Deze Polo occasion op benzine blijft maar gaan!
De Volkswagen Polo van de 6C-generatie is misschien wel de meest ambivalente auto ter wereld (in Nederland althans). Want jongens en meisjes, er is dus ooit een Volkswagen diesel geweest waarmee je praktisch gratis kon rondrijden De Polo BlueMotion was voorzien van een 1.2 TDI driecilinder waarmee een verbruik van 1 op 30 mogelijk moest zijn. De versie zonder airco was nóg zuiniger.
De auto heeft een beetje een slechte naam, want speciaal voor de Bluemotion werd de 1.2 diesel astmatisch afgesteld en waren de overbrengingsverhoudingen veel te lang. Tel daarbij op dat de drieiclinder net zo verfijnd was als een kaarsen-anekdote van Johan Derksen én dat VW de BlueMotion een kneiterhard plastic dashboard meegaf en je kunt concluderen dat het geen topper was.
Polo occasion op benzine
Maar de Polo van die generatie was echt niet verkeerd. In tegenstelling tot de Golf VI was deze generatie Polo compleet nieuw. Nee, het is niet een speelse B-segmenter als de Ford Fiesta of Mazda 2, maar wel een heel volwassen auto. De hele markt zit vol met dieseltjes waar iedereen van af wil. Is een benzine Polo Occasion dan een idee? En kun je daar eventueel ook kilometers mee maken?
Nou, we vonden dit exemplaar op Marktplaats en het geeft maar aan hoe bizar de occasionmarkt in elkaar steekt. We beginnen met de motor, het is namelijk een 1.0 TSI, een driecilinder turbo. Niet zo fijn als de 1.2 viercilinder TSI, maar ja, je kan niet alles hebben.
5 mille! 4 ton! 55.000 per jaar!
In dit geval heeft de auto bijna 4 ton gelopen! De teller staat namelijk op 386.595 km! Het is een NAP-stand, dus het is niet zo dat iemand de klok voorruit heeft gedraaid. De vraagprijs is vrij stevig, want de verkoper wil er nog 5 mille voor hebben. Dan is het niet eens een in nieuwstaat verkerende Polo. De twee linkerdeuren zijn flink beschadigd.
Waarschijnlijk een muurtje verkeerd ingeschat. Kleine kanttekening om de prijs enigszins te rechtvaardigen, het is een van de laatste Polo’s van deze generatie, het bouwjaar is namelijk 2016. Dat wil zeggen dat vorige eigenaar van de benzine Polo occasion meer dan 55.000 km per jaar reed! Allemaal indrukwekkende statistieken. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de 13 leukste Volkswagen Polo’s op een rij!
Dutchdriftking zegt
Voor 55.000km per jaar is zelfs op dit moment een diesel nog interessant. Rare keuze. Ik had gedacht dat er een gastank in zou zitten, maar dat lijkt niet het geval.
maotje zegt
waarom een rare keuze? het ligt er maar net aan hoe goedkoop je wilt rijden.
ding doet 1:25 gemiddeld volgens opgave. maar de mrb is natuurlijk maar een schijntje t.o.v. die van een diesel.
uiteindelijk is het geheel een optelsommetje, aanschaf, verzekering, mrb, verbruik, onderhoud en restwaarde
autobart zegt
De eigenaar van deze frikandel met action wielkletsers had helaas onvoldoende kennis is mijn conclusie.
Ik rijd zelf nu al 3 jaar in een Polo 1.2 TSI met Vialle LPdi. Altijd lachen aan de pomp, ca 6.5L/100km aan 75ct. Deze eigenaar had de cataloguswaarde van zn Polo bijna kunnen besparen aan brandstof met dit kilometrage. En dat een TSI het niet goed zou doen op LPG kan ik doorstrepen. Mijn Polo doet het met 305.000km op LPG nog als nieuw! Geen centje pijn. Ik hoop hem zo naar de 500.000km te kachelen! En met lpg ben je een tientje meer MRB per kwartaal kwijt dan op benzine. Met die satanssap stinker gaat je dat niet lukken. En dan heb je ook nog eens een motor die na 2800rpm gevoelsmatig geen vermogen meer heeft! (Diesel)
Johanneke zegt
Mijn zwager had tot een paar maanden geleden zo’n 1.2 tdi. 380k gelopen, en helemaal gaar. Viel ook geregeld uit. Verkocht aan een opkoper voor 1800 euro! Ik had er geen stuiver voor gegeven, maarja, polo’s zijn goud geld waard. Zal wel opgeknapt worden en met een kmstand onder de 2 ton verkocht worden in het buitenland.
faalhaas zegt
Wat een zelfkastijding.
Johanneke zegt
Ja en nee. Maat van mij heeft een polo 1.2 tsi op gas. Om precies te zijn deze auto, niet dit model, maar exact deze auto:
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/volkswagen-polo-12-tsi-lpdi/
Laatst 100km met hem meegereden. Ding staat over de 3 ton maar is erg goed door hemzelf onderhouden. Ik had een rammelbak verwacht maar het reed bijzonder goed eigenlijk. Weinig toeren in de 6 op de snelweg, cruise control aan. Ik was echt aangenaam verrast. Natuurlijk rijdt mening d segment beter, maar dit was echt niet heel verkeerd.
Motortje begint wel op te raken zegt ie, hij is van plan om er een nieuwe motor in te gaan zetten, gassysteem wil hij behouden. Wel tof als het hem lukt.
autobart zegt
Even een toevoeging, na 7 jaar weer een reaguursel van mij op Autoblog.
De 1.2 TSI van bovenstaand omschreven exemplaar heeft reeds 305.000km aangetikt, geen centje pijn. Alleen recentelijk een keer injector reiniger erin. Ik hoop de 500.000km te kunnen halen, zonder grote reparaties! De besparing is zo’n 6-7 euro per 100km, dus reken maar uit 😎 Motortje brandt veel schoner op lpg, brandt kouder en olie verdunt niet. Dus qua receptuur zou het goed moeten zijn! (Ik blijf lekker koken, ik voel de gas is om op te koken reacties al komen)
Robert zegt
Ik ben dan wel benieuwd naar de huidige technische staat en z’n onderhoudshistorie. 55.000 km/jaar in zes jaar tijd doet heel andere dingen met zo’n TSI blokje als 5000 km/jaar met elke dag 2 koude starts en merendeel korte rijafstanden, lijkt me.
Even terzijde, een collega van me heeft een auto met vergelijkbare zij-schade aan de portieren (en een dader die onbekend gebleven is…) en het herstel werd door de taxateur op 2500-3000 euro ingeschat. Ai…
sleuteltje13 zegt
2 zwarte deuren voor een Polo zijn bij een sloop ook wel te vinden.
robinsp zegt
Deze is les auto geweest dus dat ware dan zeer zware kilometers.
https://www.facebook.com/rijschool.nisrin
michiel_vandelft zegt
Dit is een 6R, geen 6C. Fyi!
aphelien zegt
Jezus, een compleet artikel voor een afgetrapte instap-Polo met nog geen 4 ton op de teller? Veel voor een Volkswagen maar had met zo’n overdreven titel minstens het dubbele verwacht.