Met de Polo Track gaat Volkswagen terug naar zijn wortels.
Auto’s worden duurder en duurder. Zelfs een Volkswagen is niet meer een wagen voor het Volk. Nu is dat niet direct nieuws, al 25 jaar geleden zette Volkswagen onder Ferdinand Piëch een route uit naar een hogere positie in de markt. De Golf, toch jarenlang de bestverkochte auto van Nederland, kost tegenwoordig 32.490 euro. Vroeger had je voor dat geld een Golf 5 GTI. Natuurlijk, de inflatie is stevig te noemen, maar het blijft een flinke stijging.
Als we kijken naar de Polo, staat het er dan beter voor? Nou, nee, niet helemaal. Volgens Volkswgen is de Polo er vanaf 21.590 euro, maar dan moet je het doen met een voorraadauto. Wil je een nieuwe Polo samenstellen, dan kost dat 24.590 euro. Dan heb je een 1.0 TSI in Life-uitvoering met handgeschakelde vijfbak en uni-lak.
Betaalbare Volkswagen
Maar stiekem wachten we liever op de nieuwe Volkswagen Polo Track. Dat is een nieuwe benadering waarbij Volkswagen juist inzet op een lage prijs. Bij de naam ‘Track’ denk je aan een crossover-achtig apparaat (zoals de CrossPolo), maar niets is minder waar. Het is juist een Polo waarbij alles goedkoper is.
Dat betekent dat er gewoon normale koplampen inzitten, zonder opsmuk. Volgens Carscoops heeft Volkswagen heel goed naar Skoda gekeken hoe ze zoveel mogelijk kosten kunnen drukken. De Polo Track moet een absolute budgetknaller worden waarbij elk onderdeel extra goedkoop is. Dit om de vraagprijs zo laag mogelijk te houden.
Atmosferische motor voor Polo Track
Qua techniek is de Polo Track heel erg simpel. Onder de kap komt een 1.0 driecilinder te liggen. Nee, niet de TSI, gewoon een atmosferische 1.0 driecilinder die we kunnen uit de Up. In dit geval zal deze leverbaar worden op benzine als methanol. Daarmee verraden we al een beetje dat de Volkswagen Polo Track voor de Zuid-Amerikaanse markt is. De auto gaat gebouwd worden in een fabriek in Taubaté, in plaats van Sao Bernardo do Campo waar de reguliere Polo gebouwd wordt.
De Polo Track gaat de nieuwe ‘Volkswagen’ worden. Het is namelijk de opvolger van de Volkswagen Gol (zie gallery boven), dat jarenlang de bestseller was van VW Brasil. Nu auto’s luxer, complexer en duurder worden, is dit een zeer interessante trend. Helaas zal deze nooit Europa bereiken. Auto’s in de EU moeten binnenkort van zoveel elektrische assistentie, gadgets, beveiligingen, begrenzingen, veiligheidsitems en zwarte dozen worden voorzien, dat een goedkope auto leveren zo goed als onmogelijk is.
Meer lezen? Dit zijn 7 dikke Polo’s op gele platen!
avocado zegt
Ik denk dat je ethanol bedoelt?
rulefollower zegt
Of methadon.
Als we toch bezig zijn met redigeren: “die we kunnen uit de Up”.
B4R7 zegt
Alsof VW hulp van Skôda nodig heeft om geld te besparen. ~Denkt nog even terug aan Golf “4” cabrio…
Jantje_555 zegt
op de foto zie ik een automaat, lijkt een manueel dan niet goedkoper?
sportabgasanlage zegt
Prijzen van nu 1 op 1 vergelijken met die van ‘vroeger’ slaat als een tang op een varken natuurlijk. In 20 jaar tijd is ons geld zo’n 30% minder waard geworden (bron CBS). Dus wat nu 30K kost, was in 2000 zo’n 20K. Daarnaast worden auto’s steeds groter, veiliger en hebben ze meer luxe aan boord. Dat kost allemaal extra.
willeme zegt
@sportabgasanlage: dat mag jij vinden, uiteraard ;-). Maar auto’s zijn extreem veel duurder geworden, ook met de inflatie meegerekend.
De Golf V GTI was er niet in 2000, trouwens. Die was in 2005 32 mille. Dat is tegenwoordig 43 mille, terwijl een Golf VIII GTI tegenwoordgi 54 mille kost. Dus vergelijken met ‘vroeger’ heeft wel degelijk zin ;-).
