Over ruim twee weken (9 juni a.s.) mogen we weer naar de stembus om onze voorkeur voor een politieke partij kenbaar te maken. Het onlangs gevallen kabinet had grote plannen met elektrisch rijden. In 2020 moeten er 2 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Echter in de huidige verkiezingsprogramma’s wordt maar weinig gerept over elektrisch rijden. Volgens Cees Boutens, voorzitter ad interim van het Platform Elektrische Mobiliteit van RAI Vereniging, zijn de meeste politieke partijen het elektrisch rijden in hun verkiezingsprogramma’s vergeten.
De verschillende partijen hebben hun plannen ingediend bij het Centraal Planbureau (CPB) om deze te laten doorrekenen op de effecten. Hieruit blijkt dat alleen de SP elektrisch vervoer bevorderd, de PvdA elektrisch rijden stimuleert en GroenLinks extra geld vrijmaakt voor elektrisch vervoer. Alle andere partijen negeren het onderwerp volledig. Cees Boutens zegt dat als volgt:
Als dat niet snel anders wordt, dan zie ik het somber in. Elektrische mobiliteit heeft de eerste jaren actieve aandacht en steun nodig van de politiek. En niet alleen dat, er moet ook geld voor beschikbaar worden gemaakt. Van de kamerbrede steun eerder dit jaar lijkt niet veel over.
Automerken bestellen op dit moment hun elektrische modellen voor Nederland. De hoofdkantoren zijn meer dan benieuwd hoe het politieke en fiscale klimaat er gaat uitzien in Nederland. Onzekerheid betekent dat auto’s naar andere Europese landen gaan en dat is slecht nieuws.
Ook voor alle inspanningen op het gebied van batterijtechnologie en oplaadinfrastructuur is er behoefte aan ruime politieke steun.
RAI Vereniging is naast oprichter van het Platform Elektrische Mobiliteit, één van de actieve deelnemers aan het Formule E-team. Deze projectgroep moet vanuit de overheid voorwaarden scheppen voor betrouwbaar elektrisch rijden. Cees Boutens hoopt dat politieke partijen alsnog op korte termijn zullen aangeven waar ze staan als het gaat om elektrisch rijden. Het verkiezingsdebat dat georganiseerd wordt door BOVAG en RAI op 31 mei 2010 in de Pulchri Studio te Den Haag, is daarvoor een uitgelezen moment. Thema’s die tijdens dit debat aan de orde zullen komen zijn o.a. mobiliteit en duurzaamheid. (via: ttm.nl)
Witte480 zegt
Ik mag toch niet stemmen. Ik heb liever een diesel of benzine, dan ruik je ook nog eens wat anders dan smeltende draden
As_long_as_it_is_fast zegt
Eerlijk gezegd mogen die elektrische wagens nog lang uitblijven van mij. Geef mij maar het geluid van een benzine of een diesel. Dat elektrisch gedoe is goed voor mijn blender in de keuken.:D
Ze zouden beter de taksen op benzine en diesel naar beneden trekken en zo de brandstof een beetje goedkoper maken, want ze rekenen goed door…
lambo4all zegt
waar zouden we zijn zonder af en toe is wat Italiaans gebrul te horen?
bij een elektrische auto zouden we niet weten of er een renault de hoek om komt rijden of een lambo.
Melvivio zegt
Als ze er geld van kunnen maken is het opgenomen in het partij programma, dit moeten ze stimuleren, en gaan ze dus niet doen, want geld heeft nederland niet meer gezien alle uitgaves en crisissen….
FuelMinded zegt
@Melvivio: De overheid kan ook kiezen voor een systeem dat iedereen belasting betaald ongeacht de milieulabel van je auto. En om toch de aankoop van elektrische auto’s te stimuleren de belastingtarief voor auto’s met verbrandingsmotor veel hoger vast te zetten t.o.v. elektrische auto’s. Hiermee kan de overheid de subsidie-systeem vermijden. ;)
Zo krijg je alle Nederlanders wel aan de elektriciteit.
Stender zegt
Naar mijn mening heeft de overheid niks te zeggen over wat ik rijd.
Als mensen elektrisch willen, ga je gang. Al wil je op steenkolen rijden, leef je uit.
Enige wat ik nog steeds klote vindt is dat auto’s na 1986 niet belastingvrij worden
Bob zegt
@Stender
Hoezo? Er zijn inmiddels genoeg nieuwe auto’s te koop die belastingvrij zijn als je dat graag wilt.
HDM zegt
Volgens nu.nl zou het 2,4% in CO2-uitstoot schelen als heel Nederland in A-label auto’s reed. Miljarden kg’s, maar alsnog maar 2.4% van de totale uitstoot.
@Stender: was het niet na 1987? Of is het vanaf 1987?
FuelMinded zegt
@HDM: En nu.nl heeft het weer van Milieucentraal. Zelfs de hippies weten nu dat het slechts 2,4% van de totale CO2 uitstoot van Nederland kan worden bespaart als we allen met een A-label rondrijden. Ik zet wel vraagtekens bij de berekening hiervan. Zouden ze de s-klasse hybrid ook tot de A-labels hebben berekenen?
