Iemand enig idee uit welk jaartal de huidige Saab 9-5 stamt? Uit 1997…. De basis van de auto is dus reeds 11 jaar oud! Het is daarom des te opmerkelijker dat spyshots van de opvolger tot nu toe niet te zien zijn geweest. Voorlopig hebben we alleen een foto te zien gekregen, waar de nieuwe 9-5 op zou moeten gaan lijken.
Deze foto’s zijn genomen zijn genomen door een lezer van het Zweedse Auto, Motor & Sport op een ferryboot in Denemarken. De Saab 9-5 zal het platform en veel andere mechanische onderdelen gaan delen met de Opel Insignia. Het is daarom ook niet bijzonder dat Saab een Insignia-mule gebruikt. Maar is het wel een 9-5? Aan de buitenkant kunnen we dat niet opmaken, maar het interieur heeft, ondanks het Opel-stuur, zeer zeker trekjes van de Saab cockpitstijl. Mocht het niet de nieuwe 9-5 zijn, maar bijvoorbeeld de nieuwe 9-3: komt er überhaupt nog wel een 9-5? Wat denken jullie?
Saab Insignia-mule dashboard
Opel Insignia dashboard
Wover zegt
De 9-5 zal misschien nog wel komen, maar ik vrees dat we volgende week te horen zullen krijgen dat dat het laatste model zal zijn voor Saab…
9-1, 9-3 en 9-4X zullen er niet meer komen.
Heel jammer dat GM het zo verkloot heeft voor Saab. Ik zie ook niet direct een kandidaat-overnemer, want elke grote groep heeft al een (sub-)premium merk. PSA zou nog kandidaat kunnen zijn, maar geen enkele Saabrijder gaat in een Franse Saab willen stappen. Laat staan een Indische (Tata).
Jochempie zegt
Ik hoop van niet, ontzettende saaie zelfgenoegzame lullenbak…
cheetacars zegt
ik denk het wel, gewoon een groter model boven de 9-3 die net wat exclusiever is, Btw interieuw is interieur? ;) tijd voor spellings checker :P
AJ zegt
Ik ga voor een nieuwe 9-5, gezien de lengte van de mule, naast die Mercedes R
Frits zegt
Lijkt idd interieur van saab. Links onder naast de pook zie je ook een alumnium ring. Het lijkt me dat daar de bekende saab sleutel in moet. Ben benieuwd of er nog wat van saab komt. De 9-3 is leuk, vooral de cabrio maar ik snap niet waar saab mee bezig is, het zijn gewoon verbouwde opels. Absoluut NIET innovatief als je het mij vraagt wat het vroeger (ooit) wel was.
w0o0dy zegt
Gezien de positie van GM staat de ontwikkeling van welke nieuwe Saab dan ook op losse schroeven… Of er over 2 jaar überhaupt nog auto’s worden gemaakt is de vraag, niet wanneer er een nieuw model komt. Eerst overleven en dan verder zien is momenteel het devies bij Saab.
Citrofiel zegt
Laten we hopen dat Saab weer op weet te krabbelen in deze voor hen dubbel moeilijke periode. Niet alleen is de financiële crisis een probleem voor zowat elk bedrijf, maar Saab heeft de afgelopen tijd ook al moeilijkheden met het modellenpalet… Hopelijk kunnen ze dat nog op tijd aanpassen.
johan zegt
laten we het hopen! mooi merk!
Lexus zegt
het interieur ziet er wel Saab-achtig uit.
Aangezien de 9-5 nu ook op vectra basis is, lijkt het niet surrealistisch dat dat nu ook gebeurd met de insignia en nieuwe 9-5.
ik denk dat er wel een nieuw model komt. Het is nu veel te stil bij Saab….
deefeketje zegt
de 9-3 heeft onlangs pas een grote make-over gehad (model 2009?). Ik ga voor een nieuwe 9-5
Sjoerd zegt
Waarom gaan ze dan ook echt met al die stickers erop rijden…nee we doen een opel stuurtje erop en dan heeft niemand het door. Als ze nou al die stickers weg hadden gelaten en een opel logo erop hadden gedaan had niemand wat doorgehad. Dat ze de 9-5 op een insignia laten lijken is trouwens wel triest, zonde van het merk.
Rick zegt
Als ze die stikkers eraf hadden gehaald en het logo erin hadden gezet had geen hond het opgemerkt!
wimbers zegt
is het nou zo moeilijk om en auto te bouwen met de kernwaarden van het merk van weleer?
ronde voorruit, aerodynamische vorm, typische grille.. nee, we ver/&%ken een opel en noemen het saab, want dat werkte de afgelopen 10 jaar ook al zo goed…
amerikanen waren toch zo goed in marketing? volgens mij ligt er een gat open in marktanalyse daar..
Race_Kees zegt
De fotograaf had even zijn handje tegen de autoruit moeten houden, zo zien we geen hol van het dashboard. REFLECTIE.
