De Verkeers Informatie Dienst is van mening dat politiecontroles te vaak leiden tot onnodige verkeershinder. Volgens de dienst houdt de politie zich niet aan gemaakte afspraken om files en gevaarlijke situaties te voorkomen.
Uit cijfers van de VID blijkt dat het sinds november vijftien keer aantoonbaar misging door flits- of kentekencontroles. Door deze controles ontstonden lange files. De VID merkt daarbij op dat dit alleen de gevallen zijn waarbij het overduidelijk was dat de files door de controles ontstonden, maar dat het zeker vaker voorkomt dat controles tot opstoppingen leiden. Volgens de dienst is niet altijd duidelijk waardoor een file ontstaat.
De afspraken zijn volgens de VID duidelijk: als een controle het verkeer hindert dient deze opgedoekt te worden. Deze afspraken zijn gemaakt tussen de wegbeheerders en politie. Vaak gebeurt dit niet en merken de flitsagenten de vertraging zelf niet op. Zelfs na verzoeken van Rijkswaterstaat weigeren controles soms hun biezen te pakken, ondanks eerder gemaakte afspraken en kritiek vanuit de politiek.
En daarom is de VID boos. Men heeft geen moeite met controles, maar deze moeten zo opgesteld worden dat de kans op een file beperkt is. Als er tóch file ontstaat moet de controle direct worden opgebroken, aldus de VID.
Fotocredit: G. Hoevenaars op Twitter (achtergrond)
twiggaa zegt
Voortaan vol op de rem bij een flitser, ff een file veroorzaken :)
sportstand zegt
@twiggaa: Ja en dan knalt een ander vol achter op je en dan is de file nog langer! ;)
twiggaa zegt
@sportstand: alles om een boete te vermijden toch!
henkhupelschoten zegt
@twiggaa: Verzekering betaalt wel…
twiggaa zegt
@henkhupelschoten: valt vies tegen. Net de 530d weggebracht vanwege een kromme velg nav een kettingbotsing. Ik was de voorste, dus niet schuldig. Schadeherstel expert vind niet dat het komt omdat er 3 auto’s op me in zijn gereden. Zelf dokken dus, zelfs met een all-risk verzekering.
henkhupelschoten zegt
@twiggaa: Je wordt vanuit alle kanten genaaid behalve de goede kant, ken je problemen maar al te goed 1 tip, gewoon een keer goed uitvallen komt het vaak wel goed
taxitom zegt
@henkhupelschoten: en het is niet erg om genaaid te worden, maar dan ook zoenen !!!
Mas zegt
@twiggaa: Bro! Jij ook al hier? Hahaha!
twiggaa zegt
@Mas: tuurlijk!
bigfun zegt
Ja inderdaad!
branko zegt
Maar in een file heeft het toch geen zin om te flitsen? Waarom dan blijven staan?
TDI-goeroe zegt
@branko: omdat: politie heeft altijd gelijk…
berlinetta zegt
@branko: Omdat boeven vangen moeite kost en dit niet.
jrk68 zegt
@branko:
Omdat, als meneer zijn kampeer busje gesteld heeft, de camera geplaatst heeft het systeem gewoon zijn gang gaat en hij een dutje gaat doen.
Weet hij veel dat de file inmiddels tot Schubbekutteveen staat.
VeniVidiVici zegt
@branko: Als jij net een heerlijk bakkie koffie hebt ingeschonken en pagina 1 van je krantje open slaat ga je toch ook niet meteen weer weg…
granlusso zegt
Bekend probleem. Ik betrap mezelf er op dat ik zelfs de rem intrap als ik me gewoon aan de snelheid houd. Vreemd dat er vanuit de politie zo stroef gereageerd wordt.
lamborgfan zegt
@granlusso: Dat is niet zo gek, gezien de prijzen per km/h te hard vrij hoog zijn.
kennone zegt
Buiten dat ze files veroorzaken ben ik ook van mening dat menig ongelukken door deze berm terroristen veroorzaakt worden. Ik stamp ook altijd spontaan op de rem als ik ze zie staan zonder eerst in me spiegel gekeken te hebben. Schrik reactie 2.0
baardmijt zegt
@kennone: En dan zijn de ‘berm terroristen’ de oorzaak?
Niemand krijgt graag een boete. En hrt nut van snelheidscontroles op de snelweg is soms ver te zoeken.
Maar als jíj zonder je spiegels te checken en zonder echte reden op de snelweg op je rem ‘stampt’, zit jíj fout. Heel gemakkelijk om dit af te schuiven op externe factoren, maar ook kinderachtig en gevaarlijk.
En terroristen? Ik vind het ook prettig als er niet of weinig op snelheid gecontroleerd wordt, maar dit heeft niets met terrorisme te maken. Daar zit altijd een vorm van geweld in, wat hier mist. Geboefte, dieven, struikrovers, dat soort termen kan ik volgen. Ook populistisch gelul, maar het idee klopt in ieder geval.
boxergt zegt
@baardmijt: schrikreactie ………
baardmijt zegt
@boxergt: Ja, dat heb ik gelezen.
