De discussie over de veiligheid van mobiele snelheidscontroles is niet nieuw, maar wel weer actueel. De afgelopen twee weken ontstond er op de A13 meermalen een file door toedoen van fors remmende automobilisten die de mobiele kassa in het vizier kregen. De SP speelt hier op in, en gaat de verantwoordelijke ministers het vuur aan de schenen leggen.
Of je nou te hard rijdt of niet, de eerste reactie van veel automobilisten bij het zien van een flitser is een flinke stamp op het rempedaal, en niet zelden een file. We konden het op 2 juli met eigen ogen aanschouwen, toen we toevallig meekeken met een van de verkeerscamera’s van de VID:
Kijk live mee hoe Nederland massaal in de ankers gaat voor een mobiele flitser op de #A13 – http://t.co/CoGV0u8TcX
— Autoblog (@autoblog) July 2, 2013
In de dagen die volgden dook de blogosfeer, maar ook de VID, hier bovenop, maar de controles bleven. Gisteren culmineerde dit weer een file, de vijfde in twee weken, en een sorry-tweet van de pliesie, omdat de controle niet snel genoeg opgebroken werd:
Controle #A13 had achteraf gezien eerder opgebroken moeten worden. File was er al, maar loste door aanwezigheid controle niet op.
— Politie Landelijke Opsporing en Interventies (@Pol_Ops_Int) July 11, 2013
Natuurlijk heeft het feit dat de A13 een zeer drukbereden stuk snelweg is hier ook mee te maken, een paar remmende auto’s op bijvoorbeeld de relatief lege A32 zou niet direct tot een file leiden, maar goed, dat weet de politie ook wel. Ondertussen is de SP not amused, en worden er, bij monde van Kamerlid Farshad Bashir, vragen gesteld aan de ministers Schultz en Opstelten, met als doel dat de flitsteams direct hun boeltje pakken bij filevorming. Heel onlogisch is dit niet, in een file valt weinig te flitsen/verdienen.
De vraag is nu natuurlijk bij wie de verantwoordelijkheid ligt. In een ideale situatie rijdt een automobilist keurig netjes, en zal hij dus niet raar reageren zodra hij een flitser ziet. Maar de werkelijkheid is anders: flitser + druk verkeer = remmen = file. Of erger nog: crash.
Misschien moet de politie eens gaan nadenken om op trajecten als de A13 wat meer undercover-auto’s in te zetten om de ergste gevallen er uit te plukken. Op die manier kunnen de forenzen gewoon 100-110 door blijven kachelen. Niemand zit te wachten op onnodige files.
Foto: remmen voor de controle, via Flitsmeister
Joopieboy zegt
Lol die foto! Ik weet nog goed toen ik daar op de A2 reed richting Weert dat ik een stuk voor mij ineens een gigantische rookwolk zag. Enorme stinklucht van remmen kwam al snel binnen. Toen zag ik deze strepen staan op de rechterbaan samen met de flitser daar, toen wist ik genoeg haha. Maar valt wel op de laatste tijd, eigenlijk dit jaar vooral dat ze ook hier in Limburg gigantisch veel aan het controleren zijn…
xyrrath zegt
En maar zeggen dat het niks met de flitser te maken heeft. In het filmpje zie je dat 10 meter na het fototoesten van ome agent de file weg is :P
xyrrath zegt
@xyrrath: Toestel*
mout zegt
‘File was er al, maar loste door aanwezigheid controle niet op.’
We gaan hier natuurlijk allemaal boos zijn op de flitsers – ik wel in elk geval – maar zou zo graag willen weten: Welk doel dient het om te gaan flitsen in een file?!?!
Mij is het in elk geval nog nooit gelukt in de file een snelheidsovertreding te maken.
jrk68 zegt
@mout:
Een logisch denkend mens als jij trekt die conclusie.
We hebben het hier wel over politie agenten. Die hebben 1 hersencel meer dan een koe, anders zouden ze heel die camper onderschijten.
MetalLaires zegt
@jrk68: Wees blij dat die deze ‘alpha-koeien’ niet ergens anders zijn gaan staan.
Trouwens, ik heb een keer op de televee gezien dat die gasten zo een kanon neerzetten en vervolgens gewoon gaan grazen(lees:een boekie lezen/porno kijken op je ipad) tot het tijd is. Als een Cesna daar een noodlanding heeft gemaakt dan lezen zij dat de volgende dag pas bij het grazen….
Joopieboy zegt
@mout: volgens mij moeten ze officieel zelfs opruimen en wegwezen als ze een file veroorzaken dusja… Maar goed veel snappen dat niet nee.
jrk68 zegt
Een groene VW camper in de berm voor de Ikea is anders helemaal niet verdacht….