Majinstar zegt
Wel sneu voor degene die speciaal zo’n elektrische auto hebben aangeschaft. Maar ja er zijn genoeg imbo’s die goedgelovig zijn.
freaQ-volvo zegt
ahja, tis waar, ook in NL moet er gekozen worden
hier in België natuurlijk ook
Citrofiel zegt
Goh, wat een ramp, niet elektrisch… :D
@HDM: Vanaf ’87.
JTK zegt
Logisch; Deze verkiezingen gaan over de komende regeringsperiode van 4 jaar. Elektrisch rijden is nog wel iets verder weg. Het heeft weinig nut het lange termijn beleid wat voor elektrisch rijden nodig is, in een verkiezingsprogram gedetailleerd uit te werken.
Stender zegt
@Bob
Ik ben groot fan van klassiekers. Ik houd ook niet zo van de huidige belastingvrije auto’s.
Het is dan wel de toekomst, maar toch
Pordon zegt
Heel goed, Elektrisch rijden heeft geen toekomst, het is wellicht een goede tijdelijke oplossing maar wat gaat dat betekenen als je de auto thuis kunt opladen voor je energierekening? Bovendien moeten we even nagaan waar die elektriciteit wordt opgewekt en wat dat voor het milieu betekent…?
bozewolf zegt
@Pordon: Precies. Electrisch rijden is onzin. Tenzij diezelfde milieuhippies hun harses uit de reet trekken en toegeven dat we dan maar kerncentrales moeten bouwen.
Tis ook zo typisch. We moeten dan allemaal maar aan de electrowaggies, maar waar de stroom vandaan moet komen dat weten we dan weer niet. lol.
Bob zegt
@Stender
Vind jij bv een Golfje 2 of Mercedes 190 uit ’85 al zo klassiek? En dat het behoud van deze auto’s moet worden gestimuleerd door geen wegenbelasting te betalen? Even zo goed kun je dit ook bij A-labels afvragen natuurlijk, voor de bloempjes? Ondertussen ben ik een sukkel natuurlijk en betaal zo’n 300euro per kwartaal voor een nauwelijks middenklasse diesel. Misschien eens een beroep doen op het gelijkheidsbeginsel.
lincoln zegt
kijk .. en daar zien we het verschil tussen politiek en symboo-politiek ..
Laurens zegt
Electrisch rijden kost per ton bespaarde CO2, ongeveer 1000 Euro. Voor minder dan 40 Euro/ton halen we die 20-30% toegezegde CO2 uitstoot reductie, op onze sloffen. Het is tenslotte crisis, waarom duur als het goedkoop kan!
Lekker doorrijden dus, wel in A-labels, die heb je in elke prijsklasse…
Alex79 zegt
Toevallig zag ik eergisteren op tv hoe een Duitse voorvechter van Greenpeace, tevens journalist van de Suddeutsche Zeitung, over het electrisch rijden dacht. Volgens hem waren alle initiatieven eigenlijk weggegooid geld, aangezien het grote probleem het bereik en de verplaatsing van het probleem ‘vuile stroom’ waren: de uitstoot die niet tijdens het rijden vrijkomt, is namelijk al door de kolencentrale in de lucht geblazen om de accu’s te maken. En net als een laptop of een gsm-accu laten de huidige accus te snel performance liggen. De toekomst was volgens hem zoals BMW en Fiat nu bezig zijn met efficient dynamics en multi-air: het bijschaven en blijven bijschaven van petrol-engines, aangezien dat veel goedkoper en “greifbar nahe”. Alle ambities die het vorige kabinet gesteld heeft waren wel nobel, maar toch luchtfietserij. Geen wonder dat de politiek het nu zo terugschroeft.
Emile_Benz zegt
“Politieke partijen hebben nauwelijks aandacht voor elektrisch rijden in hun programma’s”
Ach, gut…
Cantago zegt
Weet ik alvast dat ik niet op de SP, PvdA en GroenLinks stem! Net goed dat andere partijen elektrisch rijden vergeten. ik vind het nog steeds een waardeloze oplossing.
Bert zegt
En gelijk hebben ze, elektrisch rijden leid ons allemaal alleen maar af van een echte oplossing.
Er is zoveel energie nodig om uberhaupt die batterijen te maken (Alex70 reply klopt als een bus), het lijkt wel op een hype net als 3D TV, om weer opnieuw maar te kunnen verkopen.
Fiats multi-air technologie is voor dit tijdperk veel beter voor het milleu bv.
En het zou nog beter zijn om langer door te rijden in al geproduceerde auto’s ipv alle grondstoffen nog meer aanspreken.
Zie eigenlijk alleen echte toekomst in iets als waterstof maar als de belasting hybride knuppels gaat sponsoren zijn we van dat doel nog ver af!
lamborghini_bastiaan zegt
Dan mist de overheid allemaal inkomsten, geen accijnzen meer.