Daar kan ik me iets bij voorstellen wanneer je vanuit het niets een driewielende peuter al spookrijdend op je pad treft. Of in een situatie die wat meer voor de hand ligt, maar niet alledaags is.
Het zal vast aan mij liggen, maar een schrikreactie waardoor je midden op de snelweg op je rem gaat staan vanwege een flitsauto in de berm? Dat is niet okee hoor.
Ik begrijp heel goed dat iemand liever geen post van het CJIB ontvangt. Daar ben ik geen uitzondering op. Maar als je ervoor kiest om regelmatig harder te rijden dan de toegestane snelheid, dan weet je dat je zo nu en dan een keer pech kunt hebben. Als je alert bent zie je die flitser op tijd om de snelheid er op een veilige manier uit te halen, of je realiseert je dat het weer wat geld gaat kosten.
e1000bmw zegt
Aan de andere kant: wat willen we dan? Overal trajectcontroles? Nu zie je ze tenminste en kun je er – indien nodig – op ageren…
En in een file kun je ook niet te hard rijden en dus geflitst worden…
bigfun zegt
@e1000bmw523i: ja ook zo
Geld zal er binnen moeten komen voor bed bad brood en vooral gratis zorg kost veeeel geld
wimpster zegt
@e1000bmw523i: zo zichtbaar zijn ze niet altijd hoor. Bus achter een geluidswal en set achter een hmp.
Wat ik liever zie is meer controles op echt gevaarlijke punten, zoals woonwijken, wegwerkzaamheden (waar echt gewerkt wordt!), meer alcoholcontroles en rijdende surveillance.
e1000bmw zegt
@wimpster: wat je tweede alinea ben ik het met je eens. Al is het niet de
dienderBOA die bepaald waar ze gaan staan, maar de gemeentes en justitie.e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: bepaalT
lekbak zegt
@wimpster: voor dat laatste heb je echte agenten nodig en die hebben we niet genoeg in Nederland. Flitsen wordt gedaan door een incapabele BOA, lekker makkelijk cashen dus.
Overigens ben ik het wel helemaal met je eens.
Arnoud zegt
@e1000bmw523i:
Ik heb geen probleem met overal traject controles. Je krijgt tenminste geen boete als je net toevallig even iemand vlot wilt inhalen. Je kan er met een gemiddelde van 127km/h doorrijden zonder een boete te krijgen én de controles worden met grote borden aangekondigd.
e1000bmw zegt
@Original_Arnoud: true. Maar dit is Autoblog. Hier vervloekt iedereen alles wat maar met snelheidsregulering/-controle te maken heeft… ?
jrk68 zegt
@e1000bmw523i:
Het mooiste is nog dat de fietsers het hardste schreeuwen, de wat oudere garde steekt de hand in eigen boezem.
Als ik een bon krijg voor te hard rijden heb ik zelf kennelijk zitten suffen, ik heb immers nooit haast, ik vertrek gewoon op tijd.
lekbak zegt
@Original_Arnoud: ik wel. Ik rij vaak op zeer rustige tijden (midden in de nacht) en het is gewoon belachelijk dat ik dan, terwijl ik helemaal alleen op de weg zit, exact op de snelheid moet letten.
Ik weet dat het niet mag maar zoals bij alle wetten en regels zijn deze opgesteld om gemiddeld genomen een veilige norm te zijn. Zeggen dat het niet mag omdat het niet mag is net zo onnozel als zeggen dat je altijd de vmax moet rijden omdat je dat wel mag. Ik kan zelf nadenken, soms kan ik veilig iets te hard rijden. Met name op de 100 stukken (130 is eigenlijk hard zat).
Arnoud zegt
@lekbak:
Ik zeg: Cruise control!
lekbak zegt
@Original_Arnoud: Ik zeg: dan rij ik nog steeds als een halve tamme veel te langzaam op een lege weg!
Het is beter (ook voor de verkeersveiligheid) dat ze die meuk gewoon uitzetten en structureel een stuk of 50 echte agenten (extra) laten rondrijden op de wegen. Pas dan gaan de mensen beter rijden.
e1000bmw zegt
@Original_Arnoud: Of @lekbak moet een andere auto open die hem meer betrekt bij het rijden en meer snelheidsbeleving geeft. Ik zeg: Lotus Elise…
jrk68 zegt
@e1000bmw523i:
Gek genoeg heb ik mijn hoogste boetes met de Elise gekregen.
Op die kl#te dijkjes mag je nergens meer harder dan 60, voor je het door hebt sta je, bocht uit, met 120+ op de gevoelige plaat.
Nee, dan is een MX5 een betere keuze.
lekbak zegt
@e1000bmw523i: ik rij nou niet bepaald een comfortabele stille auto (mazda 323) dus snelheidbelevind heb ik wel. Helaas moet ik ook rekening houden dat er een kleine mee moet incl alle teringzooi die daarbij komt kijken. Lotusachtige kan dus niet. Geld voor een auto erbij heb ik niet meer, integendeel.
