Om de maandagochtend maar eens positief te beginnen.
Radarcontroles zijn onbetrouwbaar en totdat ze dat hebben opgelost moet ermee worden gestopt. En dat zeg ik niet, dat zegt de politiebond in een groot artikel in het AD. Er worden aantoonbaar flinke fouten gemaakt en dat kan natuurlijk niet. Het gaat voornamelijk mis bij de grotere voertuigen, als trucks en bussen. Bij lijnbussen zouden snelheden tot 185 kilometer per uur worden gemeten. Trucks rijden volgens de apparatuur op 80-kilometerwegen soms met snelheden van 240 kilometer per uur, zegt de politiebond. Natuurlijk bestaan er snelle bussen, maar ik vraag me af hoe vaak deze op de Nederlandse wegen rondrijden.
De politiebond is in deze zaak niet te spreken over de korpsleiding. Die doet niks met de klachten en de zorgen van de agenten die met de apparatuur werken. “Als professionals aangeven dat zij twijfelen over de techniek waarmee ze moeten werken, dan moet er een pas op de plaats worden gemaakt. Er zijn trouwens ook signalen over problemen bij de vaste flitspalen.” De techniek achter trajectcontroles is op zich ok, alleen daar spelen weer andere problemen.
Voor de automobilist is dit natuurlijk goed nieuws, (we kunnen dubbel doorrijden) voor de overheid wat minder. Want na de politie-acties van vorig jaar, dreigt er nu weer een enorm gat in de begroting te komen.
De fouten ontstaan overigens doordat de radarbundels weerkaatsen tegen andere auto’s die op het moment van flitsen langs een radar rijden. Of omdat ze omwaaien. Kan ook.
olivier420 zegt
Goh, wat typisch.
lekbak zegt
Die zag ik niet aankomen!
Ik hoop dat ze nu wat meer gaan rondrijden ipv gaan flitsen. Dan pakken ze de gevaarlijke gekken er wel uit.
vtechlover zegt
@lekbak: iemand die het snapt!
Dutchdriftking zegt
Fijn! Maar ik neem aan dat wanneer alles weer goed is er een inhaalslag zal worden gemaakt met bekeuringen?
AM zegt
Sjoemelsoftware?
Carreza zegt
@AM: nee, marters.
basta zegt
@Carreza: Steenmarters welteverstaan
escort77 zegt
Ik zou pas echt ongerust worden als gezegd zou worden dat de apparatuur 85 km/u meet ipv 80 km/u.
Extreme snelheidsmetingen kan je relatief eenvoudig weerleggen, maar dat is bij kleine overschrijdingen niet mogelijk.
Design_Driven zegt
@escort77: Een grote overschrijding wordt gelijk opgemerkt een kleine wellicht niet.
escort77 zegt
@sketcher: dat bedoel ik ook. Echter, die woordvoerder van de politievakbond had het alleen over die extreme afwijkingen. De vraag moet dan vooral zijn of het ook fout gaat bij normale metingen of lichte overschrijdingen.
hamerhaai zegt
@escort77: Dat is het ‘em nu juist :). Wie weet doet die falende apparatuur dat al wel, maar valt het niet op vanwege wat jij schetst.
Volvo_440_turbo zegt
Hier in België enkele keren geflitst geweest met mijn mazda 323 diesel intertijd tegen onwaarschijnlijke snelheden, van de acceleraties kon ik maar enkel dromen, helaas dacht de rechter er anders over… toen was ik niet slim genoeg om een expert te nemen. Nu weet ik wel beter…
bmwalpina zegt
Ik ben voor!
norge zegt
Oh….ze bedoelen de apperatuur….
eddythedriver zegt
Trucks die soms 240 km/h rijden?
Oeps…, zal mijn valse kenteken van een vrachtwagen afkomstig zijn?
alfaitak zegt
Maakt VAG tegenwoordig ook al flitsers?
robert110 zegt
Je verwacht het niet. Of eigenlijk was het wel te verwachten, maar dan vanuit een andere hoek.
gregorius zegt
Bij dit soort berichten denk ik altijd: het lijkt me een prima baan om door de staat ingehuurd te worden als consultant om een dergelijk probleem op te lossen.
En dat is waarschijnlijk ook gedaan. De consultant heeft het vervolgens een duur-maar-verouderd systeem aangeraden; maar door zijn contacten en door de schaal kon de staat het met korting krijgen. Ondertussen heeft hij tig kickbacks ontvangen van elke schakel in het proces.
De verantwoordelijke ambtenaar die verantwoordelijk is voor het project, spreekt nog altijd van een succes en gaat de schuld geven aan een ander team.
Op dit moment zal dezelfde consultant weer aan een ander probleem werken bij de staat; want ja, zijn laatste project was ook een succes.
Zou ik er ver vanaf zitten?
e1000bmw zegt
@gregorius: Zoals wel vaker met overheid en I(C)T: Spot on!
astra zegt
Het viel me de afgelopen weken al op dat het aantal flitscontroles weer gigantisch is gestegen. En wederom niet op de gevaarlijke plekken, maar alleen daar waar geld te halen valt.
Ben overigens wel benieuwd of de periode van zeer weinig flitsen eind vorig jaar nou ook tot meer verkeersongelukken heeft geleid..?
marc94 zegt
@astra: het feit dat inkomsten uit mobiele flitsers überhaupt worden opgenomen in de begroting zegt al genoeg over de intenties.
dwersbongel zegt
Gebruiken alle korpsen dan dezelfde apparatuur? Ik dacht dat dit per regio (oid) verschilde en dat ze bijvoorbeeld in het noorden sinds een jaar nieuwe (mobiele) flitsers gebruiken.
Iemand een idee of dat klopt?
petrolicious zegt
Het is hen pas beginnen dagen toen ze onwaarschijnlijke snelheden zagen voor zware vrachtvoertuigen. Ik wil niet weten hoeveel foutieve bekeuringen ze dan uitschrijven voor wagens waar de foutief gemeten snelheid wel in de Vmax range zit.
genesis zegt
Haha, dit verhaal klopt.
Ik ben ook geflitst op de A4, ik reed met een truck (lzv nog wel!) en kreeg een bekeuring voor 250km/uur!!
De truck kan niet harder dan 85km/uur…??vroommmmm
Na gebeld te hebben met de Politie, is de bekeuring ook geseponeerd.
clioracing zegt
Haha. Hoe hoog was de bekeuring?
clioracing zegt
@clioracing: @genesis
genesis zegt
@clioracing: moest voor komen…maar dat is nooit gebeurd
pinut187 zegt
Goed nieuws zover dus, jammer dat het wel even heeft moeten duren voordat er in wordt gegrepen…
clarkson zegt
Ik schrik me altijd helemaal kapot als er weer een trucker met 240 langs komt. Tuig dat het is!
bombaliali zegt
Ik stel voor om alle maximum snelheden op de snelweg, zo mogelijk, te verwijderen. Heb je hier ook geen last van en kun je een beetje fatsoenlijk doorrijden