Politievlogger Jan-Willem had haast en heeft nu spijt. En kan gaan fietsen.
Kijk, in principe is het heel erg goed dat politieagenten via sociale media delen wat ze doen. De frase ‘ga eens boeven vangen’ hoeft daardoor niet meer gebezigd te worden. Natuurlijk, omdat het een politieagent is, krijg je dan constant te horen wat niet mag en hoe het wel hoort.
Je zou dus aannemen dat een lid van de nationale hermandad zich perfect aan alle regels houdt. Maar wat blijkt: niets is minder waar! Het ‘overkomt’ politievlogger Jan-Willem. Een immens populaire agent met maar liefst 333.0000 volgers op YouTube en 140.000 volgers op Instagram.
Politievlogger Jan-Willem
Hij reed namelijk 51 km/u te hard. 51! En ja, dat is na correctie. Jan-Willem had er net een hele zware nacht op zitten (werk, geen vrijgezellenfeestje ofzo) en kon eindelijk naar huis. Niets menselijk is hem vreemd, dus reed hij ook een kleinigheidje te hard. Dit betekent dat politievlogger Jan-Willem zijn rijbewijs moest inleveren.
Maarreh, wat vinden wij hier nu van? Want dat een politieagent het slechte voorbeeld geeft is niet echt de bedoeling toch? Het is natuurlijk heel makkelijk om er op af te geven, maar eigenlijk is dit wel een toffe actie.
Niet weg gemoffeld
Ten eerste is het niet weggemoffeld onder het mom ‘we zijn toch collega’s?’. Natuurlijk weet de politievlogger in kwestie ook wel dat het sowieso naar buiten was gekomen, maar nu kon hij zijn eigen uitleg geven. Daarbij kunnen we nu een kijkje krijgen in de keuken: welke straf gaat de officieer van Justitie geven?
Politievlogger Jan-Willem heeft al een schriftelijke berisping (brief met het woord ‘foei’ erop, waarschijnlijk) gekregen. Daarnaast is de politie een disciplinair onderzoek gestart. Dat is een standaardprocedure als agenten (mogelijk) schuldig zijn aan vermoedelijk plichtsverzuim, zoals dat zo mooi heet.
Een klein dingetje waar we nog wel aan twijfelen: WAAR reed de politievlogger te hard? En hoe laat? En wat was de toegestane snelheid dan? Reed hij 151 op een 100 km/u weg? Of reed hij 181 waar je 130 mag? Aan de andere kant: politieagenten zijn ook gewoon maar mensen, toch?
De complete verklaring check je hier!
henkiebb zegt
Of hij nou vlogger is of niet, ook de politie moet zich aan de regels houden. Ik vind overigens dat je snachts op een rustige snelweg best mag doortrekken. Ook als je bij de politie werkt.
dutchneon zegt
Die regels zijn ons door de strot geduwd… of in ieder geval die 100, die zogenaamd het milieu moest redden.
Verder is het zeker savonds veel veiliger om gas te geven. Van 100 tuffen vallen meer doden dan van snel met 180 naar huis
nicolasr zegt
Goeie foto!!!
jaapiyo zegt
Is dat nu zo’n VanMoof? Hoor ik veel over. Misschien moet ik daar ook eens naar kijken…
pomoek zegt
@jaapiyo: Pm me ff. Special Price for you my friend!
heckblende zegt
81 km/u op de fiets in een 30km zone?
kniesoor zegt
Vind het in de man te prijzen, dat-ie openheid van zaken over het voorval geeft zonder met slappe l*l-excuses aan te komen zetten. (Politie)petje af 👍
V.w.b. de snelheidsovertreding zelf : blijken sommige politieagenten toch menselijke eigenschappen te hebben. Nee, te snel rijden mag niet. En ja, daar volgt nu eenmaal een sanctie op. Verder niet zo dramatisch allemaal.
595 zegt
Openheid van zaken? Hij had weinig keuze.
Robert zegt
Ik volg het kanaal van de beste man ook, maar deze uitglijder had ik toch niet van hem verwacht.
maotje zegt
Uitglijder? Geeft in mijn ogen alleen maar aan dat het ook maar een mens is en dus ook fouten maakt en dingen doet die eigenlijk bij wet niet mogen.
Eigenlijk een beetje zoals jij en ik en iedereen eigenlijk zo’n beetje.
