredenomzosnelmogelijkvanfossielebrandstoffenaftekomen
Alsof de gemiddelde energieleverancier je geen poot wil uitdraaien ;-)
Precies:
https://radar.avrotros.nl/artikel/fragment-betalen-we-te-veel-voor-ons-gas-54916
Per saldo betalen we nu ongeveer 50 cent per kuub gas méér dan drie jaar geleden. Da’s voor een gemiddeld huishouden (1200 m³ per jaar) dus een kostenverhoging van 600 euro, of te wel 50 euro per maand!
En het slappe excuus:
https://radar.avrotros.nl/artikel/reactie-energie-nederland-en-acm-op-de-huidige-gasprijzen-54933
Voor elektriciteit geldt precies hetzelfde. Jarenlang werd er geroepen dat de transitie naar groene stroom voor de consument goedkoper zou uitpakken, maar het ouwen van zo veel windmolens op zee, het salderen van zonnestroom en het worstelen met netwerkcapaciteit op ons elektriciteitsnet wordt volledig op de belastingbetalende burgers verhaald:
https://www.volkskrant.nl/economie/transitie-maakt-energie-niet-goedkoper-maar-juist-flink-duurder~be6f84a1b (achter betaalmuur, maar de header en samenvatting vertellen al het hele verhaal)
Die rekenen je extra omdat je zonnepanelen hebt… Want ja, het lokale distributienet is overbelast en mensen zonder panelen betalen mee aan de “problemen” veroorzaakt door mensen met zonnepanelen. Volkomen absurd. De energiemaatschappijen hebben daar 0.0% mee te maken en je betaald al forse leveringskosten betaald om een goed distributienet te krijgen. Vereniging Eigen Huis ofzo zou eens een van die sjoemel energiemaatschappijen voor de rechter moeten slepen.
Van je overheid moet je het hebben.. Netbeheerders = eigendom vadertje staat.
Blijkbaar nu alweer vergeten wat de electraprijzen de afgelopen jaren hebben gedaan?
Iets met een verviervoudiging van de kosten per kWh in nog geen half jaar tijd…
Dit onderzoek had ik in 5 minuten kunnen doen …. En doorrrrrrr
Zelfoverschatting is een gevaarlijke eigenschap 🙂
Is die “En door…” houding er niet de oorzaak van dat in Nederland problemen wel geïdentificeerd worden maar niet opgelost worden? Dit zou tot met pek en schande aftreden van benzinebazen, directeuren supermarkt bedrijven en bankdirecteuren moeten leiden.
Als volgende week de prijzen van artikel X omhoog gaan wordt er deze week massaal ingekocht voor de nog lagere prijs. Wij als consument betalen de nieuwe hogere prijs.
Stichting open deur much?
gaan we over de fluctaties in de 5-10% kostprijs van energie (de echte, niet de subsidie-verbranders) nu ophef creeren, zodat we over de 90-95% tax niet hoeven te praten???
Logisch, heel logisch.
Het is toch niet zo dat olieprijsfluctuaties 1 op 1 de bewegingen van de benzineprijs beïnvloeden? De kosten van het raffinageproces en transport zijn ook van invloed lijkt mij en daar zal gedurende de tijd ook een stijging in gezeten hebben waardoor olieprijsdalingen niet geheel terugkomen in lagere benzineprijzen. Dit lijkt helemaal niet te zijn meegenomen in het onderzoek (artikel rept er niet over althans) waardoor je hier dus eigenlijk helemaal niets aan hebt. Dit lijkt me te kort door de bocht. Verder lijkt de beredenering gestoeld op lifo terwijl ze misschien wel eerst oude, duurder ingekochte, voorraden moesten opmaken. Dat zal vast per maatschappij verschillen in de praktijk. Er zijn te veel variabelen buiten beschouwing gelaten.