Bij Verkeer en Waterstaat moeten ze zich ondertussen de haren uit het hoofd trekken. Nadat de tunnels van de A73 tussen Roermond en Venlo een week geleden dan eindelijk werden geopend heeft het verkeer er haast meer stilgestaan dan gereden. Vanochtend was het weer raak….
Door een storing in een van de tunnels werd vanochtend in beide richtingen het verkeer stilgelegd. Na drie kwartier konden de mensen weer rijden.
Ik kan me voorstellen dat de automobilist die sinds de openstelling de A73 pakt er flink flauw van wordt. Eigenlijk had het stuk snelweg al per 1 januari opengesteld moeten zijn, maar door problemen met het veiligheidssysteem werd dit uitgesteld. Je zou dan toch verwachten dat het bij opening voor elkaar is…
Een deel van de afsluitingen is overigens te wijten aan menselijke fouten. Zo werd een van de tunnels afgesloten doordat er een te hoge vrachtwagen in wilde rijden, en vond er gisteren een botsing plaats in een van de tunnels.
Rijkswaterstaat wijt de vele problemen aan de strenge tunnelwet, die voor deze nieuwe tunnels van kracht is. Veiligheid staat er voorop, dus bij het minste of geringste moeten de tunnels al worden afgesloten voor verkeer.
Het begint er op te lijken dat de A73-Zuid al net zo’n valse start beleeft als dat andere dure project, de Betuwelijn.
De vraag van vandaag: hoe vaak worden de tunnels vandaag nog dicht gegooid? Place your bets!
VLS54 zegt
8 keer. Altijd maar dat overdreven gezeik over veiligheid voorop, ik ga vanaf nu wel met een helm in de auto zitten; is nog veiliger!
GWBoes zegt
1 keer en dan blijft hij voor de rest van de dag gesloten
GWBoes zegt
toevoeging: hoor net op de radio dat de tunnel nu ook lekt dus zou nog wel eens gelijk kunnen krijgen :D
Didier zegt
die nieuwe (strengere) tunnelwet is niet alleen voor nieuwe tunnels, maar dit is gewoon de eerste tunnel waar deze op toegepast zijn …
de rest van de tunnels in NL volgen de komende jaren …
dus de komende jaren NOG meer files in NL … :P
Jesper zegt
Ik denk dat ie één keer dichtgaat, heel lang dicht blijft, en vlak na de heropening bijna weer meteen dichtgaat omdat dat lek van GWBoes toch nog niet verholpen blijkt te zijn :D
jack zegt
Zo’n tunnel moeten ze bij elke toegang van friesland maken. En dan ook zorgen dat ze dicht blijven:)
Brammeh zegt
Het is idd een flink drama… De tunnel gaat komend weekend ook alweer dicht, om het software-systeem nogmaals na te lopen!
Iets zegt me dat ze weinig vertrouwen in hebben, daar iets te vinden! :P Bij 3FM hadden ze het ook over dat het systeem te gevoelig afgesteld staat en daar constant in de nood-stand slaat.
Mag ik trouwens even een compliment maken voor de gave banner! De kleuren en layout zijn echt goed gedaan.
Bij wie moet ik daarvoor de kudo’s in zn postvakje frotten? (of was het een bestaande foto die gecropped werd?)
Frits zegt
@ jack. Nou nou nou. Moet dat nu op de vroege morgen? Waar hebben de friezen dat aan te danken?
Robert zegt
volgens mij kan je beter de oude weg nemen, ben je sneller op je bestemming dan zoals het nu gaat. Ze kunnen daar een halve tunnel nog niet eens onder controle krijgen
Jw-audi zegt
Blijft de hele dah nog dicht :)
?? zegt
4 keer
rebel rouser zegt
nederlandse tunnels zijn altijd veilig geweest,….en nu de EU zich ermee gaat bemoeien gaat het fout.
Armada zegt
Hier ga ik mijn vingers niet aan branden. Zelfs de dame met de glazen bol zou dit niet kunnen voorspellen denk ik. :P
JaQ zegt
2 keer en dan stort die in.
Vincent996 zegt
Waarom moest Nederland deze tunnels, én de veiligheidssystemen zelf ontwerpen?????? Ze konden toch makkelijk een gespecialiseerd Zwitsers of Oostenrijks bedrijf het laten doen. Nu staan ze met die veiligheidsprolemen, en tot september komen ze daar niet vanaf….. Gewoon eigenwijs.
Vincent996 zegt
ow, ze sluiten vandaag 2x volgens mij. 1x aan een aanrijding, en 1x aan technische storing :P
Peter zegt
Het schiet toch al niet op in die tunnel ook al is ie open omdat er zoveel gecontroleerd word, zijn er veel mensen bang om een bekeuring te krijgen en gaan dan in die tunnel 50 rijden.
Twan zegt
Het is volgens mij al de tweede keer dat een te hoge vrachtwagen de tunnel in wil rijden. Ik ken heel die tunnel niet maar ik neem aan dat het een nieuwe tunnel is, maken ze die dan zo laag dat er binnen een week al twee keer een vrachtwagen in vast komt te zitten?? Niet echt over nagedacht!
Rob zegt
IK denk dat in week 12, wanneer Roermonds tweede ei uitkomt; het Retailpark, de tunnel sluit van 9 to 9. Als dit retailpark net zo beveiligd is komt daar geen kip in…
Peter zegt
Die 2 vrachtwagens zaten niet vast, er is alleen maar een alarm afgegaan waardoor de slagbomen voor de tunnel dicht gaan.
JP West zegt
Volgens mij is het geen toeval. Ik heb gehoord dat het een heimelijke test is van rekeningrijden. Als je je BPM niet dubbel hebt betaald gaat de slagboom neer. En als je rode diesel hebt getankt zetten ze de tunnel onder water. Vandaar dat hij lekt nadat die vrachtwagen er door is gereden. :D Allemaal knowhow die onze politici straks kunnen toepassen als ze de automobilist straks verder willen plukken.
Hermant zegt
We kunnen geen tunnels bouwen, we kunnen geen spoorverbinding op tijd in bedrijf nemen (HSL, Zoetermeerlijn en goederenspoorlijn), we kunnen geen bruggen bouwen (Erasmus), we kunnen geen metrolijn aanleggen binnen budget en op tijd (N-Z lijn in Amsterdam) en ga zo maar door.
Nederlnd heeft het niveau bereikt van een corrupte Afrikaanse bananenrepubliek.
Wat we wel kunnen is automobilisten geld uit de zak kloppen als ze 4 km/u te hard rijden.
Een hoop bla-bla maar over een jaar zijn de problemen op de A73 nog niet opgelost.