Betreft de Polo, die is tegenwoordig 25 mille. Dat is met inflatie meegerekend 19 mille. Een Polo was in 2005 nog gewoon 13,5 mille. Dus dat zijn flinke stijgingen.
Of je nu ook meer waar voor je geld krijgt? Bwoah, een Golf 8 is in veel opzichten een minder goede auto dan de Golf VIII. Veel dingen qua uitrusting zijn nu idd gemeengoed en aanzienlijk goedkoper dan vroeger. Dus die vlieger gaat imho ook niet op.
sportabgasanlage zegt
@willeme De nuance (die je nu wel aanbrengt) is wel belangrijk natuurlijk. Er is een verschil tussen 1-op-1 prijzen vergelijken, en prijzen vergelijken waarbij je wél rekening houdt met inflatie, groei van de auto (en dus meer materiaalverbruik), verbetering van veiligheid en uitrusting etc. Wat er dan overblijft, mag je vergelijken (en eigenlijk moet je de stijging van de milieubelasting er ook nog vanaf trekken, maar dan gaat men weer beginnen over onze ‘roverheid’, terwijl ons eigen gedrag natuurlijk bepaalt welke wereld we achterlaten voor onze kinderen en kleinkinderen, niet een overheid, maar dat is een andere discussie).
(ooo--V--ooo) zegt
Zo zonde…
Ik ben een enorm voorstander om terug te grijpen naar betaalbare, basis auto’s. Wat is er sexier dan een C- of D-segmenter in ‘Grundausstatung’. Rechterbuitenspiegel als optie en 14″ wieldoppen.
Als die nieuwe ‘veiligheids’maatregelen leiden alleen maar af tijdens het rijden.
– Wie wil er nou in het dashboard een knipperend icoontje met de maximaal toegestane snelheid? Die borden naast de weg werken ook prima?
– Wie wil er nou een trilling in het stuur als je over een lijntje gaat. Leuk, met bergweggetjes… Piepjes bij achteropkomend verkeer, waarschuwingslampjes zus, piepjes zo.
Kortom, laat toch maar komen. Relatief lichte (daarmee zuinigere), simpele auto’s, waarbij je zelf weer mag doen wat je als bestuurder hoort te doen.
Dank voor het aanhoren van mijn TED-talk
potver7 zegt
Goeie ouwe tijd, toen radiovoorbereiding nog een vorm van luxe was.
sportabgasanlage zegt
Grappig… Iedereen schreeuwt moord en brand als een nieuwe auto geen cruise control of 4-zone-gescheide climate control standaard heeft, maar jij wil terug naar het analoge tijdperk…
Van mij mogen al die rij-hulpmiddelen als lane keeping assist en zo ook verdwijnen, maar blijkbaar is de groep die niet zonder kan groot genoeg (en als ik om me heen kijk op de snelweg hoeveel lui van links naar rechts zwalken, snap ik de noodzaak ook wel… idioten met hun smartphoneverslaving).
Maar de luxe omarm ik graag. Moderne auto’s zijn over het algemeen veel prettiger om in te verblijven dan ‘vroeger’. En laten we eerlijk zijn, 99 van de 100 mensen gebruiken ze om veilig, vlot en comfortabel van A naar B te komen, en niet om te genieten van ‘puur autorijden’.
(ooo--V--ooo) zegt
Misschien een hele andere discussie, maar ik denk juist dat al die waarschuwingssystemen alleen maar bijdragen aan het feit dat iedereen met andere zaken bezig is dan met gefocust rijden. Je gaat tenslotte (ten onrechte) vertrouwen op die rubberen stoeptegelhulpjes.
Net als met het voeren van de juiste verlichting. Dat gaat fout, omdat iedereen vertrouwt op het standje “auto”.
Die neiging om zaken onnodig complex te maken snap ik gewoon niet.
Wat is er mis met een spiegel tov camera’s en schermen?
Waarom zou je een fysieke stuurkolom willen vervangen door steer by wire??
Wat was er mis met een gewone handrem???
(Vorige week nog met een huurauto op vakantie; afgrond achter me en ik moest heuvel op wegrijden met een e-break. Dan vertrouw ik liever op een staalkabel die ik zelf bedien, dan op de gratie van de computer in de auto.)
TL;DR: Innovatie is prima, innoveren om het innoveren is nonsense
e36thuglife zegt
Deze lijk wel op de vorige model Polo dus deze word zowiezo omin faya hit als VW er ook gelijk een gucci en een tankie lach gas bij doet.