DrDre zegt
Waarom noemen ze het niet direct de Saab Vectra?
Lijken wel Chinezen, ook copy paste cultuur…
Jammer van Saab, zou de nieuwe eigenaar van Volvo Saab niet op kunnen kopen? Om daaruit samen exclusieve auto te maken, geen fusie Volvo Saab, maar 2 aparte merken met onderlinge hulp.
Sjoerd zegt
Opel was voor de gm tijd nog een merk met een eigen identiteit, maar dat is al heel lang geleden. Die domme amerikaanse bedrijfsvoering maakt alles kapot en nu dus ook de identiteit van saab.
autogier zegt
@drdre
volvo is toch van ford?
Mr_R zegt
Ik begrijp niet dat er zo weinig belangstelling is voor Saab. Het is een merk met nog steeds een redelijk sterke naam, een wereldwijd dealernetwerk… er moeten alleen auto’s ontwikkeld worden.
Is Saab niet iets voor Renault? Misschien kunnen ze dan bodemplaten van Infiniti gebruiken.
Voor nu zou ik zorgen voor een 9-3 opvolger die net wat groter is dan de Vectra en de concurrentie aan kan met de A4, 3-serie, C-klasse, etc. Het ziet er niet naar uit dat Saab binnenkort auto’s gaat bouwen die zo goed zijn als BMW’s, maar als ze een leuke niche opzoeken is er best bestaansrecht! Met net wat strakkere auto’s dan Volvo’s en net wat goedkoper dan de Duitse drie… ik zie nog steeds een toekomst voor ’t merk.
Tommy zegt
Dit is inderdaad wel dom, zo valt je auto des te meer op. Wel vreemd dat ze gewoon een complete Insignia-mul gebruiken. Dit is wel echt het beginstadium van een nieuwe auto. Als dit een nieuwe 9-5 moet worden heeft hij nog een lange weg te gaan en zal niet voor 2010 op de markt komen. Dan is de huidige dus inmiddels al 13 jaar oud.
R. Mattheus zegt
Als dit de nieuwe 9-5 wordt, dan haak ik af. Rijd met een 9-5 MY 2006 en voordien met 9-5 MY 2002.
Tijmen zegt
@ Tommy:
Naar mijn weten komt hij eind 2009 op de markt, dus dat hopen we dan ook maar.
Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in dat het een mooi model wordt, na die veelbelovende concepten. En daarna misschien tijd voor een 9-3 coupe, want volgens mij snakt de Saab liefhebber echt naar zo’n model!
sjazz zegt
of gewoon om ons te fucken… een insignia afplakken en transporteren haha
ik zie weinig verschillen met de normale insignia.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Aanstaande maart weten we meer: dan staat de nieuwe 9-5 in Geneve.
Deze is klaar en reeds aan het Saab dealernetwerk (internationale directiebijeenkomst) gepresenteerd.
Hij gaat er 99% zo uitzien: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/01/is-dit-de-nieuwe-saab-9-5
Wat deze mule is weet ik niet, ik denk gewoon om wat electronica te testen oid.
BaRa zegt
Dit is een mule voor de nieuwe 9-5. Voor de ongeruste medemens: een mule is een testmodel, waarmee bepaalde zaken worden uitgetest (motorconfiguratie, demperafstelling, electronica, …). Dat deze mule op een Insignia lijkt, betekent dus niet noodzakelijk iets voor de uiteindelijke koetswerkvorm van de 9-5. Dat ze er het koetswerk van een Insignia op kunnen plaatsen, hoeft ook niet te verbazen. De 9-5 en de Insignia delen namelijk hetzelfde platform. Dat betekent niet dat ze identiek zijn. De 9-3 en de Vectra delen ook hetzelfde platform, maar iedereen die met beide auto’s gereden heeft weet dat Saab veel meer uit het platform heeft gehaald dan Opel voor de Vectra gedaan heeft. Het feit dat de 9-3 alleen in Trollhattan kan gebouwd worden (bij Saab zelf) vloeit voort uit de vele veranderingen die Saab heeft uitgevoerd uit het platform. Dit overigens tot grote ergernis van GM, die zo’n precedent niet echt op prijs kon stellen. Maar het levert wel fun op wielen op, zoals de Turbo X :-)
Alvar zegt
Wat een afgrijselijk kortzichtige mensen zijn er nog altijd in dit koude kikkerland!
Er is geen enkele Saab met zo een grote technische overeenkomst met wat voor Opel dan ook, dat je het “gewoon” een Saab Vectra kunt noemen. Bovendien, als de VAG-groep naar hartelust onderdelen uitwisselt met Audi, Skoda, SEAT, VW, Lamborghini en Bugatti is er geen wolkje aan de lucht. Idem met alle Aziatische meuk, om over de Franse en Italiaanse merken maar te zwijgen. Is het dan echt zo vreselijk dat een platform en wat electronica uitgewisseld wordt, om woorden als verloedering van de merkwaarde in de mond te nemen?