Robert zegt
@maotje: nou, misschien was ik nog wel te mild met de term ‘uitglijder’. Hij moet als geen ander weten dat hij a) dankzij z’n veelbekeken vlogs in de spotlights staat, b) als politieagent ook een voorbeeldfunctie heeft en c) zichzelf qua geloofwaardigheid in z’n werk gigantisch in de voet heeft geschoten, want je kunt op je klompen aanvoelen dat elke volgende hardrijder die hij straks staande houdt, hem een spiegel zal voorhouden – juist doordat hij zo’n bekendheid geniet.
Ik heb inmiddels ook de korte vlog gezien die hij zelf aan dit incident heeft besteed, en dat hij stevig door het stof gaat valt hem zeker te prijzen, maar hoewel ik het een ongelofelijk sympathiek vind overkomen, is dat laatste, z’n geloofwaardigheid, echt wel een dingetje voor de toekomst. Ik hoop echt voor hem dat het uiteindelijk op een nette manier wordt opgelost en dat hij weer als vanouds video’s kan maken en uploaden, maar ik vrees er eerlijk gezegd wel een beetje voor.
Overigens mag die NSB’er tussen z’n collega’s, die dit naar de pers lekte, óók wel een hele flinke douw krijgen. En daar ís dus al jurisprudentie over…
werf76 zegt
Ik dus ook niet.
lightisride zegt
niet slim, maar kan de beste overkomen. Dat blijkt maar. Met 130 (snachts) een 70 km zone (matrix borden werkzaamheden) binnen rijden is al voldoende. En hij was niet de enige, want ze stonden te controleren….
of soepeltjes 160 rijden door de nacht (minder dan 30 te hard) en vergeten te remmen bij 100? jullie nooit overkomen?
met 200 op de teller en zo’n stille achter m aan? dat geloof ik niet, dat zou wel dom zijn. En controleren die überhaupt wel midden in de nacht?
rwdftw zegt
Als ik 51 te hard zou rijden zou ik ook een gesprekje moeten voeren met de chef. Daarnaast volgt een uitnodiging bij de rechtbank, een uitbrander hoe gevaarlijk het wel niet is, en een boete.
In dit geval gelijke monnikken, gelijke kappen. Dus ook Jan-Willem hoeft geen uitzondering. Een paar maandjes met de fiets (en bureaudienst), een boete en een uitbrander.
launchcontrol zegt
Met die achternaam was het een keer te verwachten!
supertjeduc zegt
Ach wat is nu 50km tehard, ben ik niet van onder de indruk
MarcoM zegt
En terecht, net als die Enzo Knol met zijn popie jopie gedrag van een paar maanden geleden.
Zeker iemand met een voorbeeldfunctie of bekende YouTuber moeten juist weten dat ze in de spotlight staan en wat de gevolgen zijn.
rutgerg zegt
Ach misschien was ie wel op de motor… even opschakelen en je rijdt al snel 51 te hard. Als t dan ook nog is savonds heel laat of snachts is… we blijven allemaal mensen en maken allemaal wel eens een foutje.
MarcoM zegt
Foutje van 51 km te hard? 20 of 30 km te hard kan een foutje zijn als je van een 100 naar een 70 km weg gaat, geen 51.
rutgerg zegt
Nooit motor gereden? Je hebt van die 50 wegen in de bebouwde kom waar het eigenlijk al 70 zou moeten/kunnen zijn. Als je dan iemand die 55 rijdt even inhaalt zit je snel over de 100 met de motor hoor ;-) zelfde als dat je heel snel 150 rijdt op de snelweg.
gregorius zegt
Op sommige regels moet je controleren en op sommige niet.
Maar iedereen snapt dat 180 op een mooie lege 130 niet ‘levensgevaarlijk’ is. Het is zelfs zo ongevaarlijk dat er 1000den km’s aan slechter, smaller asfalt een paar uur ten oosten van ons ligt waar dit gewoon legaal mag.
En dat is het punt ook.
Controleer de regels waar het zinnig is; dat doet men waarschijnlijk ook en kan men meer doen. Men zou minder kunnen controleren op punten waar het minder zinnig is.
En dan heb je dit nog: ’s nachts gepakt worden, die pakkans is laag. Hij had dus pech.
En nu weer door.