Beter zetten ze hem gewoon op de vluchtstrook, dan trapt er niemand op de rem. wat is er immers vreemd aan een VW op de vluchtstrook….
Oeps, nu breng ik ze op ideeën…, ach, ik ken die camper inmiddels wel.
MLTB zegt
Cause & Effect.
Ok doeiii overheid, jammere figuren..!!
rnej zegt
ik moet tussen 7 en 8 echt flink mijn best doen om harder dan 100 te rijden op de a13 richting zuiden, en toch flitsen ze daar elke 2 weken wel een keer bij delft zuid… en als alles dan 90 rijdt gaan ze alsnog remmen…. :-/
BeQuietAndDrive zegt
Ik ben absoluut geen moraalridder maar om de schuld van die file nou volledig bij de aanwezigheid van de snelheidscontrole neer te leggen gaat wat ver. Als je niet te hard rijdt moet je ook niet als een malle gaan remmen. Ik zie dat de schrijver van dit artikel dat als een logische reactie neerpent, maar ik begrijp daar geen bal van.
Als je een bommetje zou willen opgooien zou je juist de mensen die te hard rijden (en dus remmen) als veroorzaker aan moeten wijzen. Nog een stapje verder zou je diezelfde mensen moeten veroordelen tot een werkstraf voor het niet gebruiken van Flitsmeister ;)
mashell zegt
@BeQuietAndDrive: dankzij een verkiezingsstunt van de VVD kun je nu in 2013 absoluut niet meer met logisch beredeneren er achter komen wat de lokaal geldende maximum snelheid is. Het is onlogisch en wisselt erg vaak en is soms variabel. Dus dat mensen reageren: Flitser! Hoe snel mag ik hier eigenlijk? Weet niet! Remmen! is eigenlijk heel logisch.
Joopieboy zegt
@BeQuietAndDrive: mensen remmen vaak uit schrik, en als er dan mensen weer niet opletten heb je gigantische remacties… Dat zijn ook juist gevaarlijke situaties.
erwh zegt
@BeQuietAndDrive: de mensen die remmen voor flitsers terwijl ze niet te hard rijden hebben vaak totaal geen idee waar ze mee bezig, maar misschien daarom wel goed dat ze iets langzamer gaan rijden.
Robbert89 zegt
Probleem is de flitsmarge, rij 3 kilometer per uur te hard en je hebt een flip. Als de marge word opgerekt remmen mensen minder. Niemand durft 125 te rijden uit angst. Ik had laatst nog eentje voor 4 te snel en dat kostte toen iets van 34 euro. Marge omhoog en mensen remmen minder.
waxweazel zegt
@Robbert89: Waarom “moet” je 125 km/u rijden als je weet dat 120 km/u de MAXIMUM snelheid is dat je mag rijden ?
Tevens ben je niet verplicht om minimaal 120 km/u te rijden, 110-115 k/mu is toch ook snel genoeg zonder je echt veel verschil in tijd zal merken.
Robbert89 zegt
@waxweazel: Je moet niks. Maar irritant is het wel. Als je op teller 125 rijdt gebeurt er niks. Ik heb met rijles geleerd om minimaal de maximumsnelheid te rijden. Ik kan mij behoorlijk irriteren aan mensen die 70 rijden op een weg waar je 80km/h mag. Of 90 @ 100.
barchetta zegt
@Robbert89: dan ga jij harder rijden en er voorbij zodat je je niet hoeft te irriteren. Ik irriteerde me eerst ook aan alles maar nu ik meer kilometers maak merk ik dat ik me steeds minder irriteer. Uiteindelijk kun je het niet veranderen en je merkt aan jezelf dat je een betere bestuurder wordt als je niet met anderen bezig bent.
kaasboerin zegt
@barchetta: Onzin, je moet juist op andere letten als je rijdt…
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Op anderen letten is iets heel anders dan “er mee bezig zijn (lees irriteren aan)”
Met dat laatste verander je niks, een ander kan je immers niet veranderen.
Jezelf daarentegen wel, geen last van je tikkie tikker en je leeft nog lang en gelukkig.
Tipje van een opa die zich vroeger net zo druk maakte in het verkeer….
waxweazel zegt
@Robbert89: Een rijschool die je aanleert om minstens de maximum snelheid te rijden ?? Welke idiote rijschool is me dat dat ?