Ongelofelijk, dat zoveel mensen zulke onzin kunnen uiten over een ondergewaardeerd merk waar ze zo weinig vanaf weten.
sonett zegt
de Saab 9.5 komt er volgend jaar op bassis van de Opel Insignia,
een nieuwe 9.3 komt er in 2010 of 2011 op bassis van de Opel Astra
het zou wel kunnen zijn dat hij de type naam 9.1 krijgt.
de 9.1 was eigelijk al volop in ontwikkeling maar is afgelast, en de 9.3 moet kleiner worden
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alvar: helemaal mee eens!
PS: wat een schitterende foto’s van Sverige!
Alvar zegt
@ Svenska Aeroplan AB: Danku :D
Tinos zegt
Wordt dit niet de Insignia Coupé?
9000cse zegt
@ Svenska Aeroplan AB
Ik mocht je doen hopen, dat het zo was! Forget it! SAAB AB is nu waarschijnlijk het eerste Europese automerk, dat het loodje zal leggen. Als onderdeel van het financiëel zwakste autoconcern ter wereld, is een gezonde basis voor een potent voortbestaan gewoon niet voorstelbaar. Ik mocht willen, dat het anders zou zijn, maar kijk naar de feiten: GM, de Moeder!, had in het eerste half jaar van 2008 een verlies van 18 MILJARD US$!(= 14 miljard Euro). Denk eens echt na! Hoeveel kost het om een echt nieuw model, -dus géén facelift!- neer te zetten? Waarvan zou je dat kunnen betalen? En dan ook nog voor een nichemerk?
Aan mijn alias kun je zien, dat ik ooit Saabrijder ben geweest. Maar uiteindelijk niet erg enthousiast. Toch vind ik het nog steeds een sympathiek merk, waarmee ik menig autobaankilometer in West-Europa afgerousd ben. Ik vind het echt vreselijk jammer, maar, alhoewel ik het niet hoop, vrees ik, dat Saab geen lang leven meer beschoren zal zijn. En ik geloof ook niet, dat een ander concern SAAB zal willen overnemen. Waarom ook?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ 9000cse: om de hele simpele reden: de nieuwe 9-5 is klaar!
Er is al gigantisch veel in geïnvesteerd, dus de enige manier om dat eruit te krijgen is door het model op de markt te brengen…
Uiteraard is het huilen bij alle Amerikaanse moeders, en zeker bij GM. Maar elke autogroep heeft een Premium merk nodig, en dat is Saab voor GM…
Time will tell!
Laurens zegt
Is Cadillac niet het premium GM merk?
Vind ik qua styling ook wel wat meer hebben.
Tombnolz zegt
Het zo doodzonde zijn moest er geen nieuwe 9-5 komen! Anderzijds, voor mij mag de huidige nog 5 jaar mee, zo’n klassebak. Toegegeven, de laatste facelift is discuttabel, maar onlangs zag ik er een waarvan alle chroom op de neus zwart was gelakt -> een plaatje!
De huidige is een zéér betrouwbare, chique wagen en met de 1.9 TiD van 150 pk van Alfa nog eens voorzien van een prima blok.
Op het salon van Brussel heb ik me vergaapt aan de 9-5. Mooi interieur en perfecte zetels en je hebt ‘m voor 10.000 euro minder dan z’n concurrenten. Ik heb m’n pa de oren van z’n kop gezaagd om er een te kopen, maar het blijft een boel geld.
Man, wat hou ik van de 9-5…
tim zegt
wil even wat kwijt over saab in het algemeen,ik al meer dan 13 jaar werkzaam als monteur(algemeen)en ook dealer werk.en met behoorlijke kijk op goede ,in mijn ogen ontwikkelde auto,s dit kan elk merk of type zijn,zocht na een deccenia lang kleine auto,tjes te hebben gereden een auto die aan een aantal verwachtingen moest voldoen,en potencieel,moest hebben .die niet te veel in aanschaf mocht kosten maar toch de huidige standaard moest kunnen evenaren,ik heb er lang over moeten denken,maar kwam toch uit op een saab 9000 turbo uit 92,for example ts, airbag veiligheid,anoniem,betrouwbaarheid en rijeigenschappen.aan dit alles kan hij voldoen,en het leuke is hij is niet te dorstig,alleen de looks moet je van houden,maar kwa prestaties is hij de meeste toch de baas,zeker met met annabolen,ha ha.vergis je niet,ik rij 30.000 km per jaar en lag me dood,en dat voor een schijntje….
9000cse zegt
@ tim
Ik hoop voor je, dat die van jou wel betrouwbaar zal blijken. Ik heb die van mij (een 9000 cse 2.3, dus zonder turbo) van ellende weggedaan. Veel succes!
CC zegt
Uiteraard komt er een nieuwe 9.5! En nee, dit merk gaat niet ten onder (ondanks de malaise). Er komt een venturecap die Saab uit de boedel van GM zal kopen. Saab is idd het enige premiummerk van die moloch uit Detroit…