Overigens gaat het me niet om de boetes hoor, ik ben niet zo stom dat ik me laat pakken in trajectcontrole ;-) 1 boete op 50k kilometer is mijn gemiddelde ongeveer.
e1000bmw zegt
@lekbak: BMW E30 of E36 Touring. En met een kleine aan boord moet je sowieso niet harder dan 100. Wordt ie alleen maar onnodig wakker van…
joost1990_2 zegt
Nee want die file wordt natuurlijk niet veroorzaakt door mensen die met gemiddeld 150 aan komen jakkeren en dan vol op hun rem gaan staan. Had die flitser daar maar niet moeten staan. *zucht*
Dutchdriftking zegt
Ach ik vind flitsen op snelwegen waar er ruimte is om door te rijden sowieso redelijk kansloos, maar dat is slechts mijn idee.
m550d zegt
De VID mag wat mij betreft nog even een stapje terugbrengen in de redenatie. Controles moeten de veiligheid bevorderen, maar als er iemand 10 km/u harder rijdt op de snelweg, dan is dat niet gevaarlijk. Die 10 km/u kan wél het verschil maken in een woonwijk.
Dat verklaart overigens meteen waarom de diender niet vertrekt bij filevorming: cashen was nog nooit zo makkelijk en de kans dat je iemand pakt is groot.
Nee, laat de VID de politie maar even wijzen op hun bestaansrecht (een veiliger samenleving) in plaats van op gemaakte afspraken.
desjonnies zegt
Dit, dit is niets anders dan dat ze ons aan het klaarstomen zijn om OVERAL traject controles in te voeren; wees eerlijk als ik zo’n gluiperd van de snelheidscontrole zou zijn, zou ik mijn busje nooit opvallend parkeren maar achter een talud of bij een benzine pomp, op een parkeerplaats, noem maar op er zijn legio mogelijkheden op een viaduct staan.
Dus dit is niets anders dan het einde der tijden voor de automobilist in Nederland, een proces dat al aardig bezig is om ons te knechten !
’s nachts om 03.00 op een doodstille snelweg als enige met twee distributie trucks 100 moeten rijden
Moderne slavernij !
miezemiez zegt
@desjonnies: Stel je eens voor… een wereld waar niemand de regeltjes overtreed en iedereen in een grijze golf rijdt
martijnb11 zegt
Dus we gaan flitsen op een plek waar iedereen niet eens de helft van de vmax kan rijden. Klinkt niet heel rendabel
dutchneon zegt
Als iedereen nou gewoon netjes minimaal 500 euro aan boetes rijd per jaar hoeft de bijtelling, de bpm en de mrb niet omhoog ;)
sanderm3 zegt
Laatst een flitsboete in de Maastunnel van 5km te hard. Ja leuke melkkoe want die weg loopt schuin naar beneden, dus je auto rolt vanzelf wel ongemerkt iets harder door. Moet ik dan in die drukte op mn rem trappen en misschien wel een kettingbotsing veroorzaken? ..
postman91 zegt
De flitswouten merken zelf niks van de file… goh.. shaggie time!
philipf zegt
Ach ja. Gewoon de boete accepteren. Dat risico loop je als je te hard rijdt.
wimbers zegt
Eens met @m550d:
Flitsen, trajectcontroles etc op de plaatsen waar deze plaatsvinden zijn klinkklare onzin want dienen de verkeersveiligheid niet of nauwelijks. Daar zou men dus direct mee kunnen stoppen.
Lasercontroles in de bebouwde kom daarentegen zouden wat mij betreft niet genoeg plaats kunnen vinden.
Er is tegenwoordig geen enkele taak van de overheid meer die niet een financieel gewin tot gevolg heeft.
stropdas zegt
Ook eens mee gemaakt dat er file was bij wat een flitser was gemeld. Niet meer te zien maar stuk verderop stonden ze wel. Dacht ik even tijd in te halen wat door die file kwijt was.. Dure boete was dat. Klootviolen zijn het.
desjonnies zegt
@stropdas:
Tijd inhalen is nog nooit iemand gelukt.
bennyyy zegt
Goed bezig VID!! File moeten we ten alle tijden voorkomen.
baasbas zegt
Ik vind een boete ook onder verkeershinder vallen
exclusieviteitsfreak zegt
Het is al jaren een bekende, de staat wil nu éénmaal zoveel mogelijk geld inkasseren via de bevolking, geld dat ze zelf over de balk heeft gegooid, en ze weten maar al te best dat flitsen en controles enorm veel opbrengd, en de politie de hun opgelegde opdracht uitvoerd in naam van Justitie, die op haar beurt de opdracht opgelegd krijgt door de regering, en dat er daardoor file ontstaat met dat flitsen en al die controles, dat willen ze gewoonweg niet zien tot op heden, als het maar geld op brengd in de overheid hun ogen.
Met andere woorden, de overheid is de laksheid zelve, en de bevolking is er de klos van, maar ooit zal er een bevolkings-opstand komen, en dan ineens zullen de politiekers zogezegd niet weten hoe dat komt, en zullen ze door opstanden verdreven worden, dat is iets dat al jaren onderhuids broed.
mrrallycross zegt
Was toch al lang bekend?