Hier in België leert men zoiets absoluut nooit, en ik kan ook niet geloven dat andere landen (Nederland incluis) zoiets aanleert.
jrk68 zegt
@waxweazel:
Toch wordt je juist dat in Nederland al sinds mensen heugenis aangeleerd.
Ik heb mijn rijbewijs sinds 1986 en mij is dat destijds ook al bijgebracht.
mashell zegt
@waxweazel: Toch wel. De Nederlandse regering heeft dat natuurlijk in de rijlessen verplicht, anders zouden de bermkassa’s geen zin meer hebben ;)
azenomei zegt
@waxweazel: dat heet geen hinder veroorzaken. Als iedereen 120 rijd en jij leert mensen 110 of 100 te gaan rijden ontstaat er hinder en onveilige situaties waarin mensen raar gaan inhalen.
rnej zegt
ik denk dat die marge oprekken niet helpt, mensen zien zo’n ding en stampen op de rem. punt.
een enorm deel van de mensen rijdt echt totaal met z’n kop in z’n aars…
waxweazel zegt
@rnej: Beste comment hier en ook wel de comment met de echte waarheid in gezegd !
mylvan zegt
NSB’ers zijn het. Ik heb er echt geen andere woorden voor. De mannen die dat doen hebben ook vast hun kinderen iets van Stefan en Suzanne genoemt ofzo denk ik….. (doordenkertje ;) )
bempi zegt
Je kan ook uitstappen waar je bent geflitst en die mobiele unit overgieten met een jerrycan benzine en dan in de fik steken en dan rustig wegrijden. Probleem opgelost.
stanoow zegt
Die bermkassa’s lokken alleen maar ongelukken uit doordat mensen – of ze nu te hard rijden of niet – op de rem trappen. De verkeersveiligheid wordt er in ieder geval niet beter op. Ik zie sowieso het nut van flitscontroles en flitspalen niet in. Je krijgt 4 weken nadat je geflitst bent een bekeuring (als het soms niet langer duurt). Alsof je je dan nog kan herinneren wat je op dat moment aan het doen was waardoor je te hard reed. Als je dagelijks op die weg rijdt weet je het al helemaal niet meer. Het heeft dus helemaal geen didactisch effect en het is gewoon een ordinaire manier van geldklopperij.
rufctr01 zegt
Waakzaam en dienstbaar, ja voor het CJIB klopt het wel.
Naar de burger toe zijn het alleen maar verkapte incasseerders, niets meer en minder.
mashell zegt
Beter verstoppen dus die flitsapparatuur en geen zichtbare flits meer gebruiken. Dan wordt het nog geniepiger maar wel veiliger.
eindbaasje zegt
Ik rij elke werkdag rond 7:30/8 u tussen rdam airport en delft zuid op die schijt A13. er wordt geflitst op dat tijdstip terwijl dat het zo druk is dat je max 120 kan rijden, dus het zal geen bal opleveren, maar idd staat iedereen met zn poot op de rem.
waar ik overigens ook gestoord van wordt is dat heel vaak die spitsstrook dicht is. Een kwart van de wegenbelasting niet gebruikt!
bempi zegt
@eindbaasje:
Er wordt wel meer belasting geld verspild. Zo krijgt nederland vanaf 2014 tot 2020 bijna een half miljard uit het europees sociaal fonds om mensen te helpen zoeken naar een baan of het behouden ervan. Kortweg gerekend is dat dus ( vanuit gaan dat we 16 miljoen nederlanders tellen in ons land ). € 28.125 per inwoner.
Dat totaalbedrag wordt dan als volgt verdeeld. Eerst komt worden bestuurders aangesteld die ook uitbetaald moeten worden om deze ‘werklozen’ te helpen. Vervolgens zeggen die bestuurders help een deel van de werklozen en de rest stoppen we in de staatskas voor het geval we echt in nood zitten, want op dit moment wordt het nog geaccepteerd door de werklozen die geen tahrirplein acties durven te ondernemen.
Kortom: Welkom in nederland. Het land waar je steeds meer betaald en uiteindelijk niks oplevert.
jrk68 zegt
@eindbaasje:
Ps.sssst…, De max is daar 100. De tijd dat het 120 was ligt al heel wat jaren achter ons.
eindbaasje zegt
@jrk68: lezen he.. ”zo druk is dat je max 120 kan rijden”. ik schrijf niet dat het de max is. dat weet ik ook wel.
maar ik zal het wat duidelijker uitschrijven. zo druk dat je daar hooguit max 20 kph te hard kan rijden!
christianjanssen zegt
Als iemand nog behoefte heeft aan de originele foto: https://twitter.com/ChristianJansse/status/336427942009765888